تفاوت استفاده لوازم آرایش در ایران و اروپا/قطع دست شوهرانی که با حال بد سر کار می‌روند

تفاوت استفاده لوازم آرایش در ایران و اروپا/قطع دست شوهرانی که با حال بد سر کار می‌روند

خبرگزاری تسنیم:یک روان‌شناس با تشریح استفاده لوازم آرایش در ایران و اروپا؛ به رابطه خروج مردان از منزل با حال بد و قطع دستشان در محل کار پرداخت و گفت:کنترل و رضایت باعث حال خوب زناشویی می‌شود،بنابراین‌ امکانات تضمین روزهای بد است،نه تضمین روزهای خوش.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدآرش تقوی دکترای روان‌شناسی در برنامه «فردا دیر است» به چندین سؤال کلیدی از منظر روان‌شناسی پاسخ داد، این سؤال‌ها به این ترتیب است: چرا برخی‌ها برای یک تالار عروسی 50 میلیون تومان هزینه می‌کنند؟ چرا جوانان گلایه می‌کنند که اجازه آشنایی پسر و دختر را در فضای «لاین و وایبر» محدود می‌کنند؟ چرا پسر و دختر چند سال با هم دوست پسر و دوست دختر هستند ولی چند هفته نمی‌توانند با هم زیر یک سقف زندگی کنند؟ چرا تا اتفاقی در زندگی رخ می‌دهد زوج‌ها سریع پیشنهاد می‌کنند که طلاق بگیرند؟ نقش پول و مادیات در زندگی غرب چگونه است؟ چرا خانم‌های ایرانی مقدار بسیار زیادی لوازم آرایش استفاده می‌کنند؟ و در نهایت رابطه اشرافی‌گری و ارتباط آن با استحکام زندگی‌ها چگونه تعریف می‌شود؟

تقوی دکترای روان‌پزشکی عنوان کرد: در حیطه خانواده، در حیطه تجمل گرایی و ساده زیستی، در حیطه بنیان‌های زندگی؛ خوشحالی و زندگی الزاماً پرطمطراق مهم است، چون باید در این باره فرق قائل شویم زیرا سه مرحله وجود دارد، مرحله نخست خوشحالی است، مرحله بالاتر رضایت است و مرحله بالاتر معنا است. چرا، چون کسی اگر مواد مخدر مصرف کند به خوشحالی می‌رسد، اما به رضایت نمی‌رسد، ولی کسی به موفقیت می‌رسد هم به خوشحالی و هم به رضایت می‌رسد، ولی الزاماً به معنا نمی‌رسد.

وی درباره اینکه جوانان گلایه می‌کنند که اجازه آشنایی پسر و دختر را در فضای «لاین و وایبر» محدود می‌کنند؟ و چرا پسر و دختر چند سال با هم دوست پسر و دوست دختر هستند ولی چند هفته نمی‌توانند با هم زیر یک سقف زندگی کنند؟ و نقش پول و مادیات در زندگی غرب چگونه است؟ ادامه داد: این طبقه بندی‌هایی که غربی‌ها در آن زندگی می‌کند ما برای آن حرف داریم، واقعاً حیف است که حرف‌های خودمان را می‌گذاریم پشت سر، یا متون مذهبی را توجه نمی‌کنیم و عنوان می‌شود که قدیمی هستند، در حالی که دین اسلام به‌عنوان یک دین معنوی‌گرا در تمام دنیا پذیرفته شده است، غربی‌ها از ما درخواست می‌کنند تا درباره مسائل معنوی که قسمتی از دین است مقاله ارائه کنیم. همان‌طور که در آبان امسال نیز نخستین سمینار تازه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر در دانشگاه هرمزگان برگزار می‌شود و نه‌تنها مقاله از خارج از کشور می‌پذیریم بلکه مقاله نیز به آنان ارائه می‌کنیم.

تقوی بیان داشت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای در این زمینه «درباره مصرف لوازم آرایش بین خانم‌های ایرانی با خانم‌های اروپایی» داشته باشیم، باید عنوان کنم کسی که در غرب زیر 50 و 55 سال یعنی زیر سن سالمندی آرایش می‌کند، یا تبعه آن کشور نیست یا از رفتار جنسی خوبی برخوردار نیست، خانم‌های اروپایی معتقد هستند، زیبایی زیباست، یعنی خود جوانی زیباست؛ ولی دختران کشور ما از بدترین الگوها بدون اینکه اصلاً بدانند مفهوم آن الگو چیست، استفاده می‌کنند، در حالی که در آنجا کسی از لوازم آرایش استفاده می‌کند که زیبایی طبیعی‌اش را از دست داده باشد، بعضی از چیزهایی که ما از کشورهای اروپایی استفاده می‌کنیم ماهیت خود را 30 تا 40 سال است که دیگر از دست داده است.

این دکترای روان‌شناسی در تبین رضایت زناشویی از منظر روان‌شناسی عنوان کرد: اول به مقوله رضایت زناشویی اشاره می‌کنم، آیا هرکس طلاق نمی‌گیرد خوشحال است، آیا هرکس طلاق نمی‌گیرد راضی است، زیرا سه طلاق وجود دارد، طلاق عاطفی، طلاق اجتماعی و طلاق اقتصادی، بنابراین عنوان می‌شود که ثبات زناشویی در چه محیط‌های اقتصادی ثبات بیشتری وجود دارد، آدم‌ها در هرکاری که هستند از خودشان راضی باشند، احساس‌شان حتی در مقوله زناشویی نیز بیشتر و پایدارتر خواهد بود.

تقوی ادامه داد: مثلاً در همه جای دنیا شاخص‌های وجود دارد، مبنی بر اینکه شما چند سال درس خواندید، دوم، چه رتبه اجتماعی دارید و سوم اینکه چقدر درآمد دارید، براین اساس در هیچ جای دنیا استاد دانشگاه بودن، به عنوان ثروتمند بودن نیست، ولی «کلاس» هست، چون رتبه اجتماعی تعریف می‌شود، ولی در ایران درباره معلمان و پرستاران ظلم شده است چون در هر جای دنیا عنوان کنید که معلم و یا پرستار هستید، به شما بسیار احترام می‌گذارند، چون این مشاغل را در برخی کشورها مانند ژاپن مقدس می‌دانند، از آن طرف هم یک استاد دانشگاه اتومبیل آخرین سیستم ندارد ولی رفاه دارد چون باید تولید علم کند، بنابراین باید حداقل آرامش را داشته باشند، براین اساس استاد دانشگاه از اینکه درآمد کمتری داشته باشد ولی به وی توجه شود، احساس رضایت می‌کند و 30 سال تولید علم می‌کنند و با احترام بازنشسته می‌شوند، بنابراین زناشویی نیز نمونه ای از این مثال است، بنابراین باید حال یک زناشویی؛ حال خوبی باشد، ولو اینکه وسوسه‌های بیرونی هم باشد، بنابراین براساس دو مقوله کنترل و رضایت از منظر روانشناسی می‌توان بر محرک‌های شهری و روستای که با همدیگر هم فرق دارند، فائق آمد.

وی درباره سئوالی مبنی بر اینکه چرا تا اتفاقی در زندگی اتفاقی رخ می‌دهد زوج‌ها سریع پیشنهاد می‌کنند که طلاق بگیرند؟ گفت: ما ازدواج می‌کنیم که تنها نباشیم، ازدواج می‌کنیم که هر کدام مسیر خودمان را کاملتر برویم، تکمیل نمی‌کنیم، بلکه به تکامل می‌رسیم، ازدواج می‌کنیم که امنیت داشته باشیم و از همه مهمتر خانواده‌های گسترده بخشی از پشتیبانی‌های حمایتی است، حال، اگر یک خانواده می‌خواهد شاد باشد به هیچ عنوان پیچیده نیست، بستگی دارد که چه مقدار احساسات و هیجانات مثبت در خانواده برقرار است.

تقوی تصریح کرد: وقتی کسی که نان آور خانواده است، تاکید بر نان آور دارم چون امکان دارد در سال 93 الزاماً فقط مرد نان آور نباشد، البته بهتر است که مرد باشد ولی حجمی از زن‌ها در حال حاضر در بازار کار، مفید و موثر کار می‌کنند، بنابراین اگر به نان آور احساس همراه و احترام قائل شویم این آدم فرد خوشحال خواهد بود، مثلاً صبح وقتی یک مردی برای کار بیرون می‌رود، و همسرش به وی می‌گوید، ان‌شاء الله روز خوبی داشته باشی، همین روابط بسیار جزئی بسیار موثر خواهد بود، و فرق می‌کند با آن مردی که صبحانه دعوا دارد و موقع رفتن هم می‌شنود که «بری که دیگه بر نگردی».

این دکتری روانشناسی بیان کرد: سالها قبل در یکی از کارخانه‌های صنعتی کشور تحقیقی صورت پذیرفته بود مبنی بر اینکه افرادی که صبح با اعصاب خراب سر کار می‌آیند، تعداد دست‌های که در دستگاه تراش بریده می‌شود و تعداد خطاهای آنان؛ خیلی بیشتر است، زیرا مرکز هیجان مغز زیر تفکر است، بنابراین فردی که هیجان مثبت یا منفی اش خیلی تحریک شده باشد، یعنی اتفاقی هم که با مصرف مواد مخدر هم صورت می‌پذیرد، تفکر و شناختش از کار می‌افتد.

تقوی درباره اینکه چرا برخی‌ها برای یک تالار عروسی 50 میلیون تومان هزینه می‌کنند؟ و رابطه اشرافی گری و ارتباط آن با استحکام زندگی‌ها خاطرنشان کرد: خانواده‌ها به جای تامین امکانات فراوان؛ ببینند دو نفری می‌توانند در کنار هم روزگار خوشی را داشته باشند، زیرا امکانات تضمین روزهای بد است، نه تضمین روزهای خوش.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon