شبکه ملی اطلاعات ایران طرح جالبی است/گوگل به فکر بازار ایران باشد

شبکه ملی اطلاعات ایران طرح جالبی است/گوگل به فکر بازار ایران باشد

خبرگزاری تسنیم: عضو تیم کیفی‌سازی نتایج گوگل گفت: راه‌اندازی شبکه بومی ارتباطات تجربه موفقی در چین و برزیل است و شبکه ملی اطلاعات ایران نیز به شرط داشتن محتوای غنی و کافی می‌تواند بر این تجارب بیفزاید.

کاسپر زیمنسکی مدیر ارشد سابق وب اسپم گوگل که چندی پیش در سفری کاری به ایران آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، فیلترینگ محتوای شبکه‌های باز در دنیا را امری رایج دانست و در پاسخ به اینکه محدودسازی در چه کشورهایی رواج دارد؟، گفت: فیلترینگ در تمامی کشورهای دنیا با توجه به گرایشات و تمایلات فرهنگی، سیاسی و مذهبی آنها وجود دارد و بعید است کشوری بدون استفاده از این ابزار قادر به مقابله با هجمه‌های فرهنگی و مخصوصا سیاسی باشد.

وی عنوان کرد: فیلترینگ بیش از آنچه که ابزاری برای محدودیت محتوای غیراخلاقی و مستهجن باشد، عامل پیشگیرانه برای برخی اعمال مجرمانه است.

او درباره سبک و سیاق محدودسازی در کشورهای مختلف گفت: برخی کشورها مستقیما فیلترینگ را اعمال می‌کنند و دسترسی به محتوا را محدود می‌کنند؛ برخی دیگر از کشورها زیرساختی را فراهم آورده‌اند که به هیچ عنوان محتوای مستهجن قابلیت ورود به شبکه را ندارد.

این مدیر وب اسپم گوگل با تأکید بر اینکه بیشتر محتوای اسپم‌ها مربوط به محتوای مستهجن است، ابراز کرد: معدود کشورهایی هستند که نه فیلترینگ اعمال کنند و نه شبکه منحصر به فرد برای مدیریت محتوا داشته باشند. اما با این حال کشورهایی که چنین ابزاری نداشته باشند سعی می‌کنند کاربران خود را در قبال تعهداتی که می‌گیرند، پایبند به قوانین عرفی کنند.

زیمنسکی در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات ایران که قرار است زیرساختی داخلی با محتوایی بومی که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، داشته باشد گفت: خاطرم هست که دو سه سال گذشته این پروژه در ایران مطرح شد اما به واقع اطلاعات دقیقی از آن ندارم؛ تنها شنیده‌ام که قرار است شبکه‌ای با محتوای انحصاری و مدیریت شده راه‌اندازی شود.

وی افزود: چین، برزیل و بسیاری از کشورها تجربیاتی خوب در این زمینه داشته‌اند و علی‌رغم اینکه کارشناسان بسیاری این کار را نشدنی می‌دانستند اما اکنون شاهدیم که بی هیچ عیب و نقصی از شبکه داخلی خود استفاده می‌کنند.

این عضو مدیریتی سابق گوگل درباره اقدامات اندیشیده شده از سوی گوگل برای حفظ جایگاه خود در این بازارها عنوان کرد: گوگل جایگاهش تثبیت شده است و باید به فکر این باشد تا نیاز تمامی سلیقه‌ها را برآورده کند. کشورهایی که زیرساخت‌های خود را داخلی می‌کنند و به فکر محتوای بومی می‌افتند اکثرا به دلیل عدم توانایی در رقابت با محتوای گسترده جهانی و روی وب است اما همین کشورها برای محتوای خود نیز نیازمند موتور جست‌وجو بهینه شده هستند.

او افزود: به عقیده من گوگل جایگاهش را از دست نخواهد داد اما باید به فکر توسعه پنل‌های انحصاری برای مناطق مختلف باشد زیرا بسیاری از کشورها به دلیل حجم انبوه اطلاعات در وب، تصمیم دارند برای جلوگیری از محتوای غیر مفید، شبکه‌های داخلی خود را توسعه دهند.

زیمنسکی گفت: بقای گوگل به توجه و بهره‌برداری از خدمات آن است؛ شاهد هستیم که گوگل با داشتن بازار عظیمی از تقاضاها اما باز هم برای شخصی‌سازی موتور خود برای چینی‌ها، به مدیران این کشور پیشنهاد می‌دهد تا شاید بتواند جایگاه بایدو را کسب کند.

وی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را الگویی جالب دانست و ابراز کرد: موفقیت در اجرای چنین پروژه‌ای قطعا نظر کشورهای بسیاری که در امر فیلترینگ ضعیف هستند را بر‌می‌انگیزد اما پیش از اجرای چنین طرح‌هایی باید از وجود محتوای کافی در شبکه اطمینان داشت زیرا کاربران با وجود اینترنت جهانی می‌اندیشند و خود را نیازمند همه نوع اطلاعاتی می‌دانند.

این عضو تیم کیفی‌سازی نتایج گوگل در پایان گفت: گوگل امکان این را دارد که براساس نیاز و درخواست کشورهای مختلف، محتوای شخصی‌سازی و مدیریت شده‌ای را ارائه کند؛ در واقع چنین موضوعی به عنوان یک مزیت حقوقی باید وجود داشته باشد تا هویت فرهنگی کشورها در فضای مجازی حفظ شود.

کاسپر زیمنسکی مدیر سابق بخش وب سپم گوگل از سال 2006 تا 2013 بوده است.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک