آیین تقوا ما نیز دانیم...

آیین تقوا ما نیز دانیم...

خبرگزاری تسنیم: همایون شجریان و برادران پورناظری کنسرت خود را در عمارت مسعودیه برگزار کردند.

همایون شجریان، سهراب و تهمورس پورناظری شب گذشته دوشنبه 16 شهریور 1393 در پنجمین شب از جشنواره موسیقی تهران، کنسرت خود را در عمارت مسعودیه تهران برگزار کردند.

در ابتدای این کنسرت که با تاخیری 40 دقیقه‌ای آغاز شد، حامد بهداد بازیگر سینما ایران به روی صحنه آمد تا بیانیه خانه موسیقی در حمایت از موسیقی و کمپین «من از موسیقی حمایت می‌کنم» را بخواند.

پس از صحبت‌های بهداد، سهراب پورناظری و همایون شجریان روی سن آمدند تا بخش نخست کنسرت را با ساز تنبور و آواز اجرا کنند. در کنار این دو هنرمند، حسین رضایی نیا با ساز دف و آیین مشکاتیان با ساز کاخن حضور داشتند تا قطعه‌های ضربی را همراهی کنند.

کنسرت با تکنوازی تنبور و سپس آواز همایون با شعری از مولانا آغاز شد.

بیا کز عشق تو دیوانه گشتم/ وگر شهری بدم ویرانه گشتم

این آواز به تصنیف «خداوندان اسرار» وصل شد.
خداوند خداوندان اسرار/ زهی خورشید در خورشید انوار

ز عشق حسن تو خوبان مه رو/ به رقص اندر مثال چرخ دوار

آیین تقوا ما نیز دانیم

تصنیفی بر اساس یک ملودی از کیخسرو پورناظری قطعه بعدی این کنسرت بود. سهراب این تصیف را براساس قطعه «یاوران مسم» ساخته پدرش نوشته که آن را با صدای همایون شجریان در کنسرت «آیینه‌ها» هم اجرا کرده بودند. شعر این قطعه از حافظ انتخاب شده است.
عیشم مدام است از لعل دلخواه / کارم به کام است الحمدالله

در واقع بخش نخست کنسرت شجریان و پورناظری در عمارت مسعودیه،‌‌ همان کنسرت «آیینه‌ها» بود، با این تفاوت که تنها چند قطعه از آن کنسرت را اجرا کردند.

در بخش دوم این کنسرت نیز گروه همایون شجریان قطعات آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» را اجرا کرد. برای این بخش تهمورس پورناظری و دیگر اعضای گروه هم به روی صحنه آمدند. اکنون ترکیب گروه تقریبا‌‌ همان کسانی هستند که در کنسرت «چرا رفتی» حضور داشتند.

قطعه نخست «کولی» با شعری از زنده یاد سیمین بهبهانی بود. «دل سپرده» قطعه دوم بود با شعری از هومن ذکایی.

آواز «شتک» با شعری از زنده یاد حسین منزوی و با همراهی سه تارِ تهمورس پورناظری ادامه را کنسرت بود و پس از آن قطعه «در حصار شب» با غزلی از محمدرضا شفیعی کدکنی اجرا شد.

قطعه بعدی باز هم شعری از مولانا بود؛ «چونی بی‌من»؛
ای همدم روزگار چونی بی‌من /‌ای مونس غمگسار چونی بی‌من من

همایون شجریان در خواندن این قطعه چند بار تمرکزش را از دست داد و ریتم خواندن را رعایت نکرد. شاید علت این امر صدای عبور ماشین‌هایی بود که از خیابان‌های اطراف عمارت مسعودیه تردد می‌کردند. این هم از مشکلات برگزاری کنسرت در فضای باز است.

«از عشق» قطعه‌ای بی‌کلام و البته با آوا است که موسیقی متن سریال «وضعیت سفید» بود. این سریال به کارگردانی حمید نعمت الله چندی پیش از تلویزیون پخش شد و موسیقی متنش را سهراب پورناظری ساخت.

در میانه‌های این قطعه حسین رضایی نیا با دف و آیین مشکاتیان با کاخن هر کدام در بخش‌هایی مجزا به تکنوازی پرداختند.
درون آینه روبرو چه می‌بینی/ تو ترجمان جهانی بگو چه می‌بینی

این نخستین بیت از شعری است که زنده یاد حسین منزوی آن را سروده و همایون آن را در قالب آوازی با همراهی تار تهمورس پورناظری خواند. در این قطعه نوازنده‌های ویلن و نوازنده ویلنسل فضاسازی آواز را بر عهده داشتند.

بالاخره نوبت به تصنیف «چرا رفتی» رسید. تصنیفی که آنقدر محبوب شد که بسیاری از علاقه مندان به موسیقی آلبوم «نه فرشته‌ام نا‌شیطان» را به نام این تصنیف می‌شناسند.

طبق برنامه این آخرین قطعه این کنسرت بود. اما این روز‌ها قطعه بیز دیگر به بخشی جداناپذیر از کنسرت‌های موسیقی تبدیل شده است. گروه درست همانند کنسرتی که در سالن وزارت کشور داشتند، بخش‌هایی از قطعه «دل سپرده‌ام» را خواندند تا کنسرت به پایان برسد.

امشب 17 شهریور 1393 جشنواره موسیقی تهران با اجرای علیرضا قربانی به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران