انتشار متن توافقنامه مینسک/اعلام وضعیت خاص در لوگانسک و دونتسک


انتشار متن توافقنامه مینسک/اعلام وضعیت خاص در لوگانسک و دونتسک

خبرگزاری تسنیم: سازمان امنیت و همکاری اروپا نقشه راه ۱۲ ماده ای را که در پایان نشست مینسک به امضای شرکت کنندگان رسیده منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی، بر اساس توافقنامه مینسک اوکراین باید قانون جدیدی را تصویب و اجرا کند که بر اساس آن مجوز لازم برای اعلام وضعیت خاص در مناطق لوگانسک و دونتسک داده شود و انتخابات زودهنگام در این مناطق برگزار شود.

بر اساس این گزارش این سند که با عنوان "پروتکل نتایج مذاکرات گروه تماس" آماده و در نشست 5 سپتامبر در مینسک به امضا رسیده، اقداماتی را که باید برای برقراری آتش بس در منطقه انجام شود بیان کرده است.

یکی از بندهای این سند بر تمرکز زدایی قدرت از طریق تصویب قانون جدیدی توسط دولت اوکراین برای پیگیری پروسه قانونی موقت در دولت های محلی در بخش های دونتسک و لوگانسک تاکید می کند.

در بند دیگری از این توافقنامه بر لزوم برگزاری انتخابات زود هنگام با توجه به وضعیت خاص دونتسک و لوگانسک تاکید شده است. انتخابات زود هنگام باید بر اساس همان قانون پیشنهادی برگزار شود.

کی یف باید پس از برگزاری انتخابات در این مناطق "گفتگوی فراگیر ملی" را ادامه دهد. این نقشه راه همچنین بر لزوم اعلام عفو عمومی نیروهای مخالف دولت در دونباس تاکید کرده است.

در این توافقنامه آمده است:" به منظور تصویب و اجرای این قانون، تعقیب و مجازات کسانی که در اتفاقات دونتسک و لوگانسک نقش داشته اند ممنوع است. " در عین حال این توافقنامه تصریح کرده است که همه نیروهای نظامی غیر قانونی ، تجهیزات نظامی و همین طور شبه نظامیان و مزدوران از اوکراین باید عقب نشینی کنند.

در نشست مینسک که 5 سپتامبر برگزار شد مقام های رسمی کی یف و نمایندگان دو جمهوری خودمختار در جنوب شرق اوکراین بر سر برقراری آتش بس به توافق رسیدند.

از دیگر مفاد این توافقنامه می توان به آزادی همه اسرای جنگی و باز شدن کریدوری برای ارسال کمک های انساندوستانه اشاره کرد. نظارت بر روند برقراری آتش بس در اوکراین و در طول مرزهای روسیه و اوکراین نیز از دیگر مفاد این توافقنامه است.

همچنین یک منطقه امن نیز با مشارکت سازمان امنیت و همکاری اروپا در مرز اوکراین و روسیه ایجاد می شود. بر اساس امارهای سازمان ملل از آغاز درگیری های نظامی در شرق اوکراین در اواسط اوریل بیش از 2593 نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از 6033 نفر نیز زخمی شده اند.

بیش از 260 هزار نفر نیز بر اثر این درگیری های خونین در داخل اوکراین آواره شده اند و بیش از 814 هزار نفر نیز به روسیه پناه برده اند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان