ویترین مطبوعات آمریکا/ فرمانده کل قوای آمریکا، نباید تصمیم گیرنده اصلی هم باشد


ویترین مطبوعات آمریکا/ فرمانده کل قوای آمریکا، نباید تصمیم گیرنده اصلی هم باشد

خبرگزاری تسنیم: سرمقاله روزنامه لس آنجلس تایمز بر مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر لزوم تایید و مصوبه قانونی برای ورود آمریکا به هر جنگ تازه، تاکید کرده است.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین عناوین سرمقاله های روزنامه های آمریکا داشته است که در ادامه ملاحظه می فرمایید.

با کودکان مهاجر در آمریکا باید به خوبی رفتار شود

شورای سردبیری نشریه واشنگتن پست یادداشتی درباره کودکان مهاجرین ساکن در آمریکا منتشر کرده است. به دنبال هوای گرم تابستان از موج کودکان مهاجر مرزهای جنوب غربی آمریکا کاسته شده است. اما دولت فدرال و سازمان های دولتی محلی به دنبال راهی برای تعیین وضعیت و اسکان کودکان مهاجری که در حال حاضر در کشور حضور دارند، هستند.

دولت فدرال به دنبال ساخت پناهگاه های بزرگ است تا این موج مهاجرین را کنترل کند. سال گذشته حدود 40 سرپناه کوتاه مدت برای مهاجرین ساخته شد. اما منازل بیشتری همچنان مورد نیاز است. این سرپناه های کوچک با ظرفیت 50 تخت ولی مهم هستند.  آن ها منازلی برای کودکان مهاجر هستند تا به محل های دیگر نظیر خانه اقوام خود روند.

در همین حال سازمان های مربوط و مسئول خواستار تامین بودجه برای امکانات بیشتر دفتر اسکان پناهندگان دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی هستند. تا بدین ترتیب کودکان مهاجری که از مرزهای آمریکا عبور کرده اند وضعیت بهتری بیابد.

اما مساله مهم تر کترل ورود مهاجرین کودک از منطقه آمریکای مرکزی به مرزهای جنوب غربی است. کنگره باید گامی در این جهت بردارد ، امری که تاکنون با شکست مواجه شده است.

 

راهی برای رسانه آزاد نیست

راندال الیاسون یادداشتی در نشریه واشنگتن پست منتشر کرده است.  جیمز رایزن گزارشگر نشریه نیویورک تایمز قرار است در دادگاه قضایی حاضر شود. وی با اتهام افشای اطلاعات طبقه بندی شده درباره اقدامات آمریکا برای تضعیف برنامه هسته ای ایران مقابل شده است. اگر دادگاه حکم به محکومیت وی دهد رایزن راهی زندان خواهد شد.

با این حال حامیان رایزن معتقدند که دولت باید از اجبار وی به شهادت دست بردارد. این سوال که چرا دولت باید به آزادی رسانه متعهد باشد و چرا رایزن برای انجام شغلش باید زندان رود، باید پاسخ داده شود.

این نکته مهم است که اغلب این قبیل انتشارها تحت تعقیب جنایی و قضایی قرار نمی گیرد، البته این امر نیازمند برقراری توازن مستقیم میان امنیت ملی و ماموریت ویژه رسانه ها برای اطلاع رسانی است.

با همه این احوال رایزن تاکنون نبرد خوبی داشته است و از منابع اطلاعاتی خود حمایت کرده است ولی از این پس باید خود را به قانون سپارد و در صورت نیاز برای ابراز شهادت و گواهی حاضر شود.

 

فرمانده کل قوا، نباید تصمیم گیرنده اصلی هم باشد

روزنامه لس آنجلس تایمز سرمقاله ای به قلم میکی ادوارد و دیوید اکیج منتشر کرده است. مجلس نمایندگان آمریکا به مساله عراق توجه نشان داده است و در همین حال رئیس جمهور آمریکا نیز حضور سربازان آمریکایی را از رقم 275 به حدود 800 عدد افزایش داده است. البته نیروی نظامی تاکنون استفاده نشده است.

اعضای مجلس نمایندگان با یک اکثریت دو حزبی (370 در مقابل 40) مصوبه ای داشته و در آن بر مسئولیت قانونی خود مبنی بر ورود آمریکا به جنگ در عراق تایید کردند. این مصوبه بیان دارد که رئیس جمهور نمی توانند نیروهای مسلح ایالات متحده را بدون مجوز قانونی در عراق به کار گیرد.

تاکنون رئیس جمهور در تصمیمات و اقدامات خود به تنهایی عمل می کرده است و اقتدار قانونی برای روابط خارجی آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا و مدیر اجرایی داشته است.

قانون به رئیس جمهور اجازه می دهد تا برای دفاع از کشور و شهروندانش علیه حملات، بدون تایید اولیه کنگره اقدام کند. البته این نکته را باید در نظر داشت که کنگره اغلب تمایلی به استفاده از مسئولیت خود برای تصمیم گیری درباره زمان ورود به جنگ نداشته است. اما مصوبه اخیر مجلس نمایندگان، نشان از استقبال این امر دارد.

اکنون زمان تصمیم گیری درباره ورود یا عدم ورود به بحران عراق فرا رسیده است. مزایا و معایب این اقدام باید بررسی شده و مباحث حول آن باید شکل گیرد. قانون نیازمند این تصمیم است و مردم آمریکا نیز بدان تمایل دارد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان