تغییر الگوی کشت، منطقه مغان را از خشکسالی نجات می‌دهد


تغییر الگوی کشت، منطقه مغان را از خشکسالی نجات می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: راهبرد اصلی در نجات از وضعیت بحرانی خشکسالی در منطقه مغان به عنوان قطب تولید محصولات متنوع کشاورزی تاکید بیشتر بر تغییر الگوی کشت است.

عدیل سروی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار کرد: با کاهش 50 تا 60 درصدی منابع آب جاری در سطح شبکه ها و پایاب های مغان به نظر می رسد در صورت تداوم این شرایط جوی ما در کشت پاییزه با آسیب ها و دغدغه های جدی رو به رو شویم که در این زمینه ما دو راهکار اساسی را در نظر گرفتیم که اولی مربوط به تغییر الگوی کشت و دومی اصلاح نظام آبیاری است تا بیش از 45 درصد بهره وری را در این حوزه شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: هرچند در کشت دوم محصولات تابستانی ما با وجود کمبود منابع آب محدودیت های خاصی را اعمال نکردیم و وضعیت کشت نیز به ویژه سویا و ذرت بذری مناسب و مطلوب است اما با پایین آمدن حجم منابع آبی در مغان که بیشتر متکی بر منابع آب سطحی است نمی توان با این فرایند به کیت پاییزه امیدوار بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به 2 حوزه آبخیز ارس در شمال استان و سفید رود در جنوب استان گفت: ما برای عملیاتی کردن آبیاری به شیوه های نوین و طرح مصوب 83 هزار هکتاری در مدت اجرای 4 سال یک نظام نامه مشخصی را تدوین کردیم تا بتوانیم در این 4 سال با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم 75 درصد طرح را در منطقه مغان و مابقی را در مرکز و جنوب استان اردبیل اجرایی و عملیاتی کنیم.

سروی از پرداخت تسهیلات بلاعوض 3 تا 5 میلیون تومانی در توسعه آبیاری مکانیزه خبر داد و افزود: هرچند استقبال از این طرح 20 تا 25 درصد بوده اما خسکسالی رخ داده در مغان زارعان را مجاب کرده تا سرمایه گذاری لازم را در اجرای پروژه های آبیاری مدرن داشته باشند.

وی با بیان اینکه از لحاظ پایین آمدن برداشت محصول و بهره وری آن 3 میلیارد خسارت برآورد شده است، اظهار کرد: با جمع بندی کشت پاییزه و بهاره و تابستانه تا یک ماه آینده می توان در این زمینه اظهار نظر واقعی را انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل وضعیت دشت اردبیل را نیز بدتر از وضعیت منابع آب شمال استان دانست و بیان کرد: در دشت اردبیل نیز با کاهش 600 میلیون مترمکعبی ذخایر آبی رو به رو هستیم که باید این وضعیت جبران شود.

سروی افزود: امیدواریم با آغاز فصل پاییز بارندگی ها آغاز شده و کمبود فصل بهار و تابستان به نحوی جبران شود تا سرریز منابع آبی را در پشت سدها شاهد باشیم و کشت پاییزه در نیمه دوم پاییز اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon