روابط عمومی شرکت ملی نفت آمارهای رسمی وزارت نفت را تکذیب کرد+مستندات

روابط عمومی شرکت ملی نفت آمارهای رسمی وزارت نفت را تکذیب کرد+مستندات

خبرگزاری تسنیم: روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به گزارش پیشرفت کُند پنج فاز اولویت دار میدان گازی پارس جنوبی که در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، آمارهای رسمی وزارت نفت و اظهارات مسئولان را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی نفت ایران پیرو گزارش مندرج در خبرگزاری تسنیم در تاریخ دوشنبه؛ 10 شهریور ماه با عنوان"پیشرفت مورچه وار 5 فاز پارس جنوبی/ پیشرفت 1 درصدی در یک سال"توضیحاتی داده که به شرح زیر است:

در گزارش مذکور در مورد فاز 12 پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان گازی محسوب می شود، درحالی پیشرفت 2.67 درصدی برای این فاز طی یک سال مطرح شده است که از خرداد ماه امسال تزریق روزانه 22 میلیون متر مکعب گاز از این فاز به شبکه سراسری کشور آغاز شد.
همچنین در این فاز طی یک سال گذشته، سکوی A فاز 12 در بهمن ماه سال 92 راه اندازی شده است.
تکمیل و راه اندازی مجدد تولید از ردیف های اول و دوم پالایشگاه فاز 12 و رفع پانچ ها پس از انجام عملیات Shut Down ،تکمیل و جایگزینی Reboller در ردیف 1 پالایشگاه فاز 12، بارگیری دو محموله میعانات گازی برای نخستین بار برای صدور به کشورهای خارجی، راه اندازی نخستین ردیف گازی در تاریخ 21/12/92 و تثبیت و تولید و بهره برداری از آن در سال 93 از جمله فعالیت های انجام شده در این فاز بوده است.
تکمیل عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دو ترین (Train) فاز 12 پارس جنوبی در سال 93، راه اندازی کلیه واحد های یوتیلیتی مورد نیاز و ردیف های 1 و 2 شیرین سازی، تکمیل و آماده راه اندازی کردن واحد تثبیت میعانات گازی، واحدهای احیا و تزریق MEG و سایر واحدهای جانبی برای راه اندازی نخستین ترین(Train)، نصب و تکمیل مکانیکی کمپرسور های ارسال گاز (واحد 106) و راه اندازی 2 دستگاه از آن ها، اتمام عملیات حفاری در موقعیت َ12A، ادامه عملیات حفاری در موقعیت سکوی چهارم و ادامه عملیات حفاری در نواحی Bو D و اتمام عملیات نصب SPM و شروع عملیات رفع اشکالات آن، بخش دیگری از اقدامات انجام شده در فاز 12پارس جنوبی است.
همچنین در فاز 12 پارس جنوبی با هدف توجه به مقررات زیست محیطی واحد استحصال گوگرد این فاز نیز به زودی وارد مدار می شود که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده در منطقه کنگان خواهد داشت.
به راستی نگارنده گزارش تسنیم چگونه از انجام حجم عظیمی از فعالیت ها در این فاز بی اطلاع بوده است؟
همچنین در این گزارش پیشرفت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی 0.1 درصد ذکر شده است و این درحالی است که با راه اندازی بخشی از این فازها طی یک سال گذشته 19 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق شده است و در این مدت 2 سکو که از مهمترین بخش های راه اندازی یک میدان گازی محسوب می شود، نصب شده است.
طی یک سال گذشته تخصیص شناورهای مورد نیاز و شروع عملیات Hook up سکو فاز 16، تکمیل ردیف سوم شیرین سازی پالایشگاه این فازها، تکمیل خط بین فازی فازهای 6، 7 و 8 به پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، راه اندازی ردیف اول پالایشگاه فازهای 15 و 16 به خط سراسری در آذر ماه سال 92، آماده سازی راه اندازی ردیف دوم پالایشگاه این فازها و راه اندازی آن در فروردین 1393، اتمام عملیات ساخت و بارگیری سکوی فاز 16 و نصب آن در اسفندماه 1392، اتمام عملیات مشبک کاری چاه ها در موقعیت فاز 16 از اهم فعایت های انجام شده در این فازها است.
با توجه به فعالیت های انجام شده طی یک سال گذشته در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، آیا افکار عمومی با یک حساب سر انگشتی به رقم 0.1 درصد پیشرفت اعلام شده این فازها از سوی تسنیم شگفت زده نمی شود؟!
بر همگان واضح و روشن است که با توجه به اقدامات انجام شده در این فازها، ذکر عدد 0.1 درصد پیشرفت در یک سال که از سوی تسنیم منتشر شده است، اگر ناشی از سو گیری نگارنده نبوده، بی تردید ناشی از نداشتن اطلاعات کافی بوده است که در این صورت برای یک خبرگزاری حرفه ای از سوی مخاطبان سوال ایجاد می شود.
در بخش دیگر گزارش منتشر شده از سوی تسنیم میزان پیشرفت فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 0.7 درصد اعلام شده است و این درحالی است که با نگاهی اجمالی به اهم فعالیت های انجام شده در این فازها طی یک سال گذشته، هر مخاطب با اطلاعات حداقلی و رویکردی آزاداندیشانه در می یابدکه رقم ذکر شده به طور کامل به دور از واقعیت بوده و در شرایط حساس فعلی که توسعه و تکمیل این فازها از اولویت های اساسی نظام است، ایجاد تشویش و نگرانی در اذهان عمومی به ضرر منافع ملی است.
بی شک شرکت ملی نفت ایران آمادگی مواجهه با هر گونه نقد و نظر کارشناسی را دارد ولی آیا ارقام ذکر شده در گزارش مذکور در چارچوب نقد و نظر کارشناسی می گنجد؟
راه اندازی بویلرها، اتمام عملیات فلشینگ واحد یک شیرین سازی، آماده سازی پکیج نیتروژن، راه اندازی سکو18A و نصب اسپول های مربوطه، شروع عملیات تکمیلی HOOK UP و آغاز عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی سکوی 17A، اتمام حفاری بر روی سکوی18A، نصب سکوی 18A، اتمام عملیات حفاری 11 حلقه چاه بر روی سکوی 17A، نصب و تکمیل فعالیت های مکانیکی واحدهای یوتیلیتی مورد نیاز یک فاز، تکمیل عملیات اجرایی مخازن LPG و ادامه فعالیت های اجرایی مخازن میعانات از فعالیت های انجام شده این فازها طی یک سال گذشته بوده است.
هم اکنون انبوهی از متخصصان داخلی کشور در بخش های خصوصی و دولتی در منطقه پارس جنوبی در گرمای نزدیک به 50 درجه و رطوبتی حدود 90 درصد مشغول فعالیت هستند، آیا انتشار این گونه مطالب که ناشی از نداشتن اطلاعات و شبهه سو گیری است اگر نگوییم موجب دل سردی این قشر زحمتکش خواهد شد، موجب خدشه دار شدن اعتبار خبرگزاری وزین تسنیم نخواهد شد؟!
این خبر درحالی منتشر شده است که همزمان با هفته دولت وزارت نفت در فهرست برترین وزارت خانه ها از سوی دولت یازدهم انتخاب شده است، گزارش عملکرد فازهای 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس جنوبی بر مدیریت با درایت و اصولی وزیر نفت بار دیگر مهر تایید می زند که با وجود شرایط سخت و تحریم های بین المللی علیه ایران، پیشرفت های چشم گیری در مگا پروژه های پارس جنوبی حاصل شده است.
شایسته است، خبرنگار حوزه نفت و انرژی آن رسانه وزین با واقع بینی بیشتر و به دور از سوگیری های نادرست نسبت به اطلاع رسانی اقدام نماید.

توضیحات خبرگزاری تسنیم

اگر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران اطلاع‌رسانی صحیح را حق ملت ایران می‌داند بهتر بود در جوابیه این شرکت به جای به حاشیه بردن ذهن مخاطب و کلی گویی، با ارائه آمار صحیح، ملت ایران را نسبت به پیشرفت بزرگترین میدان مشترک گازی کشور آگاه می‌کرد. توضیحات بلند بالای شرکت ملی نفت ایران در حالیست که تنها بر اشتباه بودن آمار تأکید کرده و به ارقام صحیح پیشرفت پنج فاز پارس جنوبی مورد بحث هیچ گونه اشاره‌ای نشده است.
از سوی دیگر قطعا اگر روابط عمومی شرکت ملی نفت به اخبار ارسالی درباره پیشرفت فازهای پارس جنوبی که توسط مسئولان ارشد صنعت نفت که هم اکنون برخی از آنها نیز در دولت تدبیر و امید مسئولیت دارند، آگاه بود، در نوشتن چنین جوابیه‌ای دقت بیشتری می کرد؛ چرا که این توضیحات تلویحاً مدیران دولت یازدهم را در مظان دروغگویی و آمارسازی قرار می‌دهد.
لازم به یادوری است که جناب آقای رستم قاسمی - وزیر سابق نفت، مشاور فعلی معاون اول رئیس جمهور- که بیژن نامدار زنگنه؛ او را دوست خود معرفی کرده است، مرداد سال 1392 در گزارشی که از وضعیت پارس جنوبی ارائه داد پیشرفت فاز 12 را  92 درصد ، فاز 15 و 16 را 92 درصد و فاز 17 و 18 را بالای 80 درصد اعلام کرده بود.(اینجا)

مشاور معاون اول رئیس جمهور در هنگام ارائه این گزارش سکاندار وزارت نفت بود و تاکید داشت: "آمار و ارقامی که ارائه می‌کنم واقعی و دقیق است".

همچنین پیشرفت فازهای پارس جنوبی در شهریور امسال توسط نشریه رسمی وزارت نفت ( مشعل) در شماره 702 منتشر شد (اینجا) که طبق آمار پیشرفت فاز 12 را  94.8 درصد ، فاز 15 و 16 را 93.1 درصد و فاز 17 و 18 را بالای 81.7 بود .
مخاطبان خبرگزاری تسنیم، تنها با مقایسه این دو آمار که توسط دو منبع رسمی منتشر شده است می‌توانند به راحتی درباره وضعیت پیشرفت پارس جنوبی قضاوت کنند و پیشرفت ناچیز و حدود یک درصدی فازهای مورد نظر را تصدیق کنند.
بر این اساس شرکت ملی نفت ایران در صورتی که معتقد است آمارهای ارائه شده در گزارش خبرگزاری تسنیم نادرست است، باید اعتراض خود را به نشریه رسمی وزارت نفت و مدیران دولت یازدهم معطوف کند و عجولانه خبرگزاری تسنیم را به نداشتن اطلاعات، سوگیری و ایجاد تشویش اذهان عمومی متهم نکند که این رویکرد روابط عمومی از دولتمردان تدبیر و امید بدور است.

در ادامه برخی نمودارهای رسمی دولت از پیشرفت فازهای پارس جنوبی تا اواخر مرداد سال 92 در ادامه منتشر می‌شود؛ گزارشهایی که در تسنیم (اینجا) و (اینجا) هم منتشر شد اما آن زمان روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران نسبت به انتشار ارقام پیشرفت آن هیچ گونه اعتراضی نکرد.

 

انتهای پیام

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه