المیادین: ایران نگاه راهبردی به نقش مصر در تحولات منطقه دارد

المیادین: ایران نگاه راهبردی به نقش مصر در تحولات منطقه دارد

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری المیادین با اشاره به مناسبات تهران و قاهره نوشت: تهران امیدوار است که مصر نقش محوری خود در منطقه خاورمیانه را باز یافته و به دوران قدرت خود در جهان عرب بازگردد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، اظهارات مسئولان ایرانی در قبال قاهره که با نوعی انعطاف همراه است، از تلاش برای تحکیم روابط بین دو کشور در چارچوب راهبردی حکایت دارد که بر اساس آن ایران امیدوار است مصر بتواند نقش محوری خود در منطقه را باز یابد.

در این میان نکته قابل ملاحظه این است که در پی انقلاب 25 ژانویه در مصر، ایران بلافاصله به قاهره رو آورد، زیرا به عقیده تهران، نمی توان برای نقش مصر در منطقه، جایگزینی غیر از آن یافت.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران در امور عربی و آفریقایی نیز یک سال پیش به این موضوع تاکید کرده و به نقش و جایگاه تاریخی، تمدنی و سیاسی مصر در منطقه اشاره داشت.

در واقع امیدواری ایران به نقش و جایگاه مهم مصر در جهان عرب در راستای تشکیل خاورمیانه اسلامی جا دارد که به عقیده تهران بدون مشارکت فعال کشورهای عربی کامل نمی شود.

در این چارچوب ایران به جایگاه ژئو سیاسی مصر در منطقه عربی که با راهبرد دولت آمریکا و اسرائیل تعارض دارد، چشم دوخته است.

نکته ای که نباید از آن غافل شد اینکه سردی روابط قاهره و واشنگتن، تهران را به گام برداشتن به سمت مصر تشویق می کند، همانطور که این سردی روابط، ترکیه را نیز به تقویت روابط با ناتو سوق داد.

بر این اساس، تهران از بیم اینکه مبادا محور ناتو- ترکیه – قطر در قبال غزه به دور از موضوع فلسطین و جغرافیای سیاسی مصر، متمرکز باشد، از نقش مصر در متوقف کردن تجاوز اسرائیل به غزه استقبال کرد.

در مقابل قاهره نیز نمی خواهد تاثیر خود در موضوع فلسطین را از دست بدهد و این موضوعی است که این امکان را برای تهران فراهم می کند که از دروازه مصر برای حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل و ارسال کمک های انسانی به غزه و مشارکت در بازسازی غزه وارد شود.

به موازات آن، دیدگاه تهران با قاهره در خصوص مقابله با خطر داعش و سایر گروههای تروریستی نیز به یکدیگر نزدیک شده است، تا جایی که کشورهای تاثیرگذار منطقه خاورمیانه به دنبال راهی برای از بین بردن کانون های تروریست و بازگرداندن ثبات به کشورهای منطقه به ویژه به عراق و سوریه هستند.

اما قاهره که به دنبال تحکیم روابط با مسکو است می تواند از روابط با تهران نیز در راستای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی به نفع دو طرف استفاده کند.

اما نگاه راهبردی ایران فراتر از این است، به این معنی که تهران امیدوار است که مصر نقش محوری خود در منطقه خاورمیانه را باز یافته و به دوران قدرت خود در جهان عرب بازگردد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت