دیوان محاسبات مقابل مسئولان اجرایی قرار ندارد/اصلاح نگاه "مچ‌گیری" در بدنه دیوان


دیوان محاسبات مقابل مسئولان اجرایی قرار ندارد/اصلاح نگاه "مچ‌گیری" در بدنه دیوان

خبرگزاری تسنیم: رئیس دیوان محاسبات کشور در همدان با بیان اینکه دیوان مقابل مسئولان اجرایی کشور قرار ندارد، گفت: نگاه مچ‌گیری و کشف تخلف در بدنه دیوان محاسبات کشور باید اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، امیرحسین رحیمی دقایقی پیش در شورای اداری استان همدان، با اشاره به اینکه هدف از تشکیل دیوان محاسبات پاسداری از بیت المال است، اظهار کرد: مدیران اجرایی کشور ‌در راستای پاسداری از بیت المال گام بر می‌دارند و دیوان محاسبات به عنوان ناظر بر این پاسداری اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه باید دیدگاه مچ‌گیری و کشف تخلف موجود در بدنه دیوان محاسبات تغییر کند؛ تعامل دستگاه‌ها با دیوان محاسبات در دولت گذشته بسیار کم بود و مدیران دولت سابق معتقد بودند که دیوان محاسبات باید پس از هزینه بودجه نسبت به حسابرسی آن اقدام کند.

رحیمی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم فعالیت خود را در دیوان محاسبات آغاز کردم، عنوان کرد: دولت یازدهم نگاه مثبتی به دیوان محاسبات داشته و معتقد است که باید در حین هزینه بودجه کشور دیوان محاسبات ورود پیدا کرده و نظارت بر هزینه بیت المال را انجام دهد.

وی با اشاره به آغاز به کار طرح "سنا" بیان کرد: این طرح با عنوان سامانه نظارت الکترونیک به‌زودی در تمامی استان‌ها اجرایی می‌شود؛ هدف از راه‌اندازی این سامانه قرار دادن اسناد مالی دستگاه‌ها برای بررسی و کمک به دستگاه‌ها بوده تا از تخلفات جلوگیری شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه استان همدان در زمینه های مختلف ظرفیت های بسیاری دارد، گفت: برای شکوفایی استعدادهای همدان نیاز است تا به سمت مدیریت جهادی حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته نامگذاری سال را مرتبط با مسائل اقتصادی انجام داده است، بیان کرد: پیام این مسئله این است که کشور از نظر اقتصادی دچار مشکل بوده و باید حل شود.

رحیمی با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی افزود: مردم همیشه در صحنه بوده و آماده تلاش هستند اما باید از آنها خواست تا در عرصه حضور یابند.

وی تاکید کرد: مدیریت جهادی نشان‌دهنده این است که مدیریت معمولی تاکنون کارساز نبوده و برای بهبود ساختارهای اقتصادی کشور باید روش‌ها را اصلاح کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: روش های مدیریت با تعامل دستگاهی قابل تغییر است و این تعامل از سران قوا تا مسئولان استانی در حال شکل‌گیری است ولی باید تقویت شود.

بودجه‌ریزی عملیاتی از سال آینده

وی با تأکید بر اینکه ساختارهای اقتصادی کشور مشکل جدی دارد، بیان کرد: 80 درصد بودجه کشور برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود و بر این اساس اعتباری برای ایجاد زیرساخت های عمرانی باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد: بودجه‌ریزی کشور باید عملیاتی شود و هر دستگاه براساس قیمت تمام شده خدمت یا کالای خود اعتبار دریافت کند که قرار است دولت از سال آینده بودجه‌ریزی را عملیاتی کند.

رحیمی عنوان کرد: در صورتی که تعامل بین دستگاه‎های استان وجود نداشته باشد و هر مدیری به صورت جزیره ای عمل کند، مدیریت جهادی محقق نمی شود، پس باید به دنبال هم افزایی در امور باشیم.

وی گفت: دیوان محاسبات کشور زیر نظر قوه مقننه برای تحقق مدیریت جهادی در کشور آماده تعامل جدی با دستگاه‌هاست و خوشبختانه دولت نیز این روحیه را داشته و به مسئولان استانی نیز منتقل کرده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات دو روش برای انجام وظایف خود دارد، گفت: در روش نخست دیوان محاسبات می‌تواند پس از هزینه بودجه وارد عمل شده و پس از بررسی اسناد در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد کند.

دیوان محاسبات شهامت مدیران را می‌گیرد

وی با تصریح بر اینکه در ظاهر انجام این روش برای دیون محاسبات سهل‌تر است، افزود: این روش دو ایراد برای مدیران دستگاه‌ها دارد که تشکیل پرونده تخلف برای مدیران دستگاه ایراد نخست بوده و صدور حکم محکومیت برای مدیر دیگر ایراد این روش است.

رحیمی با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور دارای دادرسی و هیئت‎های مستشاری برای بررسی تخلفات و صدور حکم است، افزود: رأی به مجازات اداری و استرداد ضرر و زیان وارده به بیت‌المال از جمله حکم های صادره از طریق دادگاه های دیوان است.

وی با بیان اینکه آرای قطعی دیوان محسبات برابر حکم قضایی بوده و لازم الاجراست، تصریح کرد: دیوان محاسبات شهامت و جسارت مدیران را می‌گیرد و این در حالی است که اگر بیت المال تضییع شود دیگر قابل برگشت نیست چراکه مدیران توان بازگشت خسارت ها را ندارند.

رئیس دیوان محاسبات کشور روش دوم دیوان در انجام وظایف خود را تعامل بین دستگاهی اعلام کرد و گفت: می توان با تعامل ایرادهای روش قبل را برطرف کرد ولی نیاز است که دستگاه‌ها در قبل و حین هزینه بودجه با دیوان همکاری های لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات کشور در مقابل مدیران دستگاه های اجرایی قرار ندارد، تصریح کرد: هدف از تشکیل دیوان محاسبات پاسداری از بیت المال است که با تعامل دستگاه ها این هدف به خوبی محقق می شود.

رحیمی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات از نظر حقوقی می‌تواند در قبل، حین و بعد از هزینه بودجه ورود پیدا کند، بیان کرد: اما از نظر اجرایی این امر نیازمند همکاری و تعامل دستگاه‌هاست چراکه بعد از هزینه بودجه دیوان می تواند ورود پیدا کرده و پرونده تخلف را نیز تشکیل دهد.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه مچ‌گیری در دیوان محاسبات باید تغییر کند، افزود: در دولت گذشته تعامل دستگاه ها با دیوان محاسبات کم بود و آنها معتقد بودند که دیوان باید پس از هزینه بودجه وارد شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: دید مچ‌گیری و کشف تخلف در بدنه دیوان محاسبات کشور وجود دارد که به دنبال تغییر این روند هستیم، در حال حاضر پاسداری از بیت المال را با کشف تخلف معنا می‌کنند در صورتی که پاسداری به معنای هزینه درست بیت المال است.

وی بر آموزش مدیران دستگاه ها در زمینه قوانین دیوان محاسبات تاکید کرد و گفت: به علت فراوانی تخلفات باید آموزش مدیران دستگاه ها در استان ها توسط استانداری در دستور کار قرار گیرد.

رحیمی تصریح کرد: اما دولت یازدهم معتقد است که دیوان محاسبات باید در حین هزینه بودجه وارد شود تا از این طریق ضمن پاسداری از بیت المال در درست هزینه کردن آن نیز نظارت داشته باشند.

مدیران کشور مسائل مالی و محاسباتی را نمی دانند

وی از راه اندازی کمیته تعامل دیوان محاسبات با دستگاه‌ها برای صیانت از بیت المال و جلوگیری از تخلفات خبر داد و گفت: این کمیته با حضور مدیران دیوان استان ها، معاون استاندار، مدیر دستگاه مربوطه و مدیرکل اقتصاد و دارایی هر استانی ایجاد می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: دیوان محاسبات از طریق این کمیته به دنبال این است که به دستگاه ها برای انجام اهداف سازمانی کمک کرده و با ارائه مشاوره ها و راه حل ها از تخلفات احتمالی مدیران در هزینه بودجه جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیران دستگاه‌ها مسائل مالی و محاسباتی را نمی‌دانند که سبب می شود تا تخلفات بسیاری به علت ناآگاهی رخ دهد و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته مدیران باید در این زمینه دوره های آموزشی را طی کنند.

رحیمی از راه اندازی طرح سنا(سامانه نظارت الکترونیک) خبر داد و گفت: دستگاه‌ها اسناد مالی خود را در این سامانه ثبت می کنند تا در صورت وجود مشکل با راهنمایی‎های کارشناسان دیوان محاسبات برطرف شده و از بروز تخلف جلوگیری شود.

وی بر تقویت کنترل های داخلی دستگاهی تاکید کرد و گفت: پیشگیری از وقو جرایم و تخلف با سخنرانی محقق نمی‌شود و باید سیستم های نظارتی و کنترلی داخل دستگاه ها را تقویت کرد.

برخی قوانین موجود تخلف زاست

رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه برخی قوانین موجود تخلف‌زا هستند، بیان کرد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید قوانین مزاحم بر سر راه توسعه کشور شناسایی و کنار گذاشته شوند که دیوان محاسبات در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

وی تاکید کرد: دیوان محاسبات باید به عنوان ناظر، اطمینان خاطری در مدیران دستگاه های اجرایی ایجاد کند که حرکت آنها در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon