داعش؛ گروهکی که در برابر چشمان ریاض و واشنگتن رشد یافت

داعش؛ گروهکی که در برابر چشمان ریاض و واشنگتن رشد یافت

خبرگزاری تسنیم: داعش این گروه تروریستی به صورت ناگهانی شکل نگرفته و خودبخود به این درجه از توحش نرسیده است بلکه آمریکا و عربستان سعودی حامیانش هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار به قلم صباح ایوب در توصیف داعش چنین آمده است: داعش به صورت خود بخود و اتفاقی به این درجه از توحش نرسیده است، غرب همواره با مسئولان و رسانه های خود شکل گیری داعش را شاهد و نظاره گر بودند، از این رو غرب شاهد رشد و نمو این گروه بوده است!.

با اموال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آموزه های مذهبی تند این کشورها و حمایت سیاسی آنان این گروه مسلح شد و به شکلی درآمد که اکنون در توحش آن همه حیران شده اند.

براساس گفته های رسانه های غربی بیشتر کسانی که در جده گردهم آمدند و بسیاری از کشورهایی که هم اکنون در پاریس جمع شده اند[ نشست روز دوشنبه پاریس] به درستی و از نزدیک شاهد نحوه شکل گیری و توسعه داعش بوده اند و این داستان را از ابتدا می دانند.

زمانی که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در سال 2012 پرونده سوریه را به شاهزاده بندر بن سلطان واگذار کرد و وی در آن زمان رئیس سرویس اطلاعات عربستان سعودی بود همه خوب می دانستند با این واگذاری مسئولیت، ریاض قصد دارد نقش برجسته ای را در تحولات جاری سوریه ایفا کند اما هنوز کسی نمی‌دانست شکل این نقش عربستان سعودی در سوریه چگونه خواهد بود؟. هنوز نحوه این نقش و نوع افزایش تنش مشخص نشده بود.

" خداوند را به دلیل نقش سعودی ها و شاهزاده بندر بن سلطان شاکریم چرا که تغییری در وضع سوریه روی داده است " این مطلب را جان مک کین سناتور جمهوری خواه آمریکا در شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد.

وی را همه خوب می شناسند او سناتوری است که هزینه تبلیغات انتخاباتی وی را لابی سازنده سلاح آمریکایی موسوم به " ان آر ای " پرداخته است، او بعد از گذشت یک ما از گفته قبلی در جریان کنفرانس امنیت مونیخ بار دیگر همان جمله را تکرار کرد اما با اضافه مطلبی جدید به آن چنین گفت: " خداوند را بار دیگر به خاطر نقش عربستان سعودی وشاهزاده بندر بن سلطان و دوستان قطری شاکریم ".

بین سال های 2012 تا سال 2013 در این مدت که شاهزاده بندر بن سلطان عهده دار رسیدگی به پرونده سوریه بود، مقاله ها و نشریات مختلف به پدیده ظهور و اوج گیری " جبهه النصره " و " داعش " اشاره کردند، این دو گروه در داخل خاک سوریه بسیار نیرومند شدند و به دو قدرت مطرح و اساسی مخالفان نظام سوریه در جبهه های نبرد مبدل شدند، حال این سوال مطرح شده بود که این دو سازمان مسلح حمایت های مالی و تسلیحاتی خود را از کجا دریافت می کنند؟.

اطلاعات و پژوهش های مطبوعاتی بین المللی در این زمینه نشان می دادند که حامیان مالی این دو گروه تندروی مسلح از عربستان سعودی و قطر و کویت هستند.

اما همین پژوهش ها و تحقیقات مطبوعاتی بین المللی دولت های این کشورها را از مساله حمایت های مالی بی طرف دانسته بودند، چرا که هیچ دلیل ملموسی که عکس این مطلب را ثابت کند، به دست نیاورده بودند.

نظام بانکی کویت یکی از مهم ترین معبرهای انتقال کمک های مالی به تندروهاست!

نشریه آمریکایی " نیویورک تایمز " در سال 2013 گزارش و تحقیقی را در این زمینه منتشر کرد که در آن نشان می داد : " مبالغ بسیار هنگفتی از طریق بانک های کویت برای حمایت از مخالفان تندروی نظام سوریه حواله و ارسال می شود ".

غانم المطیری یکی از مسئولان کویتی مسئول پیگیری حمایت های مالی از گروه های جنگجو در سوریه در این باره به این نشریه گفته است : " در گذشته با آمریکا در عراق ( بعد از اشغال کویت در سال 1991 ) همکاری کردیم امروز هم می خواهیم بشار اسد ( رئیس جمهوری سوریه ) را از سوریه اخراج کنیم بنابراین چرا اکنون نباید با القاعده همکاری کنیم ؟.

" حمایت های قطری " و " حامیان مالی سعودی و کویتی " و " حمایت از طریق شبکه بانکی کویت " اینها عباراتی هستند که به صورت مداوم از طریق رسانه ها و مطبوعات غربی در باره منبع درآمد مالی " النصره " و " داعش " هموراه مطرح بوده و عنوان می شده که البته بعدها منابع مالی دیگری هم برای این گروه های تروریستی  در نظر گرفته شد، منابعی نظیر تصرف انبارهای سلاح و حمله و تصرف بانک ها و سلطه بر مناطق نفت خیز در سوریه .

باب " خدمت " برای جهاد در پایگاه های ارتباطات اجتماعی بر روی اینترنت به صورت واضح و علنی ظاهر شدند، در این راستا مشوق های دینی و مادی هم با برخی از خدمات لوجستیکی برای افراد داوطلب تعیین شد، این خدمات در نزدیک مرزها ارائه می شدند، جزئیات " عبور جنگجویان تندرو از طریق مرزهای ترکیه به سوریه " این مطلبی بود که بارها و بارها از رسانه ها و مقالات غربی مطرح می شد.

توحش سازمان های تروریستی تندرو در عراق به اوج خود رسید و همه ناظر و شاهد این وضع بودند، در این حین شاهزاده بندر بن سلطان در حال جمع آوری حمایت های نمایندگان کنگره و مجلس سنای آمریکا بود تا حمله ای نظامی را ضد سوریه به رهبری نظامی آمریکا ترتیب دهند، این مساله باعث شد تا میزان اعتماد به نفس شاهزاده بندر بن سلطان به خود به اوج خود برسد از این رو با تاخیر افتادن اقدام نظامی آمریکا ضد سوریه بندر هم از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این باره شروع به انتقاد علنی کرد، در این دوره بود که سوریه دیگر غرق در سلاح شده بود و با این وجود اقدام نظامی آمریکا صورت نگرفت.

در سال 2014 شاهزاده بندر از سرویس اطلاعات عربستان سعودی کنار زده شد و پرونده سوریه هم از وی بازپس گرفته شد، در این حین بود که مسئولان و تحلیگران آمریکایی در رسانه ها حاضر شدند و اعلام کردند : " مرحله ای که عربستان موضع میانه رو تری را در قبال وضع سوریه درپیش گیرد آغاز شده است و دیگر آن موضع تندرو را دنبال نخواهد کرد " همچنین گفتند: " شاهزاده بندر در حمایت از گروه های جنگجو در داخل خاک سوریه کمی زیاده روی کرده است " .

اما همین مسئولان و تحلیگران آمریکایی توضیح ندادند زیاده روی شاهزاده بندر در حمایت از جنگجویان مخالف نظام سوریه چه معنی می دهد؟ ولی باید گفت دستان شاهزاده بندر از پرونده سوریه کوتاه شد، بلکه حتی از منطقه هم دستان بندر را کوتاه کردند، اما در این میان به یکباره موجود وحشی بنام داعش به یکباره خیلی نیرومند شد و توسعه یافت و ثروتمند هم شد.

در مرداد ماه 2014 سازمان تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " خارج شد و به همه عملا ً اعلام کرد دیگر در قالب یک سازمان نمی گنجد و به صورت دولت توسعه یافته است و دیگر تنها برای سوریه نیست بلکه در عراق هم حضوری فعال خواهد داشت.

شوک رسانه ها از اقدامات داعش

بعد از اعلام و تصمیم داعش مبنی بر توسعه یافتنش به سمت عراق و پخش پی در پی تصاویر مربوط به اشغال شهرها و استان ها در عراق و انتشار نوارهایی درباره نحوه اعدام گروه های غیر نظامی از سوی داعش در عراق رسانه های غربی در برابر آن چه می دیدند حیران شدند.

بار دیگر مقاله ها تکرار شدند و موضوعات و سوال های قبلی را تکرار کردند و به دنبال حامیان اصلی داعش می گشتند، برخی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کردند عربستان سعودی بر خلاف تصورات رایج خود نیز همان آمریکاست و در یک قایق با آمریکا سوار است از این رو ریاض هم خواهان مبارزه با داعش و نابودی این سازمان است.

در مردادماه گذشته بود که لوری بلوتکین بوگارت در مرکز مطالعات سیاسی شرق دور گفت: " هنوز هیچ دلیل ملموس و قابل اعتمادی در رابطه با دخالت یا دست داشتن دولت عربستان سعودی در حمایت از دولت اسلامی در عراق و شام " داعش " به دست نیامده است، چرا که ریاض هم همچون واشنگتن داعش را یک گروه تروریستی می داند که به صورت مستقیم امنیت پادشاهی عربستان سعودی را به خطر می اندازد ".

وی در ادامه افزود: " دولت های بسیاری در منطقه حضور دارند و حتی در خارج از این منطقه خاورمیانه هستند که در برخی احیان از احزاب مخالف در برخی کشورها حمایت می کنند تا سیاست ها و اهدافشان را محقق سازند، البته شکی هم وجود ندارد که ریاض هم از این پیش روی اخیر گروه های سنی در اراضی عراقی که دولتش شیعی است لذت هم برده است و حتی از دست آوردهای گروه های سنی تندرو در سوریه که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در آن جا قدرت را به دست دارد شاد شده است ".

اما بوگارت در ادامه تاکید کرد : " تا به امروز هم شهروندان سعودی منبع قابل توجهی از حمایت های مالی از جریان های سنی مذهب در داخل سوریه به شمار می آیند و در واقع باید در این باره گفت پیش بینی می شود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که حامیان این گروه ها به شمار می آیند و در بین آنها عربستان سعودی یکی از دست و دل باز ترین این کشورها به شمار می رود، تاکنون صدها میلیون دلار برای مخالفان نظام سوریه پول پرداخته اند که در سال های اخیر روی داده است و داعش و دیگر گروه های مسلح تندرو را در برگرفته است.

اندرو تابلر همکار بوگارت در مرکز واشنگتن در این باره می گوید: همه به خوبی می دانیم اموالی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از طریق کویت به سوریه می رسد، چرا که نظام بانکی کویت به مثابه مشکلی برای ما بوده و به صورت گذرگاهی امن برای بخش اعظم حمایت های مالی کشورهای عرب از گروه های تندرو در داخل سوریه و اکنون برای این گروه ها در داخل عراق تبدیل شده است.

مضافاً بر موضوع حمایت های مالی باید گفت که اکنون دیگر لحن بسیاری از مطبوعات و مقالات غربی در خصوص عربستان سعودی به صورت علنی تغییر یافته است برخی تجربه آمریکا با القاعده اسامه بن لادن در افغانستان در دهه هشتاد را به یاد آوردند از این رو دیگر به صراحت می نویسند " عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه به حمایت های خود از این گروه ها پایان دهند " .

از این رو باید گفت مشکل لحن بسیاری از رسانه ها اکنون برطرف شده است و نویسندگان در روزنامه ها و تحلیگران در رسانه های غربی به صراحت دیگر از این عنوان ها در مطالب خود استفاده می کنند که " عربستان سعودی باید به صدور تندروی به دیگر کشورها پایان دهد " .

به عنوان مثال اید حسین مقاله نویس نشریه آمریکایی " نیویورک تایمز " چند هفته قبل در مقاله ای چنین نوشت : " فاجعه آفرینی های داعش بعد از آن صورت گرفت که عربستان سعودی از طریق افکار سلفی درصدد ایجاد نوعی از تنش در منطقه بود " وی در بخش دیگری از این مقاله خود می نویسد: " این کافی نیست که کشور عربستان سعودی برای واحد مبارزه با تروریسم سازمان ملل یکصد میلیون دلار می فرستد، بلکه ریاض باید به تمام حمایت های خود از گروه های تندروی سلفی در بخش های مختلف جهان نیز پایان دهد، آنها همچنین از عربستان خواستند از تزریق افکار سلفی تندرو و آموزه های سعودی و صدور این آموزه ها به خارج خود داری کند ".

این نویسنده که خود درباره خودش نوشته من مسلمان سنی مذهب هستم و در گفت وگویی که شورای روابط خارجی آمریکا برگزار کرده بود و میزبان آن بوده به بیان میزان خطرهای افکار وهابی برای منطقه و جهان پرداخت  و در این باره اعلام کرد : " میزان تنش و تبعیضی که سعودی ها در نهادها و مدارس خود ضد شیعیان تزریق می کنند ، در ایران هرگز چنین چیزی وجود ندارد ، حتی اگر ایران از حزب الله و نظام بشار اسد حمایت کند اما هرگز چنین رفتاری ندارد " .

واشنگتن پست هم اخیرا ً تصمیم گرفت به موضوع نقض حقوق بشر در عربستان سعودی اشاره کند و به جای پرداختن به این مساله در داخل این نشریه این مساله را به ستون مقالات خود منتقل سازد، چرا که افکار سعودی ها را مایه آن چه اکنون با آن رو به رو هستیم می دانند.

از سوی دیگر دیوید اگناتیوس نویسنده دیگر این روزنامه که یکی از هم پیمان های نزدیک به عربستان سعودی به شمار می آید اخیراً در مقاله ای نوشت: " سیاست های شاهزده بندر بن سلطان در سوریه قابل پیش بینی نبوده است".

وی در این مقاله به صورتی که نمی توان ارتباطش را توجیه کرد اعلام کرده ممکن است این شاهزاده سعودی در حمایت از مخالفان نظام سوریه از روی اشتباه به برخی از گروه های وابسته به القاعده حمایت کرده باشد.

این نویسنده در ادامه چنین می نویسد: " البته با حذف و کنار گذاشته شدن شاهزاده بندر بن سلطان از سمت هایش در عربستان سعودی بسیاری از مسئولان آمریکایی از کنار گذاشته شدن وی از پرونده سوریه بسیار خرسند و راضی شدند " .

وی افزود: " بسیاری از مقامات آمریکایی از نحوه رسیدگی شاهزاده بندر به سلطان به پرونده سوریه بی اطلاع و از همین رو نگران بودند " .

این نویسنده واشنگتن پست افزود: از این رو بسیاری اکنون این شاهزاده سعودی را به مثابه یک فرد بسیار پر توان می شناسند که همچون برگه ای سرنوشت ساز در دستان عربستان است .

ماه گذشته مجله آتلانتیک به نقل از یک مسئول قطری اعلام کرد: داعش پروژه ای سعودی بود و مقامات سعودی به دنبال تحقق آن بودند .

این مجله می افزاید: داعش در واقع بخشی از سیاست سری شاهزاده بندر بن سلطان برای سوریه بوده است.

پاتریک کوکبورن در نشریه اندیپندنت انگلیسی به نقل از ریچادر دیرلوف رئیس سابق سرویس اطلاعات انگلیس نوشت : شاهزاده بندر بن سلطان شخصاً پیش از حوادث یازدهم سپتامبر سال 2001 به من چنین گفت : " دور نخواهد بود که زمانی در منطقه خاورمیانه فرا خواهد رسید که در آن همگی به زبان خود بگوییم : خداوند به شیعیان کمک کند " ! .

دیرلوف در ادامه تاکید کرد : " نظام های عربستان سعودی و قطر در قبال اموالی که برای داعش ارسال می شد چشم پوشی کردند تا این که داعش بر بخش های وسیعی از شمال و غرب عراق سلطه یافت، از این رو باید بگوییم اندازه فعلی و قدرت کنونی داعش نمی تواند به صورت اتفاقی و به یکباره چنین شود " .

وی در پایان افزود :"زمانی که به گفته های بندر توجه می کنم و به آن دقیق می شوم بدنم شروع به لرزیدن می کند چرا که هرآن چه وی گفته بود در مدت زمانی نسبتا ً کوتاهی محقق شد " .

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان