۱۱۳ روستای زنجان با خشکسالی و مشکل کمبود آب مواجه است


113 روستای زنجان با خشکسالی و مشکل کمبود آب مواجه است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی در استان گفت: ۱۱۳ روستای زنجان با خشکسالی و مشکل کمبود آب مواجه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، امیر حمیدنیا شامگاه یکشنبه در جلسه تخصصی اقتصاد استان زنجان با اشاره به کاهش سرانه آب تجدید پذیر و قرار گرفتن زنجان در منطقه نیمه خشک اظهار کرد: هم اکنون به دلیل افت شدید آب¬های زیر زمینی  از 7 دشت استان 5 دشت ممنوعه می‌باشد و صرفا ماهنشان، طارم و انتهای زنجانرود غیرممنوعه است.

وی ابراز کرد: اطلاع رسانی به موقع در بحث کمبود آب  از اهمیت ویژه برخوردار است چرا که مردم به لحاظ ضعف فرهنگی در این رابطه تصورات و انتظارات نا بجا از مسئولان دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان عنوان کرد: مردم تصور دارند که منبع اب فراوان و رایگان بوده و کیفیت آب همواره ثابت است و نیازی به حفاظت کیفی آب وجود ندارد.

وی با اشاره عدم فرهنگ سازی درباره مدیریت مصرف آب  تصریح کرد: هم اکنون 113 روستای زنجان با خشکسالی و مشکل کمبود آب مواجه است.

حمیدنیا با اشاره به افت آب‌های زیر زمینی استان بیان کرد: مطالعات 22 ساله در دشت زنجان نشان از افت 11 متری سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه را دارد یعنی سالانه به طور متوسط 50 سانتی متر افت داشته است.

وی ابراز کرد: افت آب‌های زیرزمینی در دشت سجاس در طول 17 سال آمار برداری، 8.30 سانتی متر بوده است یعنی سالانه 49 سانتی متر افت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان عنوان کرد: دشت ابهر و خرمدره در طی 17 سال گذشته حدود 24.41 متر ، دشت قیدار طی 16 سال گذشته حدود 10 متر ، دشت گل تپه وزرین رود در طی 12 سال گذشته7.5  متر افت سطح آب‌های زیر زمینی را داشته است.

وی با بیان اینکه مجوزهای کف شکنی صادره نشان از افزایش عمق چاه¬ها در طول سال‌های اخیر  بوده است، تصریح کرد: هم اکنون 2 هزار و 998 حلقه چاه  عمیق مجاز  و  7 هزار و682  چاه نیمه عمیق مجاز در استان وجود دارد.

حمیدنیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سطح استان زنجان هفت هزار و 369 حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که میزان تخلیه آن‌ها نیز 312 میلیون متر مکعب است .

وی ابراز کرد: مجموع بارندگی در سال آبی 92-93 در استان 307.14 میلیمتر بوده که حدود 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ولی نسبت به دراز مدت کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت مخازن آب سدهای استان در سال آبی 92-93 گفت: ورودی آب سد تهم 13 میلیون و 421 هزار متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این درحالی است که خروجی آب سد 24.8 میلیون متر مکعب بوده است.

وی عنوان کرد: حجم مخزن اب سد تهم 22 درصد کاهش پیدا کرده و عملا 56 درصد آن پر است.

حمیدنیا با اشاره به مشکلات پیش روی آب منطقه ای بیان کرد: ابهامات قانونی و آئین نامه‌های اجرایی و تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه‌، کاستی‌های قانون در پیشگیری، مجازات و واعمال جرایم برای خسارت های مردمی در تلفات منابع آب  از جمله چالش های پیش روی آب منطقه‌ای است.

وی با اشاره به میانگین مصرف جهانی آب در 3 بخش کشاورزی، صنعت و بهداشت و شرب که به ترتیب 70، 23 و 7 درصد است، گفت: این میزان در استان به ترتیب 89.4 ،3.8 و 6.7 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ابراز کرد:  10 درصد صرفه جویی سالانه در بخش کشاورزی معادل کل آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت است.

انتهای پیام‌/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon