ساخت فیلم «هندورابی» با موضوع زندگی رئیسعلی‌دلواری

ساخت فیلم «هندورابی» با موضوع زندگی رئیسعلی‌دلواری

خبرگزاری تسنیم: ضیاءالدین دری قصد دارد تا فیلم «هندورابی» را با موضوع زندگی رئیسعلی دلواری به تولید برساند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رئیسعلی دلواری آزادی‌خواه مشروطه‌طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود که توانسته بود در مقابل هجوم انگلیسی‌ها مقاومت کند و آن‌ها را شکست دهد.

در آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند که رئیسعلی دلواری به همراه یارانش با آن‌ها مقابله کرد و آن‌ها را شکست داد.

در راه استعمار انگلیس رئیسعلی دلواری دو هدف پاسداری از بوشهر و دشتسان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن را مدنظر خود قرار داده بود اما رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن 33 سالگی کشته شد.

از چندین سال گذشته زندگی این دلاور جنوب کشور از دغدغه‌های ضیاء‌الدین دری قرار گرفت و فیلمنامه آن را به نگارش درآورد تا به تولید برساند.

ضیالدین دری کارگردان «کلاه پهلوی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: رئیسعلی دلواری در تایخ معاصر ایران و منطقه جنوب اولین شهید فارس محسوب می‌شود. منطقه‌ای که رئیسعلی به شهادت رسید مرکز پایتخت کشورمان از نظر مبارزات با بیگانگان بود. اتفاقی که پس از مشروطه رخ داد.

وی افزود: انگلیسی‌ها در جنوب کشور و پس از استخراج نفت در ایران، به دلیل منافعی که در شبه قاره هندوستان پیگیری می‌کردند خیلی به خلیج فارس توجه داشتند. بنابراین فعالیت بریتانیا در این منطقه به دو صورت استعمار کهن و سنتی حضور داشت، آنها در هندوستان حکومت صد ساله‌ای داشتند و  به فکر استعمار در مرزهای جنوبی ایران هم بودند.

دری یادآور شد: در آن دوران تمام تلاش دیپلماسی بریتانیا این بود که هندوستان را برای خودش نگه دارد. این اتفاق همزمان با اکتشاف نفت در ایران بود و انگلستان کم کم در حال توجه به سمت جنوب ایران بود. بریتانیا در مرکز و پایتخت ایران روابط نزدیکی با دربار داشت و تلاش می‌کرد که جنوب ایران را به صورت کاملی تسخیر کند که این اتفاق با ظهور رئیسعلی دلواری به شکست انجامید.

کارگردان «کیف انگلیسی» اضافه کرد: حدود 4 سال پیش این طرح را بصورت یک داستان کامل به سازمان صداوسیما ارائه دادم به نام «هندورابی» که نام جزیره‌ای متروک، کوچک و بی‌آب و علف است که همین الان هم حدود 50 خانواده بومی در آن زندگی می‌کنند. این جزیره محل دفن سربازانی بود که در خلیج فارس به قصد تجاوز به ایران وارد شده بودند و در جنگهای مختلف پرتغالی‌ها با فرمانروایان صفوی کشته شده بودند.بریتانیا هم زمانی که در خلیج فارس آشکارا دخالت کرده بود  کشته‌های خود را که بیشتر سربازان هندی پاکستانی و یا امریکایی بودند و برای ان‌ها ارزش زیادی قائل نبودند در جزیره هندورابی دفن می‌کردند.

دری افزود: حتی اجساد برخی از افسران خود را نیز آنجا دفن می‌کردند مگر فرماندهانی برای آن‌ها احترام قائل بودند که اجساد را به انگلستان می‌بردند و به خانواده‌هاشان می‌رساندند و به آن‌ها مدال می‌دادند.

دری خاطرنشان کرد: «هندورابی» پروژه نسبتا فاخری است و از پروژه‌های پرهزینه محسوب می‌شود .فارابی هنوز برای ساخت این فیلم به ما پاسخی نداده است در حالیکه به هرحال اولویت ما بخش مبارزات ضداستعماری  است و نباید از آن غافل شویم.

وی تصریح کرد: اگر به درون سینمای هند وارد شوید بیش از 50، 60 فیلم درباره استعمار بریتانیا در گوشه و کنار هند ساخته شده است ولی ما انگار نه انگار که عوارض انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون تلفات بوده است و برای این انقلاب شهید دادیم و....

کارگردان «هندورابی» با اشاره به اینکه مبارزاتی که در دوران رئیسعلی دلواری رخ داده بسیار شبیه به عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده است، گفت: رئیسعلی اگر با انگلیسی‌ها تفاهم می‌کرد حتی می‌توانست شاه ‌شود؛ اما توافقی حاصل نشد و  آن‌ها سعی کردند تا رئیسعلی را نابود کنند و با فردی مثل رضاشاه تفاهم کنند.

دری گفت: این فیلم نیاز به بودجه وانگیزه بالایی دارد. قواعد و دستور زبان این فیلم بین المللی است. یعنی طوری نوشته شده که قابل فهم برای همه کشورهای غیرایرانی و کشورهایی است که طعم تلخ بریتانیا، فرانسه و ایتالیا را کشیده‌اند و بعد حتی برای خود انگلیسی‌ها. در واقع روی نکاتی دست می‌گذارد که دیپلماسی امروز بریتانیا نمی‌تواند زیر آن بزند چون عین واقعیت است.

کارگردان «هندورابی» اضافه کرد: آن چیزی که در کشور ما موضوع حاد است این است که کشورهای کوچولویی برای ما قدعَلم کردند مثل امارات، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس که می‌خواهند نام خلیج فارس را به دلیل حمایتهای بین المللی که دارند روبروی کشور بزرگ منطقه و مادر ایران بایستند و مصلحت ما ایجاب می‌کند که با آن‌ها مدارا و سکوت کنیم و اثبات بین المللی کنیم که خلیج فارس، خلیج ایرانی بوده اما می‌دانند موفق نمی‌شوند.

دری گفت: من فکر نمی‌کنم در بخش استقلال ملی کشور چنین فیلمنامه‌ای داشته باشیم. داستان این فیلم به زبان انگلیسی است و ضدقهرمانان اصلی این فیلم انگلیسی‌ هستند چون فیلم از منظر آن‌ها دیده شده است و البته ایران هم داخل آن است. این را به گونه‌ای بسازیم که قابل عرضه در جهان باشد.

کارگردان «هندورابی» در پایان درباره تامین بودجه مالی این پروژه فاخر گفت: جاهایی مثل وزارت خارجه ایران و خود بنیاد سینمایی فارابی در واقع به عنوان نهادهایی که به هر حال ملی هستند و از استقلال طلبی و ضداستعمار طلبی ایران حمایت می‌کنند می‌توانند بودجه این فیلم را تامین و «هند و رابی» تولید شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران