برداشت آب از چاه ها در روستاهای شهرستان بیجار محدود شود


برداشت آب از چاه ها در روستاهای شهرستان بیجار محدود شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بیجار با اشاره به اینکه کم آبی در حال تبدیل شدن به یک بحران در شهرستان بیجار است گفت: برای مقابله با این وضعیت باید استفاده از آب چاه در روستاهای شهرستان بیجار محدود شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیجار، صحبت‌الله عفیفی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که در فرمانداری بیجار برگزار شد با اشاره به ضرورت مصرف صحیح آب اظهار کرد: کمبود منابع آبی در حال تبدیل شدن به یک بحران چند جانبه است.

وی اثرات برجای مانده ناشی از بی آبی را، ناشی از عدم مدیریت مصرف صحیح آب دانست و گفت: خشک شدن رودخانه قزل اوزن و تالوار، نشانه برداشت آب به صورت مدیریت نشده است که یک هشدار بزرگ برای اتلاف منابع آبی و وقوع فاجعه زیست محیطی است.

رئیس جهاد کشاورزی بیجار برداشت بی رویه از منابع آبی را از دیگر دلایل پایین رفتن سطح منابع آب شهرستان بیجار برشمرد و خاطر نشان کرد: استفاده از آب چاه در روستاها به بهانه مصرف آب شرب با هدف تامین آب کشاورزی، از مشکلات بارز در این زمینه است که به این موضوع دامن زده است و نیاز به نظارت بیشتر دارد.

وی از افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهای اطراف بیجار خبر داد و گفت: رسیدگی به این موضوع مستلزم صرف هزینه و انرژی بالا برای برخورد با متخلفان است تا از تبعات اجتماعی آن جلوگیری شود.

عفیفی بیش از 90 درصد کاهش منابع آبی را مختص به حفر چاه برای تامین آب شرب روستایی دانست و افزود: باید از حفر اینگونه چاه ها جلوگیری شود و در صورت نیاز،  با شرط داشتن خانه باغ و پمپاژ نکردن آب، با حفر چاه موافقت شود.

وی با اشاره به عدم همخوانی روند خشکسالی با استفاده از آب رودخانه، گفت: به دلیل افزایش بی رویه پمپاژهای غیر مجاز در قسمت بالای رودخانه ها، منابع آبی به شدت کاهش یافته اند و زمینه خشک شدن رودخانه ها فراهم شده است.

رئیس جهاد کشاورزی بیجار بر تجدید نظر برای صدور مجوز استحصال آب های زیر زمینی در روستاهای شهرستان بیجار تاکید کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon