۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به آبیاری نوین مجهزمی‌شود


100 هزار هکتار از اراضی گلستان به آبیاری نوین مجهزمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: تاکنون ۴۴ هزار هکتار از اراضی گلستان به آبیاری نوین مجهز شده است و این رقم به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

حمیدرضا مقصودلو در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار کرد: امسال حدود  12 هزار و 500 هکتار  از اراضی کشاورزی به آبیاری نوین مجهز می شوند و برای 12  هزار هکتار هم طرح در دست تهیه داریم.

وی افزد: از این  44 هزار هکتار اراضی استان گلستان که به آبیاری نوین مجهز هستند 39 هزارهکتار سیستم آبیاری بارانی و حدود 4500 هکتار  به آبیاری قطره ای مجهز شده اند.

وی اظهار کرد: در استان گلستان  2 میلیارد و400  میلیون مترمکعب آب وجود دارد که 85 درصد آن  در بخش کشاورزی مصرف می شود.

مدیریت آب و خاک سازمان  جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: بیش از 7 تا 8 هزار متر مکعب از این آب در  بخش اراضی زراعی و 2 تا 3 هزار  متر مکعب  هم در اراضی باغی مصرف می شود.

مقصودلو گفت: با استفاده از این نوع آبیاری 110 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته ایم.

وی مزایای استفاده از این نوع آبیاری را  سرعت بالای انتقال آب و مصرف پایین آب ، شادابی گیاه و افزایش تولید  اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود با استفاده از این روش 400 هزار تن در مزارع افزایش محصول داشته باشیم.

مقصودلو  هزینه هر هکتار آبیاری نوین را حدود  8 میلیون تومان بیان کرد و گفت: از این میزان حدود 85 درصد را دولت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می دهد و 15 درصد سهم و آورده کشاورزان است که کشاورزان هم معتقدند در یک سال همه هزینه های آنها برمی گردد.

مدیریت آب و خاک سازمان  جهاد کشاورزی گلستان افزود: امسال هم در بودجه کشور بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه روش‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon