جدیدترین خبرهای دارویی کشور/توزیع سراسری آمپول «سدیم بنزوات» از امروز

جدیدترین خبرهای دارویی کشور/توزیع سراسری آمپول «سدیم بنزوات» از امروز

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با تشریح جدیدترین خبرهای دارویی کشور علی الخصوص درباره داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از توزیع سراسری داروی آمپول «سدیم بنزوات» از روز یکشنبه ۲۳ شهریور خبر داد.

سید مهدی پیرصالحی مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، جدیدترین وضعیت داروی کشور به خصوص درباره وضعیت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و کمبودهای کنونی دارو را تشریح کرد.

س: وضعیت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به چه صورت است، در این زمینه چه کمبودهایی وجود دارد؟                                                     

پیرصالحی: در زمینه داروهای بیماران خاص جز در موارد بسیار جزیی کمبود خاصی وجود ندارد. آمپول «سدیم بنزوات» نیز تحویل پخش شد و از امروز توزیع سراسری خواهد شد و داروی NITISINONE هم که اندکی با مشکل مواجه شده بود، پایان مرداد ماه تحویل پخش شد.

س: تعداد این داروها چند قلم است و وارداتشان از کدام کشورهای جهان صورت می‌پذیرد؟

پیرصالحی: داروهای مورد مصرف بیماران خاص و صعب العلاج حدود 300 قلم است که عمدتاً از منابع اروپایی تامین می‌شود.

س: آیا هزینه این داروها پس از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته است و نحوه دسترسی بیماران به این داروها چطور است؟                 

پیرصالحی: هزینه پرداختی بیمار برای داروهایی که مشابه تولید داخل داشته باشند، برای تولید داخل 10 درصد و برای نوع وارداتی تا 30 درصد و در مورد داروهایی که مشابه تولید داخل ندارند، پرداختی بیمار برای نوع وارداتی پایه 10 درصد است و در خصوص داروهای اختصاصی بیماران خاص نظیر هموفیلی، تالاسمی، پیوند و ... پرداختی بیمار نزدیک به صفر است. 

س: آیا آماری مبنی بر میزان نیازمندی مردم و بیماران به این داروها در دست است؟ و برای شناسایی و ساماندهی بیماران خاص و صعب العلاج چه برنامه‌هایی دارید؟

پیرصالحی: در حال حاضر اکثر بیماران خاص توسط معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت شناسایی و ثبت شده است و میزان نیاز به داروهای اصلی این بیماران در هر سال، قبل از پایان سال به سازمان غذا و دارو اعلام و نسبت به تامین و تدارک آنها برنامه ریزی می‌شود.

در مورد بیماران صعب العلاج خارج از بیماران خاص نیز سازمان غذا و دارو بر اساس اطلاعات مصرف دارو در سنوات گذشته و برنامه بازخوانی شرکت‌های تامین کننده، نسبت به برنامه ریزی و تدارک داروهای مورد نیاز اقدام می‌کند.

در حال حاضر نیز برنامه نرم افزاری ثبت و ردیابی داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از مرحله تولید و واردات تا مرحله تحویل و مصرف دارو توسط بیمار در حال تهیه است که ان‌شاء الله به زودی به بهره برداری خواهد رسید.  

س: در کدام استان‌های کشور میزان نیازمندی به این داروها و تعداد این بیماران بیشتر است؟

پیرصالحی: میزان نیازمندی بر حسب نوع دارو و نوع بیماری در استان‌های مختلف متفاوت و اغلب بر اساس آمار واصله از معاونت درمان و بهداشت وزارت بهداشت تنظیم می‌شود.

در مورد برخی داروها مانند فاکتورهای خونی مورد مصرف بیماران هموفیلی به‌دلیل اینکه برخی موارد مصرف این داروها از قبل قابل پیش بینی نیست، لذا در حال حاضر تعیین الگوی مصرف از قبل، تقریباً امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon