سهام عدالت راهکار افزایش سهم تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد

سهام عدالت راهکار افزایش سهم تعاون در اقتصاد به 25 درصد

خبرگزاری تسنیم: معاون تعاون وزیر تعاون با اعلام اینکه ۱۱۰ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که عمده آنها با بانک‌ها مشکل دارند، گفت: سهام عدالت راهکار مناسبی برای افزایش سهم تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن هفته تعاون (12تا18 شهریورماه)، نخستین همایش ملی نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ صبح امروز با حضور کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مسئولان اتحادیه‌ها و تعاونگران سراسر کشور در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس هم ساعتی پس از آغاز همایش در این نشست حاضر شد.

سید حمید کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در نخستین همایش ملی نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ با اشاره به اینکه تعاون نقش موثری در رشد اقتصادی کشور می‌تواند داشته باشد، گفت: دولت باید از همه ظرفیت‌های بخش تعاون برای پیشبرد برنامه‌های خود بویژه در حوزه اشتغال، خروج از رکود و اقتصاد مقاومتی استفاده کند.

وی از برقراری عدالت، اشتغال، فقرزدایی و توسعه سرمایه‌های اجتماعی به عنوان کارکردهای تعاون یاد کرد و ادامه داد: توسعه بخش تعاون می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و درآمدزایی شود که این دو فاکتور نیز زمینه‌های رشد اقتصادی را می‌تواند فراهم کند. در عین حال نقش توسعه سرمایه اجتماعی را نمی‌توان نادیده گرفت.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 110 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اغلب این تعاونی‌ها با مشکل تسهیلات بانکی و بروکراسی سیستم بانکی مواجه‌اند که باید این مشکلات را حل کرد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمبود نقدینگی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات تعاونی‌ها یاد کرد و افزود: تعاونی‌ها در توسعه بازار، بازاریابی و برندسازی مشکل دارند و آنها باید بتوانند به برند کشوری و حتی بین‌المللی دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد: مطابق با اصل 44 قانون اساسی و ابلاغ مقام معظم رهبری سهم بخش تعاون در اقتصاد باید به 25 درصد افزایش یابد که متاسفانه شاهد رشد خوبی در این زمینه نبودیم.

کلانتری یکی از راه‌های رسیدن به سهم قابل قبول در اقتصاد را سهام عدالت دانست و افزود: برای توسعه این بخش می‌توان تعاونی‌هایی در سطح شهرستان‌ها ایجاد کرد که سهامداران آنها تعاونی‌های همان شهرستان باشند در حال حاضر 42 میلیون نفر عضو تعاونی‌های سهام عدالت هستند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وزارت اقتصاد در حال تهیه لایحه‌ای است که امیدواریم بتوانیم از طریق آن مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف توسعه تعاون، توسعه عدالت است افزود: با توسعه تعاونی‌ها می‌توانیم به توسعه عادلانه ثروت و فقرزدایی کمک کنیم.

کلانتری با تاکید بر اینکه تعاون یکی از بهترین راهکارهای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، خاطر نشان کرد: با ظرفیت 110 هزار تعاونی فعال در کشور و اتحادیه‌های سراسری، اتاق‌های تعاونی کشوری، شهرستانی و استانی می‌توانیم به رشد مطلوب در این زمینه دست یابیم.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بخش تعاون در سراسر دنیا بیش از 300 میلیون نفر عضو دارد، گفت: این بخش نزدیک به 100 میلیون اشتغال در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: برای ارتقاء بخش تعاون وزارتخانه‌های مختلفی از جمله راه و شهرسازی، صنعت و معدن و بانک مرکزی باید تعامل و همکاری داشته باشند.

کلانتری با اشاره به اینکه در قانون تعاون آمده است که 20 درصد از منابع صندوق توسعه ملی باید در جهت حمایت از بخش تعاون اختصاص یابد گفت: باید کمک کنیم تا تعاونی‌های نسل جدید گسترش یابند و جوانان بتوانند با عضویت در این تعاونی‌ها فعالیت‌هایی را در جهت رشد اقتصاد کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه