برداشت‌ غیرمجاز از چاه‌ها، مشکل آب شهرستان بیجار را تشدید کرده است


برداشت‌ غیرمجاز از چاه‌ها، مشکل آب شهرستان بیجار را تشدید کرده است

خبرگزاری تسنیم: مدیر اداره منابع آب بیجار گفت: ۱۶ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی از آب‌های زیر زمینی برداشت شده است که برخی برداشت های غیر مجاز و اضافه پرداشت از چاه های دارای مجوز، مشکلات این حوزه را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیجار، علی معین ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت آب که در فرمانداری بیجار برگزار شد با اشاره به مصرف بیش از اندازه برخی افراد از منابع آبی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه، متعادل کردن منابع آبی با مصارف مورد نیاز است.

وی با تاکید بر افزایش نیاز به آب مشترکان در بخش کشاورزی و صنایع، گفت: با حفاظت منابع آبی موجود در شهرستان و تخصیص آب به متقاضیان به صورت اولویت بندی شده، نیاز افراد به آب تامین خواهد شد.

مدیر اداره منابع آب بیجار با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی، یک بحث ملی و جهانی است، خاطر نشان کرد: این مسئله مختص به شهرستان بیجار نیست و نیاز به اجرای دقیق و هماهنگ شدن کل کشور در مصرف آب دارد.

وی با برشمردن محدوده‌های مطالعاتی تامین آب در سطح شهرستان بیجار، گفت: 4 محدوده مطالعاتی در بیجار وجود دارد که نسبت به سال گذشته با 1متر و 30 سانتیمتر افت آب مواجه شده است.

معین میزان افت آب را در کل منطقه بیجار را 14 متر و 81 سانتیمتر عنوان کرد و افزود: با توجه به افزایش میزان افت آب، قادر به صدور مجوز چاه و تامین آب صنایع  نیستیم.

وی با اشاره به تامین آب بیجار از 13 منبع آبی و 2 چاه جایگزین گفت: میزان مصرف آب شهری تا پایان مرداد ماه امسال، 2 میلیون و 300 متر مکعب بوده که از چاه برداشت شده است و تاکنون کمبودی در تامین آب شرب شهری به وجود نیامده است.

مدیر اداره منابع آب بیجار از 1011 فقره پروانه برداشت آب در بخش کشاورزی خبر داد و خاطر نشان کرد: 16 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی از آب های زیر زمینی برداشت شده است که برخی برداشت‌های غیر مجاز و اضافه پرداشت از چاه‌های دارای مجوز، مشکلات این حوزه را تشدید کرده است.

وی گفت: بیشترین مصارف آب صنایع در بیجار مختص به کارخانه سیمان کردستان است که با 28 فقره چاه، سالیانه یک میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.

معین از حفر 5 فقره چاه برای تامین آب کارگاه دانه بندی شن و ماسه و حفر 3 فقره چاه برای کارخانه آسفالت بیجار خبر داد و گفت: برای ادامه فعالیت این صنایع باید مجوز حفر چاه صادر شود زیرا کارخانه آسفالت به 15 هزار متر مکعب و کارگاه دانه بندی شن و ماسه به صد هزار متر مکعب آب در سال نیاز دارد.

وی خرید و فروش اراضی بستر رودخانه و حفاری چاه توسط ماشین آلات اداره راه و شهرسازی را از مشکلات اداره منابع آب بیجار برشمرد و افزود: تمامی اقدامات صورت گرفته باید با هماهنگی اداره منابع آب بیجار باشد تا با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon