ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در سیستان امنیت ملی کشور را تقویت می‌کند

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در سیستان امنیت ملی کشور را تقویت می‌کند

خبرگزاری تسنیم: سیستان به عنوان تنگه احد یا نگین انگشتری جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور به سبب خشکسالی‌های متوالی و عدم توجه کافی مبدا مهاجرت‌های بسیاری است، ایجاد منطقه آزاد تجاری علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی موجبات تقویت امنیت ملی را فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، سیستان منطقه‌ای است که به تعبیر بزرگان انقلاب از آن به عنوان تنگه احد یا نگین انگشتری جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور نام برده شده است.

آثار و میراث  به‌جا مانده از دوران‌های ماقبل تاریخ و تاریخی و اسلامی مظهر مدنیت و شهرنشینی فلات شرقی ایران و حلقه اتصال تمدن‌های شرق و غرب در گذشته، و امروز با دست‌های آشکار و پنهان دشمنان این خطه به سرکردگی انگلیس و آمریکا از یک سوی و بی تدبیری و عدم برنامه‌ریزی اصولی و بستن مرز به عنوان یک فرصت به روی مردم تنها در این نقطه از مرزهای طولانی کشور  از سوی دیگر در حال اضمحلال و نابودی است.

امروز این پایگاه مقاوم و صبور جمهوری اسلامی در مرزهای شرقی به علت نبود ثبات و پایداری حاکمیت در افغانستان و عدم توانایی دیپلماسی کشور طی سال‌های گذشته در برقراری حق‌آبه سیستان منجر به خشکسالی‌های پی در پی و از بین رفتن پوشش انبوه نیزارهای تالاب‌های بین‌المللی هامون که بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور و منشاء حیات، اشتغال و معیشت دامداران و صیادان و تلطیف کننده هوای منطقه بوده به کانون طوفان‌های وحشتناک و حرکت‌ شن‌های روان تبدیل گشته به نحوی که امروز از آسمان آن برسر مردم خاک می‌بارد و از زمین تبدار و خشک کویریش آتش زبانه می‌کشد.

از همین روی برای بررسی چگونگی برون رفت از این مشکل گفت‌وگویی با عباس میرحسینی، نماینده مردم سیستان در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی صورت گرفته که تقدیم نگاه ارزشمند شما می‌شود.......

عباس میرحسینی در سر آغاز گفت‌وگو اظهار کرد: قبل از هر چیز بگویم که مواردی را که قرار است با شما در میان بگذارم قبلا طی نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارسال شده است. در واقع سیستان بنا به شرایطی که امروز دارد بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: نظر به سیاست‌های عدالت محور دولت تدبیر و امید و تلاش گسترده‌ای برای ارتقا سطح معیشت و درآمد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و بر اساس تکالیف تعیین شده در سند چشم‌انداز  و جدول 106 برنامه عملیاتی تحت عنوان تقویت اقتصاد مرزنشینان اتفاقات بسیار خوبی انتظار می‌رود.

نماینده مردم سیستان در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بسته اجرایی وزارت کشور موضوع ماده 217 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ایجاد چهار منطقه آزاد تجاری صنعتی خشکی در مرزهای شرق، غرب، شمال و جنوب کشور که قبلأ به تأیید معاونت وقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیشین رسیده و در جلسه 23/7/1391 هیئت وزیران دولت قبل نیز به تصویب رسیده است که تاکنون اجرا نشده است.

میرحسینی تصریح کرد: پنج دلیل برجسته و منحصر بفرد، سیستان را برای ایجاد  "منطقه آزاد تجاری صنعتی " به عنوان هدیه ویژه دولت فعلی در اولویت قرار می‌دهد که با تشکیل کمیته ویژه‌ای با موضوع بررسی راهکارهای نجات سیستان و جلوگیری از مهاجرت مردم و تخلیه این پایگاه مقاوم می‌توان، نسبت به اجرایی کردن آن اقدامات ارزنده‌ای انجام داد.

نماینده مردم سیستان در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تنها بازار فروش محصولات تولیدی مازاد بر مصرف واحدهای صنعتی داخل کشور، افغانستان است به همین دلیل منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در بین مناطق آزاد کشور تنها منطقه‌ای خواهد بود که به عنوان پشتوانه بسیار قوی از واحدهای تولیدی کشور عمل و ارزش افزوده مناسبی را نصیب کشور خواهد کرد.

منطقه آزاد تجاری در سیستان، ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور خواهد کرد

وی گفت: از سوی دیگر، تنها بازار فروش دام کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان، سیستان است و به همین دلیل منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان  در بین مناطق آزاد کشور تنها منطقه تأمین کننده گوشت قرمز کشور بدون پرداخت ارز خواهد بود که با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از پرواربندی صنایع کشتار و بسته‌بندی و صنایع جانبی آن می‌تواند زمینه‌های اشتغال‌زایی وسیعی را فراهم کند و از این جهت نیز ارزش افزوده بالایی را نصیب کشور خواهد کرد.

میرحسینی خاطرنشان کرد: در منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشورهای همسایه، واردات کالاهای لوکس و تجملی و غیر ضرور، حداقل ممکن خواهد بود و به جای آن تأمین کالاهای مورد نیاز کشور نظیر گوشت، برنج و چای که همه ساله با پرداخت میلیون‌ها ارز  وارد کشور می‌شود بدون پرداخت ارز تأمین خواهد شد.

سیستان پایگاه قوی مقابله با تحریم‌های استکبار در تامین کالاهای استراتژیک است

نماینده مردم سیستان در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر مطالب فوق، منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان به دلیل وابستگی‌های قومی و تعاملات مرزی بالا با کشور افغانستان پایگاه قوی مقابله با تحریم‌های استکبار در تأمین کالاهای استراتژیک مصرفی و صنعتی کشور که با حمل بار به مقصد افغانستان از هر گوشه دنیا و تخلیه آن در سیستان و انتقال به داخل کشور کاملأ اجرایی خواهد بود.

وی بیان کرد: با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان هدف استراتژ یک نظام مبنی بر حفظ و تقویت جمعیت منطقه، نه‌تنها تامین و سیل مهاجرت متوقف خواهد شد بلکه بر عکس قوم مهاجر سیستانی که در اقصی نقاط کشور در ادوار گذشته به علت خشکسالی‌های متوالی و عدم حمایت حکومت‌های گذشته و دسترسی درباریان و سرمایه‌داران درباری به نیروی کار ارزان و توانمند، کوچانده و آواره شدند به علت تعلق خاطر و وابستگی‌های قومی و از همه مهم‌تر اشتغال و کسب معاش به زادگاه خویش باز خواهند گشت.

میرحسینی گفت: تأثیر توسعه سیستان بر امنیت ملی، جلگه مسکونی کوچک منطقه سیستان که با شعاع حدود 30 کیلومتر بیش از 800 روستا را در قالب پنج شهرستان در خود جای داده است با آثار باستانی به‌جا مانده نظیر شهرسوخته، به عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری و حلقه اتصال تمدن هند و چین با تمدن بین‌النهرین و مصر باستان بوده و از رونق اقتصادی بسار بالایی برخوردار بوده است.

نماینده مردم سیستان در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سیستانی که در روزگاری لقب انبار غله خاورمیانه را به خود می‌گیرد امروز به کانون طوفان‌های وحشتناک و حرکت  شن‌های روان تبدیل گشته به نحوی که از آسمان آن بر سر مردم خاک می‌بارد و از زمین تبدار و خشک کویریش آتش زبانه می‌کشد و در حال تخلیه از ساکنان اصیل و بومی خود می‌شود در حالی که این دژ مستحکم مرزهای شرقی و گلوگاه کویر، محل تلاقی کویرهای خالی از سکنه کشور تا شهرستان ورامین استان تهران است.

میرحسینی افزود: محور خالی از سکنه بین زابل و نهبندان، محور خالی از سکنه بین زابل و زاهدان و محور خالی از سکنه بین کرمان و سیستان و بلوچستان به سمت طبس، هر سه محور فوق در دهستان سفیدآباد منطقه سیستان بهم متصل و تا تهران ادامه خواهد داشت و این مصداق همان تعبیر تنگه احد است که تأثیر حفظ این تنگه عامل بسیار موثری در تقویت امنیت ملی خواهد بود.                                                                                            

وی گفت: امیدواریم با توجه به اهمیت سیستان در تامین امنیت ملی و از همه مهم‌تر شیوه اسف بار زندگی سیستانیان در شرایط فعلی توجه ویژه به تبدیل این سامان به منطقه آزاد تجاری صنعتی در اولویت برنامه‌های دولت تدبیر و امید قرار گیرد.

علی فیروزکوهی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon