شکوفایی علم در ایران از تأثیرات حضور امام رضا(ع) بود

شکوفایی علم در ایران از تأثیرات حضور امام رضا(ع) بود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: عصر شکوفایی علم، سرازیر شدن علوم مختلف ملل و تداخل فرهنگی مردمان آن روزگار از تأثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس به نقل از ستاد خبری جشن‌های دهه کرامت، همزمان با فرا رسیدن ایام ولادت امام رضا(ع)، رجبی دوانی، در سلسله نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی آثار و برکات علمی حضور امام رضا(ع) در ایران پرداخت و عنوان کرد: در سرزمین ایران تا قبل از حضور امام رضا(ع) اکثر مسلمانان پیرو مکتب خلفا بودند، شیعه در اقلیت بود و بخش وسیعی از ایرانیان غیرمسلمان و زرتشتی بودند.

وی با اشاره به تأثیرات حضور علمی امام رضا(ع) طی دوران امامتشان در ایران، عنوان کرد: شهر نیشابور به‌دلیل اینکه، مهد علما و اندیشمندان زیادی بود به شهر علمی مشهور بود و اغلب مردم آن سنی‌مذهب بودند که با ورود امام رضا(ع)به این شهر، عده کثیری از مردم به مذهب تشیع رو آوردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: با توجه به اینکه مأمون دستور داده بود امام رضا(ع) از شهرهایی که اشتهار به تشیع دارد اعم از کوفه و قم عبور نکنند اما، در مسیری که ایشان از مدینه تا مرو طی کردند مورد استقبال جمع کثیری از مردم واقع شدند.

وی گفت: با حضور امام رضا(ع) در شهر نیشابور، این شهر به‌سرعت تبدیل به یکی از مراکز علمی شد و علما و بزرگان شیعه، در این شهر به فعالیت پرداختند.

وی با اشاره به اینکه مأمون ناخواسته خدمت بزرگی به انتشار اخبار مربوط به امام رضا(ع) و گسترش علم ایشان در سطح وسیع‌تری از مدینه داشت، افزود: هدف اصلی مأمون از احضار امام رضا(ع) به ایران، جلوگیری از ارتباط این امام بزرگوار با بدنه اصلی جامعه بود، اما این امام بزرگوار بیشتر در معرض دید و توجه مردم قرار گرفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) ابراز کرد: به‌برکت حضور امام رضا(ع) در ایران گروه کثیری از علویان و فرزندان پیغمبر(ص) به ایران آمدند.

وی آشنایی و ارادت به اهل‌بیت(ع) را از دیگر برکات حضور این امام همام به ایران ذکر و عنوان کرد: به‌دلیل دوری ایرانیان از عراق، از ظلمی که بر ائمه اطهار(ع) روا می‌داشتند، مطلع نبودند، اما با حضور امام‌زادگان در ایران، مردم با حقیقت اهل‌بیت(ع) بیشتر آشنا شدند.

رجبی دوانی، انتقال مرکزیت شیعه از حجاز و عراق به ایران را از دیگر تأثیرات علمی حضور امام رضا(ع) در ایران ذکر کرد و افزود: قبل از ورود این امام بزرگوار به ایران، کوفه بزرگ‌ترین پایگاه تشیع بود اما با حضور این امام بزرگوار در ایران، این کشور اکثریت شیعه را تشکیل می‌دهد و ایران به مرکز بزرگ تشیع تبدیل شد و علمای بزرگی پدید آمدند.

وی گفت: امام رضا(ع)، با نگرش عقلانیت توحیدی و برای استمرار خط امامت، در عصری که اوج گسترش مباحثات کلامی و فلسفی بوده است، با الهام از قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) به تبیین اصول و اعتقادات اسلامی و تحکیم پایه‌های معرفت دینی پرداختند.

سلسله نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» با موضوع واکاوی ابعاد مختلف سیره امام رضا(ع) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از 11 تا 13 شهریور برگزار شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon