آب باید به قیمت واقعی به مردم عرضه شود


آب باید به قیمت واقعی به مردم عرضه شود

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آب را به قیمت واقعی به مردم عرضه کرد، گفت: در حال حاضر۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که تا سال‌ها دولت درگیر تمام کردن آنها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا باهنر ظهر امروز در نشست شورای حفاظت آب استان که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: چاره‌ای جز نگاه اقتصادی به آب نداریم.

وی با بیان اینکه تنها در محصول پسته وضعیت تولید سال قبل نسبت به مصرف آب در همایش انجمن پسته کشور اعلام شد، گفت: سال گذشته به ازای 20 میلیارد دلار محصول پسته استان کرمان, 40میلیارد دلار آب مصرف شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آماری که اعلام شده است به ازای 30 میلیارد دلار محصول پسته در کشور، 80میلیارد دلار آب مصرف شده است.

باهنر با ابراز تشکر از اقدام استان کرمان برای تشکیل ستاد و اجرای طرح صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: بحث آب مسئله‌ای ملی است و مختص به یکی دو استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: از هشت سال قبل مسئله نگرانی و دلشوره برای بحران آب در برخی افراد خاص وجود داشت و صحبت‌ها و تذکراتی نیز داده شد، اما هیچ یک به نتیجه قابل قبولی نرسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: 8.5 درصد آب کشور در صنعت و شرب و بالای 90درصد آن در کشاورزی مصرف می‌شود.

باهنر تاکید کرد: بهره‌وری کشاورزی بسیار پایین است و اگر 7 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شود، کل مشکل آب شرب و صنعت کشور برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: رعایت عرفی و سنتی در صرفه‌جویی آب کافی نیست و باید مسئله صرفه‌جویی آب جدی‌تر گرفته شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست 5 جانبه هیئت رئیسه مجلس با وزیر نیرو و دیگر کمیسیون‌های مجلس گفت: در این نشست مسائل مهم آب کشور نظیر اقتصادی کردن آب مطرح می‌شود.

باهنر اظهار کرد: روی بودجه‌های دولتی نباید حساب کرد، زیرا در کشور هم اکنون 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که اگر سالانه 30هزار میلیارد تومان هم برای آنان در نظر گرفته شود تا سال‌ها دولت درگیر تمام کردن آنها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید با مشارکت دادن مردم و نمایندگان مجلس با دولت به حل مشکلات موجود کمک کرد، تصریح کرد: درصد بخشودگی در وام‌ها باید اصلاح شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود کشور ایران از لحاظ ژئو پلتیکی تغییر کند اظهار کرد: در سال‌های آینده و شاید در 30 سال آینده سوپرتانکرهای حامل نفت در دنیا جای خود را به تانکرهای حامل آب شیرین بدهند.

باهنر افزود: آب شیرین در قاره آسیا کم است، در نتیجه باید به دنبال جابجایی آب شیرین برای مردم بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم تدبیر و خرد خوبی دارد، اما باید چاشنی شجاعت در کارها را زیاد کند و محافظه کاری را کنار بگذارد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon