اقتصاد مقاومتی الگویی درون‌گرا و عدالت‌محور است


اقتصاد مقاومتی الگویی درون‌گرا و عدالت‌محور است

خبرگزاری تسنیم: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی یک الگوی درون‌گرا و عدالت‌محور است که تفاوت‌های بنیادینی با اقتصاد ریاضتی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدجواد ایروانی صبح امروز در کارگاه یک‌روزه علمی ــ آموزشی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد ریاضتی به‌دنبال کاهش هزینه‌ها است و یک برنامه جبرانی بدون هدف است.

وی افزود: اقتصاد ریاضتی یک برنامه برون‌گرا است که همراه با استقراض‌های خارجی اجرا می‌شود، یک الگوی عقب‌گشت از الگوی سرمایه داری جهان و یک بسته کوتاه‌مدت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد ریاضتی یک واکنش ناعادلانه و عدالت‌گریز است و یک بسته برای مقابله با بحران‌ها است که در اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفت و به کشورهای دیگر مانند یونان  و پرتغال دیکته می‌شود.

وی با اشاره به برتری‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک الگو برای رشد اقتصادی پایدار است که به استعدادها برای دستیابی به رشد اقتصادی توجه دارد که آگاهانه اهداف رسیدن به سند چشم‌انداز را دنبال می‌کند.

حضور مردم در حوزه‌های اقتصادی بیشتر شود

ایروانی افزود: در 6 سال گذشته نوآوری و شکوفایی همین نشان از منظومه فکری منسجم است که نگاه به توانمندسازی نظام دارد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شمولیت گسترده و سیاست کلی که خطوط حرکت را مشخص می‌کند اقتصاد مقاومتی جهت‌گیری رو به آینده است، وجه ایجاب مقاومتی به وجه سلبی برتری دارد و پایه‌ریزی استمرار نظام و نظام‌سازی اقتصادی بر پایه مردمی اقتصاد است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که در حوزه سیاسی حضور مردم مؤثر است در حوزه اقتصادی با حضور مردم پایه چنان استحکام می‌یابد که می‌توان گفت اقتصاد مقاومتی همان حضور مردم در اقتصاد است و دولت تسهیل‌گر این حضور است.

ایروانی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی حرکت راهبردی بلندمدت و مردم‌گرا است که در صدد رسیدن به ساخت قدرت است، اگر مؤلفه‌های تشکیل دهنده قدرت یک کشور برون‌زا باشد قدرت وابسته به مؤلفه‌های بیرونی است.

وی افزود: برای اقتصاد مقاومتی در یک نگاه کلان چند هدف راهبردی مد نظر است، ایجاد عدالت بین تمام فعالان و بازیگران عرصه اقتصادی است، ظرفیت‌های داخلی توأم با توجه به بازارهای خارجی استفاده شود، تولیدمحور کردن اقتصاد و افزایش توجه و تمرکز به بخش واقعی اقتصاد، ایجاد پایداری در اقتصاد و تضمین رشد مستمر آن در بلندمدت است، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت مصرف، ارتقای بهره‌وری که از مؤلفه‌های لازم و دشوار است، خوداتکایی استفاده از ظرفیت مبادلات اقتصادی با تجدید آرایش و گسترش ارتباطات تجاری ثبات اقتصادی و مبارزه با فساد و ایجاد امنیت اقتصادی، واکنش هوشمند و فعال و سریع به تغییرات محیطی و بازارهای خارجی از جمله این راهبردها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی ویژگی‌هایی مانند نظام‌واره، تعامل‌دار و در این تعامل یک نظام ارزشی را مطرح می‌کند که نیاز به همت بلند و انگیزه‌های حماسی است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبری گفت: رهبری روی مدیریت جهادی تأکید بسیاری دارد و طبق فرمایشات ایشان وقتی انسان برای اعلای کلمه حق و اعلای کلمه اسلام و عزت بخشیدن به امت اسلامی و ملت مسلمان تلاش می‌کند جهاد کرده است و حکم جهاد فی سبیل الهی را دارد.

مدیریت جهادی در راستای مردم‌گرایی عملیاتی شود

ایروانی افزود: حرکت جهادی و مدیریت جهادی باید راستای کار مدیران و مسئولان باشد، آنان باید به مردم‌گرایی توجه داشته باشند، درون سازمان تعامل کنند و شرایط محیطی را نیز مورد سنجش قرار دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مولد است و در صدد توانمندسازی آحاد جامعه نه بخشی از جامعه است، چرا که با توانمند سازی آحاد مردم و کارآفرینان به‌عنوان مؤلفه‌های بخش درون‌زای اقتصاد می‌توان به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

ایروانی با اشاره به مزایای اقتصاد مقاومتی گفت: انعطاف پذیری اقتصاد مقاومتی یعنی توانایی واکنش سریع و هوشمندانه به تغییرات و همچنین شرایط خارجی را دارد که در این راستا باید تلاش شود اتاق‌های فکر داشته باشیم که به این امر مهم بپردازیم.

وی افزود: در زمان جنگ با بنگاه‌های بزرگ دنیا روابط دوجانبه داشتیم، با کشورهایی مثل اوکراین و ترکمنستان رابطه 3جانبه داشتیم و بدون جابه‌جایی 1 دلار کالا می‌دادیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این امر امروزه هم باید مورد توجه قرار گیرد، با توجه به تحریم‌های امروز باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، فرصت سازی ویژگی مهمی است که با توجه به ابعاد درون‌زا و بیرون‌زا و فرصت‌های محیطی در اقتصاد مقاومتی مطرح است که شرط لازم برای استفاده از فرصت، برخورداری از توان درونی و ابعاد اقتصادی است.

ایروانی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه‌ای گفت: پیشرو بودن و نگاه به پیشرفت داشتن و در صدد به میدان آوردن تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملی و منطقه‌ای کشور مد نظر گرفته شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی ویژگی‌های درون‌زایی مانند توجه به استعدادهای آحاد مردم، استعدادهای فرهنگی و اجتماعی، استعدادهای طبیعی دارد و محور دوم در ویژگی درون‌زا توجه به نیازها و مسائل کشور را دارد.

اگر اقتصاد در راستای احکام اسلامی باشد پایداری جامعه با تداوم رشد همراه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ویژگی برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی باید به تعاملات و فرصت‌ها در روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی توجه داشت که نشان می‌دهد این ویژگی بومی است، اقتصاد اجتماعی اخیراً مطرح شده و نگاه اجتماعی به اقتصاد داشتن، نگاه هماهنگ به بهتر کردن زندگی فرد و جامعه مدنظر است.

ایروانی با اشاره به وجه ممیزی اقتصاد مقاومتی با اقتصادهای دیگر گفت: اقتصاد مقاومتی وجه ممیزی آن با اقتصاد اجتماعی این است که رشد را به‌همراه اقتصاد می‌بیند به‌خلاف اقتصاد نئوکلاسیکی، اگر اقتصاد در راستای احکام اسلامی باشد پایداری جامعه با تداوم رشد را به‌همراه دارد، اقتصاد مقاومتی تفاوت بنیادین با اقتصاد ریاضتی دارد.

وی افزود: اقتصاد سرمایه داری دارای لیبرال دموکراسی با توجه به شکست بازار در مقاطع زمانی دچار تغییرات گوناگونی در الگو می‌شود، در ژاپن ظرف 6 سال 10هزار شرکت اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت که به سود فکر نمی‌کند و این اقتصاد اجتماعی به‌دنبال توانمند سازی و توجه به همبستگی اجتماعی تأسیس شده است، اقتصاد ایران با الهام از امور اقتصادی و سیاست‌های کلی توسط رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ می‌شود و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد: مجموعه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در واقع الگویی بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضع امروز و فردای کشور است، اقتصاد مقاومتی یعنی محکم سازی و مقاوم سازی پایه‌های اقتصاد چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیرتحریم.

ایروانی با اشاره به شرایط ایران گفت: در این 30 سال هیچ کشوری بیشتر از ایران تحت تحریم نبوده و این تحریم‌ها به ما کمک کرده نقاط قوت برای اقتصاد را بشناسیم.

انتهای پیام/ب*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon