توان تضمین ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی را داریم ولی تسهیلاتی وجود ندارد

توان تضمین 1000میلیارد تومان تسهیلات بانکی را داریم ولی تسهیلاتی وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم:مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با اعلام افزایش سقف صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق به ۷ میلیارد تومان گفت: توان تضمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تعاونی‌ها را داریم ولی مشکل اینجاست که اعتبار بانک‌ها برای اعطای وام اندک است.

مهدی حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره علت ایجاد صندوق های ضمانت سرمایه گذاری در دنیا گفت: علت وجود این صندوق‌ها کاهش ریسک و ایجاد پوشش برای انواع خطرات پیش روی سرمایه گذاران و تولید کنندگان به ویژه صنایع کوچک و متوسط است.بطوری که نیروی محرکه و توازن لازم در اقتصاد برای رشد و سرمایه گذاری را فراهم می کنند.

 وی با بیان اینکه امنیت اشتغال و کسب درآمد توأم با امنیت سرمایه گذاری امکان پذیر است بیان کرد: این دو مسئله لازم و ملزوم یکدیگرند، بر همین اساس در جوامع مختلف نهادهای مالی و غیر مالی حمایتی به منظور شناسایی کمبودها و تقویت این دو رویکرد مهم وتأمین امنیت اقتصادی بوجود آمده اند.

 حسین‌نژاد بیان کرد: صندوق های ضمانت یکی از اقدامات مؤثر دولت ها برای ایجاد و افزایش امنیت اقتصادی و نهایتاً بهبود شاخص های اقتصادی از جمله افزایش اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش مقدار سرانه و  ایجاد رفاه برای افراد جامعه هستند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ادامه داد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در سال 89 ایجاد شد و وظایفی به عنوان واسطه بین دستگاه‌های اعتبار دهنده و دستگاه‌های اعتبار گیرنده برایش تعریف شد. حل مشکل وثیقه تعاونی‌ها هنگام اخذ تسهیلات در بانک‌ها مهمترین دستاورد صندوق است. همواره وثیقه یکی از مشکلات کارآفرینان هنگام شروع کار بوده است. 

وی گفت: اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری  یکی از اقدامات مهم صندوق در سال جاری بوده است. در تمام دنیا صندوق های ضمانت همراه با خطرپذیری هستند اما در سیستم صندوق ضمانت  تعاون چنین موضوعی وجود نداشت. در این صندوق تصمیم گرفتیم موانع و مشکلاتی که وجود دارد و تا کنون موفق به اثر گذاری کامل نشده است را حل کنیم.

حسین‌نژاد بیان کرد:با تلاش همکاران 7 بند اساسنامه و حدود12 بند در آیین نامه ذخیره فنی را در مجمع صندوق ضمانت بررسی کردیم.

 وی با اشاره به اینکه طی 3 سال فعالیت این صندوق میانگین پرداختی ضمانت‌نامه‌های صادره حدود 600میلیون تومان بوده است گفت: خوشبختانه موفق به تصویب 7 میلیارد تومان ضمانت نامه شدیم تا بتوانیم در طرح‌های بزرگ فعالیت کنیم. امسال حدود 1000 میلیارد تومان ظرفیت صدور ضمانت نامه را داریم.

 حسین‌نژاد افزود: اعلام می‌ کنیم تعاونگران در هر کجای کشور برای دریافت تسهیلات با مشکل وثیقه روبرو هستند در صورتی که پروژه آنها توجیه فنی دارد با مراجعه به صندوق مشکلشان حل می‌شود.

 *کارمزد صندوق نیم تا یک و نیم درصد است

 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون درباره نرخ کارمزد صندوق گفت:اکنون کارمزد صدور ضمانت‌نامه نیم تا یک و نیم درصد است و هرچه طرح ریسک پذیری کمتری داشته باشد میزان کارمزد کاهش می‌یابد، در گذشته بیشترصدور ضمانت‌ها برای بانک توسعه تعاون بوده است.

 حسین‌نژاد درخصوص اینکه کدام بانک‌ها ضمانت‌نامه صندوق را پذیرش می‌کند، بیان داشت: در گذشته  همکاری درباره پذیرش برای ضمانت‌نامه تنها با  بانک توسعه تعاون بوده است اما در حال حاضر تفاهم همکاری با  بانک کشاورزی و سپه منعقد شده است و تلاش می‌کنیم تا ضمانت‌نامه صندوق مورد قبول اکثر بانک‌ها باشد. 

وی ادامه داد: مانده ضمانت نامه صادره ما حدود 170 میلیارد تومان در دست بانک‌ها است که این میزان از نظر اقتصادی تاثیری بالغ بر 500 میلیارد تومان داشته است. یعنی ضمانت نامه های این صندوق  مشوقی برای سرمایه گذاری بوده است که این سرمایه گذاری شامل آورده متقاضیان و همچنین اعتماد بانک‌ها در ازای ضمانت‌نامه صندوق بوده است.

*طرح توسعه تعاونی‌ها در دستور کار صندوق

 وی با اشاره به اینکه درحال حاضر اعتبارات برای ایجاد تعاونی وجود ندارد گفت: طرح‌های توسعه ای‌ تعاونی‌ها در دستور کار صندوق است و آن دسته از تعاونی‌هایی که توانایی ارائه وثیقه ندارند می‌توانند بامراجعه به صندوق ضمانت نامه دریافت کنند. صندوق طرح‌ها را از نظر توجیح فنی و ایجاد اشتغال بررسی می‌کند تا سرمایه‌های بیت‌المال به هدر نرود. 

 وی در پاسخ به اینکه مدت میانگین زمان صدور ضمانت نامه چقدر است, پاسخ داد: مطابق با برنامه ریزی بر روی کاغذ مدت زمان صدور ضمانت‌نامه 14 روز کاری است اما در عمل شاید کمی دیرتر به طول انجامد. ولی مسئله اینجاست که طرح به صورت فنی بررسی و در صورتی که مدارک تعاونی متقاضی فراهم باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار او انجام می‌شود.

حسین نژاد افزود: در حال حاضر ظرف یک هفته کار تصویب طرح برای صدور ضمانت‌‌نامه به پایان می‌رسد. اما باید نظرسنجی هم صورت گیرد و ارزیابی ضامن‌ها انجام شود. در برخی از موارد متقاضیان ملک‌هایی را دارند که بانک آنها را نمی‌پذیرد اما صندوق پس از بررسی به عنوان ضامن قبول می‌کند. ارزیابی وثیقه و ارائه مدارک به صندوق و همکاری افراد در صدور ضمانت‌نامه موثر است. اما هفته آینده " طرح جدید اعتباری" رونمایی می‌شود که ظرف مدت 8روز مراحل صدور ضمانت نامه حل شده است. مشکل اساسی که در گذشته وجود داشت عدم فعالیت نمایندگی‌ها بود که در حال حاضر این نمایندگی‌ها در دولت یازدهم فعال شده است.

به گفته وی،  ولی باز هم برای تسهیل در صدور ضمانت‌نامه به دنبال الکترونیکی کردن پرونده هستیم. در حال حاضر بخش اعظمی از کارها در قالب الکترونیکی در سایت صندوق انجام می شود و قصد داریم با توجه به اینکه مشتری به اندازه کافی در بانک‌ها اذیت می شود از تمام امکانات برای صدور ضمانت‌نامه در کوتاه‌ترین زمان استفاده کنیم.

*سقف ضمانت شرکت‌های دانش بنیان 50میلیارد ریال

 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون درباره برنامه‌های صندوق برای تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رساندیم که به موجب آن مقرر شد تا صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون درباره تامین وثیقه بانکی مورد نیاز شرکتهای تعاونی دانش‌بنیان جهت دریافت وام و تسهیلات وارد عمل شود و بخشی از مشکلات این شرکتها را با صدور ضمانت‌نامه برطرف کند.

وی سقف ضمانت نامه‌های صادره صندوق به موجب این تفاهم نامه را 50 میلیارد ریال با نرخ کارمزد یک درصد ذکر کرد و گفت: در صورتی که شرکتهای دانش بنیان به موقع به تعهدات خود عمل کنند تا 30 درصد کارمزد مشمول تخفیف می‌شود.

حسین‌نژاد با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون به عنوان بانک توسعه‌ای کشور فعالیت می‌کند تصریح کرد: بر اساس قانون، سرمایه بانک توسعه تعاون برای پاسخگویی به نیازهای بخش تعاون باید افزایش یابد.در حال حاضر سرمایه بانک توسعه تعاون پاسخگوی نیازهای بخش تعاون نیست.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: به منظور حل مشکل بخش تعاون قانون‌گذار در نظر دارد تا از طریق بانک توسعه تعاون اعطای تسهیلات بخش تعاون را تسریع بخشد.

* ایجاد نمایندگی صندوق ضمانت در استان‌ها

وی از ایجاد نمایندگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در استان‌ها خبر داد و گفت: چند نیروی مقیم وارد استان‌ها می‌شوند.

حسین‌نژاد با بیان اینکه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دیگر صندوق ضمانت  هستیم تا چند محصول جدید را تولید کنیم. یکی از این محصول‌ها صدور ضمانت‌نامه تضمین معاملات است. همچنین یکی دیگر از محصول‌هاضمانت نامه خرید دین، معاملات و تضمین اوراق صکوک از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری است و قصد داریم این طرح را برای نخستین‌بار در مازندران به صورت پایلوت اجرا کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بیان کرد:  به عبارتی به دنبال تأمین سرمایه مالی در کوتاه مدت هستیم. به طور مثال شرکت‌های تعاونی نیازمند تأمین اعتبار از مجموعه ای هستند, که از آنها چک به عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند. برای این شرکت‌ها ضمانت‌نامه چند ماهه صادر می‌کنیم و به شرکتی که مسئول تأمین مواد اولیه است، ارائه می‌کنیم. یعنی اعتباری را برای شرکت تعاونی ایجاد می کنیم .

وی ادامه داد: از این بستر استفاده می‌کنیم تا رشد اقتصادی محقق شود. اولویت خاصی در بخش مشخصی برای اجرای این طرح‌ها نداریم اما با اجرای این طرح بیشترین گام در بخش کشاورزی است.

 حسین‌نژاد در توضیح نحوه صدور این نوع از ضمانت‌نامه بیان کرد: ضمانت‌ها به دو صورت است. اولین صورت به طور مستقیم است که شرکت‌های تعاونی به صندوق مراجعه و پس از طی مراحل مشخص ضمانت‌نامه برایشان صادر می‌شود. اما نوع دوم به این صورت است که ضمانت به صورت غیر مستقیم برای آنها صادر می‌شود.

*امکان صدور ضمانت‌نامه تا 10برابر سرمایه صندوق

 وی در پاسخ به اینکه  افزایش سرمایه صندوق تا پایان برنامه پنجم باید به سه برابر برسد، اکنون در چه وضعیتی است گفت: سرمایه صندوق در حالت اولیه 120 میلیارد تومان بوده است،  قرار بود در سنوات گذشته افزایش سرمایه برای صندوق وجود داشته باشد، باتوجه به مشکلات کشور این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر با توجه به سود انباشته سرمایه صندوق به 160 میلیارد تومان افزایش یافته است. اما با توجه به کفایت سرمایه توانایی صدور ضمانت‌‌نامه تا 10 برابر سرمایه صندوق را داریم.

حسین‌نژاد تاکید کرد: هدف اصلی صندوق کوتاه کردن صدور ضمانت‌نامه،‌تسهیل و تسریع درارائه خدمات، اطلاع رسانی و معرفی هر چه بیشتر صندوق،‌گسترش و تقویت روابط با سازمان‌های مرتبط است.همچنین مهمترین دستاورد صندوق ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صدور انواع ضمانت‌نامه به ویژه ضمانت‌نامه اعتباری است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت:در حال حاضر یکی از مشکلات در مسیر تعاونی‌ها نبود اعتبار کافی از سوی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات است.  تعاونی‌ها تمایل و تقاضا برای دریافت تسهیلات دارند، اما اعتباری از سوی بانک‌ها وجود ندارد. توان‌های بانک‌های کشور در حال حاضر برای اعتبار دهی به تعاونی‌ها اندک است و ما نیز به همان میزان حمایت می‌کنیم.  به زودی شرایطی را برای مشاوره مدیریت و رتبه‌بندی تعاونی‌ها در دستور کار داریم.

 وی درباره میزان معوقات صندوق ضمانت گفت: با توجه به اینکه نقدینگی صندوق بالا نیست، و نظارت دقیقی بوده است معوقات زیادی نداریم.  حدود 20شرکت تا کنون چند قسط خود را پرداخت نکرده اند که نزدیک به 600 میلیون تومان خسارت داده‌ایم.

 حسین نژاد درباره اینکه شرکت‌های تعاونی چند بار می‌توانند از صندوق ضمانت‌نامه دریافت کنند بیان کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ذی نفع واحد در زمان مختلف می‌تواند تا 5درصد سرمایه را بگیرد. سقف صدور ضمانت‌نامه ما 7میلیارد تومان است در صورتی که شرکتی  به طور مثال در مرحله اول  یک میلیارد و 500 استفاده کرده است می تواند در مراحل بعدی تا سقف مشخص شده از خدمات صندوق ضمانت استفاده کند که البته  خوش حسابی در صدور ضمانت نامه های بعدی موثر است.

در راستای حمایت از تعاونگران و طرح‌های تعاونی سقف صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق از 5 میلیارد تومان به 7 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این یکی از تصمیمات مهم در هفته تعاون بود.

وی با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت توسعه سرمایه‌گذاری حافظ منابع دولتی و بیت‌المال است، گفت: برای رفع بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها بین دولت و کارآفرینان باید ارتباط برقرار شود.

حسین‌نژاد نبود اعتبار دولتی در بخش تعاونی را چالش جدی دانست و ادامه داد: تا پایان سال‌جاری باید سرمایه‌گذاری و صدور ضمانت‌نامه از سوی صندوق توسعه سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای تقویت سیستم سرمایه‌گذاری موثر دانست و یادآور شد: برای ارتباط بیشتر اتاق تعاون شعبه‌ای در شهرستان‌ها ایجاد کند. برای پاسخگوی به نیاز تعاونی‌ها با بانک‌های متعددی تفاهمنامه همکاری منعقد شده است.

*مصوبه صندوق توسعه ملی نیازمند بازنگری است

حسین‌نژاد درباره برنامه‌های آینده صندوق گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود 25 میلیارد تومان درخواست داشته‌ایم و این درحالی است که ما توان صدور تا سقف 1000 میلیارد تومان اعتبار را داریم.

وی یادآور شد: تأکید بر این است که طرحی که ضمانت‌نامه دریافت می‌کند تا مرحله بهره‌برداری و بعد از آن در مرحله نظارت از سوی صندوق دنبال می شود تا مشکلی ایجاد نشود و طرحی نیاز به استمهال یا تسهیلات تکمیلی دارد با همکاری بانک‌ها پروژه نیمه‌تمام رها نشود.

وی در ادامه به قرارداد عاملیت بانک توسعه تعاون با صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه این صندوق تمایل به توسعه بخش تعاون را عنوان می‌کند ولی  نرخ سود تسهیلات صندوق افزایش پیدا کرده ضمن اینکه صندوق امسال کف 20 و 50 میلیارد تومانی برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی و صنعت و معدن در نظر گرفته است.این میزان باید به اندازه مناطق محروم که 2میلیارد تومان تعریف شد است کاهش یابد و مانند شرکت‌های دانش بنیان شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعاونی‌ها اغلب کوچک و متوسط هستند و خواسته ‌آنها مثل بنگاه‌های بزرگ نیست بعد از ابلاغ صندوق برای تعیین کف اعطای تسهیلات، از این اقدام گلایه کردند و به عبارت دیگر با این تصمیم، خدمات صندوق برای تعاونی‌ها کارایی ندارد.

حسین نژاد افزود: طی ماه‌های گذشته مکاتباتی با صندوق توسعه انجام شده است تا استثنایی برای حمایت و تأمین مالی طرح‌های بخش تعاون قائل شوند و نظر ما این است که رقم کف اعطای تسهیلات را به یک تا 5 میلیارد تومان کاهش دهند.

 گفت‌وگو از پروانه حسین‌زاده

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه