خیمه رکود اقتصادی بر بازار سرمایه

خیمه رکود اقتصادی بر بازار سرمایه

خبرگزاری تسنیم: به باور کارشناسان، بازار سرمایه "نبض اقتصاد" و انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی است و در شرایط کنونی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم می باشد بازار سهام نیز در رکود به سر می برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته گذشته با افت 299 واحدی به ارتفاع 71 هزار واحد سقوط کرد تا این ریزش با کاهش 157 واحدی نماگر بازار سهام در روز یکشنبه ادامه پیدا کند.

اما پس از ریزش 1872 واحدی در هشت روز پیاپی، شاخص بورس سرانجام در روز دوشنبه مثبت شد و ترمز روند کاهشی بورس با رشد 149 واحدی کشیده شد. در روز سه شنبه نیز این رشد با افزایش 114 واحدی ادامه پیدا کرد تا در روز پایانی هفته با کاهش 4 واحدی روند افزایشی شاخص بورس دوباره متوقف شود و بازار سرمایه در مجموع هفته گذشته را با دادوستد یک میلیارد و 843 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 5 هزار و 46 میلیارد ریال و افت 196 واحدی به پایان برساند.

بر اساس این گزارش؛ کارشناسان بورسی معتقدند بازار سرمایه انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی کشور بوده و در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است بورس نیز دچار رکود می‌شود؛ چرا که عملا رکود اقتصادی موجب می شود تا نرخ رشد شرکتها کاهش یافته و بنگاهها زیر ظرفیت واقعی خود کار کنند که بر سودآوری و اشتغال آنها تاثیر گذاشته و اثرات آن نیز در بورس مشاهده می‌شود.

همچنین هر چند روند کاهشی شاخص بورس برای هفته هاست که ادامه دارد با اینحال نگرانی خاصی در شرایط فعلی وجود نداشته و بازار سرمایه در حال اصلاح قیمت ها است. بعلاوه این که پیش بینی می شود در 6 ماهه دوم امسال تب بازار سرمایه رفته رفته قطع شود و شاهد بهبود روند معاملات بورس در نیمه دوم سال باشیم. در حال حاضر هم قیمت سهام شرکتها در بورس به سطح ارزنده ای رسیده و اکنون بهترین زمان برای خرید سهام است.

از سوی دیگر به باور کارشناسان بورسی نزول نرخ تورم به 20 درصد و پیش بینی رشد اقتصادی کشور به 2 درصد تا پایان امسال و نیز شکستن حلقه تحریم و محاصره اقتصادی می تواند رونق را به معاملات بورس برگرداند و تقویت توان مالی حقوقی‌ها، بازگشت انگیزه به فعالان حقیقی‌، تغییر سود سپرده‌های بانکی، خروج از رکود و نتایج مثبت حاصل از مذاکرات هسته‌ای در صورت تحقق می توانند رونق دوباره را به بازار سهام بازگردانند.

مهدی حاجی وند

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه