منابع آب‌های زیرزمینی و روان آب‌های کشور در معرض آلودگی است


منابع آب‌های زیرزمینی و روان آب‌های کشور در معرض آلودگی است

خبرگزاری تسنیم: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به دلیل بی توجهی در گذشته و استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی و سطحی آب‌ها اغلب این منابع در معرض تخریب و آسیب هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، معصومه ابتکار صبح امروز در نشست قضایی با مسئولان استان اردبیل اظهار کرد: در اصل 50 قانون اساسی به دو اصل تخریب محیط زیست و آلودگی و جلوگیری از مواهب تأکید شده که ضروری به نظر می رسد در این بخش با دقت نظر بیشتر عمل شود.

وی محیط زیست را موضوع فرا ملی و فرا دولتی اعلام کرد و گفت: صیانت از منابع طبیعی و حفاظت از آن ها موضوع انسانی و اسلامی است که همواره در دین الهی نیز به آن تاکید شده و ما می توانیم در این دنیای از بهشت واهب خدادادی با نگاه درست استفاده و بهره برداری شایسته ای را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: نباید در برابر قدرت و سنت الهی در رویدادهایی همچون سیل و زلزله دست به قوه مقابله زد بلکه بهتر از است قوانین و سنت الهی را درک کنیم و زندگی خودمان را با آن تنظیم کنیم.

ابتکار به تدوین 400 کنوانسیون و  پروتکل و تفاهم نامه جهانی و بیت المللی در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ، ناامنی و ترور مهم ترین موضوعی که حیات بشر را تهدید می کند محیط زیست با قوانین باز دارنده و مقررات تعهد آور سعی می کنند کشورها را ملزم به رعایت آن کنند.

وی به گرم شدن زمین و بی توجهی برخی از کشورها به پروتکل کیوتو اشاره کرد و افزود: به رغم آن که این پروتوکل 20 سال است به امضا رسیده هنوز گرما زمین را تهدید می کند و در کشورها ما نیز در این زمینه راهکارهای پیشگیرانه خوبی در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شیوه زندگی ایرانیان را اسراف کارانه دانست و گفت: ما دو برابر سرانه دنیا آب مصرف می کنیم و به دشت منابع زیر زمینی و روان آب های ما آلوده است و همچنان به ریختن زباله ها و پسماندها اسرار داریم.

وی ضرورت به کار گیری قوانین بازدارنده در ریختن زباله ها را در جنگل ها و طبیعت سبز یادآور شد و افزود: باید همچون رانندگان متخلف افراد خاطی در این زمینه جریمه شوند.

ابتکار بیان کرد: در کنار مصرف بی رویه آب ما شاهد مصرف بیش از حد انرژی نظیر سوخت و برق در ایران هستیم به طوریکه  5 تا 12 برابر الگوی جهانی انرژی مصرف داریم که این مصرف زیاد یک چللش جدی در حوزه اقتصادی و ظرفیت های زیستی تبدیل شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: ایرانیان تا 3.5 برابر از تمام منابع ایران بهره کشی می کنند به طوری که منابع زیر زمینی ما تا 85 درصد مصرف می شود که این رویه ما را با مشکل رو به رو می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon