۲۵ میلیون ایرانی برنج مصرفی خود را از گیلان تأمین می‌کنند


25 میلیون ایرانی برنج مصرفی خود را از گیلان تأمین می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: عضو ستاد سرشماری کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۳۵ درصد کل برنج کشور به استان گیلان اختصاص دارد، گفت: ۲۵ میلیون ایرانی برنج مصرفی خود را از گیلان تأمین می‌کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از صومعه‌سرا، سیده حبیبه میرعبدالعظیمی عصر امروز درحاشیه افتتاح کلاس‌های آموزشی آمارگیری کشاورزی اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی مانند همه سرشماری‌هایی که تاکنون انجام گرفته جامعه هدف ان، خانوارها هستند.

وی  با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آمارگیران، افزود: در این طرح آمارگیری به خانواده‌ها مراجعه می‌شود و در رابطه با انواع بهره‌برداری‌های کشاورزی آمارگیری و کسب اطلاعات می‌شود.

عضو ستاد سرشماری کشاورزی گیلان، گفت: به منظور یکپارچه‌سازی و ساماندهی نظام اماری کشور و جلوگیری از مواضعه گیری در زمینه امار در برنامه توسعه پنجم به امارگیری کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است.

میرعبدالعظیمی تصریح کرد: نخستین سرشماری کشاورزی در سال 67 و به ترتیب در سال 72، 82 و امسال چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی است که در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این سرشماری 9 رشته فعالیت از جمله زراعت، باغداری، پرورش طیور سنتی، دام سبک و سنگین، پرورش زنبور عسل، ماهی، کرم ابریشم و گلخانه در سرشماری کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرند.

عضو ستاد سرشماری کشاورزی گیلان با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی کشاورزی، تأکید کرد: استان گیلان از این جهت حائز اهمیت است که رتبه پنجم را در حجم کاری دارا است.

میرعبدالعظیمی با بیان اینکه در سال 82 بر اساس سرشماری کشاورزی 317 هزار خانوار بهره بردار کشاورزی در گیلان داشتند، اظهار کرد: در سرشماری 90 که سرشماری نفوس و مسکن بود، شغل اصلی 212 هزار نفر در این استان کشاورزی است.

وی با بیان اینکه گیلان از نظر وسعت کوچک است و نه دهم درصد از وسعت کشور را اختصاص دارد، افزود: تراکم فعالیت کشاورزی در استان گیلان زیاد است.

عضو ستاد سرشماری کشاورزی گیلان، گفت: 35 درصد کل برنج کشور به استان گیلان اختصاص دارد و 25 میلیون ایرانی مصرف برنج خود را از گیلان تامین می‌کنند.

میرعبدالعظیمی تصریح کرد: سرشماری عمومی کشاورزی در 40 روز انجام می‌شود و از افراد پس از اتمام کار قدردانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده هفت قاون امار کلیه آمار سرشماری‌ها محرمانه خواهد بود و آمارگیران وظیفه دارند این امر را به خانوارها اعلام نمایند.

عضو ستاد سرشماری کشاورزی گیلان، تأکید کرد: داشتن اطلاعات درست و برنامه ریزی دقیق براساس اطلاعات به دست آمده امری ضروری است که نیازمند جلب اعتماد کشاورزان برای محرمانه ماندن اطلاعات و آماری که در اختیار ما می‌گذارند، است.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon