نشست نمایشی پاریس؛ توزیع نقش‌ها به کارگردانی آمریکا

نشست نمایشی پاریس؛ توزیع نقش‌ها به کارگردانی آمریکا

خبرگزاری تسنیم: امروز در شهر پاریس نشست به اصطلاح ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش برگزار می شود، در نشست امروز قرار است نقش ها بین بازیگران نمایش جنگ آتی توزیع شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، امروز قدرت های بین المللی و قدرت های منطقه ای صاحب نفوذی که در طرح گنگ آمریکا برای مبارزه با تروریسم می خواهند شرکت کنند، قرار است با پدیده تروریسمی مبارزه کنند، که خود در مبارزه برای گسترش نفوذ خود در مشرق عربی آن را ایجاد کرده‌اند.

این گروه‌ها امروز در حالی می خواهند در پاریس پایتخت فرانسه گردهم آیند که قرار است در این نشست نقش های باقی مانده را بین یکدیگر توزیع کنند، تا از این طریق سرنوشت باقی مانده جغرافیای سیاسی بجای مانده از قرن گذشته را تعیین کنند.

این اقدامات قرار است از یک پایتخت اروپایی آغاز شود، این همان شیوه ای است که از دیرباز و در طول دهه های گذشته به آن عادت کرده ایم، هم اکنون پایتخت های کشورهای اروپایی در این باره خبره شده اند، تا نشست های بین المللی دیپلماتیک را در این زمینه برگزار کنند.

هم اکنون یکی از ابزارهایی را که می خواهند در این باره به خدمت بگیرند، ایجاد جنگ هایی در مناطقی هستند که توست اهالی آن مناطق انجام نمی گیرند.

مواضع ایران، ترکیه و عربستان در قبال ائتلاف بین المللی علیه داعش

آن چه در این ائتلاف جالب به نظر می رسد نقشی است که سه قدرت اصلی منطقه به خود اختصاص داده اند، این سه قدرت منطقه ای ترکیه و مصر و ایران هستند، این سه کشور مواضعشان کاملاً باهم مختلف است، و هریک دیدگاهی را در این رابطه دارد اما با وجود تمام تناقض های موجود بین این سه کشور درمورد اولی باید گفت که خود را به صورت کامل از این ماجرا به دور کرده است و دومی در این ائتلاف شرکت کرده اما به این ائتلاف نیرو اعزام نمی کند، و سومین کشور هم تصمیم گرفت در این چالش بی سر و ته شرکت نکند.

البته هریک هم در این باره شرایط و خواسته‌هایی را هم مطرح کرده است، مثلا ترکیه می ترسد نفوذ خود را در عراق از دست بدهد و از این رو خواستار تضمین سرنگونی بشار اسد شده است، قاهره هم در این بین می خواهد تمام طیف های اسلام سیاسی و در راس آنها اخوان المسلمین در فهرست گروه های تروریستی گنجانده شوند، اما در این بین تهران حساب‌هایش از نوعی دیگر است.

شکاف بین ترکیه و عربستان

به هر حال امروز در پاریس پایتخت فرانسه کنفرانس توزیع نقش‌ها بین گروه‌ها و دسته های بین المللی که کارگردانی آنها را آمریکا برعهده دارد، آغاز خواهد شد، هدف از این نمایش گفته می شود مبارزه با سازمان تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " است، این درحالی است که در وضع منطقه ای هم ما اکنون شاهد شکاف هستیم شکافی که بین آنکارا و ریاض خیلی واضح است، اما هنوز تصویر کلی از آن به نمایش گذاشته نشده است، در این بین تهران هم یکی از غایبان اصلی این نشست است، در این بین تصمیم مصر هم واضح است که گفته تنها در صورتی در این ائتلاف حضور فعال خواهد داشت که تمام سازمان های تروریستی مدنظر قاهره مورد هدف قرار گیرند که منظور مصر از بیان این مطلب گنجانده شدن موضوع مبارزه با جماعت اخوان المسلمین بعنوان گروه تروریستی است که باید با آن هم مبارزه شود، اما در این بین اسرائیل هم گویا می خواهد نقشی برای خود دست و پا کند از این رو اعلام کرده برای دفاع از اردن در برابر داعش آماده است و از نظر تل آویو دخالت داعش در اردن به مثابه نقض خط قرمز او تلقی خواهد شد.

در آستانه برگزاری این نشست به صورت همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه قرار است به قطر سفر کند و در دوحه درباره موضوع اخراج گروهی از اعضای جماعت اخوان المسلیمن از این امارت عرب حوزه خلیج فارس با امیر قطر بحث و گفت وگو کند. 

البته جان کری وزیر خارجه امریکا هم دیروز از تعهد کشورهایی در داخل منطقه خارومیانه و خارج از این منطقه برای مبارزه با داعش چنین توصیفی کرد: " من واقعاً از این که می بینم کشورهایی از داخل منطقه خاورمیانه و خارج از آن متعهد به مبارزه با تروریسم شده اند بسیار دلگرم شده ام ، این کشورها علاوه بر اعلام حمایت نظامی از ائتلاف مبارزه با تروریسم برای مقابله با خطر تروریسم دولت اسلامی آنها حتی خواستار اعزام نیروی پیاده نظام به عراق شده اند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی بی اس هم گفته است: " ما کشورهایی را در منطقه و در بیرون از منطقه داریم که علاوه بر آمریکا همگی می خواهند در مبارزه با تروریسم کمک های نظامی ارائه دهند، حتی کسانی هم هستند که در حال خواستار انجام امور دیگر هستند که این افراد در حال افزایش هستند.

وی در این مصاحبه که دو روز قبل در مصر ضبط شده است افزود: " این راهبرد و این ائتلاف هنوز در حال شکل گیری است، اما با این وجود کشورهای شرکت کننده در ائتلاف همگی در حال بیان کمک هایی هستند که می خواهند در این زمینه ارائه دهند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: " من واقعاً دلگرم و تشویق شدم، چرا که از همه این افراد و مسئولان شنیدم که می خواهند در ائتلاف شرکت داشته باشند " .

وزیر خارجه آمریکا در این زمینه تاکید کرد: " باید بگویم برای حمله به داعش در داخل خاک سوریه و برای انجام حملات نظامی هوایی با دمشق هماهنگی صورت نخواهد گرفت ".

وی در این باره افزود: " برای این کار با سوریه هماهنگی به عمل نخواهد آمد، به طور حتم از دخالت ها جلوگیری خواهیم کرد، همچنین باید تاکید کنم اجازاه نخواهیم داد سوری ها کاری کنند که باعث پشیمانی بیشتر آنها شود ".

وی در ادامه بیان کرد: " نمی خواهیم نیروی زمینی داشته باشیم، البته برخی از کشورها اعزام نیروهای زمینی را هم مطرح کرده اند و در این باره آمادگی خود را اعلام کردند، اما به هرحال ما در حال حاضر به این مساله نمی اندیشیم ". البته وی نامی از این کشورها به میان نیاورد.

در همین راستا درباره برنامه آمریکا در مبارزه علیه داعش، از دنیس ماکدونر عالی ترین مقام کاخ سفید سوال شد که آیا در این ائتلاف برای مبارزه با تروریسم در نهایت به نیروی پیاده نظامی علاوه بر نیروی هوایی نیاز خواهد بود یا خیر ؟ و آیا نیروهای مخالف نظام در سوریه و نیروهای کرد پیشمرگه و نیروهای دولتی عراق در امر ادامه جنگ زمینی ضد تروریسم کافی خواهند بود ؟ گفت : " در پایان کار و برای از بین بردن دولت اسلامی در عراق و شام ما نیازمند نیروهایی برای مقابله با آنها خواهیم بود، از این رو ترجیح می دهیم این نیروها از سنی ها باشند.

ماکدونو در این باره همچنین تاکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا قرار است در روز سه شنبه با ژنرال جان آلن که اخیرا ً به عنوان فرستاده رئیس جمهوری آمریکا به صورت ویژه برای تشکیل ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تعیین و منصوب شده است، دیدار و گفت وگو خواهد کرد، آلن هم در این باره اعلام کرده که جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است در هفته جاری در برابر نمایندگان کنگره در این خصوص شهادت خود را اعلام کند.

اما نشست امروز پاریس بعد از یک هفته از دیدارهای پی درپی جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامات کشورهای منطقه برگزار خواهد شد، تلاش هایی که جان کری در آن با مقامات عالی رتبه بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه دیدار و گفت وگو کرد، سرانجام این دیدارهای یک هفته ای اندیشه تشکیل ائتلاف بین المللی بود که در نشست جده عربستان سعودی حاصل شد و در این نشست 10 کشور منطقه ای زیر این طرح را امضا کردند، البته چیزی که در این نشست جالب بود موضع دولت ترکیه در این نشست بود چرا که با وجود حضور مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این نشست وی از امضای این توافق خودداری کرده است.

در پایان این نشست به رهبری عربستان سعودی برای منطقه در هر ائتلاف آینده ای که بخواهد صورت گیرد اذعان شد، اما در این بین زمانی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به قاهره سفر کرد وی شاهد شانی خالی کردن واضح ترکیه در این زمینه بوده است و در مقابل و برای اولین بار در نوع خود مقامات آمریکایی به نقش برجسته حاکمان جدید قاهره اذعان کردند.

در نشست امروز پاریس نمایندگانی از 20 کشور که در بین آنها وزرای خارجه کشورهای پنج عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه عرب حضور دارند دیده می شوند، علاوه بر این نمایندگانی از کشورهای همسایه عراق هم حضور خواهند داشت.

در نشست امروز پاریس قرار است نقش هر عضو و کشوری که به عضویت این ائتلاف بین المللی در آمده در راستای ائتلاف نظامی و سیاسی که آمریکا رهبری آن را برعهده گرفته تعیین و مشخص شود، تا مبارزه با تروریسم بر همین اساس برگزار شود، البته باید بگوییم که این نشست تحت عنوان " صلح و امنیت در عراق " نام گذاری شده است.

موضوع در خصوص حضور و مشارکت ایران در این کنفرانس مساله مورد اختلاف نظر شده است، اما حسین امیر عبداللهیان تکلیف این موضوع را روز گذشته با این بیان روشن کرد که گفت: " ما هنوز حامیان عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم هستیم" وی افزود: " ما قصد مشارکت در نشست نمایشی مبارزه با تروریسم نیستیم " . 

امیر عبداللهیان تاکید کرد: " آن چه که در این بین برای ایران مهم است مبارزه واقعی با تروریسم است، نباید تروریسم را به صورت گزینشی در منطقه و جهان با آن مبارزه کرد " .

از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در این باره گفت: " آمریکا با دست آویز قرار دادن موضوع مبارزه با تروریسم در صدد نقض حاکمیت کشورهاست " .

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد: " نشست پاریس به هر کشوری این فرصت را خواهد بخشید که چه می خواهد و چه کاری را می تواند در این زمینه انجام دهد " .

وی در ادامه افزود: " ضرورتی ندارد تصمیم هایی که در این نشست گرفته می شود به اطلاع عموم برسد، ما نمی گوییم چه کسی حمله خواهد کرد و کجا را هدف قرار خواهند داد و چه زمانی این حملات صورت خواهند گرفت ".

در آستانه برگزاری نشست پاریس قرار بود فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه با همتای عراقی خود یعنی فواد معصوم در پاریس دیدار و گفت وگو کند، اما آن چه در این زمینه جالب بود و دیروز حاصل شد بیانات حیدر العبادی نخست وزیر عراق از بغداد بود، وی گفت که ما همگان خواهان برقراری روابط خوب با کشورهای عربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستیم و در این بین دولت قطر هم مواضعش را در قبال عراق تغییر داده است، این اظهارنظر نشان می دهد عراق نقشه راه تازه ای را در قبال کشورهای منطقه در پی آمادگی های آمریکا برای آغاز جنگ جدید در پیش گرفته است.

شبکه تلویزیونی العراقیه هم به نقل از حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: " کشورهای جهان و در بین این کشورها ترکیه قصد دارد با عراق در مبارزه با تروریسم مشارکت داشته باشد "، وی همچنین تاکید کرده است: " کشورم در این مرحله به حضور نیروهای نظامی خارجی برای جنگ با تروریسم نیاز ندارد " . وی همچنین گفته است : " برخی کشورها که من آنها را نیروهای حامی شر می دانم بیش از 3 میلیارد دلار در جهت حمایت از گروه های تروریستی به تروریست ها کمک کرده اند.

در خصوص قطر هم باید گفت: اقدام اخیر دولت قطر در اخراج شماری از اعضای اخوان المسلمین از این کشور با اعمال فشار عربستان سعودی و آمریکا برای جلب رضایت قاهره صورت گرفته است تا این کشور راضی شود در ائتلاف مبارزه با دولت اسلامی در عراق وشام " داعش" به رهبری آمریکا مشارکت کند.

یکی دیگر از مواضع جالب که به حساب دوحه در این باره گذاشته می شود سخنان و مواضع شیخ یوسف القرضاوی یکی از روحانیون و پدر معنوی جماعت اخوان المسلمین است که چند روز قبل گفته بود: " من از نظر فکری و وسیله و ابراز کار با افکار داعش کاملا ً مخالف هستم اما با این وجود نمی پذیریم که این آمریکا باشد که با آنها مبارزه می کند، چرا که آمریکا هیچ بویی از ارزش های اسلامی نبرده است و تنها منافعش او را به حرکت در می آورد ".

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان