اعمال محدودیت کشت پاییزه در صورت تداوم خشکسالی در منطقه مغان


اعمال محدودیت کشت پاییزه در صورت تداوم خشکسالی در منطقه مغان

خبرگزاری تسنیم: مدیر امور منطقه ای آب منطقه مغان گفت:کشاورزان کشت کلزا مغان تا ۱۵ مهرماه برنامه ریزی خود را انجام دهند که در صورت تداوم این خشکسالی کشت پاییزه با اعمال محدودیت های خاص انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، فرهاد شهبازی ظهر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از سد میل منطقه مغان اظهار کرد: این شبکه دارای وضعیت خاص در دوره جدید است به طوری که ما سعی داریم با توجه به بروز خشکسالی شدید در منطقه با نوبت بندی و جیره بندی توزیع آب را در منطقه بیله سوار و پارس آباد شاهد باشیم.

مدیر امور منطقه ای آب مغان گفت: در حال حاضر راندمان شبکه آبیاری مغان 42 درصد است که نسبت به میانگین کشوری مناسب ترین راندمان را دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح های اصلاحی و تعمیری در استقرار پمپ ها، تلاش برای بازگردانی منابع آب هدر رفت و آگاهسازی زارعان در استفاده از آب و بهینه مصرف کردن منابع آبی شبکه مغان گفت: امسال 25 میلیون متر مکعب بازگردانی آب به کانال های اصلی را با استفاده از روش زهکشی و منصرف کردن مسیر کانال به سمت بهره وری بیشتر شاهد بویم.

شهبازی تصریح کرد: با توجه به کاهش 50 درصدی منابع آب در شبکه آبیاری مغان که ظرفیت این شبکه از 40 مترمکعب به کمتر از 20 مترمکعب در ثانیه رسیده است ما ناگزیر از جیره بندی و نوبت بندی آب شدیم.

مدیر امور منطقه ای آب مغان وقوع خشکسالی و تبعات ناشی از آن را برای منطقه سنگین و خسارت بار توصیف کرد و افزود: با وجود این کمبودها هرگز سعی نکردیم تا مزرعه ای بی آب مانده و یا امکان تامین منابع آن وجود نداشته باشد و این خشکسالی درسی به ما داد که شاید با تبلیغات عادی نمی توانستیم حساسیت ها را نسبت به بهینه مصرف کردن آب ارتقا دهیم.

وی با تشریح ورود خسارات متعدد به دریچه های آبریز پایین دست و برخی کانال ها به دلیل کم حوصلگی مردم و زارعان بیان کرد: با پایین آوردن سقف کشت دوم محصولات سعی کردیم تا حد امکان این منابع را تامین کنیم.

شهبازی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده اظهار کرد: ما قبل از وقوع خشکسالی با پیش بینی های هواشناسی سعی کردیم به ذخیره سازی منابع آب اقدام کنیم و سازه هایی متناسب با این ذخیره سازی تدارک دیده شد تا با تجهیزات و امکانات مناسب بتوانیم منابع آب جایگزین در وقوع خشکسالی پیدا کنیم.

مدیر امور منطقه ای آب مغان توجه به پدافند غیرعامل در برداشت درست از حقابه ارس، احداث سدهای ذخیره، لایروبی کانال ها، بهره گیری از سد 40 میلیون متر مکعبی بیله سوار، بهره گیری از آب برگشتی زهشکی در مناطق مرزی با استفاده از پمپاژ، توجه به آموزش های عمومی و نیز آموزش لازم در برطرف کردن باورهای غلط در تولید محصولات کشاورزی با بهره وری آب پایین را ضروری دانست.

وی تصریح کرد: در منطقه بی آبی رخ داده است نه اینکه تبلیغ کنیم کم آبی به وقوع پیوسته و به طور قطع نتایج و ثمرات این خشکسالی در افت عملکرد محصولات را می توان مشاهده کرد ولی شرکت آب منطقه ای بیش از 2 میلیارد تومان به خاطر سرمایه گذاری در این بخش دچار خسارت شده است چرا که توانستیم برای مقابله با این پدیده برای 90 میلیون مترمکعب سازه آبی درست کنیم که ظرفیت آبیاری 9 هزار هکتار را در منطقه دارد.

شهبازی از زارعان منطقه خواست تا در کشت کلزا تا 15 مهرماه برنامه ریزی خود را انجام دهند که در صورت تداوم این خشکسالی کشت پاییزه با اعمال محدودیت های خاص انجام می شود.

وی گفت: به نسبت سال گذشته آب ورودی میل مغان که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، از 700 میلیون متر مکعب به کمتر از 50 میلیون مترمکعب کاهش یافته که به تبع آن خشکسالی تاثیر منفی خود را گذاشته است.

مدیر امور منطقه ای آب مغان حقابه کشورمان را از سد ارس 1 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب بیان: ما با کشور آذربایجان برداشت آب را از این پس شاهد هستیم.

شهبازی در مورد توسعه آبیاری مدرن بیان کرد: از 72 هزار هکتار اراضی تحت پوشش این شرکت 12 هزار هکتار مجهز به آبیاری مدرن شد که 800 هکتار آن مربوط به توسعه آبیاری قطره ای نواری است.

وی افزود: در حمایت از کشاورزانی که اقدام به استفاده از آبیاری مدرن می کنند خدمات رایگان ارائه می شود که این خدمات شامل خدمات مشاوره ای در طراحی و اجرا، لغو جریمه عدول از تغییر کشت و دیگر مشوق های حمایتی است که از زارعان انجام می شود.

مدیر امور منطقه ای آب مغان اظهار کرد: هنوز 70 درصد آبیاری ها به شکل سنتی انجام می شود که انتظار داریم با توجه به کمبود منابع آب به ویژه در کشت محصولات پرآب بر نظیر ذرت بذری و سویا بتوانیم با استفاده از شیوه ها جدید میزان هدررفت را تا 35 درصد کاهش دهیم.

جمعی از خبرنگاران استان اردبیل با هدف آشنا شدن با وضعیت خشکسالی منطقه مغان از سد میل مغان و اراضی پایین دست آن و شبکه های زهشکی منطقه و اقدامات و فعالیت های شبکه مغان بازدید کرده و در جریان فعالیت این مجموعه قرار گرفتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon