طرح صرفه‌جویی در مصرف آب استان کرمان نیاز به اصلاحات دارد


طرح صرفه‌جویی در مصرف آب استان کرمان نیاز به اصلاحات دارد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم پنج شهرستان‌ جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی،گفت: طرح صرفه‌جویی در مصرف آب استان کرمان نیاز به اصلاحاتی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت الاسلام محمدرضا امیری در نشست شورای حفاظت آب استان کرمان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان، اظهار کرد: باید با رعایت حقابه‌های موجود در اراضی پایین دستی دشت جرفت تعادل بین منابع و مصارف آب در دشت‌ها برقرار شود.

وی بیان کرد: در زمان احداث سد جیرفت قرار بود، یکی از نتایج آن آبیاری اراضی کشاورزی پائین دست سد در دشت جیرفت و رودبارجنوب باشد.

نماینده مردم پنج شهرستان‌ جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، افزود: 30 هزار هکتار از این اراضی در دست وزارت نیرو بود که طرح‌هایی برای 10 هزار هکتار آن اجرا و 30 میلیارد تومان نیز هزینه کانال کشی در این محدوده شد اما به سبب سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو آبی موجود نبود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به قوانین کاری خود نیز عمل نکرده است، تاکید کرد: علت نبود آب به احداث سد توسط وزارت نیرو در اراضی بالا دست سد بزرگ جیرفت بود.

حجت الاسلام امیری با اشاره به اهمیت حفظ تالاب‌ها در کشور، گفت: تنها دشت پر آب استان کرمان  دشت سوران در جازموریان است.

وی اظهار کرد: 320هزار هکتار از تالاب جازموریان در استان کرمان و 180هزار هکتار آن در استان سیستان وبلوچستان است.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: هیچ برنامه خاصی برای حفاظت از این دشت پرآب استان کرمان انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان از یک سو بحران کم آبی و از سوی دیگر بحران باران‌های سیل آسا را دارد، افزود: دولت مصوبه‌ای برای آبیاری تحت فشار دارد که 85درصد تسهیلات این گونه طرح‌ها به شکل بلاعوض توسط دولت پرداخت می‌شود.

حجت الاسلام امیری، خاطرنشان کرد: متاسفانه این طرح شامل انتقال آب با لوله نمی‌شود، در حالیکه اگر هزینه انتقال آب از چاه به مزرعه نیز محسوب شود می‌توان 25درصد صرفه جویی در مصرف آب را داشت.

طرح صرفه‌جویی در مصرف آب استان کرمان نیاز به اصلاحات دارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: طرح صرفه‌جویی در مصرف آب استان کرمان نیاز به اصلاحاتی دارد.

فرج الله عارفی افزود: در بخش زراعی هدف استان در 5 سال آینده 3 هزار و 500 هکتار برای شمال استان ویک‌هزار و 500هکتار برای جنوب استان منظور شده در حالیکه کشاورزی جنوب استان 68 درصد کشاورزی استان را شامل می‌شود باید سهم زراعی بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد:امکان خاموشی چاه‌های آب در برخی نقاط کشاورزی جنوب استان کرمان امکان پذیر نیست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: خانه کشاورز جنوب کرمان برای این نشست مهم دعوت نشده در حالی که  این مسئله کم لطفی در حق کشاورزان جنوب استان است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon