طرح فیلترهای نانو در آب شهری، نیازمند حمایت برای صنعتی سازی است

طرح فیلترهای نانو در آب شهری، نیازمند حمایت برای صنعتی سازی است

خبرگزاری تسنیم: معلول نخبه و نفر پنجم چهارمین دوره از مسابقات کشوری فناوری نانو گفت: هم اینک سه طرح اختراعی در زمینه ایده‌های تولیدی از جمله فیلترهای نانو در آب های شرب شهری آماده شده که در صورت حمایت کافی می‌توانم به مرحله تولید و صنعتی‌سازی برسانم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، عباس بهروز مغانجوقی متولد سال 1359 در سلماس است، وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان هاتف در روستای مغانجوق و متوسطه را در دبیرستان امام خمینی(ره) سلماس گذرانده است.

وی دانش آموخته رشته مهندسی شیمی محض در دانشگاه ارومیه و کارشناسی ارشد شیمی آلی در همان دانشگاه است و سابقه تدریس در درس تخصصی شیمی در موسسات مختلف آموزشی سلماس را دارد.

وی از نخبگان معلول و جوان شهرستان سلماس است که با تلاش و پشتکار فراوان توانست در چهارمین دوره از مسابقات کشوری نانو از میان 6 هزار و 240 داوطلب شرکت‌کننده در این رقابت علمی از 16 نهاد ترویجی فناوری نانو در سراسر کشور با کسب امتیاز 5502 صاحب مقام پنجم شود و با دریافت تاییدیه ستاد توسعه فناوری نانو مجوز توانایی آموزش این علم را برای فراگیران دریافت کند.

گفتگوی صمیمی تسنیم با وی در مورد مسائل طول دوره تحصیل و تحقیقاتش به همراه تشریح برخی موضوعات و مشکلات مقابل راه پیشرفتش در پی می‌آید.

تسنیم:با تبریک افتخار آفرینی شما جوان نخبه برای سوال اول درباره تحقیقات و مطالعات خود در مورد علم نانو توضیحاتی ارائه کنید؟

بهروز: تحصیلات عالی بنده در رشته شیمی آلی بوده است ولی با ایجاد زیرساختهای اولیه فعالیت در مورد این علم جدید با خرید و راه‌اندازی دستگاه های مرتبط توسط خیرین آموزشی سلماس در پژوهش سرای علمی این شهرستان و با تصمیم اداره آموزش و پرورش سلماس با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو مبنی بر احداث نهاد ترویجی علم نانو، تحقیقات و مطالعات اصلی خود را بدلیل نیاز موجود برای فعالیت مدرسین متخصص در این‌باره به‌طور جدی شروع کردم و در حال حاضر تا مرحله‌ شرکت در مسابقات ملی فناوری نانو و کسب مقام پنجم کشوری به همراه مدرک توانمندی تدریس سطح الف از سوی ستاد توسعه ناوری نانو پیش رفته‌ام.

تسنیم: فعالیت و همکاری شما با ستاد توسعه فناوری نانو چگونه است؟

بهروز: ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو در شهریورماه 1382 به دستور رئیس‌جمهور وقت آغاز به فعالیت کرده است که از مهمترین فعالیت‌ها و وظایف آن تدوین اولین سند راهبردی برای توسعه فناوری ‌نانو در کشور با عنوان سند راهبرد آینده، ورود سیستماتیک به سیاستگذاری علم و فناوری نانو،  ارزیابی سیاستها و نظارت بر اجرای برنامه ­های توسعه علم و فناوری‌نانو در کشور و به طور کلی فراهم آوردن ظرفیت لازم جهت ترویج و آموزش این علم نوین در راستای اهداف کلان ملی در بین اقشار مختلف علمی، دانش‌آموزان و دانشجویان است که بنده با توجه شروع مطالعات خود در حوزه فناوری نانو به عنوان یکی از محققان و فعالان علم نانو در شهرستان سلماس فعالیت می‌نمایم.

تسنیم: آیا قبلا سابقه تحقیقات خاصی را داشته‌اید؟

بهروز: در این باره لازم است توضیحاتی از دوران ابتدای انتخاب رشته‌ام بازگو کنم که رتبه قبولی کنکور کارشناسی بنده 290 بوده و حتی با این رتبه توانایی پذیرش در رشته‌ پزشکی را هم داشتم ولی با توجه به شرط لازمه سلامت کامل در رشته پزشکی و علاقه خاص خودم برای ادامه تحصیل در رشته‌‌ای کاربردی و آزمایشگاهی توفیقی اجباری شد تا رشته مهندسی شیمی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم و با توجه به شرایط آزمایشگاهی و تحقیقی رشته مهندسی شیمی، پایان‌نامه تحصیلات دوره کارشناسی ارشد را در مورد تولید داروهای ضد باکتری و ضد بیماری و با تکمیل کردم.

همچنین بنده سه طرح اختراعی آماده در زمینه ایده‌های تولیدی مانند فیلترهای نانو در آبهای شرب شهری را دارم که در صورت حمایت کافی می‌توانم به مرحله تولید و صنعتی‌سازی برسانم.

تسنیم: آیا به نتیجه‌ای کاربردی  رسیده‌اید؟

بهروز: برای ساخت دارو به جز مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی مراحل تست میکروبی، حیوانی و سپس تست های محدود بالینی باید انجام پذیرد که تحقیقات بنده در مرحله تست میکروبی در دانشکده پزشکی دانشگاه ارومیه به نتیجه مثبت رسید ولی نکته قابل تامل این است که برای مراحل بعدی حمایت سرمایه‌گذاران و کارخانه‌های داروسازی لازم بود که متاسفانه با وجود انجام مکاتبات و مذاکرات با چند کارخانه‌ فعال در امر داروسازی، هیچ حمایتی از این طرح انجام نشد و تا کنون در مرحله پایان‌نامه راکد مانده است.

تسنیم:بر چه اساسی می‌توانید اعتبار و نتیجه‌یابی مثبت تحقیقاتتان را تایید کنید؟

بهروز: برای تایید مراحل تحقیقات و مطالعات در این موضوع می‌توان به تدوین مقاله بین‌المللی ISI و چاپ آن در مجلات علمی معتبر دنیا استناد کرد.

تسنیم: عامل اصلی رسیدن خود به این مرحله از توانایی علمی را چه می‌دانید؟

بهروز: اولین نکته را توجه و کمک خداوند متعال و پشتیبانی مستمر خانواده‌ام و عامل بعدی را عدم نا امیدی در مواجهه با شکست‌‌ها می‌دانم.

تسنیم: می‌توانید یک عنوان از موارد عدم ناامیدی خود را ذکر کنید؟

بهروز: بنده 4 بار متوالی در آزمون دکتری موفق به قبولی شده و در گذر از مرحله مصاحبه با مشکل مواجه گشتم، ولی هیچ وقت نا امید نشده و همچنان در حال تلاش برای ادامه راه بزرگ علم و دانش هستم به طوریکه نه تنها در رشته تخصصی خود، بلکه در علم نانو فعالیت خود را آغاز کرده و به لطف خداوند موفق به پیشرفت قابل توجهی در‌این‌ فناوری شده‌ام.

تسنیم: چه اندازه برای پیشرفت تان از طرف مسئولین حمایت شده‌اید؟

بهروز: تاکنون هیچ حمایت خاصی از بنده نشده است.

تسنیم: چه افقی را برای پیشرفت علمی خود در نظر دارید؟

بهروز: ترویج فناوری نانو در سطح دانشجوبان و دانش‌آموزان، ادامه تحقیقات و مطالعات در ضمینه فناوری نانو و ادامه تحصیل در مقطع دکتری نانو شیمی از جمله اهداف من برای افزایش سطح علمی خود و سایر همشهریانم است.

تسنیم: انتظارتان از مدیران و روسای دستگاه‌های دولتی چیست؟

بهروز: توسعه علم در هر منطقه‌ و جلوگیری از مهاجرت نخبگان از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و به همین ترتیب به کشورهای دیگر مستلزم ایجاد امکانات و زیرساختهای مطالعاتی، تحقیقاتی، عملیاتی و اجرایی با حمایتهای مادی و معنوی است که در این راستا از مسئولان انتظار داریم با فراهم نمودن منابع و امکانات تحقیقاتی، رفع مشکلات و موانع اداری و قانونی برای جذب مدرسین فناوری نانو، افزایش بودجه‌های مطالعاتی و ایجاد پشتوانه‌های شغلی برای فعالین در این زمینه، بستر را برای پیشرفت روزافزون سطح علمی کشور عزیزمان فراهم کنند.

تسنیم: سخن پایانی؟

بهروز: از تمام مسئولان و کسانی که امکانات و اختیاراتی در ضمینه هزینه‌های علمی و سهولت‌سازی تحقیقات و مطالعات در اختیار دارند درخواست دارم نهایت تلاش خود را برای توسعه علوم انجام دهند و از ظرفیت بزرگ استعداد و هوش بالای مردم کشورمان به طور موثر بهره‌برداری نمایند تا هم از مهاجرت نیروهای خلاق و مبتکر کاسته شود و هم سبب اعتلای هرچه‌ بیشتر مقام علمی میهن اسلامی‌مان شود.

گفت وگو از ناصر طالب زاده

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon