نگاهی اجمالی به صنعت نساجی ترکیه

نگاهی اجمالی به صنعت نساجی ترکیه

خبرگزاری تسنیم: صنعت نساجی ترکیه شامل صنایع منسوجات،‌ پوشاک و چرم از جمله صنایعی است که دولت ترکیه قصد دارد تا حجم صادرات آن‌ها را تا سال ۲۰۲۳، که مصادف با یکصدمین سال تأسیس ترکیه نوین می‌باشد، به ۷۵ میلیارد دلار برساند.

از این مقدار 25 میلیارد دلار در بخش نساجی و 50 میلیارد دلار در بخش پوشاک صادر خواهد شد که این صادرات 15 درصد از ارزش 500 میلیارد دلار هدف صادراتی ترکیه در سال مذکور خواهد بود. مجموع صادرات منسوجات و پوشاک در سال‌های 2011، 2012 و 2013 به ترتیب بالغ بر حدود 25، 27 و 30 میلیارد دلار بوده است.

سهم منسوجات از کل صادرات این کشور در سال‌های 2012 و 2013 به ترتیب بالغ بر 7/8 و 7/9 درصد بوده و این نسبت برای پوشاک در همان سال‌ها بالغ بر 8/7 و 4/8 درصد بوده است. به عبارت دیگر نساجی و پوشاک سهمی در حدود 18 درصد از کل صادرات کشور ترکیه در سال 2013 را تصاحب نموده‌اند.

اتحادیه اروپا یکی از بازارهای هدف صادراتی منسوجات و پوشاک کشور ترکیه می‌باشد به نحوی که در حدود 16 درصد از سهم بازار منسوجات و 13 درصد از سهم بازار پوشاک کشورهای اتحادیه اروپا در تصرف محصولات ترک می‌باشد.

روسیه، ایتالیا و آلمان بزرگترین مشتریان منسوجات کشور ترکیه هستند و آلمان و انگلستان و اسپانیا نیز بزرگترین مشتریان پوشاک این کشور می‌باشند. سهم ترکیه از تجارت منسوجات و پوشاک در جهان نیز به ترتیب 9/3 و 4/3 درصد است. مهم‌ترین دلیل این موفقیت پایین بودن هزینه دستمزد در کشور ترکیه در مقایسه با اروپا می‌باشد. هزینه نیروی کار به ازای هر ساعت در کشور ترکیه بالغ بر 5/4 دلار است در حالیکه این هزینه در کشور اسپانیا 26 و در فرانسه 40 دلار در ازای یک ساعت کار می‌باشد. ساعات کار هفتگی نیز در کشور ترکیه به نسبت اروپای غربی بیشتر است و بالغ بر 9/48 ساعت در هفته می‌باشد در حالیکه متوسط این شاخص در اروپای غربی بالغ بر 5/38 ساعت است.

مجموعه‌ی این عوامل در کنار دانش و مهارت تولید انبوه، سرمایه‌گذاری مطلوب، استفاده از ماشین‌آلات مدرن و مواد اولیه مرغوب باعث شده که صنعت نساجی و پوشاک ترکیه به یک صنعت ممتاز، ارزآور و درجه یک تبدیل گردد به نحویکه برنامه‌ریزان اقتصادی و استراتژیک آن کشور هدف 75 میلیارد دلاری با سهم 15 درصدی از مجموع صادرات کشور را برای این صنعت در سال 2023 در نظر گرفته‌اند.

از مجموع حدود 60 هزار شرکت فعال در این صنعت، در حدود 60 درصد در بخش تولید پوشاک فعالیت می‌نمایند که این نشان‌دهنده هدف‌گذاری این صنایع برای تولید کالای نهایی در بخش نساجی می‌باشد. پوشاک که در انتهای زنجیره تولید منسوجات قرار دارد دارای بالاترین ارزش‌افزوده، قدرت صادرات و ارزآوری بالا و بیشترین امکان اشتغالزایی بوده و به نسبت سایر رشته‌های صنعت نساجی به سرانه سرمایه‌گذاری کمتری نیز احتیاج دارد. علاوه بر موارد پیش گفته، موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور ترکیه نیز سهم شایانی در توسعه تجارت این بخش از اقتصاد آن کشور داشته است. دسترسی آسان و سریع به بازارهای اروپا، روسیه و خاورمیانه باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کاهش زمان تحویل کالا می‌گردد که بسیار تعیین‌کننده می‌باشد.

در یک نظر، صنعت نساجی و پوشاک به همراه صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و صنعت گردشگری از ارکان اصلی اداره کشور ترکیه در ابعاد اقتصادی و اجتماعی می‌باشد و تصمیم‌گیران آن کشور با درک صحیح از توانایی‌های این صنعت،‌ سهم قابل اعتنایی را در رشد اقتصادی برای آن قائل شده‌اند.

* علیرضا حائری/ عضو هیأت‌مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه