تبعات خشکسالی در کشت پاییزه مغان نگرانی‌ها را افزایش داده است


تبعات خشکسالی در کشت پاییزه مغان نگرانی‌ها را افزایش داده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: تبعات ناشی از خشکسالی حتی کشت پاییزه را نیز تحت تاثیر قرار داده و نگرانی هایی را برای زارعان دیم کار منطقه به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علی اکبر حسنیان ظهر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از وضعیت آب و خاک شهرستان پارس آباد و بیله سوار اظهار کرد: در سال زارعی جاری منطقه مغان با خشکسالی بی سابقه که در 40 سال اخیر نظیر آن را شاهد نبودیم رو به رو بوده که بیشترین تاثیرگذاری را در زراعت دیم شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: بیش از 100 هزار هکتار از اراضی منطقه بیله سوار دیم، 95 هزار هکتار مرتع و خدود 20 هزار هکتار اراضی آبی است که بارش محدود باران از اسفند ماه تاکنون سبب شده تا بیشترین خسارت را در اراضی دیم منطقه شاهد باشیم.

حسنیان با اشاره به فعال شدن کمیته بحران مدیریت جهاد کشاورزی با رصد دقیق و روزانه و با حضور 10 نفر از کارشناسان و متخصصان امر گفت: ما بعد از جلسات مختلف به این نتیجه رسیدم که 75 درصد مزارع دیم بیله سوار که اغلب مربوط به زراعت غلات و حبوبات بود خسارت دیدند.

وی بیان کرد: ما بعد از برآورد نهایی از میزان خسارت وارده آن را در سفر وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردیم تا نسبت به جبران آن از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدام شود که از اواخر تیرماه پرداخت خسارت آغاز شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود: با توجه به اینکه 31 درصد زارعان دیم کار این منطقه تحت پوشش بیمه بودند خسارات آنها تاکنون بعد از برآورد نهایی پرداخت شده است.

حسنیان اظهار کرد: درخواست دوم ما استمهال بدهی زارعان به مدت 3 سال بود که تاکنون این خواسته عملی نشده است.

وی گفت: در شهرستان بیله سوار 8 هزار هکتار و پارس آباد 22 هزار هکتار از مزارع منطقه مغان به زیر کشت دوم محصولات زراعی رفته که اغلب مربوط به سویا و ذرت بذری است که با توجه به کم آبی در منطقه راندمان تولید کاهش می یابد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار تصریح کرد: برای گذر از این خشکسالی ما امکاناتمان را نظیر دو دستگاه پمپ در اختیار مدیریت منابع آب مغان قرار دادیم تا با استفاده از سیستم های جدید آبیاری انجام شود.

حسنیان رقم خسارت وارده را به مزارع دیم بیش از 200 میلیارد تومان دانست و افزود: بخشی از این خسارت مربوط به غلات و حبوبات و بخش دیگر مربوط به تولید علوفه و خسارت وارده به دام منطقه است.

وی بیان کرد: از زارعان ذرت بذری خواسته ایم تا به دلیل کاهش منابع آب کشت خود را به ذرت دانه ای و علوفه ای تغییر دهند تا با منابع کمتر بتوان نتایج بهتری را گرفت.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار اظهار کرد: ما 13 هزار هکتار از ارضی بیله سوار را به طول 280 کیلومتر کانالت گذاری کردیم که 80 درصد مزارع آبی شهرستان را شامل می شود.

حسنیان گفت: در بهره گیری از آبیاری مدرن زارعان منطقه در کشت محصولاتی نظیر ذرت بذری به روش آبیاری قطره ای نواری اقدامات موثر و تاثیرگذاری را انجام دادند که تا 65 درصد کاهش عملکرد آب و بهره وری بیشتری را شاهد و ناظر هستیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon