۵ سیاست برای حل ۷۵۰ مسئله آموزش و پرورش در دولت یازدهم تدوین شد


5 سیاست برای حل 750 مسئله آموزش و پرورش در دولت یازدهم تدوین شد

خبرگزاری تسنیم: وزیر آموزش و پرورش در سنندج گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم گروهی ۷۵۰ مسئله وزارت آموزش را شناسایی کرد و ۵ سیاست برای حل این مشکلات تدوین شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، علی‌اصغر فانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و گرامیداشت یاد 36 هزار دانش‌آموز شهید، 5 هزار معلم شهید و دو معلم شهید رجایی و باهنر اظهار کرد: حضورم در سنندج خاطرات خوش خدمت در این استان از سال 60 تا 64 را برایم زنده کرد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد امروز آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است، گفت: وزارت آموزش و پرورش در مقطعی تحصیل 19 میلیون دانش‌آموز را تجربه کرد و در آن زمان تلاش این بود که هیچ دانش‌آموزی بیرون کلاس نماند و نتیجه آن سیاست دو شیفت، سه شیفت، چهار شیفت و حتی در برخی مناطق کشور 6 شیفت شدن مدارس بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر 12 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در کشور مشغول تحصیل هستند و فضاها و امکانات آموزشی هم افزایش پیدا کرده است بنابراین طبیعی است استراتژی که آموزش و پرورش انتخاب کرده ارتقای آموزش و پرورش است.

فانی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فلسفه آموزش و پرورش اسلامی به 6 ساحت برخورد می‌کنیم که ساحت اخلاقی، اعتقادی و عبادی یکی از آن ساحت‌هاست. 

وی افزود: ضروری است دانش‌آموز را بر ساحت اخلاقی تربیت کنیم تا این دانش‌آموز به لحاظ اخلاقی و اعتقادی منطبق با ارزش‌های حاکم بر نظام تربیت شود. 

وزیر آموزش و پرورش ساحت بعدی تعلیم و تربیت را تربیت علمی و فناورانه عنوان کرد و گفت: هدف از این ساحت این است که دانش‌آموز با علم روز دنیا آشنا شود. 

فانی به ساحت سوم فلسفه آموزش و پرورش اسلامی اشاره کرد و گفت: ساحت سوم تعلیم و تربیت از نظر فلسفه آموزش و پرورش اسلامی ساحت زیباشناختی و هنری است و دانش‌آموز در مدرسه باید تربیت هنری و زیباشناختی پیدا کند چرا که این تربیت به انسان لطافت و روحیه می‌دهد. 

وی ساحت چهارم تربیت را تربیت اجتماعی اعلام کرد و گفت: هدف از این ساحت این است که دانش‌آموز در مدرسه یاد بگیرد چگونه در جمع زندگی کند، تعامل داشته باشد و نظرات دیگران را تحمل کند که این ساحت در سازمان یونسکو آموختن برای زیستن و آموختن برای دیگران تعبیر می‌شود. 

وزیر آموزش و پرورش ساحت پنجم تربیت در فلسفه آموزش و پرورش اسلامی را تربیت اقتصادی و حرفه‌ای اعلام کرد و گفت: دانش‌آموز باید در مدرسه فن و حرفه‌ای بیاموزد تا بعدا در عرصه اقتصادی بتواند نقش ایفا کند و در یونسکو از این امر به آموختن برای به کار بردن تعبیر می‌شود. 

وی سرمایه انسانی را از سرمایه‌های مادی و فیزیکی ارزشمندتر دانست و گفت: یکی از صادرات عمده امروز دنیا صادرات نرم‌افزاری است و این صادرات حاصل تراوش ذهنی و فکری اندیشمندان یک کشور است و وزارت آموزش و پرورش به این مقوله توجهی جدی دارد. 

وزیر آموزش و پرورش ساحت ششم فلسفه آموزش و پرورش اسلامی را تربیت بدنی و جسمی عنوان کرد و گفت: دانش‌آموز باید قدر نعمت سلامت خود را بداند و از آن حفاظت کند. 

فانی گفت: حال این سوال پیش می‌آید که تعلیم و تربیت تک ساحتی چگونه است که نمونه آن آماده‌سازی دانش‌آموزان برای یک المپیاد است و اینگونه تعلیم و تربیت سبب می‌شود انسان تک‌بعدی بار بیاید. 

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش به دنبال تربیت یک انسان متوازن در جامعه است و این سیاست را با تدوین راهبردهایی دنبال می‌کند. 

وزیر آموزش و پرورش به سیاست های دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: آموزش وپرورش مملو از مسائل گوناگون است و اداره کردن بزرگترین وزارتخانه کشور به عنوان فصل مشترک حاکمیت و مردم نیازمند اتخاذ تدابیری ویژه است. 

فانی افزود: وزارت آموزش و پرورش یک دستگاه دیربازده است و نتیجه سیاست‌های امروز ممکن است 30 سال دیگر مشخص شود و نباید فراموش کرد که مدیریت صحیح بر یک سازمان باید مبتنی بر مسائل اصلی سازمان باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار دولت یازدهم گروهی ماموریت یافت مسائل آموزش و پرورش کشور را رصد کند که حاصل این گروه شناسایی 750 مسئله بود و 5 سیاست برای حل این مشکلات تدوین شد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: شناخت مسائل در آموزش و پرورش ترکیب و اولویت‌گذاری، تشخیص سیاست‌ها و تعریف برنامه‌ها ذیل سیاست‌های مشخص را در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم. 

فانی به 5 سیاست کلی دولت برای حل مشکلات آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بودجه‌ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش و تمرکززدایی از کلیات این سیاست‌ها بود. 

وی به نقش انجمن‌های علمی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کمک به تمرکززدایی، کمک به ارتقای سطح فکری فرهنگیان، بهسازی منابع انسانی، ایفای نقش در سیاست توسعه مشارکت و کمک به تربیت علمی و فناوری از مهمترین نقش‌های انجمن‌های علمی در آموزش و پرورش است. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سرمایه انسانی در هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار است و زیرساخت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به دنبال اجرای مطلوب وظایف خود در این حوزه است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon