جداسازی بودجه از نفت ۲۰سال است که مطرح شده است/کشور با مالیات هم می‌تواند اداره شود

جداسازی بودجه از نفت 20سال است که مطرح شده است/کشور با مالیات هم می‌تواند اداره شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث مالیات دولت اگر عزمی ملی داشته باشد می‌تواند با گسترش پایه‌های مالیاتی، کشور را با مالیات اداره کند اما در حال حاضر ساده ترین را برای اداره کردن کشور نفت است.

علی مروی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: انرژی‌های پاک از بحث‌های مهمی است که در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است اما شاه بیت طرح این مسائل در کمیسیون انرژی طرح حمایت از صنعت برق است.

وی افزود: با تصویب طرح حمایت از صنعت برق و انرژی‌های پاک زمینه را برای توجه بیشتردولت به این موضوع فراهم خواهیم کرد.

مروی تصریح کرد: مهمترین مسئله در بحث انرژی‌ و آب ، فرهنگ سازی است حتی اگرافزایش تولید نداشته باشیم می‌توانیم با فرهنگ سازی پهنه مصرف را کنترل کنیم اگر مردم مصرف بهینه داشته باشند و مدیران در ارائه روش‌های نوین و استفاده بهینه مانند آبیاری تحت فشار، انرژی‌های پاک،بهینه سازی سیستم‌ها استانداردسازی الگوهای جدیدی ارائه دهند قطعا مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

وی افزود: بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مواردی است که در مجلس پیگیرآن هستیم تا بتوانیم ان را در کشور پیاده سازی کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 100میلیارد دلاراعتبار به منظور حمایت از صنعت برق در نظر گرفته شده است و این موضوع در دستور کار مجلس است.

مروی عنوان کرد: برای نیروگاه‌های جدید سوخت از گازهای همراه نفت استفاده خواههد شد و بعد از حرارت نیروگاه‌ها از ان برای تصفیه اب شیرین استفاده می‌شود و این امر به آب‌های زیر زمینی کمتر فشار وارد می‌کند و برای آب شرب و مصرفی نیز  مورد استفاده است و با قیمت ارزان تری تولید می‌شود چرا که با هزینه اولیه و سرمایه گذاری در نیروگاه هزینه دیگری را متحمل نمی‌شود و به نوعی آب رایگان تصفیه خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که مشهد اولین استان کشور است که داران پنل‌های خورشیدی است بیان کرد:خراسان رضوی اولین استانی است که وزارت نیرو در مشهد مقدس پنل‌های خورشیدی را نصب کرده است و برق مصرفی استان از پنل‌ها دریافت می‌شود و این روش در کشور در حال توسعه و گسترش است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکیدات ویژه ای دارند و هدف ایشان از بیان این موضوع این است که در مقابل تحریم‌ها روی پای خود بایستیم در وزارت نفت و نیرو روش‌هایی برای جلوگیری از تحریم‌ها طراحی شده است که  بهینه سازی مصرف و افزایش تولید نفت و گاز 7/15 دهم میلیون بشکه که در سال 97باید به این رقم دست پیدا کنیم و به افزایش تولید در گاز، فروش محصولات پتروشیمی و پالایش 2 میلیون بشکه در روز و مایعات گازی دست یابیم که اقداماتی در این راستا شروع شده است.

مروی موضوع جدایی بودجه از نفت را مربوط به 20 سال گذشته دانست و اظهار کرد: بحث جداسازی بودجه از نفت هر سال مطرح می‌شد اما همیشه به سال بعد موکول می‌ شد باید وابستگی بودجه به نفت را به تدریج کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مالیات دولت اگر عزمی ملی داشته باشد می‌تواند با گسترش پایه‌های مالیاتی  شرکت‌هایی را که مالیات نمی‌پردازند را شناسایی کند، کشور ما با مالیات می‌تواند اداره شود اما در حال حاضر ساده ترین راه برای کشور اداره کردن کشور نفت است و به همین دلیل کشور گران اداره می‌شود هزینه ها کنترل نمی‌شود و در نتیجه مشکلات اشتغال نیز دامن گیر جوانان می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon