استقلال اسکاتلند و سرنوشت مبهم پادشاهی متحد


استقلال اسکاتلند و سرنوشت مبهم پادشاهی متحد

خبرگزاری تسنیم: در حالی فرصت چندانی به برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند باقی نمانده است ولی هنوز وضعیت آینده استقلال این کشور و پادشاهی متحد بریتانیا مشخص نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که حامیان و مخالفان استقلال اسکاتلند رقابت تنگاتنگ و نزدیکی را در آستانه برگزاری این همه پرسی دارند.

بر اساس این گزارش از 4 نظرسنجی جدید انجام شده 3 نظرسنجی نشان می دهد که حامیان اتحاد بریتانیا با فاصله 2 تا 8 درصدی از طرفداران استقلال اسکاتلند جلوتر هستند ولی نظرسنجی موسسه آی سی ام حاکی از آن است که 54 درصد مردم از استقلال اسکاتلند حمایت می کنند و 46 درصد نیز خواستار اتحاد این کشور در کنار انگلیس هستند.

آلکس سالموند رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز در مصاحبه با بی بی سی تاکید کرد که وی نسبت به پیروزی در همه پرسی 18 سپتامبر اطمینان دارد. وی تصریح کرد که اولویت پس از برگزاری همه پرسی متحد کردن مردم اسکاتلند و تلاش برای ساختن آینده ای خوب برای کشور خواهد بود.

سالموند افزود: ما به دنبال پیروزی با یک رای نیستیم. ما قصد دارین تا اگر بتوانیم به اکثریت باثباتی در این همه پرسی دست یابیم.

آلیستر دارلینگ وزیر دارایی سابق انگلیس و رهبر کمپین "با هم بهتر" نیز هشدار داد که اگر اسکاتلندی ها به جدا شدن از پادشاهی متحد رای بدهند این تصمیمی برگشت ناپذیر خواهد بود.

مقام های دولت لندن وعده داده اند که در صورت رای مخالف مردم اسکاتلند به استقلال این کشور حاضر هستند تا قدرت و اختیارات بیشتری را به دولت این کشور بدهند.

مردم اسکاتلند قصد دارند برای نخستین بار در 307 سال اخیر در خصوص استقلال این کشور از پادشاهی متحد بریتانیا تصمیم گیری کنند. بیش از 4 میلیون اسکاتلندی واجد شرایط رای دهی هستند. سئوال مطرح در این همه پرسی این خواهد بود: "آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد؟"

هفته گذشته نیز دو بانک بزرگ اسکاتلندی یعنی رویال بانک و لیودز هشدار دادند که در صورت استقلال اسکاتلند فعالیت خود در این کشور را محدود خواهند کرد و بخش عمده فعالیت های خود را به انگلیس منتقل می کنند.

رویال بانک اسکاتلند از سال 1727 میلادی تاکنون به فعالیت خود ادامه داده و بیش از 11500 کارمند دارد. این بانک اعلام کرده است که این تصمیم را به این علت اتخاذ کرده است که استقلال اسکاتلند موجب ایجاد نااطمینانی هایی می شود که بر توانایی این بانک برای استقراض تاثیر منفی خواهد داشت.

گروه بانکی لیودز نیز که 25 درصد سهام آن در اختیار دولت انگلیس است اواخر روز گذشته تایید کرده است که در صورت استقلال اسکاتلند بخش زیادی از فعالیت خود را به انگلیس منتقل خواهد کرد.

برخی رهبران ملی گرای اسکاتلند نیز بر لزوم ملی شدن شرکت های بزرگ از جمله بریتیش پترولیوم پس از استقلال اسکاتلند تاکید کرده اند.

نتایج تازه ترین گزارش منتشر شده نشان می دهد که نگرانی سرمایه گذاران نسبت به استقلال اسکاتلند از انگلیس موجب شده تا روند خروج سرمایه از انگلیس طی ماه گذشته با رشد چشمگیر و فزاینده ای روبرو شود.

نگرانی سرمایه گذاران نسبت به تبعات مالی و اقتصادی استقلال اسکاتلند موجب شده تا میزان خروج دارایی های مالی و سرمایه از انگلیس طی ماه گذشته به بالاترین حد خود از زمان وقوع بحران مالی 2008 میلادی برسد.

آمارهای جمع آوری شده توسط موسسه "کراس بوردر کاپیتال" نشان می دهد طی ماه گذشته بیش از 27 میلیارد دلار سرمایه و دارایی مالی از انگلیس خارج شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها به 8.9 میلیارد دلار رسیده بود. این میزان خروج سرمایه از انگلیس از بحران اقتصادی و مالی 2008 میلادی بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان