ویترین مطبوعات آمریکا/ جنگ غیرقانونی اوباما


ویترین مطبوعات آمریکا/ جنگ غیرقانونی اوباما

خبرگزاری تسنیم: نویسنده مقاله مجله پولتیکو بر این نظر است که چون داعش مستقیما علیه منافع آمریکا حمله ای نداشته ، پس آمریکا نیز نمی تواند با داعش وارد جنگ شود.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین سرمقاله های امروز آمریکا داشته است که در زیر مشاهده می کنید:

بازتاب گذشته در سیاست جدید خاورمیانه ای آمریکا

 

دویلی مک ناماس نویسنده سرمقاله نشریه لس آنجلس تایمز درباره رویکرد ایالات متحده در قبال خاورمیانه است که نگاهی به خلاصه آن داشته ایم:

کابوس این روزهای دولت اوباما گروه تروریستی داعش و مقابله با آن شده است. گروهی که می توانست به بغداد حمله کرده و سرزمین های بیشتری را در اختیار قرار دهند.

بسیاری از آمریکایی ها، داعش را به عنوان یک تهدید تروریستی و نسخه جدیدی از القاعده می بینند. این همان تصویری است که اوباما نیز بر آن تاکید دارد. اما داعش چیزی بیش از این است. یک ارتش شورشی که بر واحد های نظامی سنتی در سوریه و عراق غلبه کرده و با ضبط سلاح، قدرت را به دست گرفته است.

بدین ترتیب این گروه خطری برای همه کشورهای خاورمیانه محسوب می شود. خاورمیانه همیشه برای ایالات متحده یک مساله بوده است، حتی اگر رئیس جمهور بر محوریت مراکز دیگر تاکید داشته باشد. این مساله نیز تنها به خاطر نفت، اسرائیل و یا تروریسم هم نیست، اگرچه این مسائل نیز اهمیت بسیار دارد اما پس از گذشت بیش از یک دهه جنگ و انقلاب ، نظم قدیمی خاورمیانه از بین رفته است. جنگ و بیداری موجب تضعیف رژیم های قدیمی شده اما منجر به جایگزینی نظام های کارآمد نشده است. بهار عربی موجب گشودن درهای جدید رادیکالیسم اسلامی، فرقه گرایی و قوم گرایی شده است. بدین ترتیب اولویت هر رئیس جمهور امریکا باید ایجاد نظم جدید در خاورمیانه باشد.

این کار آسان نخواهد بود. خصوصا اینکه آمریکایی ها به دنبال آنند تا رد پای کمی در منطقه از خود به جا بگذارند. اما اوباما نیز با کسب این هدف موافق است. از جمله نشانه های این امر، تصمیم وی برای بازگشت نظامی به عراق است . بدین ترتیب می توان دریافت که اولویت نخست آمریکا در منطقه و پس از مواجهه با تهدید داعش دموکراسی نیست بلکه ثبات است. بدین ترتیب به نظر می رسد سیاستی که بیش از نیم قرن و تا پیش از حمله به عراق در سال 2003، دنبال می شد بار دیگر تکرار می شود.

 

جنبه اقتصادی انتخاب اسکاتلندی ها

 

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز، نگاهی به رفراندوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا داشته است که نگاهی به خلاصه آن داشته ایم:

حامیان استقلال اسکاتلند در رفراندوم روز پنج شنبه بر این نظرند که جدایی از بریتانیا به اسکاتلند قدرت مورد نیاز برای ساخت یک کشور موفق و جامعه عادلانه تر را خواهد داد. علاوه بر آن جدایی از بریتانیا به حکومت اسکاتلند اجازه می دهد که مسیر خود را به سوی جامعه ای نزدیک تر به یک کشور اسکاندیناوی پیش برد. اما اگر اسکاتلند از بریتانیا جدا شود با خطرات بزرگی مواجه خواهد بود.

اقتصاد اسکاتلند به شدت به خدمات مالی و تولید نفت وابسته است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی، وضعیت به مراتب بهتری دارد. برای مثال نرخ بیکاری 6.4 درصد است که نسبت به نرخ 11.5 درصدی کشورهای حوزه اروپا پایین تر است. اما استقلال می تواند اسکاتلند را در مقابل مشکلات جدید آسیب پذیر کند، مشکلاتی که به راحتی از بین نخواهد رفت. رهبران استقلال اسکاتلند بر این نظرند که حتی پس از استقلال نیز همچنان از پوند بریتانیا استفاده خواهند کرد. این نظر می تواند اتحاد سیاسی را از بین برد.

رکود اقتصادی کشورهایی همچون یونان، ایرلند و اسپانیا، اغلب به این دلیل گسترش یافت که این کشورها بانک های مرکزی مستقل خود را نداشتند و بر طبق سیاست های نهاد های پولی اتحادیه اروپا و بانک جهانی کار می کردند. این سناریو می تواند برای اسکاتلند نیز تکرار شود.

اسکاتلند مستقل می تواند آسیب پذیری بیشتری نسبت به تولید نفت و گاز در آب های شمالی داشته باشد. ملی گرایان بر این نظرند که بیش از 90 درصد از درآمد مالیاتی این تولید از آب های اسکاتلند می آید. اگرچه این رقم بالاست اما تولیدات آب های شمالی از سال 1999 کاهش داشته است. در سال مالی 14-2013، تولید نفت و گاز 4.7 میلیارد یورو (7.6 میلیارد دلار) در درآمد های مالیاتی بریتانیا ایجاد کرد.

رهبران احزاب سیاسی اصلی پارلمان بریتانیا وعده داده اند که استقلال بیشتری به اسکاتلند در زمینه مالیات و سیاست های هزینه ای خواهد داد ، در صورتی که اغلب اسکاتلندی ها در این رفراندوم رای منفی دهند.

 

جنگ غیرقانونی اوباما

 

مجله پولتیکو در یادداشتی به قلم مری الن او کولن نوشته است داعش هیچ گاه به آمریکا حمله نکرده است اما چرا آمریکا به آن حمله نموده است؟

باراک اوباما تاکید نموده است که قدرت و اختیار لازم برای حمله هوایی علیه داعش را دارد. اما وی اشتباه می کند و باردیگر آمریکا را در مسیر یک جنگ غیر قانونی و ناموثر قرار خواهد داد. اگرچه به دلیل اقدامات و جنایت های غیرانسانی داعش، حمایت از اقدام نظامی علیه آن ها رو به افزایش است اما این اقدام موجب از بین رفتن خشونت در عراق و سوریه نخواهد شد.

بر اساس حقوق بین الملل استفاده از زور برای دفاع از خود در صورت حمله مسلحانه علیه یک کشور مجاز است. بر اساس این قانون ایالات متحده تنها یک بار مجاز به استفاده از زور شد : 11 سپتامیر 2001 که منجر به حمله به افغانستان گشت. بر اساس حقوق بین الملل کشوری نمی تواند به قلمرو کشور دیگر بدون اجازه صریح دولت حمله کند. در زمینه داعش نیز آمریکا به رضایت بشار اسد نیاز دارد. سخنگوی اسد نیز گفته است تنها درصورتی که درخواست رسمی دریافت شود، اسد رضایت خواهد داد.

این نخست بار نیست که آمریکا جنگی را آغاز می کند که سوالات قانونی زیادی درباره آن وجود دارد. کافی است نگاهی به اقدامات آمریکا در یمن، سومالی، لیبی و پاکستان بیندازید. ایالات متحده از 11 سپتامبر تا کنون بارها از قدرت غیرقانونی استفاده کرده است. بحران های امروز عراق نتایج حمله غیر قانونی سال 2003 آمریکا و هزینه میلیاردها دلار است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان