انصارالله: با طرح رئیس جمهور یمن موافق نیستیم/ همچنان در کنار ملت هستیم

انصارالله: با طرح رئیس جمهور یمن موافق نیستیم/ همچنان در کنار ملت هستیم

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن مخالفت با طرح کمیته ریاست جمهوری این کشور برای برکناری دولت یمن، تاکید کرد: ما همچنان در کنار ملت ایستاده‌ایم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت رسمی جنبش انصار الله یمن، محمد عبد السلام سخنگوی رسمی این جنبش اعلام کرد که حوثی ها با طرح رئیس جمهور این کشور برای برکناری دولت یمن با هدف خروج از بحران  مخالف است.

سخنگوی رسمی انصار الله هرگونه موافقتی را با آنچه که در رسانه‌ها در مورد طرح پیشنهادی کمیته رئیس جمهور یمن منشر شده است، رد کرد.

وی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت:  موضع ما همچنان ایستادن در کنار ملتی است که برای گرفتن حقوق مشروع خود انقلاب کرده است.

محمد عبد السلام افزود: ما معتقدیم اقداماتی که برای از بین بردن خواسته های مردم صورت می‌گرد قصد دارد تا این خواسته ها را ناکام بگذارد.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن کناره‌گیری دولت را اعلام و بر اساس آن دولت جدید ظرف یک هفته تشکیل خواهد شد.

یکی از خواسته‌های اصلی معترضان برکناری دولت این کشور بود که با این تصمیم در واقع یکی از خواسته های اصلی مخالفان دولت محقق خواهد شد.

«عبدالملک المخلافی» کمیته ریاست جمهوری مامور مذاکره با جنبش انصار الله یمن پیش از این گفته بود: کمیته ریاست جمهوری در ساعات پایانی دوشنبه با تمامی اعضای خود "طرح راه حل ملی" را امضا کرد که شامل تشکیل دولت وحدت ملی است و عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن را مامور تشکیل آن از امروز به مدت یک هفته از طریق رایزنی با تشکل های سیاسی می‌کند.

المخلافی از آنچه آن را "تحولات غیرمنتظره مسرت بخش درباره قیمت‌های نفت و مازوت و اصلاحات اقتصادی و سایر مسائل مهم" خواند، خبر داده بود.

شبکه تلویزیونی دولتی یمن ساعات پایانی دوشنبه این خبر را منتشر کرد که رئیس جمهور یمن از مشاوران و اعضای مجلس نمایندگان و وزیران و مجلس شورا خواسته است تا امروز سه شنبه نشستی فوق العاده را در صنعا برگزار کنند.

رئیس جمهور یمن نتیجه گفت‌وگوهای کمیته مذاکره کننده با حوثی‌ها  را به شرح زیر اعلام کرد:

اولا: تشکیل حکومت وحدت ملی که در برگیرنده شایسته سالاری و پاکی و مشارکت ملی بر اساس ابزار های زیر خواهد بود:

1 - رئیس جمهور در نشست ملی اعلام کرد که ظرف یک هفته با مشورت گروه های سیاسی تعیین خواهد کرد که چه کسی دولت جدید را تشکیل خواهد داد.
2 - حق انتخاب و تعیین وزیران وزارتخانه‌های کلیدی از جمله وزارت دفاع، کشور، وزارت خارجه و دارایی متعلق به رئیس جمهور خواهد بود.
3 - رئیس جمهور با مشورت گروه‌های سیاسی مختلف اقداماتی را انجام خواهد داد که مشارکت ملی و شایستگی و پاکی در آن متبلور شود. از جمله این اقدامات مشخص کردن میزان مشارکت احزاب سیاسی دیگر بر اساس طرح کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله انصار الله، جنبش جنوب و زنان و جوانان خواهد بود.
4 – وزیران بر اساس تخصص، شایستگی و پاکی انتخاب خواهند شد و باید برای هر وزارت اسم دو وزیر معرفی شود که رئیس جمهور با مشورت نخست وزیر یک اسم را از بین این دو نفر انتخاب خواهند کرد.
5 - رئیس جمهور یک مدت زمانی را برای گروه‌های سیاسی مختلف مشخص خواهد کرد تا نامزدهای خود را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کنند و هر گروهی که در مدت زمان تعیین شده نامزد خود را معرفی نکند یا از مشارکت خودداری کند، رئیس جمهور حق دارد تا بر اساس اختیارات خود تصمیم مناسب را اتخاذ کند.‎

دوما: رئیس جمهوری دستوری برای بازنگری در هزینه اضافه بر قیمت بین المللی صادر می‌‌کند که این امر باعث کاهش قیمت بنزین و گازوئیل خواهد شد.بر این اساس قیمت گازوئیل و بنزین 500 ریال کاهش خواهد داشت که قیمت گازوئیل 3400 ریال و قیمت بنزین 3500 ریال خواهد بود.‎
سوما: برنامه جدید دولت شامل بازنگری در سیاست‌های اقتصادی، مالی، پولی و همچنین بسته‌ای از اصلاحات ریشه‌ای می‌باشد، از دیگر برنامه‌ها، بازنگری در روش خریداری بنزین و گازوئیل می‌باشد که باعث می‌شود قیمت مواد سوختی شناور و بر اساس قیمت‌های بین المللی شود که این امر باعث کاهش قیمت بنزین و گازوئیل می‌شود.‎

رابعا ً: برنامه جدید دولت در برگیرنده افزایش حداقل حقوق و دستمزد است.
خامساً: تاکید و تعهد از سوی تمام گروه و جریان‌های سیاسی مبنی بر اجرای راهکارهای گفت‌وگوی ملی براساس سیستم برنامه ریزی شده و ادامه دادن وظایف باقی مانده برای تدوین قانون اساسی و برگزاری همه پرسی مربوط به آن .‎

سادساً : نهادهای اطلاع رسانی رسمی و خصوصی و گروه‌های شرکت کننده در کنفرانس گفت‌وگوی ملی فراگیر سیاست‌های رسانه‌ای و سخنان رسانه ای سازنده ای در پیش گرفته شود و حمایت عملی از سیاست های کلی هم به عمل آید و راهکارهای گفت‌وگوی ملی به صورت ویژه با تمام خصوصیاتی که دارد مورد بررسی قرار گیرد و باید از تمام مسائلی که باعث حمایت از نزاع های طایفه ای و مذهبی و منطقه ای و باعث تحریک تبعیض و خشونت و رویهم رفته باری را بر دوش دولت در جهت تحقق دولت وحدت ملی می گذارد جلوگیری شود.‎

سابعاً : باید تمام جریان ها و گروه های فعال و جریان های سیاسی متعهد شوند خشونت و تندروی و اعمالی که مخل نظم و امنیت و استقرار کشور است را کنار بگذارند، باید اقدامات لازم برای از بین بردن علل تنش که در برگیرنده تجمعات اطراف پایتخت یمن و تجمع های داخلی این استان و مساله استقرار چادرها هم به پایان برسد و و باید کاری کرد تا دولت بار دیگر کنترل اوضاع در بخش های مختلف کشور را در دست بگیرد و کنترل عمران مجدد در اختیار دولت قرار گیرد و تمام درگیری های مسلحانه در استان الجوف پایان پذیرد.

ثامناً : دیدار ملی گسترده و اجزا و گروه های سیاسی شرکت کننده در آن و برادر عبد الملک الحوثی و انصار الله را به مشارکت در این راه حل ملی به منظور فعال شدن عملی مشارکت ملی دعوت می‌کنیم و از این طریق برای تحقق امنیت و ثبات و وحدت یمن تلاش خواهد شد و از این طریق به تمام تعهدات خود در چارچوب این توافق عمل خواهند کرد و بخصوص به بندهای سادساً و سابعاً از این طرح توجه ویژه ای را اعمال خواهند کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان