تالاب شیرین‌سو کبودراهنگ در معرض خشکسالی / "آب فروشی" زیستگاه ۴۴ گونه پرنده را تهدید می‌کند


تالاب شیرین‌سو کبودراهنگ در معرض خشکسالی / "آب فروشی" زیستگاه 44 گونه پرنده را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: منطقه شیرین سوی کبودراهنگ دارای سدی است که به زعم کارشناسان و مردم محلی به علت آب فروشی توسط آب منطقه‌ای مورد تهدید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، این روزها توجهات بسیاری نسبت به منطقه شیرین سو جلب شده چرا که برخی از افت سطح آب این سد که به اشتباه آن را تالاب می دانند، نگران شده اند.

سد شیرین سو با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار مترمکعب در سال 82 با اعتبارات دولتی به عنوان یک پروژه عمرانی توسط شرکت آب منطقه ای همدان اجرایی شد ولی به علت شرایط منطقه به زیستگاه برخی پرندگان تبدیل شد.

این روزها مساله آب فروشی در این سد توسط شرکت آب منطقه ای سبب نگرانی فعالان مدنی، مردم منطقه و دوستداران محیط زیست شده است.

این منطقه در صورت تأمین و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد اما باید با مساله بحران آب در همدان واقع بینانه برخورد کرد.

اینکه برخی این سد را تالاب می دانند خود جای بسی سوال دارد، ولی ذخیره آب این سد از سال بعد به عنوان یک منبع تأمین آب شرب منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سد یا تالاب به عنوان زیستگاه 44 گونه پرنده است که نباید از ادامه حیات آنها نیز غافل شد، استان همدان از برخی سو مدیریت‌ها در زمینه تالاب‌ها ضربه خورده و تالاب آق گل نمونه بارز این مساله است.

متاسفانه وجود برخی اختلاف نظر و سومدیریت‌ها زمینه را برای خشک شدن تالاب شیرین سو فراهم کرده و در صورتی که مدیران دستگاه‌های مربوطه همچون شرکت آب منطقه ای ورود لازم را پیدا نکنند در آینده نه چندان دور با مشکل جدی رو‌به‌رو می‌شویم.

فرماندار کبودراهنگ درباره تالاب شیرین سو به خبرنگار تسنیم در همدان، گفت: براساس اسناد این منطقه سد بوده و تالاب نیست، مدیریت و بهره برداری از آن نیز بر عهده امور آب استان است.

احسان قنبری با اشاره به اینکه امور آب باید وضعیت این تالاب را تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: این سد برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ایجاد شده و از سال آینده مدیریت بهره برداری بر عهده فرمانداری کبودراهنگ صورت می‌گیرد.

وی درباره حفر چاه در بالادست چشمه تأمین کننده آب سد نیز گفت: این چاه به صورت غیرمجاز حفر شده و با حضور نماینده دادستانی پرونده ای برای وی تشکیل شده و به زودی رای آن صادر می‌شود.

قنبری با اشاره به مساله آب فروشی از آب این سد نیز گفت: امور بخشی اندکی از آب این سد را به کشاورزان منطقه برای کشت دو محصول خیار و سیب زمینی فروخته است که اهمیتی نیز برای منطقه ندارد، فروخته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: تالابی در شیرین سو وجود نداشته و در واقع سد شیرین سو است که در سال 82 با اعتبارات دولتی به عنوان یک پروژه عمرانی به بهره برداری رسیده است.

مرتضی عزالدین با انتقاد از برخی رسانه‌ها که در انعکاس حقایق کمی کوتاهی می‌کنند، گفت: متاسفانه بارها از پرندگان موجود در این منطقه عکس گرفته شده تا به عنوان تالاب نشان داده شود ولی از به تصویر کشیدن تاسیسات عمرانی این سد خودداری شده که جای تعجب دارد.

وی افزود: این سد با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار مترمکعب احداث شده که یک میلیون مترمکعب برای شرب و بهداشت و مابقی برای محیط مصارف محیط زیست تخصیص می‌یابد.

عزالدین تصریح کرد: سهمیه محیط زیست باید به رودخانه های پایین دست انتقال یابد تا از مرگ آنها نیز جلوگیری شود و این سهیمه همیشه برقرار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه امسال نیازی به آب ذخیره شده در پشت این سد نداشتیم، گفت: براساس حق و اجازه قانونی شرکت آب منطقه ای می‌تواند در صورت احساس نیاز آب پشت سد را به کشاورزان بفروشد.

وی درباره مساله آب فروشی به کشاورزان منطقه بیان کرد: این مساله از حقوق قانونی شرکت بوده و کسی نمی تواند نسبت به این موضوع خرده بگیرد.

عزالدین با تاکید بر اینکه امسال نیازی به آب پشت سد شیرین سو برای شرب نیست، عنوان کرد: آب پشت سد شیرین شو تنها به دو کشاورز منطقه با ظرفیت کمتر از 100 هزار مترمکعب فروخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه از سال آینده آب پشت سد شیرین سو به کشاورزان واگذار نمی‌شود، تأکید کرد: از سال آینده شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی طرح‌های آبرسانی از این سد را اجرایی می‌کنند.

عزالدین افزود: از سال آینده به هیچ عنوان آب پشت این سد به کشاورزان واگذار نمی‌شود و برای تأمین آب شرب از این سد استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه آب سد شیرین سو از طریق رودخانه و چشمه تامین می‌شود، گفت: در بالادست چشمه یک حلقه چاه به صورت غیرمجاز حفر شده که پرونده قضایی برای برخورد با آن تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: از سال 72 بهره برداری و حفر چاه جدید در دشت‌های استان همدان ممنوعه شده است، از طرفی دشت کبودراهنگ به علت شرایط خاص ممنوعه بحرانی بوده و از این رو اجازه حفر چاه جدید در این دست داده نمی‌شود.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان با تاکید بر اینکه زیستگاه 44 گونه پرنده در تالاب شیرین سو در خطر است، گفت: با سو مدیریت و برداشت بی رویه آب تالاب شیرین سو را به سرنوشت تالاب آق گل نکشانیم.

سید عادل عربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، در پاسخ به این سوال که شیرین سو سد محسوب می‌شود یا تالاب، اظهار کرد: این مساله خسته کننده شده و باید اعلام کرد که براساس کنوانسیون رامسر سد شیرین سو تالاب نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: براساس تعریف کنوانسیون رامسر نواحی و زمین‌های خیس باتلاقی که با آب مصنوعی یا طبیعی، به طور دائم یا موقت، شیرین یا شور به عنوان تالاب تعریق می‌شوند.

عربی با بیان اینکه اماکن ذخیره آب و سدها به عنوان تالاب‌های انسان ساخت محسوب می‌شود، گفت: براساس این تعریف تمامی سدهای استان تالاب هستند.

وی با اشاره به اینکه بر روی تنوع زیستی و اکولوژیک تالاب شیرین سو حرف داریم، بیان کرد: این سد با اعتبارات ملی ایجاد شده و همه در آن ذینفع هستند، هم اکنون کشور در وضعیتی قرار دارد که مسئولان کشور بر مساله محیط زیست و آب تاکید بسیاری دارند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه به واسطه ساخته شدن سد در منطقه شیرین سواکو سیستمی در این محل ایجاد شده است، افزود: تالاب شیرین سو میزبان بدی برای پرندگان است و این در حالی است که پرندگان در هر محلی که آب باشد مستقر می‌شوند.

وی عنوان کرد: در تالاب شیرین سو 44 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی و گونه سنجاب زمینی وجود دارند که حضور و حیات آنها به طور کامل به تالاب وابسته است و براساس انسانیت و احکام اسلام نمی توان حق حیات را از آنها گرفت.

عربی با بیان اینکه تالاب شیرین سو از نظر گردشگری نیز برای استان اهمیت دارد، گفت: با توجه به اینکه گردشگری به عنوان اولویت اول توسعه استان همدان محسوب می‌شود باید به سمت استفاده بهینه و درست از این تالاب باشیم.

وی با اشاره به اینکه سو مدیریت نباید سبب از بین رفتن تالاب ها شود، گفت: متاسفانه تالاب آق گل به خاطر استحصال بی رویه آب و نبود مدیریت خشک شده و از بین رفته است، از این رو امید ما به تالاب‌های مصنوعی است.

وی مهمترین خطر برای تالاب شیرین سو را حفر چاه در بالادست منبع تامین آب تالاب دانست و گفت: منبع آب شیرین سو چشمه ای است که به علت حفر چاه در بالادست این چشمه میزان آب ورودی به این تالاب به حداقل رسیده و به زودی تالاب را با بحران رو به رو می‌سازد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان از مجوز دار بودن حفر این چاه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: امور آب استان این سد را برای بهره برداری آب ایجاد کرده ولی چرا باید در این منطقه که ممنوعه و بحرانی است، چاه ایجاد شود.

عربی بیان کرد: تنوع زیستی کشور و استان در معرض خطرات است اما تا چه زمانی می خواهیم دست روی دست گذاشته و شعار دهیم، برای حل این مشکلات نیازمند همکاری دستگاه هاست.

گزارش از سعید شاهسوند

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon