مستند المیادین/ نصرالله در چشم دشمنان + فیلم و متن مکتوب

مستند المیادین/ نصرالله در چشم دشمنان + فیلم و متن مکتوب

خبرگزاری تسنیم: شبکه تلویزیونی المیادین مستند ۵۰دقیقه‌ای را از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پخش کرد که در آن کارشناسان و زبده‌ترین روان‌شناسان اسرائیلی به تحلیل رفتار، شخصیت و خصوصیات اخلاقی وی پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه المیادین مستندی را در 50 دقیقه برگرفته از سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله با استفاده از تصاویر ، تحلیل کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی تهیه کرد.

در این مستند نشان داده شده است که چگونه سرویس‌های اسرائیلی این سخنرانی‌ها و نحوه عملکرد سرویس امنیتی وی و نیز زبان، بدن و نحوه جنگ روانی دبیرکل حزب‌الله را که باعث برهم خوردن عمق راهبردی اسرائیل شد بررسی کرده‌اند.

همین عملکرد سیدحسن نصرالله باعث شده است تا به‌گواه کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی دشمن سخنانش را بیشتر از سران اسرائیلی باور داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم این مستند را که در 50 دقیقه تهیه شده بدون دخل و تصرف به‌زبان فارسی زیرنویس کرده است و در دو قسمت طی امروز و فردا روی خروجی قرار می‌‌گیرد.

بخش اول 25 دقیقه در دو قسمت در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرد.

 

ترجمه مکتوب مستند نصرالله در چشم دشمنان

تسیویکا یخرکیالی؛ تحلیلگر مسائل عربی در کانال 10 تلویزیون اسرائیل

کارشناس: او در اطراف خود گروهی از محافظان را دارد، تصویری هوایی از وی دیده‌ام، آنها تدابیری دارند، سلاح آنها هم پیشرفته است،‌ آنها کیفی در دست دارند که به محافظی ضدگلوله تبدیل می‌شود، تجهیزات و دستگاه‌ها و خودروهای ویژه و تمام این مسائل را که گفته شد با این وجود سرویس اطلاعات اسرائیل با حزب‌الله هنوز مشکل دارد، این مسئله پوشیده نیست، اما اکنون باید گفت برای اسرائیل این مسئله بسیار پیچیده است.

کارشناس: وقتی شما چنین خبری را می‌بینید اگر این امر نشانگر چیزی باشد بیانگر قدرت است، آنها تنها حامی من نیستند آنها حتی آماده کشته شدن برای من هستند، تفنگ‌ها آماده هستند، این بیانگر موضع قدرت است.

مجری: سالیان بسیاری گذشتند و محافظان سیدحسن نصرالله از همان اولین سخنرانی او تا به امروز زیاد تغییر نکرده‌اند، این جوانان مورد توجه بودند و چنین صحنه‌ای می‌تواند بیانگر میزان حرفه‌ای بودن افرادی باشد که گفته می‌شود آنها از سیدحسن نصرالله دفاع و حفاظت می‌کنند، البته در قبال این کار حقوقی نمی‌گیرند و تنها با انگیزه‌های ایدئولوژی چنین کاری را قبول کرده‌اند.

دکتر اودی لیبل استاد روان‌شناسی سیاسی

کارشناس: کسانی هستند که این اقدامات را با انگیزه‌های ایدئولوژیک انجام می‌دهند، آنها نزد سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) ایران آموزش یافته‌اند.

اکنون نیز به محافظان نصرالله تبدیل شده‌اند، این مسئله از نظر ایدئولوژیک مهم است، از این رو گمان می‌کنم در مدارس معینی آموزش دیده‌اند، و گمان می‌کنم آنها فکر می‌کنند کار درست را انجام می‌دهند.

مجری: این ورود ویژه با مناسبت ویژه‌ای در حد دیداری و شنیداری همراه است، چه در جو مربوط به جشن یا خود مراسمی که برگزار شده است، حتی پشت صحنه مانیتور یا اطراف مانیتور تصاویر و یک همگونی دارد، تا سیدحسن نصرالله در بین آن یک حاضر شود، پرچم و نورپردازی و تصاویر و جلوه‌های ویژه را همه کارشناسان جنگ روانی و کارشناس نظامی تهیه و تدارک می‌بینند، اینها همه کنار پیام‌هایی است که سیدحسن نصرالله معنی می‌یابند و بیننده درمی‌یابد چه‌چیزی را باید دریافت کند.

کارشناس: روی هم رفته سخنرانی‌های وی در اوقاتی است که رویدادی مشخص حاصل شده باشد و بیشتر زمانی است که سالگرد شهدا است، و شما پوستر شهدا و راغب حرب و دیگر فرماندهان حزب‌الله را می‌بینید، عید آزادی و مقاومت، از این رو این قبیل تصاویر دیده می‌شود، البته من جا دارد از تمام دست اندرکاران این قبیل اقدامات قدردانی کنم، البته فکر می‌کنم برخی اوقات در اتاقی دربسته صورت می‌گیرد و از آنجا پخش می‌شود، آن چه وی در سخنرانی‌ها به آن توجه می‌کند قرارگرفتن پرچم لبنان پشت سرش است، البته کنار پرچم حزب‌الله قرار می‌گیرد.

کارشناس: این مسئله درست است، همه این امور با هدف انتقال پیام صورت می‌گیرد، چرا که تمام این مسائل پیام هستند، حتی تبلیغ برای سخنرانی و اعلام آن از طریق تلویزیون به خودی خود یک پیام است چرا که پرچم پرچم ملی است، یعنی من بیهوده سخنرانی نمی‌کنم، بلکه من به‌دلیل خاص سخنرانی می‌کنم و برای نمادهای خاصی این سخنرانی را ایراد کردم، من برای آزادی آمده‌ام.

رون شلایفر: متخصص جنگ روانی

تو سخنرانی می‌کنی و از تصاویر و موسیقی و لیزر و نورپردازی بهره می‌گیری، چرا، همه برای درام است، این باعث درام شدن مطلب می‌شود، و این امور به طرف مقابل احساس فشار و جدی بودن و بسیج می‌دهد، آیا در پی آن پیامی هم وجود دارد؟ بله این تصویری که روی این دیوار وجود دارد پیام دارد حتماً دارد.

کارشناس: در خصوص تصاویر بزرگ که پشت سرش نهاده شده‌اند و تصاویری که از مانیتور سبزرنگ پخش می‌شوند، تصاویری هم هستند که ارتباط این سخنرانی با حوادث روز و کسانی که این تصاویر را قرار می‌دهند به بیننده می‌گویند به چه مناسبت سخنرانی برگزار شده است، از این رو این تصاویر مرتبط کننده موضوع سخنرانی با مناسبت آن هستند، از این رو باید گفت او از آن چه در اسرائیل و جامعه اسرائیلی می‌گذرد آگاه است.

کارشناس: این صحنه نمایش است، این صحنه نمایش سیاسی است، و شما دارید از فن‌آوری مربوط به صحنه سیاسی برای خدمت به هدف سیاسی خود استفاده می‌کنید.

کارشناس: پیش از آغاز سخنرانی، در آن پس‌زمینه تصاویری وجود دارند که می‌خواهد دیده شوند و در این شرایط ظاهر می‌شود، چه‌چیزی باعث خلق این شرایط می‌شود؟ نورپردازی نقش بسزایی دارد، نوعی از نورپردازی را روی پس‌زمینه‌ای تاریک انجام می‌دهند، از این رو روی دیوار تاریک بازتابی می‌بینیم، این یک سلاح است، شما نمادی از امور نظامی را مشاهده خواهید کرد، شما سربازانی را می‌بینید که به‌صورت سایه شده‌اند، در پس این پس‌زمینه می‌بینیم. این امرمیزان گنگ بودن و معمایی شدن قضیه را می‌نگریم، اینجاست که موضوع قوی دیده می‌شود موضوعی که در این پیام دریافت خواهد شد.

مجری: صحنه مطالعه شده بنابراین چیزی نیست مگر مقدمه‌ای مطالعه شده برای نحوه ایستادن سیدحسن نصرالله در مقابل بینندگانش، تا پس از آن سخنرانی خود را آغاز کند.

در اینجا تحلیلگر کانال ده اسرائیل تأکید می‌کند سخنرانی نصرالله سخنرانی محکم و مطالعه شده‌ای است، که بیانگر میزان آگاهی کامل ایشان از مسائل روز است و به‌درستی این مسائل را بیان می‌کند.

کارشناس: به نظر می‌رسد وی پیگیرتر و مطالعه شده‌تر عمل می‌کند، به نظر می‌رسد وی مسائل بسیاری را مطالعه می‌کند حتی مسائل روز مطبوعات را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند، او حتی می‌داند ژنرال‌ها چه نظرهایی دارند و پاسخ سیاست‌مداران را می‌دهد، البته این حیطه تخصص ایشان است، این مسئله تخصص وی به شمار می‌آید، زمانی که از یک رهبر عربی سخن می‌گوییم و زمانی که از دشمن می‌گوید وی واقعاً از دشمن می‌گوید، اما نصرالله می‌گوید رژیم صهیونیستی و روی نگاهش به ماست، او این عبارت را به‌عنوان معادلی برای نام ما مورد استفاده قرار می‌دهد، او می‌داند اسرائیلی‌ها را چگونه با استفاده از نقاط ضعفشان هدف قرار دهد، او می‌گوید الجلیل را اشغال می‌‌کنیم و تا بعد از حیفا خواهیم رسید، او می‌داند جنگ روانی رسانه‌ای چگونه انجام می‌‌گیرد.

کارشناس: او هوشیار و زرنگ است، او می‌داند چگونه و به چه شیوه‌ای طرف مقابل را مجبور به کرنش سازد، تا دیگران و مردم را متقاعد سازد وی آنچه را که گفته عملی خواهد کرد.

کارشناس: مسئله مرکزی که باید در این باره بیان کنم این است که، سرشت و شالوده برای او مهم است، او همواره به‌گونه‌ای ظاهر می‌شود که گوئی خود به‌تنهایی و به‌صورت فردی تصمیم گیری می‌کند و کسی نیست که به‌جای وی سخن بگوید، او مرکز توجه است، او کسی است که به دوربین بسیار نزدیک است و بسیار طبیعی ظاهر می‌شود، او خیلی ابراز احساسات نمی‌کند، سخنانش در اغلب مواقع به یک روند ثابت دنبال می‌شود، این البته بیانگر منحصر به فرد بودن وی می‌باشد، و بلافاصله متوجه می‌شوید که این سیدحسن نصرالله است که سخن می‌گوید.

مجری: آماده کردن متون و مضمون سخنرانی‌ها و قدرت و توانش در بازی با عبارات و لغات و کاستن از لحن و تندی صدا و افزایش آن همه با ظاهر بیرونی وی همگون و هماهنگ هستند، نصرالله زمانی کامل می‌شود که سخنانش تکمیل کننده او باشند، او قدرت و توان فوق العاده‌ای در انتقال از یک حالت به حالت دیگری دارد، البته به شرایط زمانی و مکانی و مناسبت سخنرانی هم مربوط می‌شود و متغیر است. خواه یک سخنرانی گرم حماسه‌ای باشد، یا عبارتی دینی یا مصاحبه‌ای تلویزیونی این مسائل همه تأثیرگذارند، نصرالله قدرت بسیاری در کنترل بینندگان و مخاطبانش دارد.

کارشناس: در چنین حالات و شرایطی از حرکت‌های قوی زیاد استفاده می‌کند، اشاره با انگشت و دست و مشت همه مهم هستند، مسئله دیگر استفاده از دو دستی است که با هم به حرکت درمی‌آیند، البته این مسئله می‌تواند مهم باشد، چرا که هم دست راست و هم دست چپ با هم به حرکت درمی‌آیند، به یک سو به حرکت درمی‌آیند یا به یک سمت بالا و پایین می‌آیند، یا به‌سمت هم می‌آیند یا با هم از هم دور می‌شوند، البته ما مثل او این شیوه سخن نمی‌گوئیم این شیوه‌ای منحصر به فرد است که برای خود اوست، البته می‌توان گفت این مسائل میکانیکی هستند.

کارشناس: او به جلو نگاه می‌کند و می‌خواند، او بسیار جدی است، خیلی زیاد سخن نمی‌گوید و حتی در آب نوشیدن هم زیاده‌روی نمی‌کند، حتی اشاره‌های روان‌شناختی هم از خود نشان نمی‌دهد.

کارشناس: آیا او کاریزما دارد؟ البته که دارد، چرا که او یک جمله را به‌صورت ساده بیان نمی‌کند، چگونه ممکن است چنین کند، چرا که وی می‌داند اعراب و مسلمانان سخن رک را دوست دارند، این که با آنها باصراحت صحبت کنید و زمانی که سخنانش را می‌شنوید خوشحال می‌شوند، درباره فلسطین خوششان می‌آید، او همچنین جمال عبدالناصر است.

کارشناس: او کاریزمای زیادی دارد، وی بر هدفی که دارد اصرار می‌ورزد و هیچ سخنی و کاری او را از سخنی که دنبال می‌کرده منحرف نمی‌سازد، او می‌داند چه می‌خواهد و از این رو به‌صورت قاطع و محکم به‌سمت آن حرکت می‌کند و می‌گوید با من بازی نکنید.

مجری: ظرف مدت چند سال هلمر شخصیت‌های مختلفی نظیر بیل کلینتون و باراک اوباما را زیرنظر قرار داد و زبان بدن آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرارداد، این کارشناس دقیقاً همان کار و مراحل را در خصوص سیدحسن نصرالله انجام می‌دهد.

کارشناس: این اشاره و حرکت از قدرت فرد حکایت دارد، اینجاست که او وارد می‌شود، با این حرکت وی به مخاطب خود می‌گوید من شخصیت عادی نیستم، من به‌همراه محافظان شخصی وارد می‌شوم، بسیار متشکر، متشکرم، متشکرم، رهبران به این لطافت و نرمش نیاز دارند، مهم نیست به چه‌زبانی ادا شوند، مهم این است این حرکت انجام گیرد، او را ببینید حتی کلمه‌ای هم بر زبان نمی‌راند، مهم این است که او سخنانش را با زبان بدنش بیان می‌کند، من این مسئله را دوست دارم، من واقعاً به این حرکت در اینجا علاقمند هستم، اینجاست که می‌ایستد و وی در این لحظه قدرت و توان خود را به رخ می‌کشد.

صدای نصرالله: این سخنان من برای بیان روی منابر نیست، این واقعیتی است که با خون نقش بسته است، امروز روز قدس است.

کارشناس: البته وی زبان صدا هم دارد، از این زبان هم به‌صورت بسیار خوب و مناسب بهره می‌برد، به‌صورتی مرتب و منظم سخن می‌گوید، درست همین روند صحیح است. او با این انگشت متهم می‌کند، بنابراین نه‌تنها مشت بلکه حتی از انگشتش هم پیام می‌ریزد، او از بالا به پایین انگشت خود را به حرکت درمی‌آورد یعنی من بارها و بارها بر شما خواهم تاخت، او با این زبان چنین می‌گوید: حالا که من حرف زدم نوبت شماست تا شعار سر دهید، اما در آن لحظه‌ای که نزد مردم حاضر می‌شود، می‌گویند: بنگرید آمد، وی هم با زبان بدن می‌گوید، آمده‌ام. یعنی چون شما آمدید من هم آمدم و من بخشی از شما هستم، این یک معادله شیمی هم هست او می‌خواهد بگوید من کنار شما و نزدیک به شما هستم، این یک کاربرد درست است، ما شما را بارها و بارها مورد حمله قرار خواهیم داد، نمی‌دانم چه می‌گوید اما فقط سکوت می‌کنیم و به زبان بدنش گوش می‌دهم، سرش را بنگرید سر رو به بالاست، یعنی ما به شما نشان خواهیم داد، من شما را راحت نمی‌گذارم ما به شما ضربه خواهیم زد، پشت سر هم ضربه وارد می‌کنیم، او بسیار تهدید می‌کند، او این شیوه را بسیار استفاده می‌کند.

صدای نصرالله: اگر جنگی برما تحمیل شود و ضدلبنان به راه بیفتد بدانید که رهبری مقاومت از شما خواهد خواست برای اشغال الجلیل اقدام کنید.

کارشناس: چرا او اینجا عصبانی است؟ چه اتفاقی پیش از این مگر افتاده بود؟ این به‌مناسبت سالگرد عماد مغنیه است و تهدیدهای او به این دلیل است، من او را باور می‌کنم این خشم خشمی واقعی است این خشم ساختگی نیست.

صدای نصرالله: خطاب به مقامات و ژنرال‌های رژیم صهیونیستی می‌گوید به هرکجای جهان که بروید، و در هر زمانی که باشد...

کارشناس: او می‌گوید دیگر چیزی باقی نخواهد ماند، چیزی باقی نمی‌ماند، باید بدانید که زبان بدنش تأثیری نیرومندتر از آنچه می‌گوید دارد، او سرشار از اعتماد به نفس است، در برخی مواقع لازم است فریاد نکشیم تا توانمان را به طرف مقابل نشان دهیم. نباید خشمگین شوم تا جدی بودن خود را به طرف مقابل ثابت کنم، بله، این‌گونه اعتماد به نفس خود را به دیگران نشان می‌دهد، تو در آن واحد هم قوی هستی هم فعال و هم کنترل همه‌چیز را در اختیار داری، این همان زبان بدن است. تمام مسائل دیگر ضعیف هستند و این‌گونه تأثیر ندارند.

صدای نصرالله: آن چه من مشاهده می‌کنم تنها یک فرضیه است، فرضیه‌ای که دیگر فرضیه‌ها را نادیده می‌گیرد، دادگاه بین المللی اکنون گرفتار شاهدان تحمیلی و سیاسی‌بازی و همه‌چیز است.

کارشناس: شما مشاهده می‌کنید که زبان بدنش چگونه به‌یک‌باره تغییر کرده است، به‌یک‌باره او به چهره‌ای گشاده و آماده همکاری مبدل شده است، این تغییری به موضوع دیگر است، شما مشاهده می‌کنید او آرامش یافته است، صداقتش در این باره بسیار بالاست، این همان سیدحسن نصرالله معروف است.

ادامه دارد ... .

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان