نام ۳ شرکت ایرانی در فهرست ۱۰ غول‌ پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا

نام 3 شرکت ایرانی در فهرست 10 غول‌ پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا

خبرگزاری تسنیم: در میان ۱۰ شرکت بزرگ پتروشیمی منطقه خاورمیانه و آفریقا ۳ شرکت از ایران قرار گرفته اند و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با فروش ۸.۱۱ میلیارد دلاری در رتبه سوم جای گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی آیسیس در گزارشی به معرفی 10 شرکت پتروشیمی بزرگ منطقه خاورمیانه و آفریقا پرداخته است. بر اساس این گزارش، شرکت سابیک عربستان همچنان بزرگترین بازیگر صنعت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و آفریقا به شمار می رود و حجم فروش این شرکت حدود 5 برابر نزدیک ترین رقیبش یعنی شرکت ساسول آفریقای جنوبی می باشد.

حجم مبادلات تجاری سابیک در سال 2013 به 189 میلیارد ریال سعودی معادل 50.4 میلیارد دلار رسید.

ساسول آفریقای جنوبی با فروش 10.65 میلیارد دلاری رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش از میان 10 شرکت بزرگ پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا 3 شرکت به ایران اختصاص دارد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با فروش 8.11 میلیارد دلاری در سال 2013 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

شرکت توسعه نفت و گاز پارس با فروش 5 میلیارد دلاری در رتبه پنجم و شرکت تاپیکو نیز با فروش 3.79 میلیارد دلاری در رتبه هفته جای گرفته اند.

بر اساس این گزارش شرکت آی سی ال هند با فروش 6.27 میلیارد دلاری در رتبه چهارم، تصنیع عربستان با فروش 4.8 میلیارد دلاری در رتبه ششم، یک شرکت از فلسطین اشغالی در رتبه هشتم، شرکت صنایع قطر با فروش 3.06 میلیارد دلاری در رتبه نهم و شرکت عربستانی پترو رابغ با فروش 2.06 میلیارد دلاری در رتبه دهم قرار گرفته اند.

تغییر بزرگ در رتبه بندی شرکت های پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا با حذف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اتفاق افتاده است. این شرکت در سال 2012 با 9 میلیارد دلار فروش در رده سوم منطقه و پنجاهم جهان قرار گرفته بود. خصوصی سازی بخش نفت و پتروشیمی در ایران موجب ایجاد 3 بازیگر جدید شده است که در رده بندی امسال جای گرفته اند: صنعت پتروشیمی خلیج فارس، توسعه نفت و گاز پارس و تاپیکو که شرکت پی آی سی کویت و ای ای سی آی افریقای جنوبی را از جمع ده شرکت برتر خارج ساخته اند.

معاون وزیر نفت ایران و رئیس مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در یازدهمین نشست بین المللی صنعت پتروشیمی ایران که اخیرا در تهران برگزار شد گفت، این شرکت که تحت نظر وزارت نفت ایران فعالیت می کند، تغییرات گسترده ای را شاهد بوده است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یک شرکت هولدینگ، قبلا بیش از 50 شرکت تولیدی و خدماتی داشت، اما اکنون اکثر این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شده اند.

تنها واحدهای دولتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اکنون آر اند دی، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و پروژه پتروشیمی 4 میلیارد دلاری دماوند هستند.

وی افزود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنان به عنوان یک شرکت فعال در زمینه نظارت و توسعه به کار خود ادامه خواهد داد. این شرکت زیرساخت ها و انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را فراهم خواهد ساخت.

انتهای پیام/ 46

 

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه