شخصیت انقلابی آیت‌الله طالقانی به روایت رحیم‌پور ازغدی + صوت

شخصیت انقلابی آیت‌الله طالقانی به روایت رحیم‌پور ازغدی + صوت

خبرگزاری تسنیم: چهل و چهارمین مقاله شفاهی حسن رحیم پور ازغدی به دلیل تقارن این ایام با سالگرد وفات آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، به شخصیت و جایگاه اعتقادی و انقلابی این عالم و مبارز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رحیم پور ازغدی در مقاله شفاهی چهل و چهارم می‌گوید: به نظرم آمد با توجه به اینکه نسل جدید ما شناختی از ایشان و برخی دیگر از شخصیتهای فعال و بنیانگذار تلاشهای انقلابی در دهه‌های منتهی به انقلاب اسلامی ندارند، یا کمتر اطلاع دارند، به مناسبت ایام وفات مرحوم آیت‌الله طالقانی چند نکته درباره ایشان و به خصوص بعضی از دیدگاهایشان که از جهاتی می‌تواند امروز مسئله ما هم باشد توضیح دهم.

سپس رحیم‌پور ازغدی در مقاله چهل و چهارم به بیان مختصری از فعالیت‌های آیت‌الله طالقانی می‌پردازد و می‌گوید: مرحوم طالقانی از اولین و قدیمی‌ترین علمای دینی و سیاسی و از مبارزانی بود که با بدنه جوانان تحصیل کرده مبارز در تهران و سطح کشور ارتباط فعال برقرار کرد و نقش مهمی در ایجاد جریانات اسلامی و انقلابی و سیاسی در بین جوانان دانشگاهی داشت.

وی با بیان اینکه مرحوم طالقانی از خیلی سالها قبل از وقوع انقلاب در مبارزات حضور داشت، می‌افزاید: آن مرحوم از زمان رضا خان زندان رفته بود و یک طلبه مبارز و روشنفکری بود که ابتدا در قم در مدرسه فیضیه درس می‌خواند و بعد به نجف اشرف مهاجرت می‌کند. اما در یکی دو سال آخر حکومت رضا خان یعنی در سال 1318 با حاکمیت درگیر می‌شود و اولین زندان را تجربه می‌کند و چندین ماه در زندان می‌ماند.

به گفته رحیم‌پور ازغدی آیت‌الله طاالقانی از یک طرف با شهید نواب و گروه فدائیان اسلام در اراتباط بوده و از سوی دیگر هم با جریان جبهه ملی و مصدق کار می‌کرده‌اند. تا جایی که وقتی فدائیان و نواب صفوی تحت تعقیب حاکمیت قرار می‌گیرند و مخفی می‌شوند، از جمله پناهگاه‌هایشان خانه آیت‌الله طالقانی بوده است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه این مقاله شفاهی می‌گوید: آیت‌الله طالقانی خیلی برای انقلاب اسلامی زحمت کشید و تا پایان عمر سالم و شریف و پاک زندگی کرد. ممکن است کسانی باشند که چه قبل و چه بعد از انقلاب، با ایشان اختلاف نظر داشته باشند و انتقاداتی به ایشان وارد کنند، اما این انتقادات همه در حوزه مصادیق سیاسی و اختلاف نظرهای فرعی محسوب می‌شوند. و الا در اصول اعتقادات دینی و انقلابی مسیر ایشان کاملا اصالت داشت و خدمات بسیاری را هم در بحثهای انقلابی و دینی بر جای گذاشت.

فایل صوتی چهل و چهارمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی در ادامه آمده است:

 

 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران