روش‌های مدیریت اسلامی به روایت حداد عادل / تربیت مدیران از مدارس آغاز شود

روش‌های مدیریت اسلامی به روایت حداد عادل / تربیت مدیران از مدارس آغاز شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید سعی کنیم مدیریت را از مدرسه به نسل آینده بیاموزیم و معلمان بدانند که خواه ناخواه به دانش‌آموزانشان درس مدیریت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، غلامعلی حداد عادل صبح امروز در افتتاحیه همایش علمی پژوهشی مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بین عنوان مدیریت اسلامی و مدیریت رضوی تباینی وجود ندارد مگر اینکه مصادیق خاصی از مدیریت را از زندگی حضرت رضا(ع) یافته و تبیین می‌کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با ذکر اینکه بنده قصد دارم در این همایش 14 نکته را که توجه به آن برای یک مدیر در جمهوری اسلامی ضرورت دارد بیان کنم، گفت: مهمترین شرط برای یک مدیر در نظام اسلامی ایمان و تقواست و این ویژگی‌ای است که اگر در کسی نباشد و او هزار حسن دیگر داشته باشد شایسته انتخاب شدن به عنوان مدیر نیست.

حداد عادل افزود: ایمان و تقوا باید در یک مدیر به اندازه‌ای باشد که او را به زرق و برق دنیا بی‌اعتنا  کند چرا که اگر کسی به چرب و شیرین دنیا دل بسته باشد و در چشمش جلوه کند خواهد لغزید و کسانی که اختیارات بیشتری دارند بیشتر در معرض خطرند.

وی در ادامه انقلابی بودن را شاخصه دیگری برای مدیران نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مدیران جمهوری اسلامی باید بدانند که در یک کشور انقلابی مدیریت می‌کنند و انقلاب اسلامی ایشان را به این مسئولیت رسانده لذا باید پاسدار انقلاب اسلامی و خون شهدا باشند و راه امام را شناخته و به آن معتقد باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس قابل بودن و درایت را از ویژگی‌های لازم برای مدیران برشمرد و تاکید کرد: این شرط باید همیشه در کنار ایمان و تقوا و انقلابی بودن محفوظ باشد چرا که ضرری را که یک فرد در اثر بی‌عقلی به یک مجموعه اسلامی وارد می‌کند به اندازه‌ای است که عباداتش نمی‌تواند آن ضرر را جبران کند.

حداد عادل افزود: مدیر باید با اخلاق، با شخصیت، معتدل و متعادل باشد و متعادل بودن به این آسانی حاصل نمی‌شود چرا که یک توازن روحی درونی است.

وی استبداد، خودرایی و تعصب را از ویژگی‌های مزموم برای یک مدیر باتقوا برشمرد و خاطرنشان کرد: یک مدیر در نظام اسلامی باید ساده‌زیست باشد چرا که مردم در این انقلاب از مدیران توقع ساده‌زیستی دارند و همچنین باید از چاپلوسی نفرت داشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت این نکته را متذکر شدند که مسئولان پیوسته به دنبال نفی کارهای مدیران قبلی و بدگفتن پشت سر گذشتگان نباشند چرا که آیندگان هم چنین قضاوتی درباره آنها می‌کنند. لذا یک مدیر اسلامی باید کارهای مدیران خوب گذشته را نقل کند و بعید است کسی در دوران مدیریتش هیچ کار خوبی نکرده باشد از این رو انصاف داشتن از لوازم اخلاقی مدیران است.

حداد عادل تخصص در حوزه مدیریتی را پنجمین شاخصه یک مدیر انقلابی برشمرد و گفت: این قابل پذیرش نیست که یک انسان مومن انقلابی بخواهد مسئولیت دستگاهی را بپذیرد که تخصص آن را نداشته باشد. چرا که اگر کسی خداترس و معتقد باشد چنین رفتاری نمی‌کند و اگر کسی با علم به اینکه تخصص مسئولیتی را ندارد بخواهد آن را بپذیرد نه تنها متخصص نیست که متعهد هم نیست.

وی با فرهنگ بودن را ویژگی مهمی برای مدیران جمهوری اسلامی دانست و افزود: با فرهنگ بودن به این معناست که یک مدیر خارج از قلمرو تخصصی خودش خیلی از چیزها را بداند و فقط به آگاهی درباره رشته تخصصی خودش اکتفا نکند. مثلا کسی که می‌خواهد در ایران مدیر باشد نمی‌شود که به تاریخ آگاهی نداشته باشد و نسبت به گذشته این سرزمین بی‌اطلاع باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: نمی‌شود که مدیری در ایران اسلامی نسبت به زبان و ادبیات فارسی بی‌اعتنا باشد و نتواند دو جمله درست بنویسد.

حداد عادل اظهار کرد: یکی از توانایی‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری احاطه بر سخن و سخنوری و کلام و قدرت نگارش است و امیرالمومنین علی(ع) امیرالبیان بودند و حتی آهنگ سلام ایشان هم شنونده را تحت تاثیر قرار می‌داد.

وی توجه به حفاظت از محیط زیست را یکی از نشانه‌های بافرهنگ بودن یک مدیر معرفی کرد و گفت: هر مدیر باید بداند که تصمیماتش اثر تخریبی بر محیط زیست دارد یا اثر سازنده. برای نمونه برج‌سازی‌هایی که پس از 20 سال اشتباه بودنش مشخص می‌شود یا اینکه احدای یک جاده به کلی زیست‌بوم یک منطقه را نابود می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نظم، پرکاری، شجاعت و حسن برخورد را از دیگر ویژگی‌های یک مدیر نمونه اسلامی معرفی کرد و افزود: مدیر باید مبتکر و در پی تحول باشد و به چارچوب‌های قدیمی عادت نکند و اینطور نباشید که حتی یک تغییر را هم نداشته باشد. البته نوآوری و شجاعت به شرطی خوب است که با خردمندی انجام شود تا انقطاع از سنت حاصل نشود که این شجاعت و تحرک می‌طلبد.

حداد عادل افزود: مدیر باید شم روانشناسانه داشته باشد و از آن برای شناخت استعدادها و توانایی‌ اطرافیان و کارکنان استفاده کند و این یک هنر است که یک مدیر بتواند امکان رشد را برای همکارانش فراهم کند.

وی واگذاری کارهای بزرگ و خطیر را به کسانی که توانایی‌اش را ندارند یکی از آسیب‌های مدیریتی جامعه عنوان کرد و گفت: ضررهایی که در اثر واگذاری کار بزرگ به آدم‌های کوچک حاصل شده است ظلم به کشور و مملکت حساب می‌شود و باید از ظرفیت هر کسی در راستای پیشبرد امور استفاده کرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ثبات در مدیریت و حضور تمام وقت در کار یکی دیگر از شاخصه‌های یک مدیر موفق اسلامی محسوب می‌شود و کسانی که اختیارشان به دست خودشان است به کار کردن در چند جا فکر نکنند چرا که یک ده آباد به از 10 شهر خراب است.

حداد عادل در پایان اظهار کرد: تربیت انسان‌های با عرضه و مدیر اهمیت به مراتب بیشتری از آموزش صرف و کسب رتبه‌های تک رقمی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها دارد چرا که اگر جامعه‌ای از ظرفیت‌های عظیم برخوردار باشد اما مدیریت خوب نداشته باشد گویی هیچ ندارد از این رو باید سعی کنیم مدیریت را از مدرسه به نسل آینده بیاموزیم و معلمان بدانند که خواه ناخواه به دانش‌آموزانشان درس مدیریت می‌دهند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon