"مرکز مطالعات کاربردی برنامه‌ریزی و مدیریت سرزمینی" در سمنان تأسیس می‌شود


"مرکز مطالعات کاربردی برنامه‌ریزی و مدیریت سرزمینی" در سمنان تأسیس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: دبیر اجرایی همایش ملی "رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران" از ارسال ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: در همین راستا "مرکز مطالعات کاربردی برنامه‌ریزی و مدیریت سرزمینی" در سمنان تأسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار تسنیم از سمنان، علیرضا عرفانی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: تعداد 100 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد مقالات ارسالی  32 مقاله توسط کمیته داوران برای ارائه پذیرفته و تعداد 37 عنوان نیز به صورت پوستر در روز همایش در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی از ارسال تعداد 260 چکیده مقاله نیز به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: تعداد 166 عنوان از این مقالات پذیرفته شده در چکیده مقالات به چاپ می‌رسد.

معاون دانشگاه سمنان و دبیر اجرایی همایش ملی "رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران" اظهار کرد: آمایش سرزمین قدمتی بیش از 70 سال در سطح جهان دارد و کمتر کشور توسعه یافته‌ای وجود دارد که که برنامه‌ریزی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر زمینه ها را بر اساس این سند انجام ندهد.

عرفانی با بیان اینکه آمایش سرزمین یک موضوع بسیار اساسی در نظام برنامه‌ریزی کشور است تصریح کرد: در کشور ایران این موضوع نزدیک به 50 سال است که در اسناد بالادستی مطرح شده اما به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: برگزاری این همایش نیز با هدف تبدیل این موضوع به گفتمان میان اندیشمندان علمی و دانشگاهی و مسئولان کشور صورت می‌گیرد.

دبیر اجرایی همایش ملی "رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران" آسیب شناسی اجرای طرح های آمایش در ایران، الزامات و کاستی‌های جایگاه قانونی آمایش سرزمین در ایران، راهکارهای اجرا و سازماندهی طرح‌های آمایش در ایران، هزاره سوم و افقه‌ای نوین در آمایش سرزمین، پارادایم نوین آینده پژوهی و آمایش سرزمین، آمایش سرزمین و توسعه متوازن منطقه‌ای را از اهم محورهای این همایش برشمرد.

عرفانی گفت: نابرابری های منطقه ای با تأکید بر کلان منطقه البرز جنوبی، مدیریت توسعه سرزمینی با تأکید بر تعاملات استان‌های همجوار در کلان منطقه البرز جنوبی، نقش آمایش در تحولات اقتصادی، اجتماعی و فضایی و مواردی از این دست را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در  این همایش 2 روزه مسئولان و صاحبنظران علمی از هفت استان منطقه البرز جنوبی (تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، زنجان و سمنان) حضور دارند تصریح کرد: دبیرخانه دائمی آمایش سرزمین در استان سمنان تشکیل شده و برنامه های آن کماکان بعد از برگزاری همایش نیز ادامه خواهد داشت.

دبیر اجرایی همایش ملی "رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران" از افتتاح مرکز تحقیقات مطالعات کاربردی برنامه ریزی و مدیریت سرزمینی خبر داد و گفت: این مرکز با که با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سمنان شکل گرفته است.

مشاور استاندار در امور اقتصادی و آمایش سرزمین و نیز مسئول هماهنگی برگزاری این همایش نیز در این نشست گفت: در سند چشم‌انداز تدوین شده که باید کشور ما در ردیف کشورهای قدرتمند اول منطقه قرار گیرد که دسترسی به این هدف نیازمند بسترسازی و الزاماتی است که تنها برنامه آمایش سرزمین می تواند به آن پاسخ دهد.

محمدرضا قادری با بیان اینکه برنامه آمایش سرزمین در کشور ما قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نیز وجود داشت اما به دلایلی عملی نشد افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید برنامه پنج ساله ششم براساس سند آمایش صورت گیرد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon