استاد کاتوزیان عمر خود را صرف تقویت جامعه علمی کشور کرد


استاد کاتوزیان عمر خود را صرف تقویت جامعه علمی کشور کرد

خبرگزاری تسنیم: سرپرست دانشگاه مازندران با تسلیت فوت پدر علم حقوق ایران، گفت: استاد کاتوزیان عمر خود را صرف تقویت جامعه علمی کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، فخرالدین اصغری آقمشهدی با صدور پیامی درگذشت امیرناصر کاتوزیان از حقوقدانان برجسته ایرانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به این شرح است: درگذشت استاد فقید و چهره ماندگار جناب آقای دکتر ناصر کاتوزیان استاد بزرگ و برجسته دانشگاهی و پدر علم حقوق ایران موجب تأثر و تألم شد.

فقدان آن دانشمند فرهیخته و استاد گرانمایه ضایعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه‌ی حقوقی کشور عزیزمان خواهد بود. آن مرحوم، سال‌های متمادی عمر خود را در تعلیم و پرورش دانشجویان، استادان و صاحب نظران حقوقی کشور سپری و خدمات ارزشمندی را در حوزه حقوق به میهن اسلامی ارائه کرد.

اینجانب ضایعه فقدان آن استاد فقید و فرزانه را به جامعه علمی و حقوقی کشور وخانواده شریف و داغدیده وی تسلیت گفته، علو درجات را برای آن فقید سعید و صبر و شکیبایی بازماندگان را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

ناصر کاتوزیان، حقوقدان برجسته و یکی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سن هشتاد و هفت سالگی در گذشت.کاتوزیان از چندی پیش به دلیل بیماری ذات الریه در بیمارستان تهران کلینیک بستری شده بود.

او در سال 1306 خورشیدی در تهران متولد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان اقبال در به اتمام رساند و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طی کرد و وارد دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.

وی تحصیلات خود رشته حقوق قضا را انتخاب کرد و در سال 1339 با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان وصیت به اخذ عنوان دکتری حقوق نایل شد. محمود شهابی خراسانی از اساتید مهم وی در زمینه حقوق است.

ناصر کاتوزیان در تدوین اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت. ناصر کاتوزیان پس از انقلاب فرهنگی 11 سال از استادی دانشگاه تهران برکنار شد تا آنکه مجدداً از وی دعوت به عمل آمد. او را پدر علم حقوق ایران می دانند.

وی تاکنون حدود 45 جلد کتاب تألیف کرده‌ که اکثر آن‌ها کتب آموزشی دانشگاهی هستند.

کاتوزیان یکی از نویسندگان اصلی پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی بود، وی در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال 1358 شرکت کرده و در فهرست کاندیداهای مورد حمایت جبهه ملی ایران و نهضت آزادی قرار داشت که موفق به راهیابی به مجلس نشد.

انتهای پیام/

                                                                                   

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon