ویترین مطبوعات آمریکا/ حمایت از حلب برای توقف داعش


ویترین مطبوعات آمریکا/ حمایت از حلب برای توقف داعش

خبرگزاری تسنیم: شهر حلب از جمله مناطق مطلوب و مورد علاقه گروه تروریستی داعش است.

برای توقف داعش از حلب حمایت کنید

 

نیویورک تایمز در سرمقاله ای به موضوع داعش اشاره کرده که در ادامه نگاهی به خلاصه آن خواهیم داشت:

تمرکز اصلی دولت آمریکا برای مقابله با داعش حول عراق صورت گرفته است و این در حالی است که سوریه هدف اصلی اقدامات داعش بوده است.حلب بزرگ ترین منطقه شهری سوریه، بهترین فرصت برای گسترش خلافت داعش است. بدین ترتیب استراتژی کارآمد برای توقف و از بین بردن داعش باید از این منطقه آغاز شود.

توقف داعش نیاز به بررسی مشکلاتی دارد که منجر به ایجاد این گروه شد. داعش اساسا به دلیل فرقه گرایی سیاسی و نظامی در بغداد و دمشق به وجود آمده است. هدف استراتژیک این گروه دست یابی به زمین های آسیب پذیری است که می تواند به عنوان مرکز فرار و یا سرزمین استقرار شورشی ها استفاده شود.

در میان کسانی که از سال 2003 بیشترین مبارزه را در داعش کردند، شورشی های سنی بیشترین سابقه را دارند. این جنگجویان سنی بودند که گروه داعش را در طی سال های 2007 و 2008 را در عراق و در اوایل سال جاری در سوریه تشکیل دادند. بدون یک حمایت موثر، مخالفین حلب با شکست مواجه خواهند شد از طریق یک آتش بس محلی میان نظام و نیروهای شورشی در حلب می توان به این امر کمک کرد. آتش بس محلی نیاز به تغییر در استراتژی اسد دارد و دولت سوریه باید به جای اولویت بخشی به شکست مخالفین با داعش مبارزه کند.

 

کسب درآمد داعش از فروش آثار باستانی

 

واشنگتن پست مطلبی به قلم مارک ولاسیک استاد دانشگاه جورج تاون داشته است.

باراک اوباما طرح های لازم برای مقابله با داعش را در نظر دارد. باید متذکر شد که هدف قرار دادن یکی از منافع اصلی مالی داعش می تواند به نگهداری از آثار باستانی تمدن بین النهرین کمک کند.

داعش ثروتمند ترین سازمان تروریستی جهان است و در طی مدت اخیر با غارت سوریه و عراق، ثروتمند تر هم شده است. این گروه آثار دزدیده شده تاریخی را به فروش می رساند، آثاری که برای تعریف فرهنگ سوری و عراقی ضروری است و به پیش از دوران مسیحیت ، یهودیت و اسلام باز می گردد.

داعش میلیون ها دلار از راه غارت به دست آورده است. برای مثال تنها 36 میلیون دلار از منطقه النبوک سوریه از آثار عتیقه ای که بیش از 8 هزار سال عمر دارند، کسب کرده است. تردیدی نیست که غارت و فروش غیرقانونی آثار باستانی بسیار سود آورد است.  اما خوشبختانه این مساله از چشم بین المللی دور نمانده است شورای روابط خارجی آمریکا بر ایجاد محدودیت فروش آثار باستانی در این مناطق تاکید کرده است. پارلمان بریتانیا نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داده است.

اما باید اطمینان ایجاد شود که این آثار باستانی در گام نخست وارد بازار نمی شوند. تمام گروه های مربوط به فروش این آثار در جهان، دولت ها، موزه ها، واسطه گر ها، مجموعه داران باید از این امر مطلع باشند.

 

آیا اسکاتلند به استقلال رای می دهد؟

 

شورای سردبیری نشریه لس آنجلس تایمز در یادداشتی به رفراندوم این هفته اسکاتلند نگاهی داشته است. رای دهندگان اسکاتلندی این هفته می توانند به اتحاد 300 ساله کشور خود با انگلستان پایان دهند. اوباما بیان کرده است که آمریکا منافع عمیقی در قوی ماندن بریتانیا دارد، بنابر این این مساله برای آن نیز حیاتی است. در نگاه نخست، استقلال مساله چندان ضروری به نظر نمی رسد. اسکاتلندی ها بر خلاف ایرلندی ها هیچ گاه قربانی تبعیض سیاسی یا آزار مذهبی نبودند.

از سوی دیگر اسکاتلند حدی از استقلال را با نظام آموزشی و قانونی مخصوص به خود دارد. حامیان استقلال می خواهند که اسکاتلند همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی بماند. حزب ملی اسکاتلند به مردم وعده می دهد که پس از استقلال هم ملکه همچنان رئیس دولت و پوند، پول ملی خواهد بود. به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، اسکاتلد مرزهای باز ، حقوق مساوی، تجارت آزاد و همکاری گسترده خواهد داشت. حتی ممکن است عضو ناتو نیز باقی بماند.

اگرچه آمریکا یا روزنامه های آن نباید به اسکاتلندی ها بگویند که در روز رفراندوم چگونه رای دهند. اما این امر قابل مشاهده است که حامیان و مخالفین استقلال بر تداوم و نه چند پارگی تاکید دارند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان