تنها ۷ درصد آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود

تنها 7 درصد آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد گفت: تنها ۷ درصد آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود و ۹۳ درصد باقیمانده به اصفهان وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، شامگاه چهارشنبه حجت الاسلام امیرقلی جعفری در نشست مطبوعاتی با اعضای کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مردم چهارمحال و بختیاری در هیچ دوره‌ای از تاریخ مخالف با انتقال آب از این استان نبوده‌اند بلکه بحث در نحوه انتقال آب و چگونگی بهره‌برداری از آن است.

وی با اشاره به اینکه آب جز انفال است و متعلق به همه مردم است، افزود: اینکه مسئولان استان اصفهان می‌گویند که چهارمحال و بختیاری جلوی آب را بسته, سخنی نادرست است که به مردم انتقال می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد گفت: مدیریت سد زاینده‌ رود با استان اصفهان است و بسته یا باز شدن این سد تنها در اختیار استان اصفهان است.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به بازدید وزیر نیرو از تونل گلاب و مشاهده ادامه فعالیت این تونل از ادامه عملیات اجرای آن آگاه شد علی‌رغم اینکه دستور تعطیلی این کار را داده بود، تصریح کرد: مسئولان استان اصفهان به مردم خود و مسئولان نظام اطلاعات نادرست ندهند.

وی افزود: آمار حاکی از آن است که از سال 86 تاکنون تغییر نزولات جوی از برف به باران و ادامه یافتن خشکسالی 7 ساله در چهارمحال و بختیاری سبب شده تا منابع آبی ما به نصف کاهش یابد در حالیکه به اشتباه گفته می‌شود منابع آب این استان 11 میلیارد مترمکعب است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد گفت: توسعه صنعت در اصفهان و مدیریت نادرست در کشاورزی و فضای سبز از یک سو و افزایش جمعیت به‌دلیل صنعتی شدن این استان از یک سوی دیگر سبب افزایش تقاضای مصرف آب در این منطقه شده است.

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: 70 درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود که این صنعتی آب بر است و نباید در فلات مرکزی ایران که اقلیمی نیمه خشک دارد تأسیس شود این رشدی بی‌رویه و ناعادلانه است.

وی افزود: سرانه فضای سبز در اصفهان 21 مترمربع به ازای هر نفر و از نرم کشوری بسیار بالاتر است حال آب مورد نیاز این فضای سبز از کجا باید تأمین شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: از زمانی که تونل یک کوهرنگ و بعد از آن تونل 2 کوهرنگ ایجاد شد تقاضای آب در اصفهان افزایش یافت و امسال که تونل سوم تکمیل شده است ولی هنوز به بهره‌بردای نرسیده تقاضای آب در اصفهان چندین برابر شده است و همچنان در این استان شهرنشینی و توسعه اراضی کشاورزی ادامه دارد.

حجت الاسلام جعفری گفت: منابع آب در چهارمحال و بختیاری نصف شده است در حالی‌که تقاضای آب در اصفهان افزایش یافته است که باید با روش‌های منطقی مانند استفاده از پساب صنعتی، اصلاح الگوی کشت و عدم توسعه بی‌رویه صنایع با نیاز آب بالا بتوان مشکل را رفع کرد نه با طرح‌های غیراصولی مانند تونل بهشت آباد.

وی ادامه داد: حفر تونل 65 کیلومتری بهشت آباد از شهرستان اردل به سمت کیار، شهرکرد و در نهایت اصفهان آن هم در عمق 300 متری زمین یعنی زه‌کشی آب این سه شهرستان و ویرانی آنها که 70 درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: عمیق‌ترین چاه‌های آب در چهارمحال و بختیاری تنها تا 100 متری زمین احداث شده‌اند درحالی‌که تونل بهشت آباد تا عمق 300 متری احداث می‌شود.

حجت الاسلام جعفری گفت: اجرای طرح تونل بهشت آباد غیراصولی است چراکه حتی سازمان محیط زیست کشور نیز حکم مغایرت این طرح با ارزش‌های زیست محیطی را صادر کرده است.

وی افزود: شورای عالی آب مصوب کرده بود که اگر قرار به انتقال آب از بهشت آباد است باید این کار با لوله‌گذاری و از روی زمین انتقال یابد و حق مردم سه شهرستان شهرکرد، کیار و اردل ضایع نشود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: از زمان تصویب این موضوع اصفهان در حفر این تونل همچنان پافشاری دارد و این غیرمنطقی است.

حجت الاسلام جعفری افزود: تونل بهشت آباد بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطر دهانه این تونل 4.5 ×4.5 متر است که حجم آبی معادل 22.5 مترمکعب آب بر ثانیه را انتقال می‌دهد.

وی گفت: اصفهان تنها مجوز تخصیص 1.7 مترمکعب آب زاینده رود را دارد که به کاشان انتقال دهد در حالی‌که چندسالی است بدون هیچ مجوزی کار احداث این تونل را آغاز کرده و ادعا می‌کنند که این تونل در استان خود ما زده می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: اجرای این تونل سبب آوارگی 45 هزار نفر روستایی ساکن در حاشیه زاینده رود، تبدیل شدن این رود به زباله‌دان، ایجاد مشکلات حاد زیست محیطی حتی برای اصفهان و بروز مشکلات امنیتی می‌شود.

حجت الاسلام جعفری گفت: مسئولان استان اصفهان در تکاپوی اخذ مجوز زیست محیطی این طرح هستند و به زودی این تعطیلی موقت را پایان داده و این فاجعه‌ای بزرگ زیست محیطی و امنیتی برای هر دو استان است.

وی افزود: تنها 7 درصد آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود و 93 درصد باقیمانده به اصفهان وارد می‌شود و تا مسیر 50 کیلومتری در استان اصفهان آب موج می‌زند که در نهایت صرف صنعت و کشاورزی می‌شود و مشکل کمبود آب در اصفهان این است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon