تلاش آمریکا و اسرائیل برای ایجاد کمربند امنیتی در سوریه

تلاش آمریکا و اسرائیل برای ایجاد کمربند امنیتی در سوریه

خبرگزاری تسنیم:سردبیر روزنامه القدس‌العربی نوشت: آمریکا وکشورهای عربی با هدف تامین امنیت اسرائیل می خواهند منطقه حائل یا کمربند امنیتی درون خاک سوریه ایجاد کنند واداره آن را بدست معارضان سوری بسپارند.

"عبدالباری عطوان" طی مقاله ای با اشاره به سفراخیر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه که باهدف فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای منطقه انجام شد، نوشت: برخی گزارش‌های حاکی از امضای خرید تسلیحات نظامی ازسوی عربستان به ارزش ده‌ها میلیارد دلاراست.

اولویت سوریه
وی به دیداراخیرمقامات کشورهای عربی وترکیه ازآمریکا اشاره کرد ونوشت: محور مشترک میان این دیدارها بحث وبررسی درباره پرونده سوریه و برنامه‌های هسته‌ای ایران  بود و مقامات کاخ سفید هم درباره این موضوعات دیدگاه‌های خاص خود را بیان کردند و ماموریت هریک کشورها دراین رابطه مشخص شد.اما مسئله سوریه دراولویت قرارگرفت.

تجهیز گروه های مسلح میانه رو
سرمقاله نویس روزنامه القدس العرببی با اشاره به نشست اخیر حامیان گروه‌های تروریستی سوریه در استانبول نوشت: این نشست با هدف بررسی راه‌های سرعت بخشیدن به سرنگونی نظام بشاراسد برگزارشد و درآن راه‌های حالت ایستایی درجبهه‌های جنگ داخلی سوریه و تجهیز گروه‌های مسلح میانه‌رو این کشوربه سلاح های پیشرفته مورد بررسی قرارگرفت.

اردن دروازه بزرگ تسلیحاتی
عطوان تصریح کرد: اردن دروازه بزرگی برای مسلح ساختن گروه‌ها معارض سوریه است. اردن دارای این ظرفیت است که سلاح ومهمات به گروه‌های مسلح درعمق خاک سوریه برساند واین درحالی‌است که گرو‌ه‌های مزبورآماده می‌شوند که حمله بزرگ وسرنوشت ساز خود را به دمشق انجام دهند البته بیشتر گزارش‌های غربی‌ها حاکی است که این حمله درژوئن- خردادماه - آینده انجام خواهد شد.

افزایش نظامیان آمریکایی دراردن
این نویسنده برجسته جهان عرب نوشت: روزبه روز بر تعداد نظامیان آمریکا در اردن افزوده می‌شود. بعضی ازاین نظامیان برای آموزش جنگجویان وابسته به گروه‌های تروریستی سوریه وارد اردن شده‌اند، تعدادی دیگر به منظوردخالت نظامی و محافظت از انبارهای سلاح‌های شیمیایی درعمق خاک سوریه دراردن مستقرشده‌اند. ملک عبدالله پادشاه اردن تاکید گفته‌است آمریکا واسرائیل نگرانند که سلاح‌های پیشرفته غربی‌ها به دست گروه های جهادی بویژه "جبهه النصره" بیفتد وآنها ازاین سلاح‌ها علیه تل‌آویو استفاده کنند.

آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله پیشگیرانه
سردبیر روزنامه‌القدس‌العربی درمقاله خود ازآمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله پیشگیرانه به سوریه خبرداد وبه نقل از نخست‌ وزیراین رژیم نوشت: تل‌آویوآماده نابود ساختن 8 انبارسلاح‌های شیمیایی سوریه است البته ماهواره‌های آمریکایی 24 ساعته ازاین انبارها مراقبت می‌کنند. باوجود این، کاخ سفید اجازه نداد تل‌آویو اقدام به حمله پیشگیرانه علیه سوریه کند ولی ترجیح داد تا نظامیان حرفه‌ای خود را برای تجهیز17 هزارجنگجوی معارض به سلاح‌های پیشرفته به سوریه اعزام کند.

برگزاری رزمایش دراردن
وی درادامه مقاله خود نوشت: امان سال گذشته میزبان رزمایشی تحت عنوان" شیرآماده" با مشارکت 19 کشور به فرماندهی آمریکا بود. این رزمایش درنزدیکی مرزهای جنوب شرقی اردن با سوریه برگزارشد. هدف از برگزاری این رزمایش تسلط برانبارهای سلاح شیمیایی  بود. برگزاری چنین رزمایشی نشان می‌دهد که  پروژه دخالت نظامی درسوریه زمانی تکمیل می‌شود که تعداد نظامیان آمریکایی به حدود 20 هزارنفر برسد.

هشدار بشار اسد
به نوشته عطوان، رئیس جمهورسوریه درگفت‌وگو با شبکه خبر این کشور به طرف‌های خارجی ازجمله ترکیه واردن درباره جنگ‌افروزی در سوریه به شدت هشدار داد. بشاراسد با متهم کردن اردن اظهارداشت: دمشق دوبار نماینده به امان فرستاد و با ارائه مدارکی مبنی بر انتقال سلاح به گروه‌های تروریستی سوریه از طریق مرزهای اردن وهمچنین دخالت نظامی بیگانگان درسوریه به مقامات امان هشدار داد.


ایجاد کمربند امنیتی

این تحلیلگر برجسته عرب نوشت: اکنون دشوار است که ماهیت طرح جدید آمریکا را بشناسیم چراکه کاخ سفید درحال رایزنی با متحدان خود درشورای همکاری خلیج فارس، اردن و ترکیه است تا روشن سازند پروژه مورد نظرخود را درباره سوریه چگونه به اجرا بگذارد واین موضوع از اسرار نظامی است اما می‌توانیم پیش بینی کنیم که آنها می‌خواهند در خاک سوریه در منطقه" درعا" و حومه آن منطقه حائل وکمربند امنیتی ایجاد کنند و این مناطق را به پایگاهی برای گروه های مسلح مخالف دمشق تبدیل سازند.


نشانه های ایجاد کمربند امنیتی

وی درتشریح این دیدگاه نوشت: نشانه‌های ایجاد مناطق حائل یا کمربند امنیتی به سرعت آشکارمی‌شود چراکه صدها تن از نیروهای معارض توسط کارشناسان نظامی آمریکایی و انگلیسی در اردوگاه‌های اردن دوره‌های آموزشی سخت نظامی را طی کرده‌اند و با طرز استفاده از موشک‌های ضد هوایی و تانک‌ها آشنا شدند تا آماده اجرای منطقه ممنوعه پروازی در" درعا" و حومه آن باشند.

منطقه ممنوعه پروازی
عطوان نوشت: ایجاد منطقه ممنوعه پروازی قبلا توسط آمریکا پیش از حمله به عراق و سرنگون ساختن رژیم صدام به مرحله اجرا درآمد واکنون غربی‌ها می خواهند آن را درباره سوریه به مرحله اجرا بگذارند. این منطقه در جنوب سوریه به موازات بلندی‌های جولان و مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی واقع است.

هدف ازایجاد کمربند امنیتی
وی تصریح کرد: آمریکا و کشورهای متحد واشنگتن در منطقه هدفشان ازایجاد منطقه حائل یا کمربند امنیتی درخاک سوریه دوموضوع است. اول اینکه با ایجاد این منطقه می‌خواهند آن را دراختیارارتش آزاد سوریه "معارضان" بگذارند تا مرکز دولت موقت سوریه شود. دوم آنکه با ایجاد منطقه حائل یا کمربند امنیتی مانع ازانتقال سلاح به گروه‌های جهادی اسلامی در فلسطین شوند وهمچنین ازحملات موشکی یا شهادت طلبانه به اهداف اسرائیلی جلوگیری کنند.

نگرانی تل آویو
سردبیر روزنامه القدس‌العربی درپایان تاکید کرد: اسرائیل نگران آن است که نیروهای جهادی دربلندی‌ها جولان و نوارمرزی فلسطین اشغالی حضور پیدا کنند. به همین دلیل،  خواهان ایجاد یک منطقه حائل یا کمربند درامنیتی خاک سوریه است. اکنون آمریکا ومتحدانش  ازجمله اسرائیل درحال رایزنی درخصوص بحران سوریه هستند. این پروژه بطورکامل و دقیق بر روی کاغذ نوشته شده و اصلا معلوم نیست چقدرازآن بتواند جنبه اجرایی به خود بگیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان