از اعلام خبر «خروج از رکود» تا سر و سامان دادن «حاشیه‌نشینی» مشهد مقدس

از اعلام خبر «خروج از رکود» تا سر و سامان دادن «حاشیه‌نشینی» مشهد مقدس

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در هشتمین سفر استانی هیئت دولت پیرامون موضوعات داخلی و خارجی سخن گفت اما نخستین خبر خوش اقتصادی کنار حرم مطهر رضوی این بود که از سوی وی اعلام شد: "خوشبختانه کشور از رکود عبور کرده‌ است".

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، رئیس جمهور شنبه هفته جاری همزمان شب ولادت امام رضا(ع) با هدف سفری دو روزه وارد مشهد مقدس شد.

رئیس جمهور در بدو ورود به مشهد مقدس مورد استقبال مردمی قرار گرفت. مسیر استقبال از میدان پانزده خرداد مشهد به سمت حرم مطهر رضوی بود و در نهایت حجت‌الاسلام روحانی با حضور در حرم مطهر رضوی و در صحن جامع آن به سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: سلام و درود خالصانه ما بر روان پاک و مطهر هشتمین پیشوای شیعیان جهان، مولای ما حضرت امام رضا(ع)؛ آرزوی همه ایرانیان و شیعیان این است که در چنین شبی کنار بارگاه آن امام همام باشند و چه سعادتی برای همه زائران و برای دولت خدمت‌گزار که امشب به زیارت این مرقد منور تشرف یافته است.

وی افزود: امام رضا(ع)، امام بزرگ شیعیان، امام پرافتخاری برای ایرانیان و سرزمین پارس و پارسیان و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است؛ شاید برای برای امام رضا(ع)، سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان بر او وارد آورده بودند، کاری بس سخت و دشوار بود.

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه پذیرفت؛ فشار مأمون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام آن زمان "مرو" هم برای علی‌بن موسی الرضا(ع) پذیرشش امکان پذیر بود که از آغاز بپذیرد و هم رد آن علی‌رغم همه مشکلات و احتمال شهادت امکان پذیر بود، اما امام هشتم راه وسط و اعتدال را انتخاب کرد.

***امام رضا(ع) راه اعتدال و تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت***

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) راهی را بر مبنای تقدیر امامت برگزید و انتخاب کرد؛ او از شعار افراطیون و تندروان نترسید که بگویند چرا امام هشتم در برابر دعوت یک خلیفه جائر تسلیم شده که او تسلیم نشده بود و نه آن‌که در برابر آن پیام دعوت ردی را انتخاب کرد که آن زمان می‌توانست سبب خونریزی در دنیای اسلام و علویان در برابر عباسیان، عرب آن زمان در برابر ایرانیان شود، شرایط بسیار سخت و سنگینی در دنیای اسلام بود و امام رضا(ع) راه وسط، راه اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه امام رضا(ع) علی‌رغم اینکه پیام مأمون را رد نکرد و بعد از اصرار قبول کرد در برابر قبر پیامبر آن‌چنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان رساند، ادامه داد: ایشان از این فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود استفاده و بهره‌برداری کرد، ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود.

وی تأکید کرد: یکی از دلایلی که مأمون اصرار داشت علی‌بن موسی الرضا(ع) به این سرزمین سفر کند برای جذب افکار ایرانیان عاشق خاندان رسالت بود؛ خراسان با زور شمشیر اسلام نیاورد، طبرستان با زور شمشیر ایمان نیاورد، قم و ری با زور شمشیر ایمان نیاوردند؛ ایران جز بخش کوچک آن با عشق به اسلام و با فهم بلندشان در شناخت دین راستین و خاندان رسالت و اهل‌بیت(ع) راه اسلام و عشق به امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را برگزیدند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ایران فهیم شرافتمند، قهرمان، آگاه، هوشیار خود برترین دین و بهترین راه را که راه خاندان رسالت بود برگزید و انتخاب کرد. امام هشتم در توقفش در اهواز، در فارس در مسیر راه و بالاخره در خراسان عشق مردم ایران را فرصتی یافت تا خود را به جهانیان ابراز دارد، آن نیشابورش و آن استقبال عظیم مردم در پای منبر و سخن مولا علی‌بن موسی الرضا(ع) و آن سرخسش و تواضعش در برابر کلام امام و بالاخره مرو‌ش و کل خراسان بزرگ آن زمان.

وی با بیان اینکه خراسان سرزمین ادب، شعرا، رودکی، فردوسی و سرزمین زنده کردن ادب پارسی است، افزود: خراسان یعنی سرزمین ادب و ادبیات و تاریخ، سرزمین بیهقی، سرزمین انقلاب و ایستادگی، خراسان یعنی سرزمین رهبری نهضت اسلامی در این شهر و این دیار توسط مقام معظم رهبری، خراسان یعنی سرزمین سخنان آتشین شهید هاشمی‌نژاد و مرجعیت؛ خراسان سرزمین آیت‌الله وحید خراسانی مرجع عالیقدر و آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ عراق و سرزمین علم، فقاهت و حوزه علمیه، سرزمین دانشگاه، فرهیختگان و سرزمین اعتدال است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان "شما بودید در 22 خرداد ماه سال گذشته علم و پرچم اعتدال را در این شهر برافراشتید و با حضور قهرمانانه خود در شهر مشهد مقدس حماسه بزرگ را آفریدید" اظهار کرد: آن روز چهارشنبه فراموش ناشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهد مقدس و خراسان رضوی؛ شما بودید زمینه را برای دولت اعتدال در این کشور فراهم کردید.

وی با بیان این مطلب که خراسان سرزمین توسعه است، گفت: خراسان یعنی مرکزیت تمدن ایرانی و تمدن اسلامی و تمدنی نشئت گرفته از خاندان رسالت است، خراسانی که امروز شامل چندین کشور بزرگ است؛ امروز افتخار همه ما این بوده که مشهد پایتخت معنوی ایران، شیعیان و اهل‌بیت(ع) و خاندان عاشقان ولایت است؛ خراسان مفخر ما و افتخار ماست.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: خراسان این سرزمینی است که همه مشکلات ایران و جهان شیعه و دنیای اسلام را باید بگشاید، شما مردم عزیز مشهد مقدس و خراسان، سرزمین شیرمردان و لشگرهای بزرگی که از این سرزمین در دفاع مقدس حضور داشتید، خراسانی که حصر آبادان را شکستید، لشکر 77 و رزمندگان این سرزمین غم دل امام(ره) را که گفت: "آبادان حصرش باید شکسته شود" آن غم را زدودید.

***در بخش اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ و اجتماعی به نقطه‌ای رسیدیم که باورکردنی نبود***

وی تأکید کرد: شما در سرزمینی هستید که امید ایران به این سرزمین است، ما امروز یک سال بعد از حماسه شما مردم ایران و به‌ویژه مردم مشهد و خراسان قرار داریم؛ من نمی‌دانم لطف امام، بخت و اقبال بود، من نخستین سخنرانی انتخاباتی‌مان را از شهر مشهد آغاز کردم و آخرین سخنرانی انتخاباتی‌ام را در شهر مشهد تمام کردم، نخستین سفرم بعد از انتخاب به پابوس این مرجع شریف آمدم و احساس من این است که لطف این امام شامل حال ملت ایران و همه شیعیان و مسلمانان است، ان‌شاءالله، ما امروز قدم‌های بزرگی در این یک سال برداشته‌ایم و با همت شما و با کمک شما و با هدایت‌های مقام معظم رهبری ما قدم‌های بلندتر در سال پیش رو برخواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان "ما در بخش اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، در زمینه فرهنگ و مسائل اجتماعی به‌کمک شما مردم به نقطه‌ای رسیدیم که شاید سال گذشته برای ما باورکردنی نبود" ابراز کرد: اگر تا امروز ما توفیقی به دست آورده‌ایم در سایه اتحاد و وحدت ملت بزرگ و عزیز ایران بوده است؛ جوانان عزیز، برومندان، غیوران همه دست به دست هم بدهیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند دو جناح اشکالی ندارد، احزاب، افکار متفاوت اشکالی ندارد، اما یادمان باشد همه در داخل یک کشتی نشسته‌ایم، همه یادمان باشد دولت واحد بر این سرزمین حاکم بوده و این دولت خدمت‌گزار همه مردم است.

وی تأکید کرد: راست و چپ، این جناح و آن جناح، پیر و جوان، روستایی و شهری، مرد و زن همه ما عاشق ایران و انقلاب و اسلام و خاندان رسالت هستیم و بر آن افتخار می‌کنیم و می‌بالیم؛ برای ما ایرانی بودن، پیروی امام بودن، وحدت این سرزمین، انقلاب اسلامی و ادامه راه انقلاب افتخار است؛ برای ما ادامه راه شهیدان افتخار است، برای ما حمایت از همدیگر، حمایت از دولتی که خدمتکار و خادم شماست و دولتی که مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از دولت وظیفه همه است، انجام  این وظیفه افتخار همه ما است. هرچه ما به دست آوردیم از حمایت شما مردم، از تلاش شما مردم و ایثار شما بوده است.

***از رکود عبور کرده‌ایم/ تورم تا پایان سال به زیر 20 درصد می‌رسد***

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با بیان "امروز در مسیر توسعه ایران عزیز و قدرتمند هستیم" اظهار کرد: ما امروز یکی بعد از دیگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده‌ایم و فائق خواهیم آمد و توانسته‌ایم رشد سریع تورم را مهار کنیم؛ ما توانستیم پیش از آن‌چه سال گذشته به شما قول دادیم و گفتیم پایان سال 93، یعنی امسال تورم به 25 درصد می‌رسد و امروز نیز می‌توانیم با قدرت به شما در جوار بارگاه امام رضا(ع) بشارت دهیم که تا پایان امسال ان‌شاءالله رشد تورم به‌مراتب از 20 درصد هم پایین‌تر خواهد بود.

وی با اظهار "ما به شما قول داده بودیم بر رکود غالب خواهیم شد" گفت: ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ و بخشی را که نیاز به قانون داشت تقدیم مجلس کرده‌ایم، اما امروز کنار مضجع امام رضا(ع) اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کرده‌ایم. محاسبات 3ماهه اول سال 93 اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده است، امروز روزی است که باید دست به دست هم بدهیم برای رونق، برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امسال ما در زمینه انرژی و نفت و گاز شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود، شما تا پایان سال آمار و ارقام را خواهید دید. ما در نفت احتمالاً رشد حدود 7 درصد را تا پایان سال خواهیم داشت که این افتخار بزرگ برای ملت ایران است؛ ما در زمینه آب که معضل اصلی کشور است، که نه‌تنها در خراسان و مشهد در سراسر ایران ما معضلی به‌نام آب داریم، حتی آب برای آشامیدن، برای صنعت و به‌طور طبیعی برای کشاورزی. اما دولت قدم‌های بسیار مهمی را در زمینه مهار آب‌های مرزی و در زمینه بهره‌وری آب آغاز کرده است.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: دولت برای امسال و 4 سال آینده 10 میلیارد دلار برای آب اختصاص داده است؛ امسال علاوه بر بودجه‌ها و اعتبارات گذشته‌ای که برای آب پیش‌بینی شده بود 2 میلیارد دلار ‌برای آب و بهره‌وری آب صرفه‌جویی و همچنین اجرای طرح‌های مختلف کانال‌کشی و زهکشی اختصاص داده‌ایم.

وی با اعلام این خبر که تا پایان امسال 3 سد در سطح استان خراسان رضوی به بهره برداری می‌رسد، گفت: البته ده‌ها طرح دیگر هم برای بهره‌وری آب استان مدنظر داریم؛ این استان به طرح‌های دیگری هم نیاز دارد که در سال‌های آینده اجرا می‌شود.

***به‌زودی بنزین یورو 4 در مشهدمقدس توزیع می‌شود***

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور با اشاره به مشکلات محیط زیست در سطح کشور خاطرنشان کرد: محیط زیست ما توأم با مشکلات فراوان بوده و دولت قدم‌های اولیه را برای محیط زیست برداشته است. امروز در شهرهای بزرگ و پرجمعیت با تبدیل بنزین کاملاً آب و هوا متفاوت شده و ان‌شاءالله به‌زودی در همین سال 93 بنزین یورو4 برای شهر مشهد هم اختصاص خواهیم داد. تخصیص 200 دستگاه اتوبوس و همچنین راه‌اندازی بخشی از مترو جزو طرح‌هایی است که ان‌شاءالله در سال 93 دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: در استان خراسان و شهر مشهد دولت هر خدمتی که انجام دهد تنها خدمت به مردم این استان نیست خدمت به سراسر ایران است. شهری که پذیرای 25 میلیون زائر در طول سال هست، به‌معنای خدمت به همه ایرانیان و شیعیان و عاشقان خاندان رسالت و اهل‌بیتی است که در طول سال به زیارت این مرقد شریف توفیق پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی گفت: همان‌طور که امام جمعه مشهد مقدس اشاره کردند بافت فرسوده اطراف حرم یکی از معضلات بزرگ بوده و همچنین حاشیه نشینی هم از دیگر مشکلات است که من اعلام کردم و به اعضای هیئت وزیران گفتم؛ ان‌شاءالله فردا هیئت دولت در شهر مشهد تشکیل خواهد شد و دستور هیئت دولت فردا در شهر مشهد مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی شهر مشهد است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله ما برای این 2 معضلی که می‌دانم سال‌ها در این زمینه تلاش شده و قول‌هایی داده شده است ‌با تصمیماتی که اتخاد خواهد شد در طول این دولت یعنی در 3 سال آینده قدم‌هایی برخواهیم داشت تا در محضر حضرت ثامن الحجج(ع) شرمنده نباشیم.

***129 طرح تا پایان سال 94 در خراسان‌رضوی اجرایی می‌شود***

وی تأکید کرد: 129 طرح عمرانی برای استان خراسان ان‌شاءالله فردا در شورای اداری اعلام می‌شود که تمام 129 طرح در سال 93 و 94 اجرایی و تکمیل و ان‌شاءالله افتتاح خواهد شد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان "امروز منطقه ما در شرایط سختی قرار گرفته است" گفت: مردم عزیز امروز در منطقه مسلمان‌های عزیز ما، عاشقان اهل‌بیت، در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین عزیز حتی در کشورهای دیگر مثل لیبی و یمن و سایر کشورها گرفتار جنگ‌های داخلی و مداخلات قدرت‌های خارجی هستند.

وی تأکید کرد: دولت در زمینه مشکلات منطقه در ضمن اینکه مشکلات کشور را حل و فصل می‌کرده، بالاترین قدم‌ها را برای امنیت و ثبات منطقه برداشته است. به شما اعلام می‌کنم که بیشترین کمک برای نجات مردم عراق و بزرگ‌ترین خدمت و قدم را برای ایجاد امنیت و ثبات نسبی، جمهوری اسلامی ایران و این نظام مقدس برداشته است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته در عراق، مردم عراق، مرجعیت عراق، بالاترین ایثار و تلاش و فداکاری و تدبیر را انجام داده‌اند اما اگر کمک ملت ایران نبود امروز شاهد آن نبودیم که در عراق امنیت نسبی مستقر شود و بحمد‌الله روز‌به‌روز کوچه و شهر و روستا و منطقه از دست تروریست‌ها، آدم‌کشان و وحشیان نجات پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر تلاش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران و مقام معظم رهبری نبود امروز شاهد پیروزی مردم غزه بر رژیم جنایتکار صهیونیستی نبودیم، امروز اگر ما می‌بینیم امنیت نسبی در سوریه و در لبنان برقرار شده در سایه تلاش این ملت بزرگ است.

***باید اختلافات را کنار بگذاریم***

رئیس‌جمهور بیان کرد: پس ما امروز مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش داریم، این مسئولیت سنگین را در صورتی می‌توانیم عمل و اجرا کنیم که همه دست به دست هم بدهیم؛ اختلافات را کنار بگذاریم، اشکال ندارد که افکار مختلف و سلیقه‌ها مختلف باشد، اما برای ایران، برای نظام، برای توسعه کشور برای تعالی اخلاق و فرهنگ این جامعه هدف همه ما باید واحد باشد.

وی ادامه داد: همه باید کنار هم قرار بگیریم و این ملت را به اوج و شکوهی برسانیم که مورد نظر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و مولای ما علی‌بن موسی الرضا(ع) و حضرت ولی عصر(عج) باشد؛ ما باید دست به دست هم دهیم، ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی ضمن اشاره به طرح‌های دولت در زمینه سلامت و بهداشت مردم خاطرنشان کرد: دولت مگر در زمینه سلامت ‌ در شرایط تحریم نتوانست قدم مهمی را بردارد، گرچه این قدم هنوز باید ادامه پیدا کند، بحمدالله دولت حدود 10 میلیون نفر زیر پوشش امنیت غذایی قرار داده و ان‌شاءالله در حد توانش آن را توسعه خواهد داد. امروز آن‌هایی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند راحت‌تر، آسوده‌خاطرتر و با خرج کمتر می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند و این قدم کوچکی است که دولت خدمتگزار شما برای سلامت جامعه برداشته است؛ ان‌شاءالله این قدم‌ها را در ماه‌های آینده و سال‌های آینده گسترش خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف توسعه، علم، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پیشرفت در این جامعه برسیم باید همه قوا، کنار یکدیگر باشند؛ دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح و مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و احزاب و اقشار مختلف جامعه همه باید دست به دست هم بدهیم، دولت تلاشش بر این است که وحدت و اتحاد در جامعه بیشتر و بیشتر باشد. اخلاق ما، اخلاق محمدی، علوی و رضوی باشد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ما امروز با فرهنگ‌مان، با افتخار به قرآن‌مان، به سنت پیامبر عظیم الشأن‌مان(ص)، به سیره و راه و روش ائمه اطهار، ان‌شاءالله تعالی اخلاق را در جامعه مدنظر قرار می‌دهیم به‌گونه‌ای که روح مطهر پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه علی‌بن موسی الرضا(ع) که ایران در پناه اوست، ان‌شاءالله در پناه او خدا از ما راضی و خشنود باشد.

رئیس جمهور پس از پایان سخنرانی در حرم مطهر رضوی، با علما و روحانیون مشهد مقدس دیدار کرد.

وی در این دیدار که در تالار آئینه حرم مطهر رضوی برگزار شد در جمع علما، طلاب و روحانیون خراسان رضوی به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام حسن روحانی در جمع علما، فضلا و طلاب استان خراسان رضوی به اقدامات دولت در بخش‌های گوناگون اشاره کرد و اظهار کرد: پارسال زمانی که برنامه ریزی برای مهار تورم را شروع کردیم عده‌ای با نامه نگاری‌های مختلف اظهارنگرانی کرده و معتقد بودند که دولت باید اولین گام خود را از رکود شروع کند.

رئیس جمهور گفت: اما سرانجام این دولت ضمن مشورت با صاحبنظران به این نتیجه رسید که باید ابتدا تورم را مهار کند و امروز به حمدالله توانسته ایم آن را مهار کرده و سرعت تورم را پایین آوریم.

***دولت توانسته تورم را مهار کند***

روحانی گفت: دولت امروز با اقدامات خود توانسته تورم را مهار کند و تا پایان سال به ارقام خوبی در این زمینه خواهیم رسید و تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید.

رئیس جمهوری اضافه کرد: در زمینه رکود هم که نگرانی‌های زیادی وجود داشت برنامه مفصلی را تنظیم و تدوین کردیم و بخشی از آن که نیاز به قانون داشت، در قالب لایحه ای به مجلس تقدیم شده اما در عین حال در زمینه رکود نیز شرایط مناسبی داشته و از رکود خارج شده ایم و این کاری بسیار بزرگ برای کشوری است که دو سال پیاپی در سالهای 91 و 92 با رشد منفی و رکود مواجه بود.

روحانی در ادامه به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: دولت در بخش سیاست خارجی توانسته است در یکسال گذشته گام مطمئن و مهمی را به پیش بردارد و آن اینکه امروز نظر و دیدگاه جهانیان نسبت به ایران با دیروز متفاوت شده است و دولت با اقدامات خود توانسته ذهنیت دنیا را در خصوص جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: البته این موضوع بدان معنا نیست که همه جهانیان طرفدار ایران شده اند اما در عین حال امروز دیگر هیچ کس در دنیا موضوعاتی همچون تروریسم را به ایران نسبت نمی دهد.

***جمهوری اسلامی با همه توان علیه تروریسم وارد عمل شده است***

روحانی خاطرنشان کرد: امروز دنیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور منطقی، ضد خشونت و ضد تروریسم می شناسد و در کشورهای منطقه که تروریسم جان، آزادی و امنیت مردم را به خطر انداخته، جمهوری اسلامی ایران با همه توان خود علیه تروریسم وارد عمل شده و بدنبال ایجاد آرامش و ثبات در منطقه است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: برای اینکه در زمینه اقتصاد، سیاست داخلی سیاست خارجی و مسایل فرهنگی و امنیتی موفق باشیم نیازمند کمک و هماهنگی بوده و در این راستا نخستین توقع و انتظار را از روحانیت داریم تا به عنوان قشری که مورد اعتماد مردم هستند برای کمک به دولت وارد صحنه شوند.

روحانی اضافه کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از دولت وظیفه است، در راس این وظیفه صاحبان نفود، علما و حوزه های علمیه هستند که باید دولت را یاری کنند.

روحانی گفت: تلاش، رفاقت و همدلی، لازمه پیشبرد امور کشور است و البته وجود جناح‌ها و سلایق مختلف اشکال و ایرادی ندارد اما اینکه همدیگر را تکفیر کنند واقعا نادرست است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: اختلاف سلیقه تا حدودی می تواند مفید باشد اما اگر از چارچوب و قاعده خارج شود چه بسا زیان آور باشد.

روحانی با تاکید بر تقویت وحدت، اتحاد و همدلی در جامعه اظهار کرد: به هر میزان که وحدت بیشتر باشد مردم و دوستان ما به همان میزان در دنیا خوشحال تر می شوند و در این راستا دست ما برای اتحاد و وحدت به سوی علما و فرهیختگان دراز است.

روحانی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم و با اتحاد، همدلی و اخوت و بهره مندی از هدایت های مقام معظم رهبری کشورمان را به پیش ببریم.

بودجه عمرانی نزدیک به 4 برابر افزایش یافته

رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گرچه امروز کشورمان مشکلات زیادی دارد و باید حل و فصل شود اما همزمان دارای منابع انسانی بسیار ارزشمند و نعمت های فراوانی است که اگر وحدت، همدلی، جهاد و کار و کوشش در کنار آن قرار گیرد ،حتما می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

***همه افتخارم شاگردی در حوزه علمیه قم است***

روحانی با اشاره به اعتماد مردم به قشر روحانیت گفت: مردم ما به رغم همه تبلیغات مخالفان انقلاب علیه روحانیت، به این قشر اعتماد دارند و در انتخابات سال 92 این اعتماد خود را به روحانیت به رغم حضور رقبای شایسته، باسابقه و برجسته ، نشان دادند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: همه افتخارم شاگردی در حوزه علمیه قم است و آن را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنم و هیچ چیز نمی تواند جای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم را بگیرد.

روحانی گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد و امانتدار خوبی در این زمینه باشم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت راستگویی و امانتداری گفت: باید در هر سمت و جایگاهی که هستیم ، امین خوبی برای مذهب، دین، کشور و ملت خود باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا به امروز به رغم همه مشکلات، موفقیت هایی را که به دست آورده ایم تنها در سایه حضور و حمایت مردم بویژه علما ،حوزه های علمیه، مراجع عظام ، مقام معظم رهبری و هماهنگی و همدلی بین قوا بوده است و اگر اینها نبود نمی توانستیم موفقیتی کسب کنیم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: برخی مشکلات ریشه دار و تاریخی است و به راحتی قابل حل و فصل نیست که از جمله می توان به تک محصولی بودن اقتصاد کشور اشاره کرد . برای خروج از این شرایط نیازمند تلاش بلند مدت هستیم.

روحانی افزود: بروکراسی از دیگر مشکلات ریشه دار و تاریخی کشور است و بروکراسی ناکارآمد و دیوانسالاری پیچیده ای که در کشور وجود دارد به رغم اصلاحاتی که بعد از انقلاب اسلامی بوجود آمده، به‌سادگی قابل حل و فصل نیست و نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است.

***فساد از مشکلات ریشه‌دار در کشور است/ همه برای مبارزه با فساد دست به دست هم دهیم***

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: فساد از دیگر مشکلات ریشه دار کشور است و مبارزه با فساد وظیفه بزرگ همه ما است منتهی به اقدامی طولانی مدت نیاز دارد که همه دست به دست هم دهیم و آن را برطرف سازیم.

آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی نیز در ابتدای این نشست با تبریک میلاد امام رضا(ع) و خیر مقدم به رییس جمهوری و هیات دولت اظهار کرد: دکتر روحانی به عنوان چهره برجسته از دانشمندان و متفکران صاحبنظر در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

وی افزود: رابطه فکری، اعتقادی و عاطفی ایشان با حوزه‌های علمیه بسیار قوی و مستحکم است و به هیچ چیز جز تعالی و پیشرفت اسلام و اجرای احکام الهی و اسلامی نمی اندیشد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: وزرا و کابینه دکتر روحانی در زمینه تخصص و رعایت مباحث اسلامی خوشنام و خوش سابقه هستند البته سلایق گوناگونی در کشور وجود دارد که چه بسا به دولت فشار بیاورند اما از مدیریت عالی دستگاه اجرایی انتظار داریم با سعه صدری که دارند آن را تحمل کنند و با هماهنگی کامل میان همه نهادها به ویژه سایر قوا و نهادها و سازمانهایی که احساس مسئولیت دارند، با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در مسیر حل و فصل مسائل گام بردارند.

آیت الله واعظ طبسی تصریح کرد: حوزه و روحانیت وظیفه خود می داند که به سیاستمداران کشور کمک کند و با افتخار اعلام می کنم که حوزه علمیه خراسان رضوی در همین مسیر حرکت می‌کند.

دیدار با علما پایان بخش روز نخست حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس بود.

برنامه‌های روز دوم سفر ریاست جمهوری با دیدار با ایثارگران خراسان رضوی در محل تالار صبای صدا و سیمای خراسان رضوی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدای خراسان رضوی در محل سالن صبای صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، اظهار کرد: خدا را سپاسگزار و شاکرم که این توفیق را به دولت خدمتگزار عنایت کرد تا اعضای هیئت دولت در روز میلاد باسعادت امام هشتم در هشتمین سفر این دولت، پابوس این امام همام باشد. مشهد الرضا و مولای‌مان امام رضا(ع) فخر همه ایرانیان است و ما زنده‌ایم و امیدواریم ان‌شاءالله زیر پرچم لطف و مهربانی آن امام باشیم.

وی افزود: امام رضا(ع) گرچه با اکراه و فشار دولت وقت مدینه و جوار پیامبر را ترک کرد اما ورودش به این سرزمین از آغاز تا امروز دنیایی از برکت برای مردم این خاک و بوم بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: از آنچه در روایات آمده مشخص است که امام رضا(ع) از منطقه کویر و بومس و در نهایت وارد خراسان بزرگ شده و به دارالخلافه آن زمان یعنی مرو که یکی از شهر‌های بزرگ خراسان بوده وارد شده است. از آن روز تاکنون وجود ایشان، حضورش، بیاناتش، سخنانش، مباحثات و مناظراتش و بالاخره عطر مضجع شریفش برای این مردم هم شفا، هم امید و هم پناهگاه بوده است.

وی ادامه داد: آن روزی که آدم از همه‌جا امیدش قطع می‌شود هرکجای ایران که باشد یک بلیط تهیه می‌کند و به مشهد می‌آید و می‌گوید به پابوس امام رضا(ع) می‌روم. دل آرام و روح طمأنینه پیدا می‌کند چون می‌داند او باب الحوائج و باب المراد است؛ می‌داند او فرزند موسی‌بن جعفر است؛ او پدر جواد الائمه است و چه نعمتی برای آن‌ها که مجاورند و چه نعمتی برای زائران.

رئیس‌جمهور گفت: جان ما، روح ما، زندگی ما، پدر و مادرمان به‌فدایت ای امام عزیز؛ تو با برکتت ایران عزیز عاشق خاندان ولایت را در برابر آن‌همه خطر‌ها حفظ کردی و در روز‌های خطر به این مردم کمک کردی که یکه و تنها بتوانند در برابر دنیا بایستند و پیروزی به ارمغان بیاورند.

وی تأکید کرد: آن روزی که سال‌های 41 و 42 بود، آن روزی که بسیاری از بزرگان در زندان بودند و بسیاری را تبعید کردند، آن روزی که طلبه‌ها را از طبقه دوم فیضیه مجروح کردند، آن روز که در پانزدهم خرداد مردم را قتل‌عام کردند و آن روز که در زندان‌ها بزرگان را زیر شلاق شکنجه کشتند، آن روزی که بسیاری را تبعید کردند هیچ‌وقت امید مردم نسبت به خدای‌شان و خاندان رسالتشان کم نشد.

***مردم ایران برای عفاف و حجاب جنگیدند/ نمی‌گذاریم میراث شوم خاندان پهلوی دوباره خودنمایی کند***

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: مردم این سرزمین برای حجاب و عفاف جنگیدند و مبارزه کردند و خون دادند، پیکرهای بی‌جان روی سنگ‌های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از حجاب و عفاف دفاع کردند؛ امروز نیز دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند آن میراث شوم خاندان پهلوی دوباره خودنمایی کند. این سرزمین، سرزمین جهاد، ایستادگی و مقاومت است؛ مگر در سال 56 مردم به خیابان نیامدند، مگر دستگیر نشدند و تعدادی از مردم ایثارگر و شهیدپرور جان خود را نثار نکردند.

وی ادامه داد: همه این ایثارگری‌ها از بیت رضوی و علوی است و ما از این خاندان بهره جستیم و استفاده کردیم و راه آموختیم و این راه را ادمه می‌دهیم، راهی که امام به ما آموخت و گفت که چگونه در مقابل استکبار بایستیم و پرچم کشورمان را بالا نگه دارید؛ مگر نه اینکه پرچم اسلام در زمان علویان در کربلا بر زمین افتاد و در طول تاریخ به اهتزاز درآمده ‌و مگر کسی قادر است دست پرچمدار اسلام را قطع کند؛ آن دست به‌صورت بالی درآمد، بالی که همیشه در آسمان در پرواز است، دستی بریده نمی‌شود مگر تبدیل به بال و پرواز شود.

رئیس جمهور با بیان "شما ایثارگران، شما فخر ایران و افتخار همه ما هستید و همه افتخار ما خدمت کوچک ما به شماست" گفت: گرچه شما ایثارگر شده‌اید و یا خانواده جانباز و شهید و خود آزاده و در صحنه حضور داشتید، اما ایثارگری نه برای سهمیه و برای مزد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: شما با خدای‌تان معامله کردید مگر غیرخدا کسی قادر است پاسخ ایثارگری شما را بدهد؟ مگر ما می‌توانیم یک شب ایستادگی در سنگر را با دنیایی از زر و زور معاوضه کنیم. از شب قدر هم بالاتر و برتر هم داریم، شب قدری که به‌اندازه یک سال و یک عمر و 70 سال عبادت. از شب قدر بالاتر شب مرابطت و ایثارگری است که در سنگر بیدار می‌ماند و هر لحظه انتظار شهادت را می‌کشد، او می‌ایستد و احتمال می‌دهد هرگز به خانه و خانواده برنگردد.

وی افزود: این مقام ایثارگری است؛ ایثارگر ما ناسیونالیست و ملی‌گرا و آن مفهوم در دنیای امروز، نیست، گرچه ایثارگر ما بیشترین حمایت را از میهن خود دارد و میهن ما شاداب و سرفراز از ایثارگر است، ایثارگر ما انسان‌گرا و اومانیسم نیست گرچه خواستار انسانیت و فضائل اخلاقی و انسانی است اما ایثارگر ما مقام بالاتری دارد، او سوداگر است، اما سوداگر اجابت خانه حق و جانش را با جاودانگی معاوضه کرده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایثارگر ما به بازار می‌رود اما به بازار ایثارگری و جهاد، ایثارگر است که در دنیای امروز برای جوانان اندیشه کرده است، او یک فریاد یا حسین است، او تنها یک اسم نیست و با پیام یاحسینی که دنیایی از عزت و فرهنگ و عظمت و سرافرازی است و نام یاحسین را می‌برد و در دل غوغایی است و صحنه ایستادگی به وجود می‌آورد.

***هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای جناح نمی‌کند***

وی تصریح کرد: ایثارگر نه برای جناح و حزب که برای آرمان و اهداف بلندش و شرف و عزت مردمش ایستادگی و مقاومت می‌کند، هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای جناح نمی‌کند ولو اینکه علاقه‌ای هم به جناحی داشته باشد که البته اشکالی هم ندارد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ایثارگر طرفش خداست، خداوند نعمت بزرگی را به شما عنایت کرده، ایثارگری یک فرهنگ است و مخصوص جبهه و جهاد و جنگ نیست. ما دیدیم از نزدیک فرزندان قهرمان این سرزمین در آن روز‌های تنهایی چه کردند. رزمندگان اسلام را در میدان‌های فتح‌المبین دیدیم که چه غروری آفریدند. ما شکسته شدن حصر آبادان را دیدیم.

وی افزود: روز‌هایی که فتح شهر‌های مختلف خوزستان پیشرو بود و خیبر و فتح و فاو و والفجر را دیدیم چه کردند رزمندگان ما در آن روز‌های سخت و سرد که رزمنده تا زانو در برف بود و از برف که نجات می‌یافت تا زانو در گل بود، من دیدم آن رزمندگان در زمستان چگونه در سرما و در ارتفاعات مقاومت کردند و البته گرمای 53 درجه اهواز را نیز دیدند. رزمندگان همه ایستادند، نترسیدند، نهراسیدند، نه از غرب و نه از شرق که در آن روزگار شرق و غرب پشت و پناه ظالمان بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: ما بودیم و یک راهبر، ما بودیم و یک امام، ما بودیم و یک صدا یا حسین، ما بودیم و ملتی تنها اما با پشتوانه عشق به خاندان رسالت.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: شب‌های عملیات فرزندان شما، همسران و پدران شما چه کردند و با چه عشقی به میدان رفتند، من هیچ‌گاه خداحافظی رزمندگان را در شب‌ خیبر و فتح و فاو را از یاد نمی‌برم، اما این رزمندگان برای چه به صحنه رفتند؟ برای چه جان و سلامت خود را تقدیم کردند؟ آنها که رفتند بهشت جاودان را در آغوش کشیدند و این‌ها که ماندند صبر و تحمل پیشه کردند، فدای همه جانبازان و عزیزانمان که مقاومت و ایستادگی کردند.

وی تاکید کرد: وقتی به خانه یک جانباز می‌روی و می‌بینی که از گردن قطع نخاع است و همسرش مانند پروانه دور او می‌گردد دنیایی از تعجب در برابرت ظاهر می‌شود که این‌ها چه هستند، انسان‌اند یا فرشته؛ او که رفت و جانباز شد. اما چرا وقتی برگشت چگونه آن دختر و زن حاضر شدند با آن جانباز ازدواج کنند و چرا پدر و مادرش رضایت دادند. من این‌ها را از خانواده جانبازان می‌پرسم آن‌وقت آن‌ها داستان‌ها نقل می‌کنند، یکی از خواب می‌گوید و بیان می‌کند که پیامبر را در عالم خواب دیده‌ام. دیگری از صحنه کربلا می‌گوید و دیگری از ارشاد عالم محل و دیگری از پدربزرگ، این‌ها قصه نیست تاریخی است که من شنیده‌ام.

***هیچ قدرتی نمی‌تواند با ایمان مردم ایران بجنگد***

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این ملت تا روزی که این مسیر را انتخاب کرده شکست نمی‌خورد، هیچ قدرتی نمی‌تواند با ایمان مردم ما بجنگد، هیچ سلاح و ماهواره و هواپیما و تکنولوژی برتر نیز نمی‌تواند با قدرت ایمان بجنگد هرچند که ما در تکنولوژی نیز به‌همت جوانمان قدم‌های بسیاری برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: آن‌ها که در برابر غزه به کشتار کودکان می‌پردازند امیدی دارند، آن‌هایی که مردم بی‌گناه را با تحریک ابرقدرت‌ها سر می‌برند به‌نام جهاد و اسلام، امیدی دارند. آن‌ها امیدشان به همین دنیا است و دختران بی‌گناهی را که به‌ناروا نکاح جهاد و جهاد نکاح می‌کنند، چه بر سر اسلام آورده‌اند و چه تکلیف بزرگی بر دوش ما بوده و امروز سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: آن روز پیام امام را شنیدیم و اجرا و عمل کردیم و در مسیر جهاد گام برداشتیم و خداوند عزت را به ما داد و فرزندان ما از اسارت آزاد شدند؛ عزت و شرف را رزمندگان به دامان ملت آورده‌اند و امروز هم همان راه ایثار، ایستادگی و مقاومت در همه صحنه‌ها ادامه دارد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز در صحنه علم و دانش می بینیم که جوانان پرشور و خانواده‌های شهدا و ایثارگران ما وارد عمل شده‌اند و من خوشحالم که معاونت علمی خود را فرزند شهیدی برگزیده‌ام که سال‌ها در جبهه‌ها با پدرش همرزم بوده‌ام.

وی گفت: امروز افتخار می‌کنیم به خانواده‌های شهدا و فرزندانشان و چه‌کسی نزدیک‌تر به امام و رهبری و ملت و کشور از آن کسی که پدر را، برادر را، سلامت جسم و جان را و همه را در راه خدا داده است، آن‌ها نزدیک‌ترند به منافع ملی ما و کشور ما. همان‌طور که به خدا نیز نزدیک‌ترند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: بال ایمان و بال ایثار ما بسیار قوی است که اگر آن را از فرهنگ اسلامی بگیریم چیزی باقی نمی‌ماند، انسان می‌تواند خدایی شود و رنگ خدایی به خود بگیرد البته هیچ‌کسی نمی‌تواند مدعی شود کار خدایی می‌کند. خدا یکی و معبود یکی است، فقط اوست و فقط الله و فقط قانونی که او وضع می‌کند؛ هرچیزی که از ناحیه او باشد باید بر سر گذاشته شود زیرا بهترین قانون را برای سلامت ما وضع کرده و ما می‌توانیم رنگ حق و خدایی بگیریم.

***قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری مجددا راه‌اندازی می‌شود***

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت یازدهم وظیفه خود می‌داند به خانواده شهدا و ایثارگران خدمت کند و خداوند نیاورد آن روزی که مقامی بابت خدمتی که به این خانواده‌ها کرده منتی بگذارد زیرا هرکاری که انجام دهیم در برابر آن همه ایثار و فداکاری هیچ است.

وی افزود: دولت هنوز در شرایطی است که بسیاری از مشکلات وجود دارد، زمان یک سال بسیار کم است اما در عین حال ما قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری را با وجود اینکه سال‌ها در قفسه‌ها مانده بود، بیرون کشیدیم و خاک‌های آن را پاک کردیم و دوباره این قانون را راه‌اندازی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: برخی از طلب ایثارگران سال‌ها بود که پرداخت نشده بود و امسال پرداخت کردیم و مابقی را نیز به‌حول و قوه الهی پرداخت خواهیم کرد. درست است که خدمات نسبت به گذشته قابل قبول نیست اما هر دستگاهی خدمت به ایثارگران ارائه می‌کند. ما قانون جامع ایثارگری را با همه سختی‌هایش اجرا می‌کنیم و همین ماه شهریور و مهر عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد با اینکه کار سختی است.

رئیس جمهور گفت: حق با شماست، ما متوجه مشکلات ایثارگران هستیم و ان‌شاءالله هرمقدار خدمت و عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) باشد و ما توان داشته باشیم خدمتگزار شما خواهیم بود، هرمقدار خدمتی که به شما ارائه کنیم، کم است؛ امید است خداوند به توفیقات شما بیافزاید.

پس از پایان این دیدار رئیس جمهور بازدید از پروژه‌های شهری مشهد مقدس داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌حسن روحانی در جریان بازدید از پروژه خط دو قطار شهری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مشهد مقدس نه تنها پایگاه معنوی ملت ایران، بلکه همه علاقمندان خاندان رسالت و امامت در سراسر جهان است و دولت وظیفه دارد برای عمران و آبادانی مشهد مقدس تسهیلاتی را که در بخش‌های مختلف عمرانی نیاز دارد،فراهم سازد.

وی حمل و نقل، محیط زیست، تأمین آب و بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی را از مهمترین مشکلات مشهد مقدس و استان خراسان رضوی دانست و گفت: اگر چه در دولت‌های گذشته اقداماتی در این زمینه‌ها انجام شده است اما در مقایسه با وسعت و زائران بی‌شماری که به این شهر مقدس سفر می‌کنند، ناچیز است و ضرورت دارد، اقدامات گسترده‌ای برای عمران و آبادانی و فراهم کردن تسهیلات لازم برای مردم و زائران مشهد مقدس فراهم شود.

***بودجه و امکانات دولت برای تأمین نیازهای سراسر کشور محدود است***

روحانی با بیان اینکه دولت برای عمران و آبادانی خراسان رضوی و مشهد مقدس باید دو کار ویژه انجام دهد، اظهار داشت: اولین کار دولت این است که طرح‌های موجود از جمله مترو را مورد حمایت بیشتری قرار دهد تا با سرعت زیادی راه‌اندازی و در خدمت مردم قرار بگیرند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اقدام دوم دولت این است که راه‌هایی پیدا کند که بخش خصوصی در پروژه‌ها و طرح‌های مهم استان سرمایه‌گذاری کند.

روحانی گفت: امکانات دولت در مقابل نیازهای کشور محدود است و حتی اگر تحریم‌ها هم به طور کامل برداشته شده و رونق کاملی داشته باشیم، باز هم بودجه و امکانات دولت برای تأمین نیازهای سراسر کشور محدود است، لذا ضرورت دارد زمینه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف را فراهم سازیم.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: دولت در جریان این سفر اقداماتی که امکان و توان اجرای آن را دارد، اعلام خواهد کرد و امیدواریم در زمینه حمل و نقل، محیط زیست و تأمین آب ،طرح‌ های مورد نظر هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و به عنوان هدیه کوچکی از طرف دولت در اختیار مردم بسیار خوب و شریف استان خراسان رضوی و مشهد قرار گیرد.

پس از پایان این بازدید، رئیس جمهور در جمع نخبگان خراسان رضوی حضور یافت.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: خراسان رضوی مرکز اندیشمندان و بزرگان و فیلسوفان و فقها‌ است، مرحوم آخوند خراسانی آن‌چنان در فلسفه کلام و اصول متبحر بودند 100 سال است که در حوزه‌های علمیه کتاب کفایة الاصول این فقیه و فیلسوف خراسان تدریس می‌شود و بعد از گذشت این‌همه سال بر مبنای فقاهت کفایة الاصول مرحوم خراسانی همچنان تدریس می‌شود و این نشان عمق فکری ایشان و نقش وی در انقلاب مشروطه است.

***نباید هدف از مقاله‌نویسی امتیاز گرفتن علمی باشد***

حجت‌الاسلام روحانی افزود: تنها آخوند خراسانی نیست، از عطار، خیام، فردوسی و غیره همه بزرگان مرز و بوم ما بسیارشان از منطقه خراسان بزرگ بوده‌اند و از این منطقه و آبشخور بهره جسته از خواجه نصیر تا بزرگانی چون رودکی و فردوسی و در دوران اخیر شخصیتی چون شهید مطهری که تأسف است بعد از این‌همه سال تا امروز، سی و چند سال از شهادت آن مرحوم گذشته اما در بسیاری از کتاب‌ها و بحث‌های مهم اسلام سیاسی و اجتماعی کتابی جایگزین نداریم، مرحوم مطهری ویژگی‌های کاملی داشتند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: این سرزمین بزرگان، ادیبان و افراد صاحب‌نظر بسیاری در خود دارد و در حد خود جامعه امروز باید خدمت‌رسانی انجام شود، همه اندیشمندان دور هم جمع شده‌اند، چرا خراسان رضوی با این‌همه بزرگان علمی و با وجود حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و 300هزار دانشجو، استاد و 150 مرکز پژوهشی و وجود پارک علم و فناوری دارای افراد صاحب‌نظری طرح‌های آماده‌ای است اما در قفسه‌ها خاک می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها توسعه خوبی پیدا کرده‌اند از نظر تعداد مقالات کشور یا در رتبه اول یا دوم قرار دارد و در مکان‌های مختلفی منتشر شده است اما برای چه مقاله می‌نویسیم؛ مقاله می‌نویسیم تا رتبه خودمان بالا برود، بعضی از مقالات نیاز به زحمت دارد و هم باید ارزی خرج شود تا چاپ شود. ما در چاپ مقالات به‌دنبال چه‌چیزی هستیم؟ ما در حوزه مقاله نویسی در سطح منطقه رتبه اول یا دوم داریم که نباید این مقاله نویسی هدف و یا امتیاز گرفتن علمی مورد هدف باشد.

***در زمینه دانشگاهی در دولت به فسادهایی برخوردیم که شگفت‌آور است***

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه برای آن‌هایی که در مسیر علم و دانشگاه قرار گرفته‌اند نباید گرفتن نمره علمی هدف باشد، افزود: در این دولت با فسادهای بسیاری برخورد کرده‌ایم که شگفت‌آور است، رانت و تقلب در همه عرصه‌ها ناپسند است. اما انسان دچار حیرت می‌شود که حتی برای استاد شدن و اخذ بورسیه شاهد تقلب است؛ مگر می‌شود انسان استاد و معلم شود آن هم به‌کمک تقلب بخواهیم در کشوری که در شرایط حصر اقتصادی است و شعارهای پرطمطراقی برای مبارزه با استکبار جهانی دارد معلم شویم و شاگرد تربیت کنیم که کشور را نجات دهد، آن هم با تقلب.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که این دولت از هیچ‌گونه تهدید نمی‌هراسد، خاطرنشان کرد: عده‌ای به‌صورت سرگشاده و غیرسرگشاده این دولت را درباره افشای این تقلب‌ها تهدید می‌کنند، اما این دولت از تهدید نمی‌هراسد، این دولت از نامه‌های سرگشاده و تهدید نمی‌ترسد، در محضر شما اساتید و بزرگان و مولای‌مان امام رضا(ع) خدمت شما به‌صراحت عرض می‌کنم دولت در مسیر توسعه و مبارزه با فساد از هیچ‌کس و قدرتی نمی‌ترسد.

وی تأکید کرد: لابد می‌گوئید چرا نمی‌ترسید، دیگران خیلی چیز‌ها دارند که می‌توانند تهدید کنند و چرخ دولت را از گردش بیندازند، من می‌گویم این‌گونه نمی‌شود، تا روزی که اکثریت مردم هوشیار این سرزمین کنار دولت هستند این دولت موفق عمل خواهد کرد. موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور و تلاش مردم و لطف پروردگار و عنایت حق است؛ موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور پرشور مردم و البته لطف پروردگار حاصل می‌شود.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به "ما امروز برای اینکه بتوانیم کشور را نجات دهیم، باید کنار یکدیگر بمانیم و با همدلی کامل در مسیر توسعه و پیشرفت کشور حرکت کنیم" تصریح کرد: روزهای اولی که من انتخاب شدم عده‌ای می‌گفتند: آن‌قدر برایت چاه کنده‌اند که محال است در سال‌های طولانی هم کارها پیش بروند، اما من به همگان می‌گفتم اگر امید داشته باشیم، مردم کنار ما باشند، همدل و متحد باشیم می‌توانیم بر مشکلات پیروز شویم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: جهاد به‌معنی کار پرتلاش، بی‌وقفه و شبانه‌روزی است، کار و مدیریت جهادی یعنی اینکه درس بخوانیم، تدریس کنیم، تحقیق کنیم و جهادگونه حرکت کنیم. تنها با این رفتارهاست که می‌توانیم مسیر توسعه را برای پیشرفت باز کنیم؛ برای حل مشکلات کشور کلیدی جز علم، دانش و فناوری و پژوهش نمی‌شناسند و حتی مبارزه با فساد هم به این مهم نیاز دارد.

وی بیان کرد: مبارزه با فساد طرح علمی نیاز دارد و برای پیشگیری از فساد باید طرح‌های علمی ریخت و شما اهل فکر و اندیشه باید در این راه پیش‌قدم باشید، دولت الکترونیکی یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است. با توجه به این تفاسیر فقط نوشتن مقاله کفایت نمی‌کند و دانشگاه‌ها متکفل این هستند که کسانی را تربیت علمی کنند که پس از عالم شدن مشکل را از جامعه حل کنند و امید را به کشور برگردانند. برای تعالی اقتصاد و فرهنگ جامعه، علما، متخصصان، محققان و اساتید دانشگاه باید راه را مشخص کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود، ارتقای فرهنگ به‌عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است، آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟ اینها روش و تحقیق می‌خواهد. اگر در سال‌های متوالی کارهایی را انجام دادیم و نتیجه نگرفتیم حتماً باید مسیر را عوض کنیم، باید روش را اصلاح کنیم. باید راه علمی جدید و دقیقی را انتخاب کنیم.

***رفتار جوانان، باید زمینه‌ساز نشاط در جامعه شود***

وی افزود: نشاط را باید در جامعه ایجاد کنیم، رفتار جوانان، باید زمینه‌ساز نشاط در جامعه شود. مدام می‌گویند دختر و پسر را جدا کنیم‌؛ اول انقلاب می‌خواستند در کلاس‌ها بین دختران و پسران دیوار بکشند، امام وقتی شنیدند عصبانی شدند، تذکر دادند؛ اینها سخیف کردن موازین اسلام است، این رویکردها سخت‌گیری در موازین اسلامی است، دین ما دین مشکل و پیچیده‌ای نیست و این موضوع نیز پیچیدگی خاصی ندارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه عفاف و حجاب را دوست دارند، همه دوست دارند عفاف در خانه‌شان رشد کند، چون عفاف استحکام جامعه را تضمین می‌کند، همین قرآن فلسفه حجاب را امنیت فرد عنوان می‌کند، چه‌کسی از امنیت شخصی برای خودش بیزار است، همه امنیت می‌خواهند اما روشش را باید عالمان و فرهیختگان اعلام کنند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: همه دوست دارند وقتی همسران و دختران‌شان به خیابان می‌روند، خیال‌شان راحت باشد، دخترخانم‌ها هم دوست دارند امنیت را، اما باید راه‌ آن را پیدا کرد، شما به‌عنوان نخبگان باید راه درست و علمی این مشکل را تشخیص دهید، خداوند به ما امر کرده که آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم اما اگر معروف مورد خدشه قرار گرفت اول باید به آن رسیدگی کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی هم معروف مورد خدشه قرار گرفته است، اگر می‌خواهیم این مسیر را اصلاح کنیم باید ابتدا معروف در جامعه اصلاح شود و سپس در آن جامعه ما امر کنیم، امروز من به‌طور صریح می‌گویم، در دنیای ما جز اقناع راه دیگری وجود ندارد، با زور نمی‌شود هیچ‌کاری را انجام داد، باید جوانان را اقناع کرد.

***عده‌ای هنوز هم فکر می‌کنند با دیوار مشکلات حل می‌شود***

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عده‌ای هنوز هم فکر می‌کنند با دیوار مشکلات حل می‌شود، خوب، شما فیلتر درست کنید، عده‌ای هم فیلترشکن درست می‌کنند، آیا راه‌حل این است؛ کار شما درست است، فکر نمی‌کنید مسیر صحیح این‌گونه باشد. برای امور فرهنگی و علمی و اجتماعی و اقتصادی دولت دست خود را به‌سوی فرهیختگان جامعه دراز کرده است. باید این فرهیختگان راه‌حل درست را شناسایی کنند همان‌طور که اقتصاد راه علمی دارد، فرهنگ راه علمی دارد، مبارزه با فساد راه علمی دارد، اقناع جوانان هم راه علمی دارد.

روحانی با اشاره به اینکه تنها با نگارش مقاله کشور پیشرفت نمی‌کند، عنوان کرد: مقاله باید تبدیل شود به تولید علم در کشور، باید به ساخت نمونه‌های علمی در کشور تبدیل شود، سپس به راه توسعه و سپس به راه پیشرفت تبدیل شود.

وی گفت: علم هم تن، روح، جسم و روان جامعه را اصلاح می‌کند و در این مسیر فرهیختگان و اندیشمندان جامعه می‌توانند به نشاط کشور کمک کنند و خراسان با وجود اندیشمندان بی‌شماری که در خود جای داده است می‌تواند به این دولت کمک کند و می‌تواند ما را از این مشکلات عبور دهد، راه‌حل اساسی به‌عهده شماست، شما هم به آن فکر کنید.

پس از پایان این دیدار، گروهی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خراسان رضوی با رئیس جمهور دیدار کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی، اظهار کرد: برای ما مغتنم و توسعه کشور ضروری است اما خراسان به ویژه خراسان‌رضوی و مشهدمقدس، حساب دیگری دارد؛ از روزی که این سرزمین نامگذاری شد به مشهدالرضا و از روزی که پیامبر به همه مسلمانان اعلام کرد که روزی پاره تن من در خراسان و توس مدفون خواهد شد، هر کس آن قبر را زیارت کند هر هم و غم و مشکلی داشته باشد مشکل او مرتفع می‌شود و گناه او آمرزیده خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حساب این سرزمین با همه جا متفاوت است اگر بگوئیم ایران جسم است و خراسان جان، سخنی به گزاف نگفته‌ایم که نشاط و روح و معنویت ایران از این سرزمین است؛ خداوند برکت خاصی نصیب این استان کرده و ما نیز برای خدمت به مردم و ساحت امام هشتم(ع) آمده‌ایم.

وی ادامه داد: گاه معیشت مردم با بارگاه منور رضوی فاصله دارد و این را شما کارآفرینان باید مرتفع کنید؛ این دوران که دولت مشکلات جامعه را حل کند سپری شده‌ و گذشته است، اقتصاد دولتی اقتصادی است که روح و جان ندارد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان خاطراتی از مأموریت‌های سیاسی خود به کشور مسکو بیان کرد: زمانی برای مأموریت سیاسی به مسکو رفته بودم در آنجا راننده‌ای بود که به نوعی رانندگی می‌کرد که قصد تصادف کردن داشت، بعد راننده من گفت این فرد برای اینکه بیکار شود و دوماه استراحت کند اینگونه رانندگی می‌کند. گفتم این چه گونه اقتصاد و کشوری است. دنیای اقتصاد دنیای بخش خصوصی و اقتصاد ما اقتصاد فشلی است دعواهایی بر سر تحرک بخشیدن به حوزه‌های مختلف وجود دارد شاهد هستیم یک مغازه دار برای خرید میوه از میدان سه نصف شب اقدام می‌کند و شش صبح تا 11 شب مغازه‌اش را باز می‌کند این فرد چه زمان استراحت می‌کند باید برای اقتصاد اینگونه تحرکی داشته باشیم.

***هرچه دولت را کوچک‌تر کنیم، کار‌ها دقیق‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود***

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اما در شرایط فعلی ما هرچه دولت را کوچکتر و چابکتر کنیم و کار را به مردم واگذار کنیم و دولت در بروکراسی مبارزه کند تردید نکنید که زندگی مردم بهتر می‌شود، مردم آسوده خاطرتر می‌شوند و کار دقیق‌تر و ارزانتر انجام می‌شود.

وی افزود: اقتصاد در ایران هم دولتی و هم انحصاری است، رقابت اگر نباشد مگر حرکت و شادمانی ایجاد می‌شود؟ اگر خداوند می‌خواست زندگی بدون رقابت باشد همه مانند فرشتگان خلق می‌شدیم.

حجت‌الاسلام روحانی عنوان کرد: زندگی ما در دنیا میدان مسابقه است این مسابقه هم در درون کشور است، هم با کشورهای همسایه و هم با دنیا باید بتوانیم با جهان رقابت کنیم اگر نتوانیم رقابت کنیم این اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و هرچه که آن را نام می‌گذارید شعار است، مگر اینکه برای رقابت برنامه‌ریزی شود.

رئیس جمهور افزود: رقابت بدون صادرات معنا ندارد مثل این است که به بخش خصوصی بگوییم این لیوان را فقط برای داخل تولید کن؛ درصورتی که اگر محصولش را صادر کند خواهد دید که چرا محصول دیگران را زودتر می‌خرند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: پس ما چاره‌ای نداریم جز کوچک کردن دولت و جز اینکه برای توسعه بخش خصوصی را دعوت کنیم.

وی بیان کرد: کل دولت هنوز با این شعار البته هماهنگ نیست، از روز اول در داخل دولت تأکید کردم کار را به مردم بدهید اما همه باید کمک کنیم و تلاش من هم این بوده که وزرایی را انتخاب کنم، استاندارانی را انتخاب کنم که به این مسئله وفق دارند اما به هرحال باید قبول کنیم که به یک زندگی بدون تحول عادت کرده‌ایم، در عین حال بنده علامت لازم را می‌بینم که این حرکت آغاز شده اما قطعا هنوز مطلوب نیست.

رئیس جمهور افزود: اینکه در هر استان خدمت مردم می‌رسیم و جلسه برای توسعه آن استان در میان کارآفرینان می‌گذاریم بیشتر حالت نمادین دارد اما می‌خواهیم اعلام کنیم که کار باید به بخش خصوصی واگذار شود یعنی به دست غیردولت سامان یابد، دولت نیز باید تمهیدات لازم را آماده کند.

حجت الاسلام روحانی افزود: کشورهایی توانستند خود را از این بند رها کنند اما ما مشکلی که داریم این است که وصل به چاه نفت هستیم. یعنی خزانه‌ای به نام چاه نفت وجود دارد و برای همین است که درست حرکت نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر خام فروشی در کشور قدم به قدم جلویش گرفته و ارزش افزوده ایجاد شود قطعا شرایط متحول می‌شود، ما کار را شروع کرده‌ایم. نخستین قدم در اقتصاد سکون و آرامش و اعتماد است؛ این اعتماد باید بین بخش خصوصی و غیردولتی ایجاد شود، گاهی وقت‌ها انسان هم در خواب چیزهای عجیب و غریبی می‌بیند و هم در بیداری، قبلا می‌گفتم البته این مسئله مال قبل از این دولت است که شب که می خوابیم مانند خواب اصحاب کهف است و صبح می‌بینیم که همه چیز عوض شده، وقتی قانون هر روز عوض شود دیگر اعتماد ایجاد نمی‌شود و تلاش کردیم در یک سال گذشته اعتمادی در جامعه ایجاد شود.

***سیاست مهار تورم را تا تک‌رقمی شدن ادامه می‌دهیم***

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: گفتیم تورم را مهر و عنان این اسب سرکش را می‌کشیم که این اقدام را شروع کرده و مداومت می‌دهیم. ما چندین جلسه اقتصادی بحث کردیم که مهار تورم را ادامه دهیم تا تک رقمی شود یا آن را رها کنیم. البته بحث‌ها مختلف است اما به این نتیجه رسیدیم که مهار تورم را تا تک رقمی شدن ادامه دهیم، البته می‌دانم این واژه معانی خاص خود را از نظر اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: امسال تورم از سال گذشته پائین‌تر بود و سال بعد هم کمتر و سال بعدش هم کمتر می‌شود؛ این سیر، نزولی است تا شما بتوانید محاسبه و برنامه‌ریزی کنید، باید بدانید تورم حرکتش به سمت یک رقمی شدن است، البته این هدف برای سال 95 است که تورم تک رقمی شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: از آن طرف همزمان برای شکستن رکود و خروج از رکود برنامه‌ریزی کردیم؛ در اقتصاد کلان و خرد بحث‌های زیادی انجام دادیم، دولت قدم‌هایی در این زمینه برداشته و پیش بینی این بود که در شش ماهه دوم از رکود خارج شویم. در این زمینه 177 ماده و بند آماده شد و در سایت نیز گذاشتیم تا صاحب نظران اقتصادی و کارشناسان نظرات خود را بگویند چراکه معتقدیم هر طرحی نقص دارد و باید ایرادات آن عنوان شود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: این 177 ماده را به مجلس ارائه کردیم تا آن‌ها که نیاز به قانون دارد به صورت لایحه تنظیم شود، انشاءالله حرکت خوبی در این زمینه ایجاد شود و قطعا اگر مصوب شود به ویژه بانک‌های ما حرکت خیلی خوبی خواهند داشت.

***اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری دارد***

وی افزود: البته با ایده‌آل بانکی فاصله زیادی داریم الآن می‌بینید شرایط بانکی چطور است بانک‌های ما از مردم پول می‌گیرند و برای خود یک پستو ایجاد کرده‌اند، اگر بنگاه‌داری است بگوئید بنگاه داریم؛ طرح‌هایی برای بانک‌ها و بازار سرمایه ارائه شده اما برای اصلاح بانک‌ها نیاز به قدم‌های بلندتری داریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه رکود براساس اخرین گزارش هفته گذشته و براساس محاسبات سه ماهه اول امسال از رکود خارج شده‌ایم و تولید در حال توسعه و رشد حاصل شده است؛ البته محاسبه سه ماهه با محاسبه پایان سال متفاوت است. اما تردید ندارم که از رکود خارج شده‌ایم و رقم‌هایی نیز در این زمینه ارائه شده آن هم در کشوری که دو سال پشت سرهم رکود و رشد منفی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت برای ایجاد آرامش و تومأنینه در بازار پول، ارز و بانک‌داری قدم‌هایی برداشته است، گفت: شما صنعتگران نیز باید کاری کنید تا اعتماد دولت به شما بیشتر شود و اعتماد شما به ما بیشتر شود چراکه این اعتماد حتما دو طرفه است. گاهی یک آدم سوء استفاده می‌کند، 10 نفر سوء استفاده می‌کنند و به کل پروژه ضربه می‌زنند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: زمانی وضعیتی را درست کردیم که میوه را صادر کنیم البته این مربوط به سال‌ها قبل است آن‌چنان این بازار گرفت که گفتند هواپیما برای صادرات اختصاص دهید اما یکی از همین شرکت‌ها همه چیز را به هم زد و به اصطلاح معروف دوباره کار بازاری را شروع کرد؛ شروع کرد به این کار عجیب روی جعبه را یک جور وسط را یک جور و انتهای جعبه را یک جور دیگر و همین کل بازار را نابود کرد و از میان برد.

رئیس جمهور افزود: گاهی یک آتش شعله‌ور می‌شود و به قول معروف‌ تر و خشک را می‌سوزاند بی‌گناه و گناهکار را با هم می‌سوزاند برای خراسان رضوی و در مرقد امام هشتم(ع) همه ما دولت و مردم پیمان ببندیم که خراسان رضوی را متحول کنیم.

***دولت به مشکل بافت فرسوده اطراف حرم رضوی ورود پیدا می‌کند***

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: بافت اطراف حرم مطهر رضوی مربوط به امروز نیست برای 20 تا 30 سال قبل است، دولت خود می‌خواهد در این حوزه ورود پیدا کند. در جلسه دولت در تهران بیان کردم که دولت در درون خود حرف می‌زند و بخش خصوصی وجود ندارد بخش خصوصی کجاست مگر می‌توان این کار را کرد اگر شدنی بود تا به امروز شده بود. این همه از انقلاب گذشته است مگر بافت فرسوده حل شده بافت اطراف حرم جواهر است باید آن را واگذار کنیم و با برنامه‌ریزی بخش خصوصی را وارد کار کنیم، بخش خصوصی خود می‌تواند در این راستا کمک کند. رقابت‌های درونی شکل گرفته و باید به بخش خصوصی رجوع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دو معضل اساسی شهر مشهد که سالیان متوالی است پیرو آن بحث می‌شود یکی بافت فرسوده و دیگری حاشیه نشینی است اگر واگذار شود به بخش خصوصی و دولت حمایت کند در زمانی نه چندان بلند این معضل حل می‌شود؛ باید واگذار کنیم و دولت برنامه‌ریزی کند و بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در این راستا قدم برداند.

***317 شرکت برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی اعلام آمادگی کرده‌اند***

رئیس‌جمهور عنوان کرد: 317 شرکت و سرمایه‌گذار به گفته استاندار خراسان رضوی تا به امروز اعلام آمادگی کرده‌اند و این خبر خوشی است در استان‌های دیگر نیز این رویکرد را داریم، در این یک سال فضا عوض شده و ما کار را شروع کرده‌ایم خصوصا در خراسان رضوی که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه عشق به امام هشتم(ع) و این جاذبه روز به روز در مردم بیشتر می‌شود و دل‌ها را شیفته کرده و شهر مشهد مقدس را جان و روح می‌دهد، گفت: ما باید از فرصتی که مردم در مشهد حضور دارند استفاده کنیم، استفاده "مادی" و "معنوی".

وی ابراز کرد: مردم باید احساس کنند سالم‌ترین جنس در مشهد است، معنویتش این است که چند روزی که در شهر مشهد حضور دارند از بهترین فضای فرهنگی برخوردار باشند؛ ما تصور می‌کنیم زیارت یعنی صبح برویم حرم و باز بعدازظهر به حرم برویم و زور بزنیم که دستمان به ضریح برسد و این است زیارت، اما باید فرهنگ زیارت را برای مردم تشریح و توضیح دهید، همین که بگوئید "السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)" خود نوعی زیارت است.

رئیس‌جمهور افزود: اینجا سرزمین زیارتی است و این را به عنوان یک فرصت باید بدانیم فرصتی برای خود و برای مردم فرصتی مادی و معنوی؛ البته دولت سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام خواهد داد به طوری که برای آب 2 تا 3 سد به بهره برداری خواهد رسید.

***خط آهن برقی مشهد - تهران و خواف - هرات پیگیری می‌شود***

وی ادامه داد: در بحث آب کشاورزی اتلاف داریم، بنابراین بحث آب‌رسانی با لوله را در استان ایجاد خواهیم کرد، در حوزه ریلی نیز قطار برقی مشهد به تهران، مشهد به گرگان و خواف به هرات پیگیری می‌شود؛ در بخش محیط زیست و عمرانی نیز اقداماتی در حال انجام است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان شهری، تاکسی و اتوبوس در حال انجام است همه ما در حد توان کاری را شروع کرده‌ایم اما کار اصلی بردوش شما است، بیایید امروز را به عنوان روزی نو در زندگی با تعهد به مولایمان امام رضا(ع) آغاز کنیم. هم دولت و هم بخش غیردولتی که زمینه آماده سازی دارند و مقامات استان حمایت خواهند کرد.

وی گفت: هرکاری که می‌توانیم باید انجام دهیم تا زمان را کوتاه کنیم، استاندار خراسان رضوی نقل کردند فردی برای سرمایه گذاری اقدام کرده بود اما به قدری طول کشید که فوت کرد و ورثه او پیگیری‌های او را ادامه دادند بنابراین باید کمک کنیم تا کار در زمانی کوتاه انجام شود.

***در مسئله هسته‌ای دنیا جدی باشد، به حل و فصل نهایی می‌رسیم***

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: سیاست اقتصادی فرهنگی برای آرامش و سیاست خارجی با دنیا برای آرامش است چهره ایران در جهان بیرون کاملا تغییر کرده است. این افتخاری است برای مردم و دولت و همه ما این روند را ادامه می‌دهیم. در بحث هسته‌ای جدی هستیم اگر دنیا جدی باشد و به حل و فصل نهایی خواهیم رسید، شما تلاش خود را برای ایرانی آبادتر و پرشکوه‌تر و خراسانی با آینده‌ای پرنشاط و سرافراز داشته باشید.

به‌گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور پس از سخنرانی در این نشست از نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های خراسان‌رضوی بازدید کرد.

رئیس جمهور در پایان دیدار با نخبگان از نمایشگاه اقتصاد مقاومتی نیز بازدید کرد.

مهمترین اتفاق سفر استانی هیئت دولت، تشکیل نخستین جلسه استانی هیئت دولت در مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور رضوی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همزمان با میلاد ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در جلسه استانی هیئت دولت که در جوار مرجع شریف امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این نشست یک جلسه سمبلیک در کنار حرم مولا علی بن موسی الرضا(ع) نیست، بلکه جلسه‌ای است که می‌توانیم در آن تصمیمات راهگشایی برای استان خراسان رضوی به‌ویژه شهر مقدس مشهد اتخاذ کنیم و به عنوان هدیه کوچکی از طرف دولت به مردم استان و زائران شریف تقدیم کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: برای هشتمین سفر کاروان تدبیر و امید تصمیماتی از تهران اتخاذ شده و در این جلسه می‌توانیم آن تصمیمات را تکمیل کرده و برنامه اجرایی مدونی برای عملیاتی کردن آن‌ها در سه سال آینده تصویب کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: برخی تصمیمات دولت مربوط به کلیت استان خراسان رضوی و مشهد مقدس است که تکمیل خطوط راه‌آهن و گسترش خطوط متروی شهری از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اجرا و تکمیل خطوط متروی شهری و نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی مشهد مقدس می‌تواند حمل و نقل شهری در این شهر را متحول کند.

روحانی با اشاره به اهمیت تصمیمات دولت برای عمران و آبادانی استان خراسان رضوی و مشهد مقدس ادامه داد: با توجه به اینکه مشهد مقدس سالانه میزبان 25 میلیون زائر است، لذا تصمیمات و طرح‌هایی که برای این استان و شهر اتخاذ می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

*** آلودگی هوای مشهد با اختصاص بنزین یورو 4 کاهش پیدا می‌کند***

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه محیط زیست و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک بنزین یورو 4 برای این شهر و استان اختصاص یابد تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه مشهد مقدس روح ایران عزیز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد برای رفع مشکلات این شهر دو اقدام و تصمیم بزرگ اتخاذ شود تا مشکلات این شهر تا حدودی برطرف شود.

رئیس‌جمهور بافت‌های فرسوده اطراف حرم مطهر و حاشیه نشینی را دو معضل و مشکل بزرگ شهر مشهد دانست.

وی گفت: دولت باید بسترهای زیربنایی را فراهم کند تا این دو برنامه توسط بخش خصوصی و غیردولتی به سرانجام برسد.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین به ضرورت احداث واحدهای اسکان ارزان‌قیمت و تمیز برای زائران را مورد تأکید قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عده‌ای از زائران از مناطق روستایی و محروم به مشهد مقدس سفر می‌کنند بنابراین ضرورت دارد، هتل‌ها و میهمان‌سراهای ارزان‌قیمت و تمیز برای این قشر احداث شود، چراکه وضعیت برخی از زائرسراها از لحاظ پاکیزگی و حتی قیمت مناسب نیست.

***بخش بزرگی از حاشیه‌نشینی مشهد تا 3 سال آینده سر و سامان پیدا می‌کند***

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید دولت چارچوب برنامه‌ای را اتخاذ و آن را پیگیری کند تا در 3 سال آینده بخش بزرگی از حاشیه‌نشینی شهر مشهد مقدس سر و سامان پیدا کند.

پس از پایان این برنامه، رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی حضور یافت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: برای حل مشکلات و معضلات موجود صرفاً داشتن درآمد بالا مهم نیست، بلکه چگونگی استفاده از این درآمد نیز اهمیت دارد.

وی افزود: 2 دولت قبلی بیشترین درآمد را نسبت به دولت‌های پیش از خود داشت، به نحوی که درآمد ارزی دولت 8 سال اول حدود 225 میلیارد دلار بود، 8 سال دوم دارای 262 میلیارد دلار درآمد بود و 8 سال گذشته 833 میلیارد دلار درآمد داشت اما در عین حال تعداد زیادی طرح‌های نیمه‌تمام و مشکلات و معضلات حل نشده‌ باقی مانده است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: چنانچه ریشه و عوامل این ناکامی مورد بررسی قرار نگیرد و بخواهیم با روند گذشته حرکت کنیم، مسایل و مشکلات حل نشده باقی خواهد ماند.

***ممکن است آتش فتنه منطقه دامان همه را بگیرد***

وی ناامنی و بی‌ثباتی را معضل بسیار بزرگی برای منطقه دانست و گفت: این ناامنی در یک سال اخیر بیشتر شده و البته امیدواریم که حل و فصل شود، اما ضرورت دارد که هوشیاری خود را حفظ کرده و دست به دست هم دهیم، چرا که فتنه و آتشی که منطقه را فرا گرفته ممکن است دامن دیگران را هم بگیرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز دشمنان جهان اسلام را با معضلات و مشکلات فراوانی مواجه کرده‌اند و به جای اینکه کشورهای منطقه در مسیر پیشرفت حرکت کنند، دچار ناامنی و بی‌ثباتی شده‌اند و فاجعه بسیار بزرگی در کشورهای منطقه از جمله در عراق، سوریه، ‌لبنان و فلسطین در جریان است. در چنین شرایطی باید نسبت به این وضعیت هوشیار باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی جهان اسلام نیز بسیار سخت و پیچیده شده ، اظهار کرد: امروز باید نسل جوان خود را کاملاً‌ برای شرایط جدید آماده کنیم. اگر زمانی امکان داشت که دروازه‌های فرهنگی را مسدود و به راحتی کنترل کرد،امروز این کار تقریباً امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: در مقابل شرایط فرهنگی حاکم باید ایمان، انگیزه و افکار جوانان خود را تقویت کنیم و اگر بتوانیم جوانان خود را به خوبی تربیت کنیم در حقیقت آنها را در مقابل هجمه‌های فرهنگی مصون کرده‌ایم و در این زمینه آموزش و پرورش بالاترین مسئولیت را بر عهده دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر نتوانیم نسل جوان خود را شایسته و خوب تربیت کنیم بی‌تردید نمی‌توانیم با استفاده از سایر امور و اقدامات ،مسایل و مشکلات را حل کنیم.

***باید ایران هراسی را در دنیا از بین ببریم***

وی ایران‌هراسی را به عنوان یکی دیگر از معضلات ساخته و پرداخته دشمنان دانست و گفت: باید ایران هراسی را در دنیا از بین برده و اجازه ندهیم این موضع در افکار عمومی جهانیان نهادینه شود. متأسفانه برخی موضع‌گیری‌ و سخنان عده‌ای که البته از روی حسن نیت صورت می‌گیرد، بهانه‌های جدیدی برای دشمنان ایجاد می‌کند تا آن‌ها اهداف خود را علیه کشورمان به پیش ببرند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: دشمنان ایران‌هراسی را با توسل به بهانه‌های مختلف ادامه می‌دهند تا فشار بر مردم ایران را نزد افکار عمومی جهانیان مجاز و قانونی جلوه دهند لذا ضرورت دارد در برابر همه شرایط جدید منطقه‌ای و جهانی برنامه‌ریزی و مقابله شایسته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را برای پیشرفت و توسعه کشور فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر ضرورت تلاش برای حل و فصل بیکاری جوانان ادامه داد: بیکاری صرفاً یک مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل فرهنگی و اجتماعی است و راه‌حل برطرف کردن مشکل بیکاری، تولید و توسعه است و اگر نتوانیم بیکاری را حل کنیم، نمی‌توان انتظار داشت نصایح و حرف‌های مشفقانه در جوانان اثر کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای عبور از مشکلات بایستی چند اقدام مهم را پیگیری و عملیاتی کنیم، گفت: اولاً باید در شرایط فعلی از همه امکانات موجود کشور به بهترین وجه ممکن استفاده شود و یکی از راه‌ها تشویق بخش خصوصی برای ورود به صحنه توسعه و پیشرفت کشور است.

***مبارزه با فساد با شعار امکان‌پذیر نیست***

وی با اشاره به اینکه امکانات و توانایی دولت برای برطرف کردن تمامی نیازهای کشور کافی نیست، اظهار کرد: این توقع که صرفاً بایستی دولت به تنهایی همه طرح‌ها و پروژه‌های کشور را انجام دهد، انتظار و توقع درستی نیست، امروز در همه جای دنیا انجام تمامی پروژه‌ها در اختیار بخش خصوصی است و ما نیز باید تلاش کنیم در این مسیر قرار بگیریم و شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی و غیردولتی البته در چارچوب قانونی کشور فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه با شعار و بدون برنامه‌ریزی و تحقیق نمی‌توان با فساد مبارزه کرد، افزود: اگر موضوع مبارزه با فساد را مطرح می‌کنیم باید تحقیق شود که چگونه می‌توان با فساد مبارزه کرد، اگر مبارزه با فساد با شعار امکان‌پذیر بود، امروز شاهد کشف فسادهای بزرگ‌تر نبودیم.

وی تاکید کرد: امروز اگر کارآفرینان، فرهیختگان و انجمن‌های علمی و همه صاحب‌نظران به صحنه آمده و همه در موضوع مشکل اصلی کشور، به نظر واحدی برسند، می‌توان به حل مشکلات امیدوار بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر همه دارای نظر واحد شده و همفکر شویم در این صورت همدل و همکار خواهیم شد و دست به دست هم از مشکلات عبور خواهیم کرد.

***وجود اختلاف نظر طبیعی است***

وی با بیان اینکه منشأ اصلی برخی مشکلات نداشتن نگاه مشترک به موضوع مورد نظر است، اظهار کرد: البته وجود اختلاف نظر طبیعی است اما کسانی که مسئول و کارگزار جامعه هستند، ضرورت دارد با نگاه مشترکی به مسایل و مشکلات در کنار هم قرار بگیرند، لذا ضرورت دارد کوشش کنیم نظرات در کنار هم و در مسیر حل مشکلات قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از دولت وظیفه است، واقعاً دولت بدون حمایت مردم نمی‌تواند از مشکلات عبور کند و تمامی موفقیت‌های یکسال گذشته مرهون حمایت قاطبه مردم و مسئولان و مقامات کشور است.

***به رغم وجود تحریم یکی پس از دیگری در حال عبور از مشکلات هستیم***

وی گفت: من به آینده کشور امیدوار هستم و معتقدم اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و مقایسه مشکلات امروز با یکسال گذشته نشان‌دهنده این موضوع است که به رغم وجود تحریم یکی پس از دیگری در حال عبور از مشکلات هستیم و به فضل الهی در ماه‌های آینده شرایط بهتری برای کشور رقم خواهد خورد.

رئیس‌جمهور گفت: به مردم عزیز استان خراسان رضوی و همه ملت ایران قول می‌دهم که دولت به همه برنامه‌هایی که برای این استان در نظر گرفته متعهد بوده و آنها را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد و مشکلات اصلی شهر مقدس مشهد را پیگیری وحل و فصل خواهیم کرد.

وی گفت: امیدوارم مصوباتی که در جلسه استانی هیئت دولت انجام شده بتواند برخی از مشکلات این استان و شهر مقدس مشهد را حل و فصل کند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه امروز همه مناطق دارای مشکلات مشابهی هستند،‌ خاطرنشان کرد: در همه جا طرح‌های نیمه تمام باقی مانده و مردم مطالباتی در بخش اقتصادی و عمرانی دارند و در زمینه تأمین آب و مسایل محیط زیست و اشتغال دارای مشکل هستند که باید همه آنها را با برنامه‌ریزی‌های دقیق مورد بررسی قرار داده و برای حل و فصل آنها چاره‌اندیشی کرد.

و اما پایان بخش سفر رئیس جمهور به مشهد مقدس، حضور در جمع خبرنگاران و در نشستی خبری در محل استانداری خراسان رضوی بود.

رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: خداوند را سپاسگزاریم که این توفیق را نصیب دولت کرد که در شب ولادت امام رضا(ع) هشتمین سفر خود را به مشهدمقدس مشرف شویم و در حد توان دولت خدماتی به مردم عزیز استان و زائران تعلق گیرد. زائرانی که از سراسر کشور به این شهر عزیز سفر می‌کنند، خدماتی داشته باشیم.

وی افزود: در شورای اداری استان اعلام شد، در طول سال 93 و 94، 129 طرح برای استان خراسان‌رضوی اجرایی و عملیاتی می‌شود که بیش از 700 میلیارد تومان برای این طرح‌ها هزینه خواهد شد. چند طرح مهم است که ما در این استان دنبال می‌کنیم مانند مسئله آب که از مشکلات بزرگ استان بوده و به‌همین منظور 3 سد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: طرح رساندن آب به مزارع به‌منظور صرفه‌جویی آب تکمیل خواهد شد و طرح‌های بلندی که برای آب مدنظر است و دولت در این زمینه مطالعاتی را انجام داده است.

***2 خطه شدن راه آهن مشهد - تهران تا پایان دولت یازدهم به اتمام می‌رسد***

وی تصریح کرد: مسئله راه‌آهن یکی دیگر از مسائلی است که از سوی دولت پیگیری می‌شود؛ راه آهن برقی مشهد - تهران، راه‌آهن خواف به هرات و مشهد به گرگان هر 3 طرح در دستور دولت قرار دارد و این طرح‌ها به‌زودی شروع خواهد شد البته ممکن است در این دولت به اتمام نرسد. مسئله برقی شدن و 2 خطه شدن راه آهن مشهد به تهران طرحی 4 ساله است اما تا پایان این دولت به اتمام خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله زیست محیطی یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جلسه هیئت دولت بود، گفت: امروز از طرح خط دوم قطار شهری مشهدمقدس بازدید کردیم، برای تکمیل خط 2 قطار شهری و توسعه خط یک دولت کمک خواهد کرد چراکه این پروژه برای کمک به زائران و مجاوران خواهد بود بنابراین مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد. در زمینه حمل و نقل نیز اتوبوس و تاکسی با کمک دولت و بودجه شهرداری نوسازی می‌شود و قدم به قدم مسئله حمل و نقل را رفع خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: برای مشهد 2 طرح بزرگ از گذشته مطرح بوده که قدم‌هایی هم برداشته شده است اما تاکنون تکمیل نشده است. مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی که امروز هیئت دولت در مشهد مقدس تشکیل شد و عمدتا این 2 طرح مورد بررسی قرار گرفت تا در طول این 3 سال این طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شود البته بسیاری از طرح‌ها مانند راه آهن، آب، کشاورزی با منابع استان عملیاتی نمی‌شود و باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کرد و در جلسه‌ای که با کارآفرینان داشتیم درخواست کردیم تا سرمایه‌گذاران حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این 2 روز که در محضر مردم مشهدمقدس و مهمان مردم خراسان رضوی بودیم در جمع علما، بزرگان، اساتید جلسه‌ بسیار خوبی داشتیم و امروز نیز با ایثارگران و فرهیختگان و صاحب‌نظران دیدار کردیم، امید است همانطور که درخواست کردیم برای آبادانی کشور طرح‌هایی تدوین کنند تا برای آبادی ایران قدم‌هایی نو برداریم.

***تا پایان امسال بعد از 2 سال رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت***

رئیس‌جمهور گفت: 2 کار مهم در زمینه اقتصادی به‌غیر از آرامش و ثبات بخش اقتصاد دولت انجام داده است، بخش مهار تورم که امروز به پایین‌ترین رسیده‌ایم؛ پیش‌بینی ما این بود که نرخ تورم را به 25 درصد برسانیم اما با توجه به اماری که استاندار خراسان‌رضوی نرخ تورم بیش از 21 درصد را اعلام کردند، امید است نرخ تورم به 20 درصد برسد. مسئله رکود نیز مهم است، آمار و ارقام 3 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد از رکود عبور کرده‌ایم و این موضوع را عملیاتی و اجرایی می‌کنیم و تحول خوبی خواهیم داشت تا پایان امسال بعد از 2 سال رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های آینده قدم به قدم این طرح را کامل‌تر خواهیم کرد. در بحث‌های دیگر محیط زیست و غیره از مردم توقع داریم و درخواست حمایت برای کشور داریم.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به این سئوال که دولت چه طرحی برای گسترش همه جانبه شهر مشهد دارد، تصریح کرد:  برخی از مشکلات شهر مشهد ریشه‌ای بسیار عمیق دارد و ما تلاشمان بر این است که این مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنیم. برای مثال آلودگی هوای شهر مشهد را با واردکردن بنزین و گازوئیل سالم حل می‌کنیم و وعده می‌دهیم این آلودگی‌های هوا تا پایان امسال حل شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت برنامه ویژه برای حمل و نقل استان خراسان رضوی دارد، دولت مصمم است که مشکل حمل و نقل و آلودگی استان خراسان‌رضوی و شهر مشهدمقدس را حل کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات به تنهایی قابل حل نیست، ادامه داد: برخی از مشکلات نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است و دولت تلاش می‌کند با دراختیار قرار دادن بودجه‌های اقتصادی مناسب، این مشکلات را حل کند؛ در این میان برخی از طرح‌های بزرگ کشور نیازمند حمایت و حضور بخش خصوصی است و ما سعی می‌کنیم زمینه حضور بخش خصوصی را در کشور فراهم کنیم.

وی افزود: همه طرح‌هایی که اینجا اعلام کردیم چه آن‌هایی که برای امسال است و چه آن‌هایی که برای سال آینده است اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شده و بودجه عمرانی استان نیز 100 درصد تخصیص پیدا می‌کند البته طرح‌های بزرگ مانند راه آهن مشهد به تهران باید به تدریج عملیاتی شود و بقیه نیز براساس یک برنامه زمان‌بندی شده اجرایی و عملیاتی می‌شود.

***پیش‌نویس اولیه برنامه ششم توسعه تهیه شده است***

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درمورد بودجه زیارت و نحوه تخصیص آن اظهار کرد: برنامه پنج‌ساله در واقع به دولت و مجلس خط و مشی می‌دهد اما اینکه چه مقدار هزینه باید انجام شود این باید در بودجه سالانه پیش بینی شود.

رئیس جمهور ابراز کرد: فکر می‌کنم با طرح‌هایی که در این سفر قول دادیم و امسال و سال آینده اجرایی می‌شود تحول قابل ملاحظه‌ای در استان ایجاد می‌شود و نوسازی ناوگان حمل و نقل کمک بسیار مناسبی به زائران خواهد کرد و مجموعه این اقدامات ممکن است از رقم بودجه زیارتی که عنوان شد بیشتر باشد؛ همچنین دولت درحال تدوین برنامه ششم توسعه است و پیش‌نویس اولیه آن نیز تهیه شده ‌و امیدواریم این برنامه که توسط سازمان راهبردی تهیه شده تا پایان امسال تقدیم مجلس شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تشکیل و یا عدم تشکیل کارگروه زیارت در دولت گفت: اینکه برای زائران و زیارت دولت کارگروهی تشکیل دهد نمی‌دانم ضرورت دارد یا خیر اما اینکه دولت به‌دنبال برنامه‌ریزی در این حوزه باشد، مسلم و درست است چراکه شهری نداریم 25 میلیون زائر زائر به آن وارد شوند و باید حتما فکری برای آن شود.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: طرح‌هایی که درحال حاضر برای اسکان و حمل و نقل زائران و اتصال راه‌آهن مدنظر است، منفعت بخش بزرگی از آن برای زائران است و مهم این بوده که معضلات استان خراسان‌رضوی حل شود و قول‌هایی را که در این سفر داده‌ایم، عمل کنیم.

وی افزود: مشهدمقدس قطعا پایتخت معنوی ایران است چراکه بزرگترین زیارت‌گاه ما مسلمانان در مشهد‌الرضا قرار دارد. هرتلاشی برای تسهیلات زائران و مسائل هویتی این شهر لازم باشد انجام خواهیم داد. امروز همه تلاش دولت برای حل معضلات مشهد است تا از مشکلات فاصله بگیرد و شرایط بهتری برای زائران و مجاوران فراهم شود.

***بودجه عمرانی نسبت به 5 ماهه سال 92، 4 برابر افزایش یافته است***

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: در مجموع 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بودجه عمرانی نزدیک به 4 برابر افزایش یافته و دولت تحرک خوبی در این زمینه داشته است و این به معنای تحرک در بهبود زندگی کل مردم است و اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران و بخش‌ خصوصی را بیشتر جذب کنیم شاهد یک تحول بزرگ در کشور خواهیم بود.

رئیس جمهور صبح امروز به سفر دو روزه خود به خراسان رضوی پایان داد؛ حال مردم این استان و شهر مشهد در انتظار تحقق وعده‌های هیئت دولت هستند وعده‌هایی که البته کم هم نبودند و باید محقق شوند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon