جزئیات نشست جنجالی خالد مشعل و محمود عباس در حضور امیر قطر

جزئیات نشست جنجالی خالد مشعل و محمود عباس در حضور امیر قطر

خبرگزاری تسنیم: روزنامه لبنانی الاخبار جزئیات جنجالی نشست خالد مشعل و محمود عباس در حضور امیر قطر در دوحه را فاش کرد که از هماهنگی امنیتی نزدیک بین تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی پرده برمی‌دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، در حالی که غزه در آتش جنگ می سوخت، ابومازن 21 آگوست گذشته به دوحه رفت و در چنین شرایط حساسی از خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در نزد امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی شکایت کرد و مشعل را دروغگو توصیف کرد، و حماس را به تدارک انقلاب در کرانه باختری متهم کرد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این دیدار بسیار سرآسمیه بود، وی شیخ تمیم بن حمد امیر قطر را در جریان دو مشکلی قرار داد که به توصیف خودش قابل حل نیستند، یکی مذاکرات شکست خورده تشکیلات خودگردان با اسرائیل است و دیگری روابط تشکیلات خودگردان با جنبش مقاومت اسلامی حماس بود.

وی در این باره گفت: حماس می خواهد مرا دیوانه کند، و بعد از این گفته سخنانی را که صهیونیست ها به وی منتقل کرده بودند را به امیر قطر بازگو کرد: اسرائیلی ها 93 عضو وابسته به جنبش مقاومت اسلامی حماس را دستگیر کردند که قصد داشتند در کرانه باختری دست به کودتا بزنند، که هدایت این گروه را "صالح العاروری" از ترکیه برعهده داشته است و حلقه اتصال این گروه و العاروری شخصی در کشور اردن است که جواد خوانده می شود.

که در همین حین امیر قطر به محمود عباس می گوید: تو اطلاعاتی را اکنون بازگو کردی که منبع آن اسرائیلی ها هستند از این رو این اطلاعات تو کاملاً صحیح هستند.

در همین حین بود که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس به اتفاق اعضای هیئت فلسطینی همراهش وارد سالن گفت وگوها می شوند، در این لحظه محمود عباس سخت عصبی می شود و در حالی که خود را جمع و جور می کرد این عبارت را خطاب به کسانی که تازه وارد شدند می گوید: " انقلاب را با هماهنگی با دحلان انجام دادید؟! شماها تا این لحظه با وی ارتباط دارید... " ، که در همین حین موسی ابو مرزوق چنین می گوید: تو تا این لحظه تاکنون هنوز این داستان را باور داری؟ ابو مازن خطاب به وی می گوید: سخن مرا قطع نکن مرا تحریک نکن ای ابو عمر! این کش و قوس و اتهام زنی ها نسبت به یکدیگر در حضور امیر قطر ادامه می یابد، تا این که شیخ تمیم دستور می دهد جلسه تا آرام شدن مجدد محمود عباس قطع شود، الاخبار در این زمینه صورت جلسه را به دست آورده و آن را به شرح ذیل منتشر می کند:

إیلی حنا :

بعد از خیر مقدم گفتن تمیم به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جویا شدن اوضاع نوار غزه و کرانه باختری از وی این گفت وگو بین این دو مسئول جریان یافت:

_ ابو مازن :  از حضرتعالی به دلیل قبول این دیدار تشکر می کنم چرا که می دانم چقدر مشغله دارید، اما مساله دیگر قابل تحمل نیست و نمی توان آن را به بعد موکول کرد، اکنون اوضاع در نوار غزه بسیار بد است، البته برخی می خواستند اوضاع در کرانه باختری هم منفجر شود، البته قصد و نیت آنها شوم بود.

همواره از حماس خواسته ام به جنگ با اسرائیل پایان دهد

_ امیر قطر : ما همواره از حماس خواسته ایم که به جنگ ادامه ندهد تا خون کودکان و زنان بر زمین ریخته نشود، از این رو از مذاکرات آتش بس در قاهره حمایت کردیم، اما باید گفت مواضع مصر در این باره خیلی جالب نیست، در همین اواخر آمریکایی ها تماس های بسیاری با ما داشتند، همین جان کری ( وزیر خارجه آمریکا ) روزی هزار مرتبه به ما زنگ می زند.

عباس: در مذاکرات سازش شکست خوردیم حتی یک گام هم پیشرفت نداشتیم

ابومازن_  اوضاع فلسطینی بسیار سخت است، ما اکنون در برابر دو مساله قرار داریم که نمی توانیم آن را حل کنیم، یکی از آنها مساله شکست مذاکرات است، ما بیست سال است که در خصوص مرزهای سال 1967 در حال مذاکره هستیم و از آن زمان تا به امروز حتی یک گام هم پیشروی در مذاکرات نداشتیم،  سرانجام هم در همین اواخر بود که با طرح پیشنهادی جان کری موافقت کردیم و به از سرگیری مذاکرات به مدت 9 ماه موافقت کردیم، ما موافقت کردیم تا به خواست آمریکا تن دهیم و به سازمان ملل عزیمت نکنیم اما در مقابل خواستار آزادی اسرا شدیم، اما اسرائیلی ها حاضر نشدند سری چهارم اسرا را آزاد کنند، و حاضر نشدند به شهرک سازی ها پایان دهند، ما شکست خوردیم، از این رو تصمیم گرفتیم با حمایت شما با حماس آشتی کنیم، از این رو برای تشکیل دولت توافق ملی گام برداشتیم، اسرائیل حاضر نشد با چنین دولتی تعامل داشته باشد، از این رو رفتیم و 15 معاهده بین المللی را امضا کردیم، از آوریل تا به امروز حتی یک گام هم در مذاکرات پیش روی نداشتیم، آمریکا همواره به ما اعلام می کردند سقف و چارچوب مذاکرات را برای شما تعیین خواهیم کرد اما هرگز چنین نکردند، به آنها گفتیم پیشنهاد ملموس و مکتوب از شما می خواهیم از این گفته ما خاطرشان مکدر شد.

عباس: آمریکایی‌ها فقط حرف خالی به ما تحویل داده‌اند

آمریکایی ها جز سخن و گفته های خالی چیزی تاکنون در این باره به ما نداده اند، اگر آمریکا واقعا ً به دنبال راه حل است با تشکیل دولت فلسطین بر روی مرزهای سال 1967 موافقت کند، پایتخت آن باید قدس باشد، بعد از گذشت دو ماه تا سه ماه مرزها را ترسیم می کنیم، سپس درباره مسائل دیگر باهم مذاکره خواهیم کرد.

اگر قبول کنند، ما هماهنگی های امنیتی و همکاری با اسرائیل را متوقف خواهیم کرد و از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهیم خواست بیاید و قدرت را تحویل دهد، یعنی اوضاع به پیش از اوسلو باز گردد، من این موضوع را به اطلاع رئیس سرویس اطلاعات اسرائیلی که چند روز قبل به دیدارم آمده بود گفتم، البته رفته رفته این موضوع را برای آمریکایی‌ها دارم می شکافم اگر قرار است خراب شود بگذار برای همه خراب شود.

عباس:حماس خواهان سرنگونی تشکیلات خودگردان است

مساله دوم موضوع رابطه ما با حماس است از زمانی که من به ریاست تشکیلات خودگردان منصوب شدم آنها درصدد شکست و سرنگونی تشکیلات خودگردان فلسطین بوده اند، عرفات هم از آنها برای مشارکت در تشکیلات خودگردان و انتخابات 1996 دعوت کرد ولی آنها قبول نکردند، آنها می گفتند دمکراسی حرام است چرا که حکومت مردمی است ما می خواهیم حکومت شرع حاکم باشد، آنها فتواهای دینی را هر گونه دوست داشته باشند مطرح می کنند، آنها از دین به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، (... ) ما با هم به مکه رفتیم و هم قسم شدیم تا وحدت ملی را حفظ کنیم اما بعد از گذشت تنها سه ماه آنها بار دیگر ما را دور زدند تا به امروز هر زمان که در مقابل ملک عبدالله پادشاه عربستان نام خالد مشعل را به زبان می آورم به من می گوید این مشعل دروغگو است.

" حماس آن سه شهرک نشین را ربود تا پروژه ملی و به تشکیلات خود گردان فلسطین ضربه وارد کند "

تا این که جنگ سال 2009 و بعد از آن جنگ 2012 آغاز شد و ما با آن جنگ ها مخالف بودیم، آنها از طریق گروهشان و ( محمد ) مرسی و هیلاری کلینتون توافقی را امضا کردند، سپس به نزد شما آمدیم و برای عملی کردن آشتی اقدام کردیم، از بیش از دوسال است که آنها طفره می روند و نمی خواهند دولت توافق ملی را تشکیل دهند، حتی انتخابات هم نمی خواهند، بازهم انتخابات را حرام می دانند، ( ... ) در این اواخر مسائلی روی داد که دیگر کنترلم را از دست دادم، آنها سه شهرک نشین را ربودند و کشتند، وقتی در این باره از مشعل مساله را جویا شدم به من گفت : اطلاعی ندارم و بعد از آن گفت: نه تایید می کنم و نه رد می کنم ! بازهم دروغ و مانور این درحالیاست که آمریکایی ها و اسرائیلی ها به من گفته بودند کار کار حماس است، به آنها گفتم خیر شماها اشتباه می کنید، به آنها گفتم دلایل خود را مطرح کنید، تا این که دیروز صالح العاروری در ترکیه مرا غافلگیر کرد و مسئولیت حماس را در این رابطه بیان کرد، یعنی واقعاً ترکیه با این مساله موافق است، این هم نواری است که در داخل آن اعتراف العاروری ثبت شده است به همین دلیل 20 فلسطینی کشته شدند و محمد ابو خضر زنده زنده سوخت، هدفشان ویران کردن کرانه باختری و ایجاد هرج و مرج و اجرای انقلاب ضد ماست،  حماس می خواهد مرا دیوانه کند، زمانی هم که شالیت را ربودند بااسرائیلی ها و آمریکایی ها و اروپایی ها و آلمان ها و دیگران تماس می گرفتند، آنها همه چیز را پشت سرمان انجام می دهند، حتی زمانی که ما در قاهره در این مذاکرات اخیر بودیم می خواستند از ما مترسک بسازند و به بقیه هیئت ها می گفتند ما در میدان جنگ حاضریم و ماییم که می جنگیم این به آن معنی است که تشکیلات خودگردان در تصمیم جنگ و تصمیم برای آتش بس نقشی ندارد.

دیدار رئیس سرویس اطلاعات اسرائیل با عباس در رام الله

رئیس سرویس اطلاعات اسرائیل دو هفته قبل در یک دیدار خصوصی به نزد من آمده بود، من با او در رام الله دیدار کردم، در این دیدار من وی را از گام های سیاسی آتی مطلع کردم، به من گفت من نظرتان و پیامتان را به نتانیاهو نخست وزیر منعکس و منتقل می کنم، اما وی به من گفت به منظور دیگری آمده است و مسائل متعدد و خطرناکی در جریان است که هم خودت را تهدید می کند و هم تشکیلات خودگردان را مورد تهدید قرار می دهد، یکی از مطالبی را که وی به من گفت این بود که آنها 93 عضو وابسته به حماس را دستگیر کردند که قصد انجام کودتا در کرانه باختری داشتند، که سرپرستی آنها را صالح العاروری در ترکیه برعهده دارد، که البته حلقه اتصال وی با این گروه شخصی بنام جواد در امان اردن است، وی گفت که تونل ها و سلاح و اسامی کسانی که قصد داشتند از طریق تونل هایی در کرانه باختری کودتا کنند را در اختیار دارند.

چرا به دنبال کودتا هستند، ما این مساله را احساس می کردیم، سرویس های اطلاعاتی ما به من همواره این مساله را اعلام کردند تمام سلاح و مهماتی را که مصادره کرده بودیم ضد اسرائیل نبود، بلکه برای استفاده از آن ضد ما تهیه شده بود، اما واقعاً چرا به دنبال کودتا هستند؟ مشارکت کجا رفت؟ واقعا ً به کجا می رویم؟ 

در سال 2006 در مسیر حرکتم مواد منفجر کار گذاشتند می خواستند مرا منفجر کنند، حتی تونلی را تا زیر منزلم در نوار غزه کشیده بودند و می خواستند بمب را کار بگذارند و می گفتند این بمب برای محمود عباس است و تمام این سخنان و مطالب در این سی دی آمده است، واقعا ً به کجا می روند ؟ با نظام " تقیه " نمی‌توان کار کرد( ... ) در قاهره مشعل 5 عضو به این مذاکرات ارسال کرد اما با این وجود زمانی که تصمیمی کوچک می خواستیم بگیریم باز هم برای رسیدن به پاسخ در این رابطه با خالد مشعل ارتباط می گرفتند، ما پیش از هر چیز به آتش بس نیاز داریم، سپس تمام موضوعات را به بحث و گفت وگو می گذاریم، مشعل و آن اعضای دیگر حماس که از دوحه می آیند لج باز هستند، با این وجود که اوضاع در غزه سخت است اما این اوضاع برای آنها اهمیتی ندارد، چرا که بهای این موضوع را مردم ساده می پردازند و خود این مسئولان در داخل غزه زندگی نمی کنند، تمام این امور باعث شکست مذاکرات آتش بس در نوارغزه شده است.

قبل از کودتا با دحلان در خصوص کودتا کاملاً توافق داشتند، تا این که دو ماه قبل از وی خواستند تا خارج شود، به وی گفتند: ما می توانیم این کودتا را به تنهایی انجام دهیم از این رو وی به اتفاق گروهش خارج شدند، تا به امروز بین آنها همکاری وجود دارد، آنها جشن گروهی در امارات انجام دادند آن هم با پول های امارات دحلان به اتفاق گروه جماعت اخوان المسلمین در امارات در انتظارشان بود، آنها به توافق رسیدند تا با پول های اماراتی دست به پروژه های مشترک بزنند، از این رو امارات تصمیم گرفت بیمارستان صحرایی به غزه ارسال کند، و به هواداران دحلان تحویل داده شد، این عکس را هم که می بینید یکی از شاهزاده های امارتی را نشان می دهد که با اشخاصی از حماس و جهاد اسلامی جمع شده است این به چه معنی است؟

چرا با محمد دحلان همکاری دارند؟ حماس هرگز قصد و نیت خیری نداشته است، ممکن نیست به این صورت با آنها کار کنم، نمی خواهم نقش مترسک را داشته باشم، تجربه کاری با آنها به من می گوید نمی شود به آنها اعتماد کرد، ... حتی در حین مذاکرات هم به هیئت جهاد اسلامی اعلام کردند: ما به دنبال مشارکت هستیم اما شما از نظر ما کافر هستید، چرا که ما نماینده اسلام هستیم.

_ امیر قطر: کاش سخنشان درست باشد، کاش واقعاً نماینده اسلام می بودند.

عباس: بسیاری از کشورهای عربی از من خواستند تا حماس را کنار بگذارم

_ ابومازن : من آنها را خوب می شناسم، آنها رابطه ای با اسلام ندارند، از بزرگ تا کوچکشان وضعش به همین منوال است، ( ... ) بسیاری از کشورهای عربی از من خواستند تا آنها را کنار بگذارم، و آنها را از صحنه خارج کنم، عربستان سعودی و مصر و امارات و اردن و دیگران در خصوص آشتی کردن با حماس به من اعتراض کردند،  به عرب ها گفتم من می خواهم با حماس آشتی را ادامه دهم.

اما با تمام این اوصاف می خواهند ضد من برای کودتا برنامه ریزی کنند، می خواهند در کرانه باختری کودتا کنند، ضد من هسته های خفته تشکیل می دهند، آنها درصدد ویران کردن کرانه باختری هستند.

امیر قطر: اطلاعات اسرائیل را تائید می‌کنم

تمیم خطاب به محمود عباس: به صراحت بگویم تو از اطلاعاتی گفتی که اسرائیلی ها به تو داده اند و حتماً هم صحیح است.

سی دی عباس به امیر قطر


عباس به تمیم یک عدد سی دی داد و گفت: در این می شنوی که می گویند این بمب برای محمود عباس است.


_ امیر قطر: اوضاع همان گونه که گفتی واقعاً تاسف برانگیزاست، اطلاعات اسرائیلی ها همیشه درست بوده است، اما در پایان باید بدانی که حماس برادرانت هستند و می توان با آنها به توافق رسید، بلا همیشه از عرب هاست، همه سعی دارند تلاش های تو را در خصوص آشتی به شکست ختم کنند.

_ ابو مازن : چرا باید ضد یکدیگر توطئه بچینیم و به فکر کودتا باشیم؟

_ امیر قطر : به صراحت می گویم تو از اطلاعاتی سخن گفتی که منبعش اسرائیلی است و این درست است.

_ ابومازن : بله این اطلاعات صحیح و حتمی است، می توانید از ماجد رئیس سرویس اطلاعات من سوال کنید، او هم در این رابطه اطلاعاتی دارد، این تنها اسرائیل نیست که از آن مطلع بوده است، همیشه سرگرد ماجد همیشه به من می گوید هسته ای از حماس را دستگیر کرده ایم که هدفش کودتا بوده است، به او می گویم سلاحشان را بگیر و آزادشان کن، حتی وی اطلاعاتی دارد که حماس آن سه شهرک نشین را ربود تا اوضاع را در کرانه باختری بهم بریزند، نمی خواهند پروژه ملی و تشکیلات موفق باشد، واقعاً چه عایدشان می شود از ربودن سه کم سن و سال ؟ ... چرا کودتا می کنند؟ برای خالد مشعل صدا و تصویر را ارسال کردم و گفتم در مسیر حرکتم بمب کار گذاشتند، به من گفت چیزی به دستم در این باره نرسیده است و از آن اطلاعی ندارم.

امیر قطر: برادر خالد مشعل الآن در راه است، بایید به صراحت درباره همه چیز با او صحبت کنیم.

عباس خطاب به امیر قطر: از حواله 50 میلیون دلاری شما تشکر می‌کنم

_ ابومازن: جناب امیر لازم می دانم از حواله کردن 50 میلیون دلار تشکر کنم، واقعاً در زمان مناسبی به دستمان رسید، ما در انتظار کمک های هر ماهه شما هستیم، شما وعده داده بودید سفارت فلسطین در دوحه افتتاح شود.

العطیه وزیر خارجه قطر : این مساله زیر نظر من است و من آن را پیگیری می کنم، قرار است بزرگ ترین سفارت فلسطین در منطقه عربی باشد.

_ امیر قطر : باید در این امر عجله کنی و این موضوع را هر چه سریع تر به پایان برسانی.

ورود خالد مشعل به جلسه عباس با امیر جدید قطر

در همین حین خالد مشعل و هیئت همراه وارد جلسه می شود، . به امیر درود فرستاد و به ابومازن و همراهانش سلام داد.

_ امیر قطر : ما با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان صحبت می کردیم و مسائل متعددی را بازگو کرد، خلاصه سخن این است که ما مرحله مهمی از آشتی را به پایان رسانده ایم، اما حملات آغاز شده است، رئیس تشکیلات خودگردان مسائل متعددی را بازگو کرد، و مساله را به وی می سپارم تا مطرح کند، اما هدف ما رسیدن به راه حل است.

عباس: بعد از گذشت 20 سال تجربه مذاکرات با اسرائیل به شکست انجامید
_ ابومازن : اولا در خصوص روند سیاسی باید بگویم بعد از گذشت 20 سال تجربه مذاکرات با اسرائیل به شکست انجامید، اسرائیل و آمریکا هیچ چیزی را به ما ارائه ندادند، اشغالگری اسرائیا هم هنوز ادامه دارد، اکنون می خواهیم راهبراد سیاسی خود را به این شکل وضع کنیم: آمریکا و اسرائیل به صورت مکتوب با دولت فلسطینی بر روی مرزهای سال 1967 موافقت خود را اعلام کنند، و البته در این میان قدس شرقی هم پایتخت خواهد بود، البته این کار باید در سقف زمانی مشخصی انجام گیرد، بعد از آن بلافاصله مرحله مشص کردن مرزها را آغاز خواهیم کرد، تا در این مدت به پایان برسد اگر در این باره به صورت مکتوب موافقت خود را اعلام کنند وارد مرحله نهایی خواهیم شد اما اگر قبول نکردند ناگزیر به شکل ذیل عمل خواهیم کرد:

ا- همکاری و هماهنگی های امنیتی را با اسرائیل متوقف خواهیم کرد.

2- از نتانیاهو خواهیم خواست اداره تشکیلات خودگردان فلسطین را به دست بگیرد و اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر وظایف خود را به عنوان دولت اشغالگر معمول بدارد.

البته در این بین ما مسئولیت بررسی وضع قدس را هم داریم ( ... ) باید همان گام های قبلی را در این باره در پیش بگیریم، توقف همکاری ها و منحل کردن تشکیلات خودگردان و این مساله ای است که در گفت وگو با عبدالله دوم  پادشاه اردن به وی اطلاع داده ام .

مساله دوم در این بین رابطه بین ما و شماست، تاکنون این رابطه هیچ اساس و شالوده ای ندارد، نمی خواهم به گذشته باز گردم چرا که مساله را برای امیر اعلام کرده ام، به وی گفتم از سال 2006 چه چیزهایی از شما تحمل کردم، مساله مین ها را هم که برای من قرار داده بودید گفتم، با همکاری دحلان درصدد انجام کودتا بودید آن را هم گفتم، تا به امروز با وی در ارتباط هستید، با اموال امارات با وی در ارتباط هستید.

_ موسی ابو مرزوق : تابحال هنوز داستانت را باور داری ؟ مساله نزاع داخلیتان را می گویم ؟

_ ابومازن : سخنانم را قطع نکن، مرا تحریک نکن ای ابو عمر ! .

_ خالد مشعل : ادامه بده خواهش می کنم برادرم ابو مازن .

_ ابومازن : نمی خواهم به گذشته باز گردم با تمام جزئیات همه را برای امیر توضیح داده ام، برای تشکیل دولت توافق ملی توافق کردیم و برای برگزاری انتخابات هم توافق کردیم اما به نظر می رسد این امر محقق نخواهد شد، سلاح و مواد منفجره و پول را به کرانه باختری ارسال می کنید، نه برای مبارزه با اسرائیل بلکه برای کودتا چنین می کنید، این اوضاع ادامه داشت تا این که رئیس سرویس اطلاعات اسرائیل دو هفته قبل به نزدم من آمد و در خصوص آن گروهی که بازداشت کرده اند و تلاششان برای کودتا به من گفت، آنها به شخصی بنام جواد در اردن در اتباط هستند و وی هم با صالح العاروئری در ترکیه مرتبط است، البته علاوه بر این موارد باید بگویم سرویس های اطلاعاتی در این باره مدارکی هم دارند، چرا کودتا می کنید ؟ این مساله باید خاتمه یابد، سه نوجوان را ربودید و از تو سوال کردم گفتی نه رد می کنم و نه تایید می کنم، حتی به من گفتی خدا زنده بدارد آن دستانی را که چنین کردند، تا همین دیروز که العاروری گفت این کار ما بوده است چرا ؟ هدفتان از این کار چه بوده است؟ می خواهید کرانه باختری را ویران کنید؟ می خواستید 20 جوان فلسطینی کشته شوند، می خواستید محمد ابو خضیر سوزانده شود؟

در حین مذاکرات قاهره ما تنها نقش مترسک داشتیم و هیئت حماس در مذاکرات از خود اختیاری نداشت.


مشعل : من به العاروری گفتم تو اشتباه کردی که گفتی ما شهرک نشینان را کشتیم .

به من نتانیاهو گفته بود کار کار حماس است، به وی گفتم نه العاروری گفت بله، و بعد از آن بود که جنگ ضد نوارغزه به راه افتاد، ما کجا هستیم ؟ دولت کجاست ؟ آیا دولت توافق ملی نیستیم ؟ ( ... ) در جنگ 2012 هر آن چه دوست داشتید به تنهایی انجام دادید، گویی ما حضور نداریم، الان هم می خواهید ما مثل مترسک با شما باشیم، این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست، نمی خواهم مترسک یا سایه باشم، ما نمی خواهیم این پروژه به این منوال پیش برود، من در این راه گام بر می دارم برای من خیلی دیگر فرق نمی کند، دیگر نمی توان این وضع را تحمل کرد، نه از شما و نه از فتح و نه از اسرائیل و نه از اعراب نمی دانم دیگر چه چیز را از چه کسی می توان انتظار داشت؟ ما دولت توافق ملی داریم ولی شما در فکر کودتا هستید، با آن انسان پست فطرت محمد دحلان ضد من توطئه می کنید، اگر بگویی فلانی کیست به تو خواهم گفت عکستان را داریم، باید مسائل واضح باشند، من به دلیل تجربه ای که با شما دارم دیگر متقاعد نیستم.

_ مشعل : متقاعد به چه نیستی ؟

_ ابومازن : دیگر به این وضع متقاعد نیستم، دیگر به اینجایم رسیده است ( بینی خود را نشان می دهد ) ابو عمر در مذاکرات قاهره به ما می گوید، شما کافر هستید.

_ مشعل : هرچه می خواهی بگویی بگو، بعد از آن به حرفمان گوش بده می خواهیم به تفاهم برسیم نمی خواهیم باهم بجنگیم.

_ ابومازن : بله می شنوم

_  مشعل : شاید بعد بگویی نکند قطری ها هم بر تو همچون حماس کودتا کرده اند؟

_ ابومازن : آنها خانواده من هستند، آنها به خانواده من پناه دادند و امروز هم به نوادگانم پناه داده اند.

_ صائب عریقات : ما باهم اختلاف نظر داریم اما بر روی یک کشتی سواریم، اگر بخواهیم کشوری داشته باشیم بر روی مرزهای سال 1967 با پایتختی قدس و با تایید شورای امنیت سازمان ملل سوالی که باید در این بین از آمریکایی ها و اروپایی ها مطرح شود چنین خواهد بود: آیا حماس بخشی از پروژه ملی است؟ جناب آقای دکتر خالد العطیه به آنها اطلاع دهید که حماس بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل، می خواهیم این قدرت را داشته باشیم که جهانیان بگوییم که حماس بخشی از راه حل است و بخشی از پروژه ملی است.

_ عزام الاحمد: برادر ابومازن خیلی صحبت کرد ... اکنون آن چه برای ما اهمیت دارد راه حل هاست و پایه های حل این مشکلات مهم است، در قاهره بسیار طولانی صحبت کردیم، اکنون پیشنهاد می کنم به سخنان ابوالولید گوش کنیم تا در این راستا بررسی ها صورت گیرد.

_ مشعل : من چیزی از گزارش های شاباک اسرائیلی نشنیده ام و حتی به من کسی اطلاعی در این باره نداده است، براساس شراکتی که با ابومازن داریم، و برای حرمتی که به شخصیت و سن اوبومازن قائل هستیم وی حق دارد از ما گلایه کند، حتی حق دارد موضوع را با ما مطرح کند، اما وی از ابتدای این نشست با ما تند است، یا این که موضعی سازنده در پیش بگیرد، و داستان اسرائیلی کودتا را کنار بگذارد، چرا که این درست نیست برای گفت وگو آمده باشد و از همان ابتدا بگوید به شماها اعتماد ندارم، این درست نیست.

عباس خطاب به مشعل: اسرائیلی ها را باور دارم ولی شما را نه

_ ابومازن : بله ما اسرائیلی ها را باور دارم .

خالد مشعل خطاب به عباس: شما اوضاع را بر اساس اطلاعات اسرائیل ارزیابی می‌کنید

_ مشعل : بسیار متاسفم که می بینم تا این اندازه به منابع خبری اسرائیلی اعتماد داری و براساس اطلاعات آنها اوضاع را ارزیابی می کنی، من می گویم بیایید و کمیته ای حقیقت یاب را در حضور امیر قطر می گویم تشکیل دهید و قطر هم در آن عضو باشد اگر داستان اسرائیلی درست باشد من حاضرم در برابر رئیس تشکیلات خودگردان عذر خواهی کنم اما اگر دروغ بود محمود عباس تنها بگوید اسرائیل دروغ گفته است.


زمانی که در مرتبه قبل در اینجا باهم دیدار کردیم به تو گفتم ما از طرح مصری راضی نیستیم اکنون هم چنین می گویم، البته در خصوص نقش مصر در این بین من اعتراضی ندارم، البته گفته باشم که حماس نمی خواهد نقش مترسک به تو بدهد، ما می خواهیم مشارکت داشته باشید، ... ما منتظر کسی نمی مانیم، نه عربی و نه غیر عربی، رسول خدا زمانی که مساله " هرکس با آنها دشمنی کرد به آنان زیان نرسید " را توضیح دادم، شرح دادم که ما همواره با کسانی که به ما وفادار بودند وفادار می مانیم، دحلان را ما می شناسیم و دروغ گفت هرکس بگوید ما دستمان را در دستانش نهاده ایم، اما این که امارات کمک های خود را با واسطه وی می فرستد بله پذیرا می شویم یادت باشد در غزه گرسنگی بیداد می کند.

_ ابومازن : بله کودتا کردید این امر با کمک او صورت گرفت، ما هم او را اخراج کردیم و 16 تن از یارانش را هم بیرون کردیم، به این دلیل بود.

_ مشعل : واقعیت آن چه روی داد ای ابومازن کودتا نبود، اختلافات بین شماها بود.

_ ابو مرزوق : ادعاهایی که شما دارید خودساخته است، واقعیت این است که انقلاب را شما ضد حماس انجام دادید.

_ ابو مازن : بشنوید چه می گوید؟ ضد حماس ! چگونه ؟

_ مشعل : من به عقل تو ایمان دارم ای ابو مازن آیا باور می کنی که حماس با همکاری دحلان انقلاب کرده است ؟ بعد از شکست سال 2007 او قصد داشت ضد ما اقدام کند، در ماه مارس در دمشق یکی از اعضای عالی رتبه فتح به من گفت دحلان به آمریکایی ها و اسرائیلی ها متعهد شد طومار حماس را درهم خواهد پیچید، دحلان عمداً می خواهد با بیان این که با حماس ضد تشکیلات خودگردان کودتا کرده تو را تحریک کند.

_ ابومازن : با او بازجویی کردیم و شاهدانی داریم و فرزند نزار ریان حلقه تماس شما با وی بوده است.

_ مشعل : ای مرد کمی صبور باش تو رئیس هستی یعنی مرد شماره یک ملت فلسطین هستی چرا این قدر امور را ثابت شده می بینی در این باره هم حاضریم کمیته حقیقت یابی تشکیل شود، البته مشروط بر این که از طرق سوم بی طرفی تشکیل شود، اگر ثابت شد که حق با تو است من حاضرم بنام جنبش مقاومت اسلامی حماس عذر خواهی کنم.

_ خلیل الحیه : مساله فرزند نزار ریان را من با جزئیاتش می دانم، ابوشباک برنامه ریزی کرده بود وی را به عنوان نماینده در امنیت و پیشگیری به خدمت بگیرد.

_ ابومازن: به به می خواهی بگوی مزدور دو جانبه بود!.

_ خلیل الحیه : ای مرد من شاهد آن ماجرا هستم، در ان زمان این پسر تنها 17 سال سن داشت و رشید ابو شباک می خواست این پسر را در کادر نیروهای پیشگیری به خدمت بگیرد، چرا که او فرزند نزار الریان از فرماندهان حماس بود، سنش 17 سال بود، آیا می خواست نقش میانجی را بین حماس و دحلان ایفا کند؟.

_ ابومازن : چگونه 17 ساله بود، اطلاعات تایید شده من غیر از این می گویند؟

_ امیر قطر : به عقیده من این مساله را ببندید یا این که کمیته ای حقیقت یاب در این باره ایجاد شود، البته من ترجیح می دهم این مساله بسته شود، برادر ابو مازن و دیگر برادران لطفا این مساله مختومه شود.

_ مشعل : اگر رابطه براسس اعتماد متقابل نباشد این مساله به درد نمی خورد، گذشته باید در گذشته باقی بماند اما با این حال من آماده هستم اگر در گذشته خطایی از حماس روی داده عذر خواهی کنم تا صفحه ای تازه و سفید از روابط بازگشایی شود، اما در خصوص 93 بازداشتی و موضوع کودتا در کرانه باختری باید بگویم من حاضر نیستم با این مرد که مدعی چنین مساله ای است و از قبل به ما شک دارد صحبت کنم، ما برای این حرف ها به اینجا نیامده ایم، ما آمده ایم تا باهم در خصوص برخی از موضوعات سیاسی باهم کار کنیم.

امیر قطر: به دلیل حضور حماس در دوحه تحت فشاریم

_ امیر قطر : سخنان رئیس تشکیلات خودگردان و سخنانت را باور دارم و مورد تایید من است، هم اکنون هم فشارهایی ضد قطر به دلیل حضور حماس در این کشور اعمال می شود، اما بودن شما در اینجا بزرگ ترین افتخار ماست و حماس هر چه می خواهد باشد، آمریکا و عرب ها به ما انتقاد و گلایه می گیرند و این به دلیل وجود حماس نزد ماست، من می گویم وجود حماس برای ما مایه شرف است، ای ابومازن من می خواهم سخنانت را بشنوم می خواهی تحقیق در این باره صورت گیرد من آماده هستم، اما می بینم این موضوع بسته شود بهتر است.

_ ابو مرزوق : ای امیر قطر ابومازن می گوید صدها تن از اعضای حماس را دستگیر کرده است و سلاح و پول هم مصادره شده است و در این باره ماجد فرج را دارد و اکنون از ماجد فرج می خواهیم بگوید آیا در راستای تحقیقات و بازجویی های صورت گرفته آیا زمزمه ای از توطئه از بازداشت شدگان دریافته است؟ این افراد را سال هاست که بازداشت کرده است، این بازداشت ها بعد از شکاف صورت گرفته است، اگر واقعا قصد هدف قرار دادن تشکیلات خودگردان یا ابومازن را داشتند سال ها قبل چنین شده بود، و این معضل وجود نداشت.

_ ابو مازن : من جواب تو را خواهم داد.

_ ابو مرزوق : آقای من نه نمی خواهم تو جواب بدهی می خواهم ماجد جواب دهد.

_ ابو مازن : چرا سلاح و پول را از غزه به کرانه باختری قاچاق می کنید اما اقدامی با این امکانات ضد اسرائیل انجام نمی دهید؟ مقاومت در کرانه باختری کجاست ؟

_ ابو مرزوق : تلاش های مبارکتان و هماهنگی های امنیتی شما با اسرائیل علت این مساله بوده است

_ ابومازن : بله حتماً ببین من چه می خواهم و تو چه می می گویی ؟

_ مشعل : ای ابومازن هر مساله ای که در گذشته یا الان، یا پیش از 2007 یا بعد از آن درش شک داری کمیته ای حقیقت یاب بی طرفه تشکیل شود تا شکت برطرف شود.

_ ابو مازن : من درباره گذشته تنها صحبت نمی کنم این ماجرای اخیر چه ؟ چرا برای  کودتا برنامه ریزی می کنید؟

_ مشعل : جناب امیر دو راه را پیشنهاد می کنم یا بسته شدن موضوع یا تشکیل کمیته حقیقت یاب، البته اگر در دل محمود عباس هنوز شکی وجود دارد.

_ ابومازن : از کدام شک صحبت می کنی من حقیقت را می گویم ؟.

_ مشعل : با تمام احترامی که برای همه قائل هستم، برادران و شرکای عزیزمان الان شما هرچه بگویید و هرچه سخن بگوییم وی گوش نخواهد داد، اگر واقعاً وی به این یقین و اطمینان رسیده چگونه انتظار دارید بر این اساس عقیده اش را تغییر دهیم ؟ می خواهیم مساله کرانه باختری حل شود، مساله نوارغزه را رها کنید، می خواهیم به موضوع روز برسیم، به موضوعی اشاره می کنم که شاباک اسرائیلی آن را به تو گفته اگر واقعاً به این یقین رسیده ای که اطلاعات آنها درست است و واقعی است وظیفه داری در این باره تحقیقات خود را آغاز کنی، تا بعد از آن با اعتماد کار را شروع کنیم، من نمی خواهم شراکتی با تو شروع کنیم و تو در دلت شکی هست، همین جا ماجد نشسته از او بخواه تا واقعیت را برای تو و ما اینجا بازگو کند.

_ ابو مازن : من اصلاً اطلاعاتم از اوست.

_ ابو مرزوق : بسیار خوب اجازه بده و فرصتی بده تا او خودش توضیح دهد.

_ خلیل الحیه : آیا می شود از زبان وی موضوع کرانه باختری را بشنویم.

_ مشعل : لطفا ً برادران کسی دراین رابطه صحبت نکند.

_ امیر قطر : در برابر تو ای ابو مازن دو راه وجود دارد یا این که این موضوع بسته شود، و باهم کارها را شروع کنیم و هرکسی که تخلف کند بیانیه ای علنی در این باره صادر خواهد شد، یا گزینه دوم تشکیل کمیته حقیقت یاب است و من آمادگی کمک دارم ولی ترجیح می دهم این را انتخاب نکنی چرا که ما زمان نداریم.

_ ابو مازن : من می دانم زمان نداریم، ... می خواهم به کشتار پایان داده شود، اما عملاً من در این باره نقشی ندارم.

_ امیر قطر : اما الان ما آشتی داریم و دولت مشترک ومی توانیم با هم در این باره کار کنیم.

_ ابو مازن : کدام دولت ! وزیر بهداشت به غزه رفت و او را به قدری زدند که نزدیک بود بمیرد، بعدش گفتند از این ماجرا بی خبریم.

_ عزام الاحمد : به عقیده من از نظر امیر قطر آغاز کنیم، گذشته را کناری بگذاریم و درباره بعد از تشکیل دولت توافق ملی صحبت کنیم، ابوالولید هم البته حق دارد که می گوید با وجود داستان اخیر سخت بتوان دولت توافقی آغاز کار کند درحالی که نسبت به هم شک و تردید وجود دارد، اجازه دهید درباره آینده صحبت کنیم.

_ امیر قطر : همانگونه که گفت آیا می خواهیم صفحه ای جدید را بگشاییم یا به دنبال کمیته حقیقت یاب هستی ؟

_ ابو مازن : مساله تنها گذشته نیست، با حمایت امیر قطر دولت توافق ملی شکیل دادیم، حالا بگویید چرا آن سه نفر را ربودید و بعد منکر شدید؟ باعث جنگ شدید و من به آن کاری ندارم باید ابتدا پیامدهای ناشی از کارت را بدانی من هزار مرتبه در این باره با توصحبت کردم به من گفتی کسی که سلاح بیاورد خواهیم کشت، آیا می دانی قاچاق سلاح برای شما حتی از سوی ارتش اسرائیل هم صورت می گیرد ؟ پیش از داستان اسرائیلی را هم اگر بخواهی به تو می گویم فراموش کن ؟.

خالد مشعل: به توافق آشتی با تشکیلات خودگردان پایبند هستیم

_ مشعل : آغاز بسیار ناموفق داشتی در طرح این موضوعات و حتی مفید هم نبوده است، ابتدا بگویم هرآن چه را که ما بر سرش توافق کردیم در خصوص وحدت و آشتی به آن پایبند هستیم، دوم ما راهبرادی را تعیین کرده ایم و بسته ای متکامل است و می توان آن را دنبال کرد و سوم آماده ایم تا تصمیم مربوط به جنگ یا صلح را بعد از تفاهم به صورت مشترک صادر کنیم، چهارم اگر با هم در خصوص این مسائل به توافق نرسیم نه تو در آن تصمیم خواهی داشت و نه حماس ما را ملامت نکن به تنهایی تصمیم گیری انجام نخواهیم داد.

_ ابو مازن : توافق کردیم و گفتیم مقاومت مردمی این مقاومت کجاست ؟

خالد مشعل: گزینه نظامی راهبرد ماست

_ مشعل : حضرتعالی در این باره واقعاً علاقمند و جدی نیستی حتی مانع آن شدید و آن را محدود کردید، من آماده بازگشایی تماما پرونده ها هستیم، موضوع سه شهرک نشین را العاروری و نه تمام فرماندهان حماس از آن اطلاع نداشتند تا این که چند روز نتایج تحقیقات اسرائیلی در این رابطه به دستمان رسید، در این تحقیقات آمده است که آن افراد آموزش ها و دستور را از برخی اعضای حماس دریافت کرده بودند، از این رو زمانی که از من پرسیدی گفتم نه تایید می کنم نه رد می کنم، از روی تردید چنین گفتم حتی اوغلو به من گفت چرا رد نمی‌کنید ؟ به او گفتم هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه ندارم، اما گفتم دست آن کسی که این کار را کرده درد نکند، تو خوب می دانی من صداقتم را قربانی نمی کنم گزینه نظامی گزینه راهبرادی ماست، اما اگر درخصوص گزینه مسالمت آمیز به توافق برسیم من گروه خود را به رعایت آن ملزم می دانم اکنون امیر قطر هم راهی را در برابرت قرار داده است یا این که صفحه مربوط به گذشته را ورق بزنی و فراموش کنی یا کمیته حقیقت یاب تشکیل بدهی .

_ امیر قطر : ای ابو مازن اجازه بده از این مساله راحت شویم، این مساله را از ذهنت پاک کن.

_ ابو مازن :  اگر سخن بیهوده بشنوم سخت عصبانی می شوم در خصوص آن سی دی چرا درحالی که برای مشعل فرستادم می گوید به دستم نرسیده است ؟

_  مشعل : درباره سی دی اجازه بده ماجد در این باره صحبت کنه و هرآن چه دارد بگوید و همگی فیلم را ببینند.

_ ابو مرزوق : ای مرد این تونل ها برای اسرائیل است .

_ ابو مازن : چگونه ضد اسرائیل است ؟ در این نوار می گفتند این مین برای محمود عباس است ؟

_ ابو مرزوق : ای ابو مازن جوانان با تو شوخی می کردند .

_ ابو مازن : آیا در این گونه سخنان شوخی هم داریم ؟

_ مشعل : من به العاروری گفتم اشتباه کرده که آن گفته را بیان کرد، اما وی اصلا ً به این موضوع ارتباطی ندارد.

_ ابو مازن : اما او خودش بود که گفت این موضوع نزدماست .

_ مشعل : ما اطلاعاتی در این باره نداشتیم اما الان برای ما محرز شده است مشکل کجاست ؟

_ ابو مازن : مشکل اینجاست که من به آمریکا و اسرائیل این مساله را منکر شدم، یعنی منکر شدم کار حماس باشد یا حماس در آن دست داشته باشد.

مشعل : شاید مرا اکنون ملامت کنی اما ما به عنوان رهبران فلسطینی باید باهم دیدار کنیم و برای مقاومت مردمی فقط تصمیم بگیریم و نه چیزی دیگر.

_ ابو مازن : همین هم شد.

_ مشعل : ما در خصوص مشارکت توافق کردیم، اما این مساله روی نداد، بر سر مشارکت به توافق نرسیدیم .

_ ابو مازن : مساله تا اینجایم رسیده است ( بینی خود را نشان می دهد )

_ مشعل : مسائل به این صورت حل و فصل نمی شوند، ای مرد تو مرد شماره یک فلسطینیان هستی .

_ ابو مازن : می خواهم از این داستان راحت شوم، می خواهم از آمریکایی ها و شماها راحت شوم.

_ امیر قطر : من دو مساله را مطرح کردم، نقشه راهی برای آینده، ابوالولید آیا پاسخ می دهی ؟

_ مشعل : من پاسخ خود را خدمتتان دادم.

_ العطیه : من و صائب عریقات از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ابو الولید می خواهیم ما را در چارچوب آن چه لازم است در سازمان ملل صورت گیرد قرار دهند.

_ امیر قطر : بسیار خوب خالد با صائب خواهد بود و ابو الولید هرکه را که بخوهد تعیین کند، آن چه برای من اکنون اهمیت دارد پیش از اعلام پایان این نشست باید بدانم یا کمیته ای حقیقت یاب تشکیل خواهد شد، و من مدنظرم نیست، و یا این که این مساله را ببندیم و اختلافات پایان یابد.

_ ابو مازن : نمی توانم الان پاسخ شما را بدهم چون واقعاً عصبانی هستم.

_ امیر قطر : یا این که بگویی مساله از نظر تو خاتمه یافته است.

_ ابو مازن : نمی گویم پایان یافته است، من پاسخ می خواهم، باید در خصوص مقاومت مردمی به توافق برسیم، باید در خصوص مذاکرات هم توافق کنیم، در سال 2012 جنگی به راه انداختند که ما در آن نقشی نداشتیم چگونه ؟ و برای چه ؟

_ الحیه : مشکل این است که تو همه چیز را زود باور می کنی ، چگونه ما جنگی را به راه می اندازیم و این خودمان هستیم که کشته می شویم؟ چه کسی به تو گفته ما جنگ سال 2012 را آغاز کردیم ؟ آیا خود آنها نبودند که الجعبری را کشتند، آیا جنگ در کرانه باختری شروع نشد و تا نزد ما ادامه یافت ؟ تو می خواهی ما از خودمان دفاع نکنیم ؟

_ ابو مازن : شماها بودید که در کرانه باختری آغاز کننده بودید نه اسرائیل .

_ مشعل : اسرائیل بود که در کرانه باختری آغاز گر بود.

_ ابو مازن : خیر اسرائیل آغاز گر نبوده است، اسرائیل پیش از شماها می خواهد ما را نابود کند، اما من تمام تلاشم را به کار گرفته ام تا بهانه این کار را به دست آنها ندهم، من با سیاست اسرائیل را در کنجی محاصره کرده ام.

_ امیر قطر : خواهش می کنم می خواهیم موضوع را به پایان برسانیم، تو الان عصبانی هستی، تو در حال خودت نیستی ، تا کی در دوحه می مانی ؟

_ ابو مازن : فردا به قاهره سفر خواهم کرد.

_ امیر قطر : بنابراین امشب گردهم می آییم، خود را برای جلسه ای آماده کنید، نمی توانیم این موضوع را در هوا معلق کنیم.

_ مشعل : من با پیشنهاد جناب امیر موافقم، اجازه بدهید اوبومازن استراحت کند، باید اعصابش آرام شود، فایده ای ندارد ما عصبی باشیم و این مذاکره را ادامه دهیم.

_ ابو مازن : من حاضر خواهم بود، به خدا قسم که دیوانه شده ام، تمام شد امشب دیدار می کنیم.

حاشیه نویسی این دیدار :

_ این جلسه با عصبانیت دو طرف آغاز و با همان عصبانیت هم به پایان رسید، و این اوضاع می توانست بدتر هم بشود اگر امیر قطر به موقع مداخله نمی کرد.

_ نگرانی و اضطراب در رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص اقدام نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در کرانه باختری به وضوح به چشم می خورد، وی از این اطلاعات خود بسیار مطمئن بود.

_ هیئت همراه رئیس تشکیلات خودگردان در این جلسه متعهد تر بودند، اما در چهره اعضای هیئت وی از این که محمود عباس جزئیاتی را مطرح می کند نگرانی دیده می شد، و تصور آنها این بود که نیازی به طرح این مسائل نبود.

_  بر خلاف خالد مشعل که تا پایان شنونده کامل سخنان محمود عباس بود، اعضای هیئت همراهش چندین بار سعی کردند سخنان محمود عباس را قطع کنند، به گونه ای که محمود عباس تحریک شود.

_ در چهره محمود عباس به وضوح نگرانی و خشم وی در باره اطلاعات مربوط به دیدارهای جنبش حماس با دحلان در امارات دیده می شد.

_ براساس گفته های یکی از اعضای هیئت حماس تمام مطالبی را که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص اتهامات به میان آمده بود عاری از صحت بوده است و آنها در جلسه بعدی اصرار و پافشاری خواهند کرد تا رئیس سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت وگوها شرکت کند، چرا که وی در جریان مذاکرات قاهره ماجراهایی دقیقاً برعکس آن چه محمود عباس اکنون گفته را مطرح کرده بود، وی به هیئت حماس گفته بود که مسئول پیگیری امنیتی فلسطینی با طرف اسرائیلی همواره تلاش می کند اطلاعات نادرستی را به محمود عباس بدهد تا همیشه او در فشار باشد.

_ در پایان نشست اول موسی ابو مرزوق یکی از اعضای هیئت فلسطینی حماس زیر نامه ای را به خواست محمود عباس امضا کرد که هدف از آن پیوستن فلسطین به منشور رم و دادگاه جنایی است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان