تذکر معاون‌وزیر به خود/ناکارآمدی آموزشهای دانشجویان برای حل مشکلات کشور

تذکر معاون‌وزیر به خود/ناکارآمدی آموزشهای دانشجویان برای حل مشکلات کشور

خبرگزاری تسنیم: معاون آموزشی وزیر بهداشت با تذکر به خود و همکارانش نسبت به غفلت به دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه آموزش و تربیت دانشجویان کنونی دانشگاه‌ها منجر به حل مشکلات جامعه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، امیرمحسن ضیایی در مراسم اختتامیه ششمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین المپیادهایی شناسایی نخبگان و بروز توانمندی‌های آنان در عرصه علم کشور است. همچنین وزارت بهداشت با برگزاری این المپیاد به دنبال فرهنگسازی نیز است تا مسیر آموزش‌های پزشکی کنونی براساس دستاوردهای چنین المپیادهایی ارتقا یابد. 

وی ادامه داد: مثلاً در حال حاضر روش پذیرش دستیاری پزشکی روش مناسبی نیست زیرا می‌خواهیم با یک آزمون 200 سوالی توانمندی‌های افراد را با یک متر شناسایی کنیم بنابراین این روش ناکارآمد است. البته دانشجویان پزشکی آگاه باشند که معدل کل دوره و آزمون‌های پزشکی آن‌ها برای دوره‌های دستیاری مهم است.

وی با بیان این‌که اساتید باید کارآمد شوند، گفت: برای المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیشنهاد شده است تا دبیرخانه‌ای ایجاد شود. 

ضیایی در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین افراد در دانشگاه‌ها دانشجویان هستند که ما از آن غفلت کرده‌ایم بنابر این به خود و همکاران در این باره تذکر می‌دهم متأسفانه دانشگاه‌ها تبدیل به دبیرستان‌های قدیمی شدند در حالی که دانشگاه باید روشنگری کند. ولی آیا امروز این‌گونه است؟ 

معاون آموزشی وزیر بهداشت بیان داشت: باید نقادی را در دانشگاه‌ها تقویت کرد نه حافظه‌ها را، که این معضل تقویت حافظه در رشته‌های علوم پزشکی بیش‌تر مشاهده می‌شود در حالی که دانشگاه باید مسائل و مشکلات جامعه را حل کند.

ضیایی اظهار داشت: مدیریت دانشگاه‌ها امروز آکادمیک نیست و بیش‌تر تبدیل به یک اداره شده است و دولت‌سالاری است. باید دانشگاه‌ها آزاد باشند. البته دانشگاه جای دشمن نیز نیست.

وی با مطرح کردن سوالی مبنی بر این‌که دانشگاه‌ها چقدر توانسته‌اند نیاز و مشکلات جامعه را پاسخ دهند، گفت: واقعاً دانشجو به چه صورت تربیت می‌شود تا مشکلات جامعه را برطرف کند. البته در رشته‌های علوم پزشکی برای برطرف کردن نیازهای جامعه این موفقیت‌ها را بیشتر می‌بینیم. 

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد افزایش مهارت‌ها در بین دانشجویان دانشگاه‌ها و پرهیز از حافظه‌گرایی ادامه داد: مشکل دانشگاه‌های جهان سوم این است که مدرک تولید می‌کنند. مسلما این مدارک شغل ایجاد نخواهد کرد و حتی فرد خود نیز راضی نخواهد بود. 

ضیایی در پایان به عدم اعتبارات برای پایان‌نامه‌ها و کمبود کلاس‌های درسی اشاره کرد و افزود: توسعه مراکز آموزش عالی نیز با توجه به کمبود اساتید نباید به روش کنونی گسترش یابد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon