سالانه ۲۸۰۰ وقف در کشور به ثبت می‌رسد


سالانه 2800 وقف در کشور به ثبت می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر سالانه ۲ هزار و ۸۰۰ وقف در کشور به ثبت می رسد که پیش از این، این تعداد کمتر از ۲۰۰ مورد بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل،‌ حجت الاسلام علی محمدی ظهر امروز در مراسم معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در اردبیل اظهار کرد:‌ در طول تاریخ و در 3 مقطع توسط نادرشاه، رضاخان و محمدرضا اوقاف مورد تاخت و تاز قرار گرفته و ظالمانه از آن سوء استفاده شده است به طوری که شدت این تصرفات ظالمانه در دوران اصلاحات اراضی بوده که آمریکا و انگلیس سعی کردند نه تنها موقوفات را ملک طلق خود کنند بلکه اسناد آن را نیز خدشه دار کردند.

وی فلسفه وجودی وقف را پشتوانه اقتصادی دین اسلام، قرآن و اهل بیت دانست و گفت: تاخت و تازی که در این 3 مقطع انجام شده زمینه وارد آمدن بزرگترین ضربه را به ساحت وقف به وجود آورده است.

محمدی تصریح کرد:‌ در سال 57 و با پیروزی انقلاب اسلامی با اقدام شجاعانه امام راحل موقوفات احیا شد و با 4 مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جلوی تصرفات و برخی سوء استفاده‌ها در این زمینه گرفته شد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها موقوفات احیا شد بلکه زمینه‌ای خوب فراهم آمد تا بر تعداد موقوفات اضافه شده و در کنار آن امر وقف توسعه و ترویج پیدا کند.

وی احیای موقوفات و نجات آنها را در مقابل رفتارهای ظالمانه گذشته از برکات نظام اسلامی و بها دادن امام راحل و مقام معظم رهبری به این حوزه برشمرد و بیان کرد:‌ آن چه که در این زمینه مهم و جدی به نظر می‌رسد توسعه همه جانبه امر وقف است که با جدیت و قدرت و صلابت تمام انجام شده است.

محمدی اولویت سازمان اوقاف وامور خیریه را تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف دانست و گفت: براساس نظرسنجی‌هایی که 5 سال پیش در 31 استان کشور و 3 شهر بزرگ هر استان انجام شد، 23 هزار پرسشنامه توزیع شد که خروجی آنها این بوده که 70 درصد مردم ایران از احکام وقف و ماهیت آن هیچ آشنایی ندارند و بر همین اساس اولویت کار بر ترویج فرهنگ وقف بنا نهاده شد.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: تا سال 88 سالانه 200 مورد وقف در کشور به ثبت می‌رسید در حالی که این رقم به 2 هزار و 800 وقف در طول سال رسیده و این نقطه تحول ادامه پیدا می‌کند.

وی حرکت دیگر اوقاف را بررسی نیت وقفان و بازخوانی مجدد آن توصیف کرد و افزود:‌ ما در سازمان تصمیم گرفتیم تا تمام وقف نامه‌ها را به همراه نیات آن مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم تا جلوی دخل و تصرف نابجا گرفته شود که امیدواریم تمام وقف نامه‌هایی که در اختیار سازمان اوقاف است تا پایان امسال مورد بازخوانی قرار گرفته و به نیات واقفان عمل شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon